מנהג נשות ספרד לברך אחר הטבילה

  • יוזם האשכול יוזם האשכול יעקבי
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
באנר תרומה
בתנאים שכתבתי
לא מסתבר כלל.

כל הפוסקים שדיברו בנושא לא חילקו כלל בדבר וכתבו שיש איסור מוחלט לברך במקום כזה שמשתמשים עם מים חמים.
ואין לנו "להמציא" חילוקים וסברות משלנו שהמקוואות שלנו נקיים יותר.
 
ועוד, אני אשמח שתראה לי מי מפוסקי זמנינו כתב שמותר לברך בבתי מרחצאות של ימינו?
 
איני יודע מה המקורות שלך, ומאיזה ספרים אתה ניזון

אולם כתבת בכזה בטחון "רוב ראשונים" בלי בדיקה ובלי ידיעה אלא סתם כך "בשלוף" ללא כחל וסרק


אז כדי להעמיד את האמת על רגליה, ולא לכפות עליה פסכתר

נביא את הראשונים דס"ל דקודם תטבול ואח"כ תברך

ונראה וניווכח שרבים מהראשונים והגאונים ס"ל שנדה טובלת ורק לאחמ"כ מברכת

וכל זה נעלם מהרב טהרת הבית

ופלא על טהרת הבית שרגילים לומר עליו "דכל רז לא אניס ליה" , שנעלמו מעיניו ראשונים וגאונים בדוכתא



[]הקדמה קצרה[/]
בפסחים ז: איתא שכל הברכות מברך עליהן עובר לעשייתן, חוץ מן הטבילה שמברך אחרי שטבל משום שעדיין אינו ראוי לברך.

ובזה נחלקו הראשונים

שיטה א' בראשונים דכל דברי הגמ' אזלו רק על טבילת גר, שמכיון שלפני הטבילה אנו ראוי לברך לכן יברך אחרי שטבל.

לעומת זאת יש שיטה ב' בראשונים שזה נאמר על כל הטבילות [כולל טבילת נדה]

[]ובשיטה זו שבכל הטבילות יש לברך אחרי הטבילה, יש כמה טעמים[/]
א. משום "לא פלוג" וכיון שבטבילת גר וכן בעל קרי שאינן יכולים לברך קודם , אגב הם תיקנו על כל הטבילות.

ב. דכל מה שאפשר לעשות בטהרה עדיף , ולכן בכל טומאה עדיף לטבול קודם ואח"כ לברך.

ג. מחמת חשש של ביעותא דשמא אחרי הברכה תבהל מהמים ולא תטבול מיד והוי הפסק, ומחמת שלבו רואה את הערוה

[]
ועתה נמנה את הראשונים דסברי דיש לברך אחרי הטבילה , מטעם א'[/]
רש"י בפסחים שם- דפירש דאגב טבילת בעל קרי לא פלוג רבנן לשאר טבילות.

תוס' שם- אלא שמבארים דלא קאי על בעל קרי משום דהוי אחרי תקנת עזרא שזה לא מעכב אלא אגב טבילת גר לא פלוג רבנן לשאר טבילות.

תוספות רבינו יהודה שירליאון [תלמיד ר"י הזקן] על מסכת ברכות נא. - כתב כרש"י שאגב טבילת קרי לא פלוג שאר טבילות.

הסמ"ג עשה כז' דף קיד' ע"ג – כתב כתוס' דאגב טבילת גר לא פלוג בשאר טבילות , והביא שם דכן דעת רבינו חננאל.

הרמב"ן בחידושיו לפסחים סוף ז: - כטעם של רש"י שאגב קרי שאינו ראוי לברך תקנו גם על שאר טבילות , ומוסיף שם הרמב"ן שלשון מטבע הברכה שתיקנו "על" ולא "ל" , זה בגלל שמברכת לאחר הטבילה.

הר"ן בפסחים – בסוגייא שם ג"כ מבאר כהרמב"ן שאגב קרי תקנו כל הטבילות ולכן מברכת "על" שזה אחרי שטבלה.

הנימוקי יוסף ברכות נא. – כתוס' הנ"ל.

ספר התרומה – שהובא בכל בו בהלכות ברכת הריח [דשם לקראת סופו סי' רמה, כותב שמעתיק דינים מספר התרומה] ג"כ כתוס' הנ"ל.

רבינו פרץ – הן בתוס' ר"פ ברכות נא. ד"ה מעיקרא , והן בהג"ה סמ"ק סו"ס קנא' הגה לח' – כהתוס' הנ"ל.

בחידושי תלמיד הרשב"א לפסחים ז: - כהתוס' הנ"ל

רבינו יהודה ב"ר יקר , בפירוש התפילות ח"ב בברכת ענט"י של השחר – כהתוס' הנ"ל.

מהר"י סג"ל – הובא במנהגי מהרי"ל הל' נדה אות יא.

מהרי"ל – בשו"ת מהרי"ל החדשות סי' א ד"ה אמנם כתבתי – כטעם של תוס' הנ"ל.

הטור בשם בה"ג – כתב דטעמו כהתוס' דלא פלוג מטבילת גר

וז"ל בה"ג – "וכד סלקא מטבילה מחייבא לברוכי" , הא קמן –דמברכת אחרי שטבלה , אלא שהטור הוסיף לא את טעם של תוס הנ"ל [או דשמא היה לו גירסא כזו בבה"ג עם הטעם של תוס' הנ"ל].

בחידושי הריטב"א לברכות נא. [לפי דפוס של מוסד הרב קוק , שקראו לחיבור הזה חידושי הריטב"א, ויש שמייחסים אותו לאחד מן הראשונים אך לא להריטב"א] – הביא תחילה את השיטה הראשונה ולאחמ"כ הביא את השיטה השנייה שמברכת אחרי הטבילה עם הטעם שכיון שבעל קרי אינו ראוי לברך אז אגב זה תיקנו בשאר טבילות , ועל זה מוסיף שמטעם זה אנו עושים ג"כ בנטילה תמיד מברכים אחרי הנטילה כי יש פעמים שאינו יכול לברך קודם וכגון שבא מבית הכסא לכן תקנו שכל הנטילות יברך אחרי הנטילה , הא למדנו מדבריו – שדעתו כשיטת תוס' דטובלת ואחר כן תברך כי לא פלוג וזה גם הטעם שאנו עושים הכי גבי נטילת ידים.



[]עתה נמנה את הראשונים דסברי דיש לברך אחרי הטבילה , מטעם ב'

[/]רב שרירא גאון – הובא בשו"ת הגאונים שערי תשובה סי' קע.

רב עמרם גאון - הובא בבעל העיטור ח"ב הל' מילה דף נ"ג ע"ד

רב צמח גאון - הובא בבעל העיטור הנ"ל.

המאירי – פסחים ז:.

הראב"ן – נדה סי' שכ"ח

שערי דורא – סוף הל' נדה

מחזור ויטרי – סי' תעד.

תניא רבתי – סו"ס כב.

פסקי ברכות לרבינו יוסף בן פלט .


ומה שכתבנו בטעם ג' – כן הוא בתוס' פסחים ז: ד"ה על, בשם יש מפרשים.

[]
עוד שיטות שמצינו בראשונים הכי דיש לה לטבול ולאחמ"כ לברך [אלא שלא נימקו מאיזה טעם שהובאו לעיל].[/]

רבינו סעדיה גאון – בתשובת הגאונים שערי תשובה סי' רב – דשם ס"ל שאדם שטובל בערב יו"כ טעון ברכה, וכותב דקודם יטבול ואח"כ יברך.

דמשמע בפשטות – דהבין את הסוגייא בפסחים דחוץ מן הטבילה קאי אכולהו טבילות , וכיון דהוא ס"ל שבערב יו"כ מחוייב בברכה, ממילא בעלייתו מהטבילה יברך.

רבינו יהודאי גאון – בחיבורו הלכות פסוקות, הל' נדה – דשם כותב דנדה אחרי שתטבול תברך , ולא פירש מאיזה טעם שהובא לעיל סבר כן.

הסמ"ק – סו"ס קנא – דסתם שבטבילה לא מברך עובר לעשייתן ומוסיף דכן המנהג בנטילה, והיינו- שמשווה את נטילה לטבילה דבשניהם קודם יטול או יטבול ואח"כ יברך – אך לא פירש מאיזה טעם ס"ל.

[]ע"כ לעת עתה ואם יהיה תוספות אי"ה אוסיף
[/]
ואחרי כל הרשימה של הגאונים והראשונים בסוגייא זו.
הנה לפניך דברי התוס' פסחים ז ע"ב.

על הטבילה. אומר ר"ח בשם הגאון דוקא בטבילת גר דלא חזי קודם טבילה דלא מצי למימר וצונו דאכתי נכרי הוא אבל שאר חייבי טבילה כגון בעל קרי וכיוצא בו מותר לברך כדאמרינן בפ' מי שמתו (ד' כב.) נהוג עלמא כתלתא סבי כר' יהודה בבעל קרי שיכול להתפלל ולברך וללמוד קודם טבילה אעפ"כ אומר ר"י דאין לגעור בנשים שמברכות אחר הטבילה כיון דאיכא טבילת גר דלא מצי לברך לא חילקו וכן בנטילת ידים לא חילקו בין נטילה של אחר בית הכסא דלא מצי לברך קודם מיהו בנטילה יש טעם אחר לברך אחר נטילה קודם ניגוב כדאמרינן (סוטה דף ד:) האוכל לחם בלא ניגוב ידים כאילו אוכל לחם טמא וי"מ דבכל טבילות קאמר דגברא לא חזי דקודם שירד למים אינו צריך לברך דילמא משום ביעתותא דמיא מימנע ולא טביל ואחר שיורד אז הוא ערום ואסור לברך משום דלבו רואה את הערוה.

וכתב מרן הב"י שאף ר"י מודה שהבא להמלך מורין לו כדברי הגאונים לברך קודם טבילה .

כך שגם אלו שהביאו את דברי התוס' היינו בדיעבד אבל לכתחילה מורין לברך לפני.

ודעת הראשונים הסוברים לברך לפני הטבילה.

רבינו האי גאון

הרי"ף

הרמב"ם

רבינו תם

רבינו חננאל בתוס' שם

הראב"ד

רבינו שמשון מצרפת

רבינו יצחק אבן גיאת

הראבי"ה

הרוקח

הרא"ש

המנהיג

הרמב"ן

הר"ן

וגם ר"י בתוס שאין לגעור אבל לכתחילה מורים לברך לפני.

ע"פ טהרת הבית

ומה שכתבת ברשימת הראשונים שאומרים לברך אחרי, את הרמב"ן והר"ן - פתחתי את הרמב"ן והר"ן ואתה לא הבאת את סוף דבריהם.

וז"ל הרמב"ן ונ"ל שהוא בכלל מה שאמרו חוץ מן הטבילה דהאי נמי זימנין דגברא לא חזי ור"ש ז"ל פ' בטבילה דכיון דאיכא טבילה דגברא לא חזי כגון בעל קרי ומשמשת שפלטה שכבת זרע תקינו בכולן שיברך לאחר טבילה וכ"נ שהרי בכולן מברך על מפני שהוא לאחר עשייתן ודעת רבינו והגאונים ז"ל שלא אמרו אלא באותה טבילה דגברא לא חזי לברכה אבל לא באחרות, וא"ת א"כ יברך לטבול, י"ל לא רצו להתקין להם שתי מטבעות שלא יראה כחלוקה וכעין מה שפירשנו למעלה ולפי דבריהם כיון דבטלוה השתא לטבילותא לא משכחה ברכה בסוף אלא בטבילת גר בלבד כמ"ש רבינו ז"ל:

וכך הוא גם דברי הר"ן שם.

את הראשונים הללו בדקתי בפנים. וכותבים להדיא שאחר שבטל טבילה לב"ק אין מברכין אחרי רק הגרים בלבד.

אין לי זמן כעת לבדוק את הראשונים שהבאת, ומסתמא שנמשכו אחר דברי ר"י שלא לגעור, וגם צריך להזכיר שהמקור לזה הוא מנהג נשים שנהגו כן.

אבל מה שברור שגם אלו הסוברים לברך אחרי, אם בירך לפני יצא יד"ח, ולהרמב"ם (פי"א מברכות הל ו-ז) וסיעתו אם בירך אחרי הוי ברכה לבטלה .

ולפלא שחוששים לכמה דעות בפוסקים לסב"ל, וכאשר ראשונים רבים סוברים שהוי ברכה לבטלה, לא חוששים. ואכמ"ל
 
אין לי זמן כעת לבדוק את הראשונים שהבאת
וגם לא את אלו שהבאת אתה
ע"פ טהרת הבית
וגם צריך להזכיר שהמקור לזה הוא מנהג נשים שנהגו כן.
כמה פעמים אפשר לחזור על הטענות הטפשיות האלו?
אם הפוסקים מתייחסים לזה כמנהג, זה מנהג.
לא משנה התירוצים.
 
חבל שבמקום לענות לעניין, אתה עובר לרמה אחרת.
כי אם היית מעיין בתוס' בפסחים הנ"ל היית מבין מהיכן נוצר המנהג, ואם היית יורד לסו"ד הטה"ב היית מבין שלכו"ע אם בירכו קודם הטבילה, אין ברכה לבטלה, ולאחר הטבילה מחלוקת הראשונים ודעת הרמב"ם וסיעתו ורבים מן הראשונים זו ברכה לבטלה. ולא חשבת ע"ז שחוששים לסב"ל אפילו לכמה פוסקים, וכ"ש כאן שרבים מן הראשונים ועל צבאם מרן השו"ע שסוברים לברך לפני, איך לא נחוש לסב"ל...
 
כי אם היית מעיין בתוס' בפסחים הנ"ל היית מבין מהיכן נוצר המנהג, ואם היית יורד לסו"ד הטה"ב היית מבין שלכו"ע אם בירכו קודם הטבילה, אין ברכה לבטלה, ולאחר הטבילה מחלוקת הראשונים ודעת הרמב"ם וסיעתו ורבים מן הראשונים זו ברכה לבטלה. ולא חשבת ע"ז שחוששים לסב"ל אפילו לכמה פוסקים, וכ"ש כאן שרבים מן הראשונים ועל צבאם מרן השו"ע שסוברים לברך לפני, איך לא נחוש לסב"ל...
אין סב"ל במקום מנהג.
 
כי אם היית מעיין בתוס' בפסחים הנ"ל היית מבין מהיכן נוצר המנהג, ואם היית יורד לסו"ד הטה"ב היית מבין שלכו"ע אם בירכו קודם הטבילה, אין ברכה לבטלה, ולאחר הטבילה מחלוקת הראשונים ודעת הרמב"ם וסיעתו ורבים מן הראשונים זו ברכה לבטלה. ולא חשבת ע"ז שחוששים לסב"ל אפילו לכמה פוסקים, וכ"ש כאן שרבים מן הראשונים ועל צבאם מרן השו"ע שסוברים לברך לפני, איך לא נחוש לסב"ל...
הפוסקים שכותבים שמחמת המנהג צריך לברך אחרי הטבילה,
לא ידעו שזה 'מנהג נשים' או שאר תירוצים?
ידעו, ובכל זאת החשיבו את זה למנהג.
וכמשנ"ת במקום מנהג לא אומרים סב"ל.

עכשיו מה יש לך לטעון?
 
גלית את אמריקה.
אכן אין סב"ל במקום מנהג, מנהג שנוסד ע"י גדולים, ולא ע"י נשים. ע"י יבי"א ח"ט ובכ"ד ואכמ"ל
הפוסקים שכותבים שמחמת המנהג צריך לברך אחרי הטבילה,
לא ידעו שזה 'מנהג נשים' או שאר תירוצים?
ידעו, ובכל זאת החשיבו את זה למנהג.
וכמשנ"ת במקום מנהג לא אומרים סב"ל.

עכשיו מה יש לך לטעון?
 
הפוסקים שכותבים שמחמת המנהג צריך לברך אחרי הטבילה,
לא ידעו שזה 'מנהג נשים' או שאר תירוצים?
ידעו, ובכל זאת החשיבו את זה למנהג.
וכמשנ"ת במקום מנהג לא אומרים סב"ל.

עכשיו מה יש לך לטעון?
מה שיש לטעון כמו שאמר ר"י בתוס' שאין לגעור במי שנוהגות כן, וכתב הב"י שגם ר"י סובר שאם היו נמלכין היו מורין להן לברך לפני הטבילה.
 
מה שיש לטעון כמו שאמר ר"י בתוס' שאין לגעור במי שנוהגות כן, וכתב הב"י שגם ר"י סובר שאם היו נמלכין היו מורין להן לברך לפני הטבילה.
זוהי הבנת הב"י בדעת ר"י, אבל בטור מבואר לא כך.
 
והשערי דורא שמצווה לברך אחר הטבילה,
זה גם רק ש'אין לגעור'?
א"א להשליך מהבנת הב"י בדעת ר"י, שכן דעת כל הראשונים שכתבו לברך לאחר הטבילה.
 
אז בא תסביר לי מה ההבדל בין בית מרחץ עם מים צוננים למים חמים?

נ.ב - כדאי לעבור קודם על התשובה הנ"ל בטהרת הבית במקום לזרוק פה סברות קלושות.

הצג קובץ מצורף 10513הצג קובץ מצורף 10515הצג קובץ מצורף 10514
כי בד"כ כשיש מים חמים הם מוציאים את הזיעה. וצוננים אינם.
זה לא הענין בחמים או צוננים, אלא בזיעה.
פשוט!
 
כל הפוסקים שדיברו בנושא לא חילקו כלל בדבר וכתבו שיש איסור מוחלט לברך במקום כזה שמשתמשים עם מים חמים.
ואין לנו "להמציא" חילוקים וסברות משלנו שהמקוואות שלנו נקיים יותר.
ועוד, אני אשמח שתראה לי מי מפוסקי זמנינו כתב שמותר לברך בבתי מרחצאות של ימינו?

אעלה את האחרונים שכתבו להדיא שאין בעיה האידנא במקוואות מצד נפיש זוהמא והבלא, הן מצד- שכל מה שנאמר זה רק בית המרחץ ולא על מקווה, והן שזה נאמר על זמנם שהמיים היו מלוכלכים אך האידנא שהם נקיים אין נפיש זוהמא והבלא אף בחמין, והן מצד שכל מה שנאמר הוא רק שאם רוחצת במים שטובלת אך אם זה מים שמיועדים רק לטבילה לא אורמים בזה נפיש הבלא וזוהמא.

עוד סברא שהזכירו באחרונים – שכיון המקוואות של היום יש בהם מדרגות א"כ הוי כחדר בפ"ע ולא אומרים שהוי בבית המרחץ.



ועתה אעלה את דברי האחרונים בזה


א. שו"ת שערי צדק יו"ד ס' קמ"ט (לרב מנחם מנדל פאנט) מלפני 150 שנה.– רק בזמנם שהמקוואות היו ממי גשמים , אך האידנא שהמקוואות מיים חיים ואין בהם סרחון.

והיינו- דלמד בפשיטות דתלוי אם אם המיים עצמם נקיים או מזוהמים, ורק במיים מזוהמים ומלוכלכים אז אמרינן שהמים חמים נפיש זוהמא

אך אי זה מים נקיים אף שהם חמים אין בהם נפיש זוהמא והבלא.

טבילה- שו''ת שערי צדק.JPG


ב. תשורת ש"י תניינא סי' צה (לרבי שלמה יהודה טאבאק) מלפני 100 שנה – על פי הפרי מגדים דיש הבדל בין מקוה למרחץ, וכל מה שאסרו מים חמים הוא של מרחץ, אך בקוואות אף שהם חמים לא אמרינן בהו נפיש זוהמא והבלא.

עוד טעם הביא שם – דכל האיסור הוא רק במקום שחופפת ראשה וגופה במים האלו, אך אי זה רק מקווה טבילה בלי רחיצה אין בזה בעייה של נפיש זוהמא והבלא

והאידנא- כל המקוואות לא רוחצים באותם מיים שטובלים, אלא זה מיים מיוחדים אך ורק לטבילה ולא לרחיצה, ואין בזה נפשי הבלא וזוהמא.

טבילה- תשורת ש''י.JPG


ג. וכן מוכח מ- ראש משביר או"ח סי' ג (לר' יוסף מודיליאנו) מלפני 200 שנה - דשם מדבר על מקוה של גברים האם מותרים בד"ת , ומביא שם חילוק בין אם זה בתוך המרחץ דאז אסור בגלל דנפיש זוהמא והבלא, אך אי זה בחדר בפ"ע אין בעייה של נפישה בלא וזוהמא, ובפשטות איייר במקוה חם דהא מדבר שם על מקווה של גברים שהוא בבית המרחץ , דמקווה כזה ודאי הוא חם [דאילו היה מדבר על מקוה נשים שמא זה מים קרים כהשו"ע שאסר מים חמים, אך בגברים מאן דכר שמיה דוודאי הוא מים חמים].

טבילה- ראש משביר.JPG


ד. ציץ אליעזר ח"ו סי' כה – ע"פ הפמ"ג דכל מה שאסרו הוא בבית המרחץ, אך במקוואות רגילים כהאידנא לא אסרו , ועוד מביא סברא של בעל שמן למאור שהמקוואות של היום כיון שיש בהם מדרגות הוו חדר בפ"ע ואין בהם חשש של נפיש זוהמא והבלא.

טבילה- ציץ אליעזר.JPG
 
עוד המשך מהנ"ל

ה. שבט הלוי [לרב וואזנר זצ"ל] – דהאידנא במקוואות שלנו שהם נקיים לא אומרים בהם נפישה בלא וזוהמא.

מקוואות שלנו - שבט הלוי.JPG


ו. חוט שני [לרב ניסים קרליץ זצ"ל] – ג"כ מסברת דהאידנא המקוואות לא מקרי בית מרחץ.

טבילה - חוט שני.JPG




עוד טעם שהובא בחיד"א



ז. החיד"א במחזיק ברכה סי' פד – דכיוון שחששו שהנשים ידברו ויפסיקו בין הטבילה לברכה [וכן בין הברכה לטבילה] , לכן התירו להם לברך בבית הטבילה אע"פ שהוא חם.

טבילה- מחזיק ברכה.JPG



וכן יש להוסיף סניף היתר שהביא בספר אבני שהם [לר' משה פנירי] – דהאידנא המקוואות שמחליפים בהם את המיים תדיר אין בהם נפיש זוהמא והבלא.

טבילה- אבני שהם [פנירי].JPG


עוד יש להוסיף את מה שכתב באור לציון [ח"א סי' א] עוד סברא האידנא

טבילה- אור לציון.JPG
 
ודעת הראשונים הסוברים לברך לפני הטבילה.

לא חידשת כלום

וכי יש מאן דהוא שס"ל דאין ראשונים דסברי לברך קודם?.

כל מטרתי במה שכתבתי הוא להראות את כמות הראשונים והגאונים שכתבו כמנהג האידנא, שאת כל הרשימה הנ"ל הושמטו רובם מטהרת הבית.

מה שכתבת ברשימת הראשונים שאומרים לברך אחרי, את הרמב"ן והר"ן - פתחתי את הרמב"ן והר"ן ואתה לא הבאת את סוף דבריהם.

זה שהבאת את לשון הרמב"ן זה לא יעזור בלי "הבנת הנקרא"

ואעשה סדר בדברים - הוא עצמו ס"ל כרש"י שאגב טבילת בעל קרי תקנו גם על שאר טבילות ולכן מברכין "על", ולכן שם הרמב"ן סיים "וכן נראה"

אלא שקשה לו על שיטת הרי"ף- דלשי' הרי שאר טבילות מברכים קודם א"כ מדוע לא מברכים ""לטבול"?
ע"ז מיישב שהרי"ף יסבור דלא פלוג בנוסח הברכה.

אבל כל זה רק בכדי ליישב את שי' הרי"ף , אך הוא עצמו ס"ל כרש"י ולכן כתב "וכן נראה".

וכן הוא בר"ן - אותו מהלך של הדברים כהרמב"ן.
ולפלא שחוששים לכמה דעות בפוסקים לסב"ל, וכאשר ראשונים רבים סוברים שהוי ברכה לבטלה, לא חוששים.

במקום מנהג לא אמרינן סב"ל

וכדכתבו על מנהג זה החיד"א , חקרי לב , חסד לאלפים , ארץ חיים , בא"ח.

להוי אומר- שגילו לנו הפוסקים שבמקום מנהג אף שהוא אחרי השו"ע לא אמרינן סב"ל
 
כי בד"כ כשיש מים חמים הם מוציאים את הזיעה. וצוננים אינם.
זה לא הענין בחמים או צוננים, אלא בזיעה.
פשוט!
יפה מאוד.
ולכן בבית מרחץ אסור לברך כי המים החמים מוציאים את הזיעה.
אעלה את האחרונים שכתבו להדיא שאין בעיה האידנא במקוואות מצד נפיש זוהמא והבלא,
רשימה ממש מועטת (לא שאני משוה)
והובאו בטהרת הבית רבים מהאחרונים שפסקו לאסור לברך במקוואות של מים חמים.
ומלשון הראשונים ורוב האחרונים מוכח שכל עצם ההשתמשות במים החמים היא הגורם לבעיה.
והיינו- דלמד בפשיטות דתלוי אם אם המיים עצמם נקיים או מזוהמים, ורק במיים מזוהמים ומלוכלכים אז אמרינן שהמים חמים נפיש זוהמא

אך אי זה מים נקיים אף שהם חמים אין בהם נפיש זוהמא והבלא.
א"א לומר כן ע"פ הגמ' בשבת מא. שהיו שותים את המים של בית מרחץ וודאי לא היו מזוהמים ומלוכלכים.
עוד יש להוסיף את מה שכתב באור לציון [ח"א סי' א] עוד סברא האידנא
דבריו תמוהים עד למאוד שחידש סברא מעצמו נגד כל הפוסקים שכתבו טעם אחר.
וכבר העיר עליו ביבי"א.
 
המצאה!
אם הסכימו פוסקים עם המנהג וכך נהגו הרי שאין סב"ל.
קצת עיון בדברי הראשונים.
אעפ"כ אומר ר"י דאין לגעור בנשים שמברכות אחר הטבילה כיון דאיכא טבילת גר דלא מצי לברך לא חילקו. וכתב מרן הב"י שאף ר"י מודה שהבא להמלך מורין לו כדברי הגאונים לברך קודם טבילה.

הסכמה בדיעבד!.
 
זה שהבאת את לשון הרמב"ן זה לא יעזור בלי "הבנת הנקרא"

ואעשה סדר בדברים - הוא עצמו ס"ל כרש"י שאגב טבילת בעל קרי תקנו גם על שאר טבילות ולכן מברכין "על" , ולכן שם הרמב"ן סיים "וכן נראה"

אלא שקשה לו על שיטת הרי"ף- דלשי' הרי שאר טבילות מברכים קודם א"כ מדוע לא מברכים ""ליטבול" ?
ע"ז מיישב שהרי"ף יסבור דלא פלוג בנוסח הברכה .

אבל כל זה רק בכדי ליישב את שי' הרי"ף , אך הוא עצמו ס"ל כרש"י ולכן כתב "וכן נראה".

וכן הוא בר"ן - אותו מהלך שלך דברים כהרמב"ן.

וז"ל הרמב"ן ונ"ל שהוא בכלל מה שאמרו חוץ מן הטבילה דהאי נמי זימנין דגברא לא חזי ור"ש ז"ל פ' בטבילה דכיון דאיכא טבילה דגברא לא חזי כגון בעל קרי ומשמשת שפלטה שכבת זרע תקינו בכולן שיברך לאחר טבילה וכ"נ שהרי בכולן מברך על מפני שהוא לאחר עשייתן ודעת רבינו והגאונים ז"ל שלא אמרו אלא באותה טבילה דגברא לא חזי לברכה אבל לא באחרות, וא"ת א"כ יברך לטבול, י"ל לא רצו להתקין להם שתי מטבעות שלא יראה כחלוקה וכעין מה שפירשנו למעלה ולפי דבריהם כיון דבטלוה השתא לטבילותא לא משכחה ברכה בסוף אלא בטבילת גר בלבד כמ"ש רבינו ז"ל:

תתבונן, שהביא את הדעה הראשונה שזה דעת רש"י בפירוש דברי הגמ' - דגברא לא חזי דב"ק דתיקנו שיברך אחרי.

בין תבין דהאידנא דביטלוה לטבילותא לכו"ע יכולים לברך לפני הטבילה, וגם לדעת רש"י חשיב דגברא חזי ויכולים לברך לפני.

ואדרבה, לשיטת הרי"ף והגאונים, בלא"ה רק בגרים א"א לברך לפני, ורק לרש"י וסיעתו דס"ל דגברא לא חזי היינו ב"ק, וע"ז כתב הרמב"ן דכיון דביטלו לטבילותא, על כן גם לרש"י גברא לא חזי היינו רק טבילת הגרים.

וכן מדוקדק יותר בדברי הר"ן שאחר שהביא הדברים הנ"ל כמ"ש הרמב"ן כתב הר"ן לפיכך האידנא דקי"ל דביטלוה לטבילת בע"ק לא מתוקמא אלא בטבילת גר בלבד ע"ש
 
והובאו בטהרת הבית רבים מהאחרונים שפסקו לאסור לברך במקוואות של מים חמים.
ומלשון הראשונים ורוב האחרונים מוכח שכל עצם ההשתמשות במים החמים היא הגורם לבעיה.
שוב כל הרשימה שהובאה אין מזה ראיה להאידנא
משום שהם דיברו בכלליות של הדין

ולפי האחרונים שהבאתי הם יגידו את דבריהם גם בשאר האחרונים , שכל מה שאסרו זה על מקוואות שלהם וכו'
 
אעפ"כ אומר ר"י דאין לגעור בנשים שמברכות אחר הטבילה כיון דאיכא טבילת גר דלא מצי לברך לא חילקו. וכתב מרן הב"י שאף ר"י מודה שהבא להמלך מורין לו כדברי הגאונים לברך קודם טבילה.

הסכמה בדיעבד!.
זה מח' בין הב"י לב"ח מה הפירוש בר"י

הב"י כתב שהיינו רק אין לגעור אבל אם בא להורות אז קודם שיברכו.

אך הב"ח ס"ל שר"י סובר כבה"ג שלכתחילה תטבול ואח"כ תברך, ומה שכתב ואין לגעור בנשים, הוא מפני שבזמנו היו בעלי הוראה שהיו גוערים בנשים על כן השיג עליהם דאין לגעור.

וכן הגר"א – הוכיח, דהרי הושוו נטילה לטבילה, וכשם שנטילה זה לכתחילה הה"נ טבילה

ויש להוכיח כהבנת הב"ח והגר"א

א. מלשון הטור שם דכתב את דעת ר"י שזה לכתחילה ולא רק שלא לגעור.

ב. מלשון הגהות מיימוני' [הל' ברכות פי"א אות ב] שהביא את ר"י ביחד עם בה"ג, וז"ל שם אבל בה"ג כתב וכו' וכן פירש"י וכן נראה לר"י, ואין גוערין בנשים המברכות לאחר הטבילה – דלהדיא כתב שר"י כשי' בה"ג ואח"כ הוסיף גם "ואין גוערים".

ג. יעויין בספר הישר שהביא משם ר"ת שצריך לפרסם הדבר שלא יטבלו ואח"כ יברכו, ומזה בא ר"י לאפוקי דזה סיעתא לדברי הב"ח שהיו בעלי הוראה בזמנו שגערו בנשים ולכן ר"י כתב ואין לגעור.

ד. תוספות רבינו יהודה שירליאון על ברכות שהוא תלמידו המובהק של ר"י כתב זאת לכתחילה.

ה. מהסיפא של ר"י גבי נט"י דהשווה את זה לטבילה, ושם הרי זה לכתחילה לכו"ע דעל כרחך הה"נ בטבילה זה לכתחילה.
 
נערך לאחרונה:
קצת עיון בדברי הראשונים.
אעפ"כ אומר ר"י דאין לגעור בנשים שמברכות אחר הטבילה כיון דאיכא טבילת גר דלא מצי לברך לא חילקו. וכתב מרן הב"י שאף ר"י מודה שהבא להמלך מורין לו כדברי הגאונים לברך קודם טבילה.

הסכמה בדיעבד!.
קצת הבנת הנקרא
המצאה!
אם הסכימו פוסקים עם המנהג וכך נהגו הרי שאין סב"ל.
הפלא יועץ החידא חקרי לב הבאח ארץ חיים שמש ומגן אולצ הם פוסקים שהסכימו עם המנהג.
 
נערך לאחרונה:
תתבונן, שהביא את הדעה הראשונה שזה דעת רש"י בפירוש דברי הגמ' - דגברא לא חזי דב"ק דתיקנו שיברך אחרי.
אתה מפספס את העיקר

הן הרמב"ן והן הר"ן כתבו על שיטת רש"י "וכן נראה"
והביאו עוד סייעתא לדבריו מנוסח הברכה

להוי אומר שזהו עיקר שיטתם, אלא שבהמשך יישבו את השיטות החולקות, אבל עיקר דבריהם היא כשיטת רש"י
 
אתה מפספס את העיקר

הן הרמב"ן והן הר"ן כתבו על שיטת רש"י "וכן נראה"
והביאו עוד סייעתא לדבריו מנוסח הברכה

להוי אומר שזהו עיקר שיטתם, אלא שבהמשך יישבו את השיטות החולקות, אבל עיקר דבריהם היא כשיטת רש"י
אכן מעיקר הדין הם מפרשים כרש"י, אבל האידנא, זה הפירוש לא שייך כיון שביטלו לטבילת ב"ק. ולכך פי' גברא לא חזי - אינו אלא בטבילת הגר.
 
ראשי תחתית