לחצו כאן – תרומה לשמואל

מנהג רבותינו דקול יעקב לישב בין הליטאים

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אי"ש נצ"ח
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
במה מתבטא חוסר ההיכרות של ההנהגה הליטאית בחבר המועצת מרן רה"י הגר"י עדס שליט"א משאר חברי המועצת?
ובמה מתבטאת ההכרה בהגר"א לוי ראש ישיבת שכר שכיר?
ההבדל הוא שהגר"א לוי שליט"א הוא אחד מעוד ראשי ישיבות שהשפעתם הרישמית היא רק בהיותם כקבוצה (קצת בדומה למועצת החכמים) מתחת להנהגה 'מלמעלה'. בשונה מהגר"י עדס שליט"א לרפו"ש שנתמנה בטייטל של נציג הספרדים (אחרי הגר"נ טולדנו זצוק"ל) שאמור להביא קול נוסף ולעיתים שונה במועצת, דבר שלא מתממש כשלמעשה אין לו יכולת השפעה אמיתית בהחלטות.
 
בשונה מהגר"י עדס שליט"א לרפו"ש שנתמנה בטייטל של נציג הספרדים (אחרי הגר"נ טולדנו זצוק"ל) שאמור להביא קול נוסף ולעיתים שונה במועצת,
אם תספר לי למה הספרדים אמורים להיות שונים בכל מה שנוגע להנהגה הרשמית של דגל התורה אולי אני יבין למה הגר"י עדס אינו משפיע.

אני לא חשוב שבכל הנוגע להנהגה הציבורית אמור להיות הבדל, (הבעיה היא במוסדות וזה לא בשליטת ההנהגה המפלגתית אלא בעלי המוסדות)
 
גם את בני ונכדי מרן הגר"י עדס שליט"א מקבלים למוסדות.
וגם רבים אחרים. ההבדל הוא שבשונה ממה שהיה מתבקש מהציבור הליטאי להכיר במשפחות המרביצי ובתוכם הגר"י שליט"א כחלק מהם, למעשה יש אכזבה עמוקה מההתנהלות כלפיהם (מה שכנראה הביא את מרנן הגר"א סלים שליט"א והגר"ש זעפראני שליט"א לשנות כיוון) , ואין צורך לציין שגם נכדי הגר"י נימנים במשוואה של אחד קפה ארבע סוכר..
 
וגם רבים אחרים. ההבדל הוא שבשונה ממה שהיה מתבקש מהציבור הליטאי להכיר במשפחות המרביצי ובתוכם הגר"י שליט"א כחלק מהם, למעשה יש אכזבה עמוקה מההתנהלות כלפיהם (מה שכנראה הביא את מרנן הגר"א סלים שליט"א והגר"ש זעפראני שליט"א לשנות כיוון) , ואין צורך לציין שגם נכדי הגר"י נימנים במשוואה של אחד קפה ארבע סוכר..
אגב על זה אני יודע שלפחות במקומות מסוימים זה לא נכון, אני לא יודע על כל מקום.
(מה שכנראה הביא את מרנן הגר"א סלים שליט"א והגר"ש זעפראני שליט"א לשנות כיוון)
ממש לא זו הסיבה, אלא שאין למנהלי המוסדות האשכנזים כח לעשות את הסינון שגם הגר"ש והגר"א יודעים שהוא נצרך כי זה לא צורך שלהם, והגר"ש ששזה צורך של הציבור שלו בונה מוסדות שבהם הסינון יהיה מובנה, אם הוא באמת יצליח לפלג את הציבור קיים סיכוי סביר שלא תהיה כמעט אפליה ביחס לציבור שלו.
 
אגב על זה אני יודע שלפחות במקומות מסוימים זה לא נכון, אני לא יודע על כל מקום.

ממש לא זו הסיבה, אלא שאין למנהלי המוסדות האשכנזים כח לעשות את הסינון שגם הגר"ש והגר"א יודעים שהוא נצרך כי זה לא צורך שלהם, והגר"ש ששזה צורך של הציבור שלו בונה מוסדות שבהם הסינון יהיה מובנה, אם הוא באמת יצליח לפלג את הציבור קיים סיכוי סביר שלא תהיה כמעט אפליה ביחס לציבור שלו.
לא נראה לי שאתה כ"כ בקי בפוליטיקה הפנים ספרדית....
 
יש לי חברים שמשתתפים באיגוד ודומיו שכך הבנתי מהם על האיגוד של הרב זעפרני, אשמח שתתקן אותי.
הרב זעפרני לא מנסה לפלג את הציבור. הציבור הספרדי כיום מורכב ברובו הגדול מבני תורה בוגרי ישיבות ובדר"כ המוסדות הותיקים פחות מתאימים להם. כך יוצא שיש ציבור שצריך את המוסדות של הגר"ש ויש ציבור שמספיק לו המוסדות הותיקים.
בקשר לאפליה, לא יודע אם משהו יפתור אותה, כי זו לא בעיה של המנהלים, אלא של הרבה מהאשכנזים שמרגישים טוב עם זה שמתחננים אליהם בלי שום סיבה. (כמובן שיש יוצאים מן הכלל).
 
ובמה מתבטאת ההכרה בהגר"א לוי ראש ישיבת שכר שכיר?
חבל מאד שההתייחסות להגר"י עדס הוא כמו ההתייחסות להגר"א לוי
[זה לאו דוקא קשור להיותו ספרדי, גם היחס להג"ר משה יהודה שלזינגר הוא לא משהו]
 
ראשי תחתית