החש בראשו
סייג לחכמה שתיקה!
אשכול ייעודי למנהגי מרוקו, אי״ה מידי פעם נעשה סיכום של כלל המנהגים שעלו תוך כדי השרשור בהשמטת המו״מ עליהם.
ראה מועד לכל חי למרנא החבי"ףבבירור האם נהגו במרוקו לחגוג את ט״ו בשבט בפירות וכו׳. מה מקור המנהג הזה בכללות?
ואולם כך נהגו קהילות הספרדים עיין למשל כאןנציין אגב שהכה״ח נגד אמירת יום השישי (בערבית - לא בקידוש) ושבת מקודש [ואינני בא לערער את המנהג רק לציין הדעות בזה]
הרב כף החיים ראה את דבריו? אולי לא היה כותב על קהילות ספרד המפוארות נגד?מנהגינו דאנו נוהגין בליל שבת קודש דאחר העמידה מתחיל ש"ץ ועומד ואומר יום הששי ויכולו השמים...
הרבה נוהגים שמקבלים שבת ואח"כ אומרים שיר השירים וכו'המנהג לומר "לכו נרננה" לפני קבל"ש
[הגר"ד יוסף דיבר על כך בשיעור שצריכים להיזהר לקבל שבת לפני השקיעה, ומצוי מאוד שמתאחרים בגלל המזמורים לאחר השקיעה]
הרבה נוהגים שמקבלים שבת ואח"כ אומרים שיר השירים וכו'
יש מהם שנוהגים להתחיל את ויכלו השמים והארץ גם לאחר תפילת שמו"ע של ערבית של ליל שבת מהתיבות 'יום השישי', כבסדר קידוש ליל שבת.
מקבלים שבת באמירת בואי כלה בלבד, ואחר כך את כל הסדר. מה שראיתי.הרבה? רק מיעוט מרוקאים ששנו ופירשו למנהג ירושלים.
יש לזה שני טעמיםאמירת "שבת מקודש" קודם הקידוש.
אכן ראוי לאשכול בפ"ע, נראה שזהו מנהג מרוקו (נהגו העם, הרב משאש) תוניסיה (איש מצליח) ולוב (מהר"י רקח)כמדומני, נהגו לומר בעל הניסים ״הלל גמור והודאה״.
ואולי אפתח על זה אשכול בפני עצמו.
וע"ש שכל המנהגים הם מנהגים ספרדים קדומיםבכל מקרה פתחתי שרשור נפרד לדיון למה יש מנהגים מרוקאים רבים שדומים למנהגי אשכנז עיי"ש