משיב כהלכה
חבר ותיק
- הצטרף
- 18/12/24
- הודעות
- 605
ד. לא ראינו כך בבית אבא ובכלל המשפחה - איזור מרקש. ואולי שינו המנהג?
לא ראינו אינה ראיה, מכיר הרבה יוצאי מארקש שנוהגים כך.
ד. לא ראינו כך בבית אבא ובכלל המשפחה - איזור מרקש. ואולי שינו המנהג?
המנהג התחיל מהרב חיד"א ובסידורים נדפסו שני הנוסחאות בד"כ מינים בסוגריים. אין לדעת אם כולם קיבלו את שינוי החיד"א.
לא אמרתי "המציא", אבל אי אפשר להפוך את זה למנהג מרוקו - עם כל הכבוד.ב. רבי יוסף משאש לא המציא זאת.
גם ראינו אינה ראיה שכולם נהגו כן.לא ראינו אינה ראיה, מכיר הרבה יוצאי מארקש שנוהגים כך.
ובסידורים נדפסו שני הנוסחאות בד"כ מינים בסוגריים
גם ראינו אינה ראיה שכולם נהגו כן.
עכ"פ יש ליזהר לא לאכול הרבה מזונות משום שיש לאכול את הלחם בתיאבון, ויש ע"ז במגן אברהם וכו'.
אבל צריך לציין שהנוסח בכל הסידורים לפי החיד"א הוא זדים, ואח"כ הוא הוסיפו גם מינים. איני יודע אם נכון היה בסידורי מרוקו להשמיט את עיקר נוסח הספרדים.בסידורי התפלה "תפלת ישרים" שהיו הסידורים הנפוצים ביותר בין הספרדים עד לפני כעשרים שנה, נוסח חתימת הברכה הוא "שובר אויבים ומכניע מינים".
והרב הלל שהכריע שצריך לומר זדים, נשאל מדוע בסידורו הדפיס מינים, וענה: "לא כל מה שנכון ומובא בקדמונים מותר לנו לשנות מהמקובל בכל תפוצות ישראל ע"פ חכמים".
כך נהגו כל הספרדים למעט בא"י ואולי סביבותיה. אגב, בס"ת דעץ חיים - בו נהגו כל הספרדים למעט הנ"ל - זה כמעט לא אפשרי להוליך פתוח.
זה לא אני זה כבר גדולי הראשונים שציינו ליזהר בזה - אף שנהגו ג"כ לטעום ברכות כדי להשלים מאה ברכותלאן נסעת, מזונות מאן דכר שמיה.
טועמים פחות מכזית, בשביל הברכה.
כ"כ רבי יוסף בן וואליד. נדמה לי שהרב משאש מחמיר בזה. (ויש בזה מחלוקת בין חכמי הספרדים - כמו שראיתי בש"ע אוצרות ספרד)
אם אינני טועה כבר מהר"י חגיז מזכיר המנהגראיתי שנהגו כך באיזה בית כנסת שלא היו רואים את הס"ת מהתיבה, ולכן הוליכוהו פתוח, ומזה השתבש. וכיום מקפידים על זה כתורה מסיני.
כלומר, א"א לברך שהחיינו רק התפילין, דלא כמהר"י בן וואליד זצ"להגר"ש משאש כתב (שו"ת שמ"ש ומגן חלק ג אורח חיים סימן ס) "הילד בר מצוה מברך שהחיינו אחר שלבש טלית ותפילין, ומכוין בדעתו על הטלית ואגב גם על התפילין".
תשובה תמוהה עד מאוד.הרב הלל שהכריע שצריך לומר זדים, נשאל מדוע בסידורו הדפיס מינים, וענה: "לא כל מה שנכון ומובא בקדמונים מותר לנו לשנות מהמקובל בכל תפוצות ישראל ע"פ חכמים"
ממש לא כולם, ואדרבה הרוב נהגו לומר זדים. והכרעתו של הרב מאיר עטייה ז״ל משונה [והוא עצמו מודה שהרוב היו חותמים זדים ראה בספרו].ג. חותמים "ומכניע מינים" ולא "זדים".
כשיטת מר״ן ז״ל. והייתי בבית הכנסת מרוקאי כאן בעיר הקודש שנהגו לא כן, ותמהתי בפני הגבאים מדוע לא נוהגים כן, אך לא ידעו מה להשיב לי!ה. בנשיאת כפיים הכהנים מתחילים לומר יברכך ואח"כ מקרא אותם הש"ץ מילה במילה.
ואף מרן הגרע״י זצ״ל כותב שמותר ואין למחות, רק מהיות טוב בעלמא [ואם כן כבר עדיף להמשיך את המנהג].ז. אומרים "אמת תורתנו הקדושה" אחר הקריאה בתורה לפני ברכה אחרונה.
ואף בירושלים ראיתי עתה שנוהגים רק במנחה, ולא כמנהג הנפוץ בירושלים.יח. אומרים "נחם" בתשעה באב רק במנחה, וחותמים "מנחם ציון ובונה ירושלים".
וכן פסק באול״צ.יט. מקפלים את הטלית בשבת כסדר קיפולה הראשון (הגר"ע יוסף כתב רק שאין למחות בידם, שיש להם על מי לסמוך).
גם סמך גדול לזה בהלכה כיון שזה מגרר. במיוחד שמשלימים בזה מאה ברכות.ד. מברכים אחר הקידוש לפני ברכת המוציא, את כל הברכות, בשמים, סלטים ודגים, וטועמים משהו.
ממש לא כולם, ואדרבה הרוב נהגו לומר זדים
ואף בירושלים ראיתי עתה שנוהגים רק במנחה, ולא כמנהג הנפוץ בירושלים.
תפילת החודש ובית עובד (ורק הביאו בסוגריים מינים שזו דעת החיד״א). ואף בספר משולחן אבותינו מעיד שכן נהגו רובם לחתום.ברוב הסידורים המרוקאים מופיע מינים. גם בדרכי אבות, גם באבותינו, גם בסידור החודש.
הציבור נמשך אחר הסידורים, באיזה סידור מרוקאי מופיע זדים?
גם הגרב״צ כותב שכן הוא מנהג ירושלים, אבל לדעתו בני מרוקו בבית כנסת שלהם יכולים להמשיך מנהגם ואולי אף מרן זצ״ל יודה כאן כיון שאין זה סתירה לדין השו״ע.מחזירים עטרה ליושנה בכל הארץ, זה כולל את ירושלים...
דא עקא שבעל המאה הוא בעל הדעה, ולחסידי הגר"ע יש תקציבי עתק (רק השבוע עבר חוק בכנסת להנצחת זכרו של הגר"ע יוסף זצ"ל, מה שיפנה כספים לעוד ועוד תעמולה ללכת אך ורק לפי פסקיו).
יותר מוזר שהסידור ״תפילת החודש״ החדש השמיטו ״זדים״
כן. רק בסוגריים.דהיינו שאין כיום סידור מרוקאי הגורס זדים?
יותר משונה שבכל הראשונים הנוסח ״זדים״, ובכל זאת הכריע ״מינים״.
מה אתה בא לומר? לא הבנתי.זהו מחזה אבסורדי ולא הגיוני; רוב מרוקו לא גרסו כך, וכיום כל הסידורים המרוקאים גורסים כך.
ובפרט "אבותינו" ששינה מהמנהג לומר "דעה בינה והשכל" וכתב "חכמה בינה ודעת", וכאן גרס מינים ולא זדים.
מזמור לדוד ביראו עינינו נזכר כבר על ידי רבי כליפא בן מלכא לפני כ-300 שנה כמנהג פשוט בכל המקומות. לא אתפלא אם המנהג מאוד קדום. אגב הוא מאוד מסתבר, משום שיש שם אזכרות כנגד ברכות העמידה. הגמרא במגילה אומרת שתיקנו י"ח ברכות כנגד י"ח אזכרות שבמזמור לדוד, כך שקצת תימה שתיקנו י"ח אזכרות כנגד י"ח ברכות ולא בחרו במזמור שהגמרא אומרת שע"פ תיקנו תפילת העמידה.גם במרוקו יש דברים שהשתנו במאה מאתיים שנים אחרונות לדוגמה לומר מזמור לדוד ביראו עיננו שזה מלפני מאה שנה ע״פ פוסק שאיני זוכר כעת שמו. ולכן גם אם יש מקומות שנהגו מינים ברור שזה משהו לא קדום.
אין שום תימה. אנשים פעם לא ישבו עם אוצר החכמה או מחשב ופלפלו שעות על איזה חידוש של אחד מהגדולים ובדקו מה הרב עובדיה שעדיין לא נולד סבר באותו נושא ואף הפיצו את דעתם בפורומים שונים...הרב מאיר עטייה לדעתי נמשך קצת אחר המקובלים במכנס. אבל המדהים כאן שזה הירושלמי כל הראשונים (שלפנינו) וגם האריז״ל עצמו, אין ראשון אחד! שאומר להדיא מינים! ובכל זאת יש ששינו ע״פ הרכעת מרן החיד״א ז״ל, וזה תימה.
'ויעתק משם' זה ספר של מחבר א' או קובץ של מאמרים של ת"ח?