מי שמצטער בזה שנשאר ער בליל שבועות מבטל מצות שמחת וכבוד יום טוב

  • יוזם האשכול יוזם האשכול כהן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
אם הם היו יושבים ללמוד זה וודאי היה שמחה גדולה.
רק שבדר"כ הם נשארים לשבת 'על הברזלים', ולכן זה לצערנו.

המכוון היה שזה יום שכולם נשארים בו ערים, ולא נחשב צער.

אגב - ייתכן שיש גם להביא בחשבון את הצער של הבושה מפני החברים וכו' על כך שלא נשאר ער כל הלילה.
לא יודע מה יותר גורם צער - הבושה מהחברים או העייפות.

אני מסכים שזה לא צער להישאר ער בליל שבועות, ואני חושב שכיום יותר צער הוא ללכת לישון בליל שבועות....

אבל לגבי 'יושבי הברזילים' - למעשה לענ"ד זה עדיף, ועדיין יש בזה תועלת, כיון שעכ"פ בחלק מהלילה הם לומדים,

ואם האברכים בביכנ"ס לוקחים קצת אחריות על זולתם שלא זכו (שיעור, חברותא, לימוד קבוצתי, דיבור בלימוד),

אזי ניתן לראות שיש להם אוזן לשמוע ולב להבין דווקא בלילה הזה,

וזה משובב נפש לראות כאלו שהינם רחוקים בד"כ מדף גמרא, נהנים כל רגע באישון לילה...
 
אני מסכים שזה לא צער להישאר ער בליל שבועות, ואני חושב שכיום יותר צער הוא ללכת לישון בליל שבועות....
גם אני עד לפני כמה שנים הייתי בצער כאשר הלכתי לישון בליל שבועות, כאשר לא הצלחתי להחזיק מעמד. אבל הצער נבע מחיסרון ידיעה. כי חשבתי לתומי שזה ממש עבירה. רק לאחר שלמדתי והבנתי שבעבר הלא רחוק זו היתה הנהגה רק של יחידים, וכל העם קיימו את מצות החג באופנים אחרים, אז הפסקתי להיות בצער מכך. וכיום אני אכן מרגיש שמחת יו"ט אמיתית, בלי נקיפות מצפון, כי כך אני מספיק ללמוד יותר מאשר בשנים קודמות (כך היה עושה גם הרב אלישיב כפי שכתבתי לעיל).
כאשר מדברים עם הציבור רק על ההשגות הגבוהות של הלימוד בלילה זה, אז כולם רוצים להשיג זאת. אך צריך להסביר שאין זה עבירה כלל מי שלא מגיע לזה, ויכול להגיע למעלת שמחת יו"ט שלמה יותר שהיא דאוריתא ואפילו עדיפא.
 
סתם דבר לעג ולהג. אם אין תשובה - שותקים.
דברי הרב @ספיר ויהלום דברי טעם הם, וכנר' שאין לך מה להשיב עליהם
וכן מטו משמיה דהגרי"ז שמהאי טעמא לא קיים המנהג להיות ניעור בליל שבועות לפי שאינו עונג יו"ט, והוסיף דעולם הפוך ראה, שלא מקיימים דין התוספתא הנ"ל להיות ניעור כל ליל שימורים ולעסוק ביצי"מ, ואילו בשבועות נשארים ערים כל הלילה למרות שהוא רק מנהג, ולא מוזכר אפילו בשו"ע.
תמיד תמהתי על שמועה זו, הרי מעולם לא אמרו להישאר ער בליל פסח, אלא להישאר ער "עד שתחטפנו שינה"
חיזוק מצווה דאוריתא. אם המנהג, חשוב ככל שיהיה, גורם לביטול של מצווה דאוריתא
מעולם לא אשתמיט לשום פוסק לכתוב שאסור להישאר ער בשבת או יו"ט אם מצטער בכך
והרי מנהג קדום בהרבה מקומות לקום באמצע הלילה כל ליל שבת וללמוד או להתפלל עד אור הבוקר, ומעולם לא נשמע שערערו על זה
אף אחד לא בא לעקור,

הוא רק שואל,

מותר לשאול, וחובה לשאול,
אכן מותר לשאול, אלא שלא היה שום סימן שאלה בהודעה הפותחת
... שבעבר הלא רחוק זו היתה הנהגה רק של יחידים, וכל העם קיימו את מצות החג באופנים אחרים ...
לשון מהר"ח ויטאל (עץ חיים שבועות פ"א): "המנהג פשוט בישראל לעסוק בתורה בליל שבועות ואינם ישינים אף רגע אחד" [וכעי"ז בשעה"כ דף פ"ט ע"א].
ולשון השל"ה הק': "וסדר הלימוד של זו הלילה כבר נתפרסם ונודע לרבים ע"י הקונטריסין שנתפשטו, והמנהג הזה נתפשט בכל א"י ובכל המלכות אין נקי, כולם כאחד מגדולים ועד קטנים, וכן קיימו וקבלו עליהם ועל זרעיהם".
 
והנה יש הממהרים בסעודת ליל שבועות כדי להרבות בלימוד הלילה, וכדי לנצל כל רגע פנוי בחג. ניתן לשמוע מאותם טועים אמרות בסגנון של: "בשביל עונג יו"ט לא צריך לשבת הרבה זמן בסעודה, מספיק לאכול כמה מאכלים טובים ולרוץ ללמוד". ועוד כהנה וכהנה. אין כל מקור להנהגה כזו. בדיוק כמו שלא ימהר לסיים בדיקת חמץ כדי לחזור לבית המדרש, כך אין להזדרז ולזרז בסעודת ליל יו"ט בשביל להרוויח עוד זמן של לימוד. בליל יו"ט יש דין לאכול סעודת יו"ט, וככל מצוה עוברת שאי אפשר לעשותה על ידי אחרים, גם מצות סעודת יו"ט דוחה מצוות תלמוד תורה. בפרט שלסעודת שבת ויו"ט יש גם חלק גדול מאד במצוות חינוך הילדים
לשון מרן הגחיד"א (כף אחת סי' כ"ב)
6467_169.jpg
 
בספר צפיחת בדבש דף נ"ו ע"ג עמד בזה וכתב ב' תירוצים
הצג קובץ מצורף 5321
התירוץ השני זה כמו שכתבתי שרק למי שבאמת מתענג מותר.
התירוץ הראשון זה כעין מה שכתבו אבני הכותל ודעה את ה'.
אולם יש לדון בדבריו, שהרי מי התיר 'להצטער מעט' בצער 'הגוף' ביו"ט כדי להרויח 'תיקון רוחני גדול'.
שמחת יו"ט היא שמחת 'הגוף', לאכול ולשתות ולישן וכדומה [המטרה היא כדי להגיע לקרבה לה', אבל האמצעי הוא הגוף והוא 'חובה'].
הרי אין להתענות ביו"ט אפילו מי ששמח בזה, ורק בשבת שהחיוב הוא 'עונג' התירו, ולכן התירוץ העיקרי נראה התירוץ השני, שרק מי ש'באמת' שמח בזה יכול להשאר ער.
רבים רבים מעם ישראל קם בראש השנה בעמוד השחר בגלל דברי האריז"ל.
אמנם זה מנהג שהתחדש בחמישים שנה האחרונות, אבל זה המציאות כיום
ונוהגים בזה רבבות עמך, איני יודע להגיד כמה
אצל הספרדים זה הרבה יותר חזק
ולכאו' צ"ע זה פגום בשמחת יו"ט??!!! אתמהה!!
לאף א' לא קל לקום מוקדם
גם מש"כ האריז"ל לא לישון לפמי חצות וי"א עד הלילה ורק ביום ב' שרי לפני חצות,
וכל זה כמובן עבירה גמורה של פגיעה בשמחת יו"ט.....
אוי לאן הגענו.
 
דברי טעם. הרי בזוהר שהוא מקור המנהג איתא: חסידי קדמאי. ומבואר פשוט שאינו היה לכלל העם. ובאמת אשרי העושה עצמו חסיד אבל להתעצב ביו"ט זה כבר איסור, ולכן - כל שעצוב מלהיות ער לילה שלם ובקדושת כתר חושב על הכרית, סברא פשוטה ביותר שאין לו להתחסד ולהפסיד שמחת יו"ט ומצות תפילה, שבעייפות חמורה אינו יכול לכוין אפילו בברכת אבות שהוא לעיכובא [פשט הסוגיא שברכותיו לבטלה].

נ.ב: בגלל שב"ה בתוך עמי אנוכי יושבת, פעמים שבערב החג אין אפשרות לישון מכל מיני סיבות, ילדים וכדו'. בעבר עשיתי מעשה וישנתי בליל החג וקמתי רענן לתפילה. אולם מאז אני משתדל שכל ערב חג יהיה לי במקרר גת [המוכר של התימנים] ובעת צורך לוקח לי כמה עלים או מיץ ויושב ולומד כל הלילה בחשק, עד שיש מהציבור המשפשף עיינים באומרו איך לאברך הזה יש כוח ללמוד ב4 בבוקר.
 
לשון מרן הגחיד"א (כף אחת סי' כ"ב)
הצג קובץ מצורף 5328
אתה באמת חושב שכוונת החיד"א שיאכל רק את המינימום האפשרי במהירות וילך ללמוד?
פשוט שהחיד"א מתכוון לומר את סדר ליל שבועות. אין בדבריו שום הוראה לקצר את הסעודה ושאר שיגעונות שיש לאנשים היום.
ולכן ברור שאין שום מקור לכך שהלימוד בלילה יבוא על חשבון עונג יו"ט, ובטח לא בחג זה שנאמר עליו שהכל מודים דבעינן נמי לכם.
 
לפי ההלכה יש בעיה ללכת לישון חצי שעה לפני עלות השחר (עה''ש כעת הוא בערך 3.45, ולדעה המקילה 4.10) עד שיקרא ק''ש ויתפלל
ב''פיתרון'' הזה, יש קצת 'סיכון' כי בגלל העייפות אפשר להימשך בשינה, ולפספס זמן ק''ש ח''ו, סוף זמן ק''ש הוא בעשה 08.10 בערך, וגם זמן הגר''א הוא בשעה 09.00 ותו לא, ולכן מי שנוהג כן צריך להיזהר בזה מאוד, שלא יבטל ק''ש ביום מתן תורה !

לא הבנתי מה מרוויחים בזה, הרי בשלמא בהו''ר עיקר התיקון הוא עד חצות, ניחא (חצות יוצא בערך ב12.20 בחג הסוכות, אם ילכו לישון ב1.00 בערך, יכולי לקום בזמן בסדר גמור) אבל בשבועות ע''פ האר''י צריך להיות ער עד עלות השחר, שזה בערך 03.50, וחצי שעה לפני עה''ש זה כבר בעיה ללכת לישון, וגם אם נניח שילכו לישון ב3.30-4.00, עדיין צריך לקום מקסימום ב8, בגלל זמן ק''ש
 
מה יעשה מי שלא הצליח להירדם ביום ערב שבועות?
חכם עיניו בראשו, ומתכנן את עצמו מערב שבועות וישן היטב, ומרויח, עונג יום טוב רוחני וגשמי.
ובימי הקיץ הארוכים, אינו מילתא דלאו כו''ע יכולים. אלא בתכנון נכון כולם יכולים, ומזה ומזה אל תנח ידך, והגוף והנפש מתענגים גם יחד.

ויזכה למובטח:
מובא בזוהר הקדוש דברי רבי שמעון בר יוחאי:
"בני! יפה חלקכם, מכיוון שלמחר לא תיכנס הכלה לחופה אלא יחד עמכם, מכיוון שכל אלו (הלומדים בלילה זה) כולם יהיו רשומים וכתובים בספר הזכרונות, והקדוש ברוך הוא מברך אותם בשבעים ברכות ועטרות מהעולם העליון".

האר"י הקדוש -
שער הכוונות · (דרושי חג השבועות דרוש א)
"ודע כי כל מי שלא ישן בלילה הזאת כלל אפי' רגע אחד ויהיה עוסק בתורה כל הלילה מובטח לו שישלים שנתו ולא יארע לו שום נזק בשנה ההיא וכמ"ש הרשב"י בהקדמ' בראשית וז"ל דיפוק ההוא שתא בשלם כו' ע"ש ולא עוד אלא שהוראת חיי האדם בשנה ההיא תלויה בענין זה כי אם לא ישן כלל ודאי שלא ימות בשנה ההיא ודי בזה. ולכן פשט המנהג הזה בישראל לעסוק בתורה כל ליל חג השבועות"

רבי משה ב"ר יהודה מכיר,
בן דורם של מרן ה"בית יוסף" והאריז"ל כתב בספרו "סדר היום":
"ביום זה ביד כל בריה שבעולם לתקן תיקונים נפלאים בעולמות העליונים,
יותר מאשר מסוגלים לכך מלאכי עליון,
ולכן אין לשום אדם להקטין עצמו ולהשתמט ממלאכת קודש זו".
 
הטעם שנהגו להיות עם ישראל נעורים כל הלילה, כתוב ע''פ דברי רבינו אברהם אבן עזרא (שמות יט, יא) על הפסוק "והיו נכונים ליום השלישי" - אולי לא יישן אדם בהם בלילה, שישמעו קול ה' בבקר. כדרך כהן גדול ביום הכפורים.

אמנם במדרש (שיה''ש רבה פרשה א' פסקא נז) ישנו להם ישראל כל אותו הלילה לפי ששינה של עצרת עריבה והלילה קצרה, בא הקב"ה ומצאן ישנים, התחיל מעמיד עליהם בקולות, והיה משה מעורר לישראל ומוציאן למקומו של מלך מלכי המלכים הקב"ה, והיה הקב"ה מהלך לפניהם עד שהגיע להר סיני". ובספר שם משמואל (וכעי''ז בפרי צדיק) מבואר שעם ישראל ישנו בלילה, והשיגו בשנתם מדרגות מופלאות עד מאד, את מתיקות ועריבות פנימיות התורה. וכמו שמסופר על רבינו האר''י שהשיג בשנתו מה שאין הפה יכול לספר שבעים שנה. ועל הגר''א ששמע שבעים פירושים על הפסוק עלו זה בנגב, ובאחד מהפירושים בלבד יכול לדעת טבעי כל הצמחים והאילנות שבעולם. והטענה הייתה עליהם "מדוע באתי ואין איש", שעיקר העבודה היא בקבלת התורה מתוך עמל, ולא מה שמשיגים בשינה בחלום שזה בבחינת "קבלת שכר". ואנחנו בתיקון ליל שבועות מתקנים את מה שהיה אז.

לכן, צריך אדם למעט בעשיית דברים בערב חג השבועות, וללכת לישון כמה שעות טובות, שהרי היום ארוך (כט''ו שעות) והלילה קצר (כט' שעות), לכן ישאיל מהיום כ4-5 שעות, (לדוגמא מ2 עד 6) וכך יגיע לתפלת הלילה, והסעודה, והתיקון ותפלת הבקר עם דעת צלולה.
 
לכן, צריך אדם למעט בעשיית דברים בערב חג השבועות, וללכת לישון כמה שעות טובות, שהרי היום ארוך (כט''ו שעות) והלילה קצר (כט' שעות), לכן ישאיל מהיום כ4-5 שעות, (לדוגמא מ2 עד 6) וכך יגיע לתפלת הלילה, והסעודה, והתיקון ותפלת הבקר עם דעת צלולה.
הנידון כאן הוא לא על מי שיכול לישון כדבעי. אחד כזה בודאי יודע שכדאי לו לנצל את הזמן ואינו צריך את העצה הזאת. אך לא כולם יכולים לישון כמה שעות בערב החג, ויש כאלו שלא יכולים לישון אפילו שעה, ולא חסרות סיבות (כגון מי שעובד, וזה רוב בעלי הבתים). לי אישית היו פעמים שלא יכולתי לישון אפילו חצי שעה.
 
הנידון כאן הוא לא על מי שיכול לישון כדבעי. אחד כזה בודאי יודע שכדאי לו לנצל את הזמן ואינו צריך את העצה הזאת. אך לא כולם יכולים לישון כמה שעות בערב החג, ויש כאלו שלא יכולים לישון אפילו שעה, ולא חסרות סיבות (כגון מי שעובד, וזה רוב בעלי הבתים). לי אישית היו פעמים שלא יכולתי לישון אפילו חצי שעה.
ברוב ככל המקרים בתכנון נכון אפשר.
וכשא''א ובאמת חושב שיפסיד תפילה כהוגן, וגם לימודו בלא ריכוז. הדבר צ''ע וזה הוראה פרטית, ולא כללית כמו שמציירים את זה כאן. ומסתבר שאיה''נ. ודאי שלא יפסיד שום מצוה אחרת המחוייבת מן הדין. ופשוט
 
אולי צריך פשוט להיות ער כל הלילה בליל ערב שבועות, ואז ככה לישון כל היום ביום ערב שבועות, ואז להיות ער כל הלילה בליל החג, ושוב לישון כל היום בחג, ואז באסרו חג שוב להיות ער בלילה, כי ממילא ישנת כל היום, וחוזר חלילה ... :D
 
אולי צריך פשוט להיות ער כל הלילה בליל ערב שבועות, ואז ככה לישון כל היום ביום ערב שבועות, ואז להיות ער כל הלילה בליל החג, ושוב לישון כל היום בחג, ואז באסרו חג שוב להיות ער בלילה, כי ממילא ישנת כל היום, וחוזר חלילה ... :D

ממש מעמד שבירת הלוחות...
 
אתה באמת חושב שכוונת החיד"א שיאכל רק את המינימום האפשרי במהירות וילך ללמוד?
אני לא "חושב" שזה "כוונתו", זה מה שהוא כותב במפורש, שיאכל "שיעור ברהמ"ז"
ועל זה וכיו"ב נאמר "שפסקי בעלי בתים ופסקי לומדים שני הפכים הם" (שו"ת מהרי"ו סי' קמ"ו)
 
מעולם לא אשתמיט לשום פוסק לכתוב שאסור להישאר ער בשבת או יו"ט אם מצטער בכך
והרי מנהג קדום בהרבה מקומות לקום באמצע הלילה כל ליל שבת וללמוד או להתפלל עד אור הבוקר, ומעולם לא נשמע שערערו על זה
סתם לדבר ולכתוב גבוהה גבוהה כאילו בקי בכל התורה כולה.
כה"ח סי' ר"פ אות ד': ועוד עיין שם בפתח הדביר אות ב' מה שכתב לאסור לעשות תיקון כרת בליל שבת ולצער עצמו בנדידת השינה יעו"ש:

רבים רבים מעם ישראל קם בראש השנה בעמוד השחר
א. אתה משוה בין להשאר ער כל הלילה לבין לקום בעמוד השחר??
ב. ר"ה זהו יום 'הדין'. הרי גם 'בוכים' בר"ה. לדעת חלק מהפוסקים מותר גם להתענות עד 'חצות' בר"ה, וכך נהגו באשכנז. יש פוסקים שמותר להתענות בכל ר"ה [חלק מהגאונים]. כך שאין להביא ראיה כלל מר"ה לשאר המועדים.
 
סתם לדבר ולכתוב גבוהה גבוהה כאילו בקי בכל התורה כולה.
כה"ח סי' ר"פ אות ד': ועוד עיין שם בפתח הדביר אות ב' מה שכתב לאסור לעשות תיקון כרת בליל שבת ולצער עצמו בנדידת השינה יעו"ש:


א. אתה משוה בין להשאר ער כל הלילה לבין לקום בעמוד השחר??
ב. ר"ה זהו יום 'הדין'. הרי גם 'בוכים' בר"ה. לדעת חלק מהפוסקים מותר גם להתענות עד 'חצות' בר"ה, וכך נהגו באשכנז. יש פוסקים שמותר להתענות בכל ר"ה [חלק מהגאונים]. כך שאין להביא ראיה כלל מר"ה לשאר המועדים.
מותר להצטער בראש השנה?
על מה אתה מדבר?
הפוסקים שסוברים שאסור לעשות תיקון כרת בשבת מודים שמותר בר"ה?
 
מותר להצטער בראש השנה?
אתה שהולך כפי האר"י, אתה לא בוכה בר"ה? או שאתה בוכה מתוך שמחה והתרוממות?
הפוסקים שסוברים שאסור לעשות תיקון כרת בשבת מודים שמותר בר"ה?
אם עושה כן לצורך כפרת עוונות כמו קריאת תהלים כמנין כפר וכדומה - מותר וכן מפורש בחמדת ימים
חמדת ימים אלול וראש השנה פרק ז אות ג
ג) אכן ה"א זה הדרך ישכון אור משפטו, כי הן לו בכח יגבר איש לעמוד חי לא ינום ולא יישן כל הלילה ויהיה מוכן לעמוד על משמרתו ולקום בעוד לילה לבא אל המלך ולהתחנן לו ולבקש מלפניו עליו ועל עמו שיוציא לאור משפטנו ויגזור עלינו ועל כל ישראל גזרות טובות ויכתבנו בספר חיים ובספר צדיקים ולא יפגע הדין במעט הצאן צאן קדשים חס ושלום, ויעסוק בתורה כפי כחו באימה וביראה ובחרדה וישלים השלשה ספרים אחרים של תהלים אשר נשארו לו עם הבקשה כנזכר לעיל בפרק ו', ובכן מכניע וקוצץ כל המשטינים והמקטרגים מעליו כמו שאמרו בזוהר בכמה מקומות בסגולת הקריאה והלימוד לראש אשמורות דכיון דאיהו פתח באורייתא כל אינון זינין בישין אעיל לון בנוקבהון דתהומא רבא וכו'.
וזה צורך בשאר הימים וקל וחומר בעצם היום הזה כי יבואו בני האלהים להתיצב על ה' ורבים בנפש יקיפו עלינו בקום למשפט אלהים, שצריך לקדם באשמורת לעסוק בתורה ולהתחנן לפני אלהי המשפט יכרית וישמיד שוטני נפשינו יפלו ולא יוכלו קום.
 
אני לא "חושב" שזה "כוונתו", זה מה שהוא כותב במפורש, שיאכל "שיעור ברהמ"ז"
ועל זה וכיו"ב נאמר "שפסקי בעלי בתים ופסקי לומדים שני הפכים הם" (שו"ת מהרי"ו סי' קמ"ו)
1748155174818.png
מצטער מאד. אבל אתה ממש לא מבין את דברי החיד"א. זה דרכו, לכתוב את הסדר המינימלי וכמובן כל המוסיף מוסיפים לו. כמו שמופיע כמה שורות מתחת למה שציטטת לגבי קידוש בוקר של שבועות (ותקרא היטב ותראה שאין כוונת החיד"א להורות שיאכל מעט וילך לישון ואח"כ יאכל סעודה שלמה כמו שנוהגים היום חלק מהציבור).
ומומלץ לפני שאתה מחלק תארים למי שאתה מתכתב איתו (כמו בעלי בתים) לברר אם הוא באמת ראוי לתואר הזה. ומקווה שהבנת דברי. כי זה פחות מסובך מדברי החיד"א.
 
ראשי תחתית