שכחהוהאם ישנה מצוה שאינה צריכה כוונה ? (למ"ד מצות צריכות כונה)
(שימו לב לא ליפול במוקש).
שכחה
זה ל"תלא תשוב לקחתו,
או קיי,זה ל"ת
צודק. צריך לעיין בגדרי המצוה.או קיי,
אז אין עשה של "שכחה", כי אין מצוה לשכוח.
צדקה,
כיון שהעיקר התוצאה.
אז גם הם נפלו.פה ניסו להביא תשובה נוספת.
(וכתבו שם עוד בעניין זה שהתשובה לחידה היא "שכחה". עיי"ש)![]()
חידה כללית - האשכול המרכזי הישן לחידות וחידודים תורניים - חידות חדשות מקומן במדור החדש
מפתח החידות ישא ברכה מאת ה' ידידנו @אביי ורבא שנחלץ חושים ושינס מתניים להציב לנו ציונים ולפתוח מפתח לכרם הגדול הזה הלא הוא אשכול החידות המרכזי. ועל הטוב יזכר שמם של ידידינו @ארפכשד מסייע שיש בו ממש, ו@איכא בשוקא יוזם המפתח. כללי המפתח: א. אפשר להשתמש במפתח גם כרשימת חידות, אך יש לשים לב כי...tora-forum.co.il
בעצם החידה היא לא "איזו מצווה אפשר לקיימה רק בלי כוונה", אלא ש"אינה צריכה כוונה", והיינו שאפשר לקיימה גם עם כוונה, רק שלא צריך.האם ישנה מצוה שאינה צריכה כוונה ? (למ"ד מצות צריכות כוונה)
בעצם החידה היא לא "איזו מצווה אפשר לקיימה רק בלי כוונה", אלא ש"אינה צריכה כוונה", והיינו שאפשר לקיימה גם עם כוונה, רק שלא צריך.
וגם, לא כתוב "איזו מצווה אינה צריכה כוונה" אלא "האם יש מצווה שאינה צריכה כוונה", ויתכן שהתשובה היא פשוט "לא".
כריתות י"ט ע"ב
או, אתה לא נפלת. (ולחידודי הוא דבעינא).בעצם החידה היא לא "איזו מצווה אפשר לקיימה רק בלי כוונה", אלא ש"אינה צריכה כוונה", והיינו שאפשר לקיימה גם עם כוונה, רק שלא צריך.
וגם, לא כתוב "איזו מצווה אינה צריכה כוונה" אלא "האם יש מצווה שאינה צריכה כוונה", ויתכן שהתשובה היא פשוט "לא".
אם זה מה שהתכוונת יש לסמן כפתרוןאו, אתה לא נפלת. (ולחידודי הוא דבעינא).
הוא לא אמר שתשובתי נכונה, אלא שכיוונתי לעוקץ הטמון בדרך לפיתרון.אם כך יש לסמן כפתרון
אם כן מהו שכתב ולחידודי הוא דבעינא?הוא לא אמר שתשובתי נכונה, אלא שכיוונתי לעוקץ הטמון בדרך לפיתרון.
אבל לעיל הביא שלא התכוין למתעסק בחלבים ועריות, וממילא כ"ש למצוות אכילה.מצות של הנאה ואכילה דנו האחר' שדמי למתעסק בחלבים ולכך יצא יד"ח
מצות של הנאה ואכילה דנו האחר' שדמי למתעסק בחלבים ולכך יצא יד"ח
אבל לעיל הביא שלא התכוין למתעסק בחלבים ועריות, וממילא כ"ש למצוות אכילה.
דעת חלק מהראשונים* בר"ה כח ע"א שגם במצוות שיש בהם הנאה אי"צ כוונה, מה"ט דמתעסק בחלבים ועריות חייב שכן נהנה.מה יש בכריתות יט ע"ב? (אם כוונתך למתעסק בחלבים, זה לאו).
או קיי, אז ההפניה היתה צריכה להיות לר"ה ולא לכריתות, ובהחלט כבר אמרנו למעלה שזו אכן אחת התשובות (רק הציון היבש לכריתות הוא היה הבעייתי).דעת חלק מהראשונים* בר"ה כח ע"א שגם במצוות שיש בהם הנאה אי"צ כוונה, מה"ט דמתעסק בחלבים ועריות חייב שכן נהנה.
*עי' רש"י ור"ן שם, ועי' נו"כ על הרמב"ם שופר פ"ב ה"ד וחמץ ומצה פ"ו ה"ג, וכך לכאו' גם פסק בשו"ע, עי' באור"ח סי' תעה סעי' ד ובנו"כ שם.