משנה אחרונה
חבר חדש
- הצטרף
- 17/12/24
- הודעות
- 143
לא ראיתי. אין באוצר החכמה.תירגע, בשו"ת בית נאמן ח"ב חאו"ח סי' ט' האריך להשיב על כל דברי הרב אבר"ך.
אז מה אם המאירי כתב כן? הוא דעת יחיד בראשונים...ואחתום בלשון הרב שליט"א בהסכמה לשו"ת "תרחם ציון" להרב אבר"ך זצ"ל (ומצ"ב): "ודיינו מ"ש המאירי בחיבור התשובה (עמוד תקכב) שנוסח חי העולמים בפתח "מבואר ההפסד"
הובא כבר כאן:
לא ראיתי. אין באוצר החכמה.תירגע, בשו"ת בית נאמן ח"ב חאו"ח סי' ט' האריך להשיב על כל דברי הרב אבר"ך.
מעניין מה השיב לו.
יש 15 ראשונים מפורשים!! ללא דיוקים שאומרים להדיא!! לומר בפתח.
בקונטרס לאוקמי גירסא כתב שדעת 'כל' הראשונים לומר בצירי. וזה על פי דבריו באור תורה שכשמנה את הסוברים לומר בפתח - מנה רק אחרונים ולא ראשונים, ולא ידע מהראשונים הנ"ל.
האם הדבר נכון לעשות כן??
אז מה אם המאירי כתב כן? הוא דעת יחיד בראשונים...ואחתום בלשון הרב שליט"א בהסכמה לשו"ת "תרחם ציון" להרב אבר"ך זצ"ל (ומצ"ב): "ודיינו מ"ש המאירי בחיבור התשובה (עמוד תקכב) שנוסח חי העולמים בפתח "מבואר ההפסד"
תראה שם.נא החכימני, מה הנושא בשרשור ההוא, ואיך זה קשור לכ"ף רפויה/דגושה ?
בשתי האפשרויות לא לגמרי נסתיים העניין.לא עברתי על המאמר של רי"ח מזרחי,
אבל אשמח לשמוע חו"ד הציבור.
לגי' הגר"א שכרעותיה חוזר על יתגדל ויתקדש,
מה מקום יש לעניית אמן אחר מילת שמיה רבא אחר שהבקשה עוד לא תמה ?
מאמר מקיף ויסודי, מאת החוקר התורני הנודע, מפארי יהדות בבל, מהדיר הסידור עוד יוסף חי
ה"ה הרה"ג יוסף חיים מזרחי נר"ו.
בשתי האפשרויות לא לגמרי נסתיים העניין.
הרי אם אין דגש הכוונה יתגדל ויתקדש שמיה רבה (אמן) [היכן?] בעולם שברא כרצונו וכו'.
כלומר קודם מבקשים שיתגדל ויתקדש. ואחרי האמן מסייגים שזה בעולם וכו'. ולכאורה היה אפשר להגיד אמן אחרי כרצונו.
ואם יש דגש הכוונה יתגדל ויתקדש שמיה רבה (אמן) [היכן?] בעולם שברא [ושיהיה היתגדלות כרצונו].
ולעניין השאלה אולי אפשר לומר שהרי אחרי שסייג שזה בזה העולם, הרי יש בחירה ודילמא לא יהיה ההתגדלות כרצונו. מה שלא היה שייך לומר קודם ההסתייגות.
ולשני הנוסחים הרי מציין "וימליך מלכותיה וכו'" שזה גם אמור להיות בזה העולם והוא עניין אחר ובזה העולם חוזר על שני העניינים. וכדי לענות אמן על כל עניין בנפרד יש לחלק ויותר נראה לחלק אחרי שמיה רבה שאף שמסייג אחר כך המשפט הגיוני שיתגדל שמו מה שאין כן לנתק את וימליך מלכותיה כנראה פחות נכון להפריד מזה שזה יהיה בזה העולם כי המשפט פחות מסתדר תחבירית.
שאלתך נכונה לב' האופנים וכאמור בדבריי לעיל. עכ"פ כך אני מבין:לא הבנתי דבריך, באר לי מה ההגיון לומר כך;
ראובן: יתגדל ויתקדש שמו הגדול (שמעון: אמן) בעולם שברא כרצונו.
שאלתך נכונה לב' האופנים וכאמור בדבריי לעיל. עכ"פ כך אני מבין:
עונים אמן על עצם זה שיתגדל ויתקדש שמו. וכן אמן על אופן ההתגדלות.
ללא דגש נזכר דבר אחד "בעולם שברא כרצונו.[באופן שרצה לברוא].
ולצד שיש דגש מה שנזכר ששמו יתגדל ויתקדש היינו בב' פנים 1) בעולם שברא, 2) שההתגדלות תהיה באופן הראוי (כרצונו).
אני מבין, ייתכן ולא רצו שישמע כביכול בעולם הזה יתגדל אבל בעולם אחר לא. על צד השלילה ולכן אומרים אמן על עצם זה שיתגדל ויתקדש וגם על הפירוט. שהרי דווקא כאן צריך להתגדל כי יש הסתרה וכדו' ולא שחלילה במקום אחר לא ראוי שיתגדל רק אין צורך כי בעולמות העליונים שמו גדול.לא שבנוסח השני הכל מובן,
רק שיש הבדל משמעותי בין עניית אמן אחר משפט שלם שיש לו משפט נוסף לתוספת ביאור, לבין עניית אמן באמצע המשפט.
אני מבין, ייתכן ולא רצו שישמע כביכול בעולם הזה יתגדל אבל בעולם אחר לא. על צד השלילה ולכן אומרים אמן על עצם זה שיתגדל ויתקדש וגם על הפירוט. שהרי דווקא כאן צריך להתגדל כי יש הסתרה וכדו' ולא שחלילה במקום אחר לא ראוי שיתגדל רק אין צורך כי בעולמות העליונים שמו גדול.
תקנו כי זו האמת ומה שמשתמע לא חשו שהרוצה לטעות יטעה כמו שנאמר על נעשה אדם בצלמנו. אלא שלרווחא דמלתא אומרים אמן לשלול האפשרות השניה.אם כך למה תיקנו לומר זאת ? (יתגדל ויתקדש שמו בעולם שברא)