דרופתקי דאורייתא
חבר חדש
- הצטרף
- 24/12/24
- הודעות
- 128
בס"ד.
בא לידי הקלטה זו, של בבא סאלי זיע"א, מברך ברכת המזון.
מיד כששמעתי הבחנתי בכמה שינויים, למעלה מעשרה, ובהיות וכעת אין ספר "ישראל סבא קדישא" תחת ידי
אני מעתיק למשמרת מה שיש ללמוד לנוסח שהיה מברך ברכת המזון
הצצתי גם בסידור "אבותינו" נוסח מרוקו, ורשמתי כאן מה ששייך
כמובן שיש עוד הרבה מה להרחיב אבל אין הפנאי מסכים
מי שיוכל להעלות מספר "ישראל סבא קדישא" בנושא זה - יבורך
וגם אודה לעזרה בסוף ההקלטה - כמו שכתבתי בסוף ההודעה הזו
==
אין הקלטה על ברכה ראשונה
ברכה ב' - נודה לך -
"ועל חיים ומזון שאתה זן ומפרנס אותנו".
[והוא דלא כדעת הבן איש חי ש"א פרשת חוקת אות טו].
***
"על הכל"
[והוא כדברי בן איש חי ש"א פרשת חוקת אות טו].
[וראה סידור "אבותינו" שהנוסח "ועל הכל"].
***
ברכה ג' - רחם:
"ואל תצריכנו לידי מתנות בשר ודם" וכו', ולא הזכיר "ונא" על תצריכנו.
[ודלא כבן איש חי ש"א פרשת חוקת אות טז, אלא כדברי כף החיים סי' קפז אות ד, שאין לגרוס "ונא"].
***
"למקומה במהרה בימינו[ותבנה ירושלים עיה"ק במהרה בימינו] - ברוך אתה ה' בונה ברחמיו ירושלים".
א. השמיט ולא אמר "ותבנה ירושלים עיר הקודש במהרה בימינו".
ב. חתם בונה "ברחמיו". [המנהג לומר ברחמיו - עפ"ד הרמ"א סי' קפח ס"ד. אבל בן איש חי (ש"א פרשת חוקת אות טז), שאין לחתום אלא "בונה ירושלים". וכ"כ כה"ח סי' קפח אות יג. ויבי"א ח"ח או"ח סי' יא אות מה].
ג. לא חתם "בנין ירושלים" כמ"ש בספר נהגו העם (סוף עמוד ע אות ח) "בחתימת ברכה שלישית היינו חותמין בונה ברחמיו בנין ירושלים אמן".
***
ברכה ד':
בא"ה "לעד" האל וכו'.
[בבן איש חי לא הזכיר "לעד", וראה יבי"א ח"ח או"ח סי' יא אות מג מ"ש בזה].
***
"הוא הטיב לנו, הוא מטיב לנו, הוא יטיב לנו".
[ראה ברכ"י סי' קפט סק"ב].
***
"וכל טוב" - בניקוד חול"ם, ולא בניקוד שורו"ק.
[=ע' נתיבי עם סי' ריט ס"ב].
***
הרחמן:
"הרחמן הוא יפרנסנו בכבוד ולא בביזוי, בהיתר ולא באיסור, בנחת ולא בצער ולא בצמצום".
א'. "בהיתר ולא באיסור", ולא כבן איש חי (ש"א פרשת חוקת אות טז).
ב'. "ולא בצמצום", ולא אמר "ברווח" ולא בצמצום.
***
הרחמן הוא ישבור עול הגלות מהרה מעל צווארנו.
[בסידור אבותינו - עול גלות].
***
הרחמן הוא יוליכנו קוממיות לארצנו
[בסידור אבותינו: "מהרה" קוממיות].
***
"הרחמן הוא ירפאנו רפואה שלימה רפואת הנפש ורפואת הגוף".
[הרי שמזכיר אות ף'. ולא כמ"ש הגרח"ף בחיים לראש].
***
הרחמן הוא יפתח לנו את ידו הרחבה
[לא אמר "והמלאה", כדעת הבן איש חי דרושים פרשת בשלח בפסוק ובני ישראל יוצאים ביד רמה].
***
"הרחמן הוא יטע תורתו ואהבתו בלבנו, ותהיה יראתו על פנינו לבלתי נחטא".
[לא הוסיף: "ויהיו כל מעשינו לש"ש". וכן ליתא בסידור "אבותינו"].
***
דקה: 2:19 עד 2:49 לא ברור לי כל כך אשמח לעזרת הציבור
בא לידי הקלטה זו, של בבא סאלי זיע"א, מברך ברכת המזון.
מיד כששמעתי הבחנתי בכמה שינויים, למעלה מעשרה, ובהיות וכעת אין ספר "ישראל סבא קדישא" תחת ידי
אני מעתיק למשמרת מה שיש ללמוד לנוסח שהיה מברך ברכת המזון
הצצתי גם בסידור "אבותינו" נוסח מרוקו, ורשמתי כאן מה ששייך
כמובן שיש עוד הרבה מה להרחיב אבל אין הפנאי מסכים
מי שיוכל להעלות מספר "ישראל סבא קדישא" בנושא זה - יבורך
וגם אודה לעזרה בסוף ההקלטה - כמו שכתבתי בסוף ההודעה הזו
==
אין הקלטה על ברכה ראשונה
ברכה ב' - נודה לך -
"ועל חיים ומזון שאתה זן ומפרנס אותנו".
[והוא דלא כדעת הבן איש חי ש"א פרשת חוקת אות טו].
***
"על הכל"
[והוא כדברי בן איש חי ש"א פרשת חוקת אות טו].
[וראה סידור "אבותינו" שהנוסח "ועל הכל"].
***
ברכה ג' - רחם:
"ואל תצריכנו לידי מתנות בשר ודם" וכו', ולא הזכיר "ונא" על תצריכנו.
[ודלא כבן איש חי ש"א פרשת חוקת אות טז, אלא כדברי כף החיים סי' קפז אות ד, שאין לגרוס "ונא"].
***
"למקומה במהרה בימינו
א. השמיט ולא אמר "ותבנה ירושלים עיר הקודש במהרה בימינו".
ב. חתם בונה "ברחמיו". [המנהג לומר ברחמיו - עפ"ד הרמ"א סי' קפח ס"ד. אבל בן איש חי (ש"א פרשת חוקת אות טז), שאין לחתום אלא "בונה ירושלים". וכ"כ כה"ח סי' קפח אות יג. ויבי"א ח"ח או"ח סי' יא אות מה].
ג. לא חתם "בנין ירושלים" כמ"ש בספר נהגו העם (סוף עמוד ע אות ח) "בחתימת ברכה שלישית היינו חותמין בונה ברחמיו בנין ירושלים אמן".
***
ברכה ד':
בא"ה "לעד" האל וכו'.
[בבן איש חי לא הזכיר "לעד", וראה יבי"א ח"ח או"ח סי' יא אות מג מ"ש בזה].
***
"הוא הטיב לנו, הוא מטיב לנו, הוא יטיב לנו".
[ראה ברכ"י סי' קפט סק"ב].
***
"וכל טוב" - בניקוד חול"ם, ולא בניקוד שורו"ק.
[=ע' נתיבי עם סי' ריט ס"ב].
***
הרחמן:
"הרחמן הוא יפרנסנו בכבוד ולא בביזוי, בהיתר ולא באיסור, בנחת ולא בצער ולא בצמצום".
א'. "בהיתר ולא באיסור", ולא כבן איש חי (ש"א פרשת חוקת אות טז).
ב'. "ולא בצמצום", ולא אמר "ברווח" ולא בצמצום.
***
הרחמן הוא ישבור עול הגלות מהרה מעל צווארנו.
[בסידור אבותינו - עול גלות].
***
הרחמן הוא יוליכנו קוממיות לארצנו
[בסידור אבותינו: "מהרה" קוממיות].
***
"הרחמן הוא ירפאנו רפואה שלימה רפואת הנפש ורפואת הגוף".
[הרי שמזכיר אות ף'. ולא כמ"ש הגרח"ף בחיים לראש].
***
הרחמן הוא יפתח לנו את ידו הרחבה
[לא אמר "והמלאה", כדעת הבן איש חי דרושים פרשת בשלח בפסוק ובני ישראל יוצאים ביד רמה].
***
"הרחמן הוא יטע תורתו ואהבתו בלבנו, ותהיה יראתו על פנינו לבלתי נחטא".
[לא הוסיף: "ויהיו כל מעשינו לש"ש". וכן ליתא בסידור "אבותינו"].
***
דקה: 2:19 עד 2:49 לא ברור לי כל כך אשמח לעזרת הציבור