קדיש אחר הלימוד

  • יוזם הנושא יוזם הנושא המעורר
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
רק בישיבות אשכנזיות, ומסיבות שאפשר להבין.
בהרבה ישיבות ספרדיות מכריחים אם אתה לא יודע.
רק ראשי ישיבות שסבורים כדעת גדו"י אחרים
תביא לי גדול ישראל אחד שהורה לסלק בחור כזה. (אדרבה רוב רובם של גדולי ישראל מורים להתחתן מוקדם)
לומדים אחרי התפילה
א. אין סדר מחייב כמו שאר הסדרים.
ב. לומדים אולי 10 בחורים אחרי התפילה ומחמת הנ"ל.
לא מכיר מנהג כזה
לך תתפלל בישיבות בימים הנוראים ותבין...
לא מכיר ישיבה כזו
ברוב הישיבות זה כך אם אתה לא יודע...
 
בהרבה ישיבות ספרדיות מכריחים אם אתה לא יודע.
מכריחים? כובע? אתה בטוח? והאברכים גם?
נשמע מאוד מוזר. בכל אופן זה לא משהו כללי, זה בעיה נקודתית של ישיבה כזו או אחרת. יש גם ישיבות שלא עושים חזרת הש"ץ במנחה. ניתן לפתוח אשכול בפנ"ע על כל ענין ונושא.

אני מדבר על מנהג כללי, שלכאורה קיים בכל הישיבות ספרדיות ואשכנזיות כאחת, ולכאורה לא המצאה של ראש ישיבה כזה או אחר. גם בכוללים לא ראיתי שמקפידים בזה. האם אכן המנהג נכון, או לא.
 
מכריחים? כובע? אתה בטוח? והאברכים גם?
לא אמרתי בכל הישיבות, אבל בהרבה ישיבות זה ככה. (אברכים בטח שלא)
אני מדבר על מנהג כללי, שלכאורה קיים בכל הישיבות ספרדיות ואשכנזיות כאחת, ולכאורה לא המצאה של ראש ישיבה כזה או אחר. גם בכוללים לא ראיתי שמקפידים בזה. האם אכן המנהג נכון, או לא.
דיברתי על מנהגים שקיימים ברוב הישיבות. גם על הנושא שעורר כת"ר אני מכיר כמה ישיבות/כוללים שכן אומרים קדיש אחר הלימוד. אבל הנושא מצוי אצל רוב המקומות.
 
- למה אין סדר קבוע אפי' של חצי שעה ללימוד הלכה בישיבה??
יש ישיבות שאין בהם סדר לימוד הלכה?!
ואנכי לא ידעתי...
עכ"פ, אצלנו היה סדר הלכה חצי שעה כל יום (ואפי' שיעור הלכה למעוניינים).
אני לא אגיד לך שהסדר היה מלא, אבל גם סדר מוסר לצערנו לא כ"כ מלא. רק שהתלונה היא על האברכים ולא על הישיבה...
פעם מישהו אמר לי ששאל איזה ראש ישיבה אחד: "אם גם ככה סדר מוסר כמעט ריק, למה בכלל צריך לתת את ההפסקה הזו? תבטל את זה וזהו!"
אז ראש הישיבה ענה לו: "ככה בחור לפחות יודע שיש דבר כזה מוסר. הוא יודע שיש 'סדר מוסר' ושהוא לא נמצא בו, אבל הוא מודע לזה שזה קיים".
ונביא דוגמא אחת לעניין.
היה אחד שפתח ישיבה, והחליט שהוא יעשה כמו שכתוב בשו"ע, תפילת מנחה קטנה, שהרי מנחה גדולה זה בדיעבד.
כך התחיל בזמן קיץ, והכל היה בסדר, אך כשהגיע זמן חורף, מנחה באמצע הסדר...
מה שקרה, שסדר ב' נהרס, והישיבה הזו התפרקה לאחר זמן קצר.

דוגמא אחת, כמה עיניהם של רבותינו ראשי הישיבות, שאת מימיהם אנו שותים, צופות למרחוק.
לא לחינם דוגמא זו לא נכתבה, שכן לא יש טעם אמיתי...
תביא לי גדול ישראל אחד שהורה לסלק בחור כזה. (אדרבה רוב רובם של גדולי ישראל מורים להתחתן מוקדם)
נראה לי שכוונתו לגדולי ישראל שאמרו לא להתחתן מוקדם, ולא שאמרו לסלק. (איני יודע אם יש כאלה...)
 
יש ישיבות שאין בהם סדר לימוד הלכה?!
ואנכי לא ידעתי...
עכ"פ, אצלנו היה סדר הלכה חצי שעה כל יום (ואפי' שיעור הלכה למעוניינים).
אני לא אגיד לך שהסדר היה מלא, אבל גם סדר מוסר לצערנו לא כ"כ מלא. רק שהתלונה היא על האברכים ולא על הישיבה...
פעם מישהו אמר לי ששאל איזה ראש ישיבה אחד: "אם גם ככה סדר מוסר כמעט ריק, למה בכלל צריך לתת את ההפסקה הזו? תבטל את זה וזהו!"
אז ראש הישיבה ענה לו: "ככה בחור לפחות יודע שיש דבר כזה מוסר. הוא יודע שיש 'סדר מוסר' ושהוא לא נמצא בו, אבל הוא מודע לזה שזה קיים".
א. אין סדר מחייב כמו שאר הסדרים.
ב. לומדים אולי 10 בחורים אחרי התפילה ומחמת הנ"ל.
 
שאלה זו מצטרפת לעוד הרבה "שאלות" על עולם הישיבות...

- למה מכריחים לשים מגבעת על הראש ולא טלית??
בהרבה ישיבות ספרדיות לא מכריחים את זה
וגם היכן שכן, הרבה מחכמי הספרדים היו שמים כובע עם או בלי טלית על הראש, וגם הגרע''י לא הקפיד על כיסוי הראש בטלית כידוע
- למה מסלקים בחור שנוהג כפי שהורו גדולי ישראל להתחתן מוקדם??
המציאות מוכיחה שרוב ככל הבחורים לא ראויים להתחתן כלל לפני גיל 21, וכמובן שלכל כלל יש יוצא מן הכלל
- למה אין סדר קבוע אפי' של חצי שעה ללימוד הלכה בישיבה??
בטח שיש
רוב ככל הבחורים הרציניים לומדים 20-30 דק' ביום שו''ע משנה ברורה, אחרי שחרית, או בין הסדרים, כל אחד כדאית ליה
- למה בהרבה ישיבות נוהגים בימים הקדושים ביותר (ר"ה ויהכ"פ) בעת התפילה למחוא כפים ולדפוק וכו' בקצב הניגון ואין מוחה??
- למה בישיבות לא מניחים לבחורים לקרוא את התיקון הקדוש שנוסד ע"פ רבותינו בליל שבועות??
מעניין איך שאתם חסידי הגרע''י, פתאום אתם רוצים לקרוא תיקון ע''פ האר''י, למרות שאתם מסתפרים לפני מ'ט לעומר, נגד האר''י, והלוא מרן הרב עובדיה בעצמו פוסק שאין חיוב ללכת לפי האר''י (לאפוקי שיטת הבא''ח וכה''ח ועוד)
ויש לי חידוש בשביל כבודו, אפילו הרב יעקב הלל, מורה לבחורי ישיבה שלא לומר 'תיקון' ולא ללכת ע''פ האר''י, רק אחר החתונה
ובתכל'ס כל זה נכון, אולי גבי ישיבות קטנות, אבל בישיבות גדולות, אין שום ישיבה בעולם שיש משגיח שבודק מה בחור לומד
וגם מי שחשקה נפשו לצאת ידי הקבלה, די שיקרא את פסוקי התנ''ך מהתיקון, ובקריאה זריזה זה לוקח פחות משעה, ואפשר ללמוד גמ' כל הלילה, וכך אני נוהג מאז עמדי על דעתי, ולא הבנתי מה ה'עסק' שעושים מה''תיקון'', כי בסה''כ כבר בשעה 23.30, אפשר להיות אחרי 'תיקון'
 
נערך לאחרונה:
- למה בישיבות לא מניחים לבחורים לקרוא את התיקון הקדוש שנוסד ע"פ רבותינו בליל שבועות??
מעניין איך שאתם חסידי הגרע''י, פתאום אתם רוצים לקרוא תיקון ע''פ האר''י, למרות שאתם מסתפרים לפני מ'ט לעומר, נגד האר''י, והלוא מרן הרב עובדיה בעצמו פוסק שאין חיוב ללכת לפי האר''י (לאפוקי שיטת הבא''ח וכה''ח ועוד)
דווקא בזה הרב עובדיה הרבה יותר מקיל מהגרב"צ (אור לציון ח"ג עמ' קצב) או חכם שלום וכפי שכתבתי כאן
3. לומר דווקא את התיקון בליל שבועות גם לאברכים ובחורי ישיבות. [פרק ס"ג ס"א].
ודעת מרן הגר"ע (חזון עובדיה יו"ט עמוד שי) מסבירה פנים למי שחשקה נפשו ללמוד בש"ס ופוסקים בלילה זה.
וק"ו שראש ישיבה שאמור לחנך את הבחור יכול להחדיר לו שזה מה שהוא צריך שתחשוק נפשו.

ובאופן כללי - משום מה יש כאלו ששכחו שחלק מהתפקיד של הרה"י הוא לחנך את הבחור ע"פ השקפת עולמו, ומי שלא מתאים לו הענין, יכול בהחלט למצוא ישיבות אחרות שמחנכות בסגנון שהוא מחפש.
אך לבוא בטענות לראש ישיבה מדוע הוא עושה זאת?!
 
דווקא בזה הרב עובדיה הרבה יותר מקיל מהגרב"צ (אור לציון ח"ג עמ' קצב) או חכם שלום וכפי שכתבתי כאן

ודעת מרן הגר"ע (חזון עובדיה יו"ט עמוד שי) מסבירה פנים למי שחשקה נפשו ללמוד בש"ס ופוסקים בלילה זה.
נכון
ולכן זה תימה למה דוקא תלמידי הרב עובדיה, נלחמים על ה''תיקון'' של האר''י בכל הכוח ...
אני אישית אומר מאז בחרותי את תיקון האר''י, דהיינו פסוקי התנ''ך בלבד, ומעט מן הזוהר ומהדרש, לוקח לי כ50 דק' בלבד, לא צריך להגזים ולעשות מזה עסק ...
 
בהרבה ישיבות ספרדיות לא מכריחים את זה
וגם היכן שכן, הרבה מחכמי הספרדים היו שמים כובע עם או בלי טלית על הראש, וגם הגרע''י לא הקפיד על כיסוי הראש בטלית כידוע
ובהרבה כן... (לא אמרתי שב"כל הישיבות" זה ככה)
- ואם בחור רוצה לנהוג כמו שכתב מרן השו"ע למה למנוע זאת ממנו?? (ורוב הישיבות שמכריחות זה בגלל שזה יותר "בן תיירה" מהשו"ע...)
המציאות מוכיחה שרוב ככל הבחורים לא ראויים להתחתן כלל לפני גיל 21, וכמובן שלכל כלל יש יוצא מן הכלל
יש לי הרבה מה לענות ע"ז, אבל תעיין בספרים הנזכרים...
- וכי כל החסידים שמתחתנים בגיל 18 לא ראויים לכך??
- בחור שבא ואומר שהוא ראוי מי יכול למנוע זאת ממנו?? (איזה גדול ישראל היה אומר לו לא להתחתן? וכ"ש לסלק...)
- בחור שחושב שיתחתן בגיל 25 גם עד גיל 24 לא יהיה ראוי... בחור שחושב שיתחתן בגיל 20 מכין את עצמו לכך. (וזה בדיוק מה שהחסידים עושים)
מעניין איך שאתם חסידי הגרע''י, פתאום אתם רוצים לקרוא תיקון ע''פ האר''י, למרות שאתם מסתפרים לפני מ'ט לעומר, נגד האר''י, והלוא מרן הרב עובדיה בעצמו פוסק שאין חיוב ללכת לפי האר''י (לאפוקי שיטת הבא''ח וכה''ח ועוד)
זה לא קשור לאר"י...
התיקון הזה נוסד עוד הרבה לפני אם אתה לא יודע.
ובתכל'ס כל זה נכון, אולי גבי ישיבות קטנות, אבל בישיבות גדולות, אין שום ישיבה בעולם שיש משגיח שבודק מה בחור לומד
וגם מי שחשקה נפשו לצאת ידי הקבלה, די שיקרא את פסוקי התנ''ך מהתיקון, ובקריאה זריזה זה לוקח פחות משעה, ואפשר ללמוד גמ' כל הלילה, וכך אני נוהג מאז עמדי על דעתי, ולא הבנתי מה ה'עסק' שעושים מה''תיקון'', כי בסה''כ כבר בשעה 23.30, אפשר להיות אחרי 'תיקון'
אני גם עשיתי כמו כת"ר (אמנם לי לקח שעתיים אבל לא משנה)
וכן הרב יצחק יוסף שליט"א הורה שיש עניין לפי הזוהר ללמוד תורה שבע"פ בלילה הזה.
ולכן אני גם מחלק את הלילה לשתיים.
- אבל בהרבה ישיבות אם אתה לא יודע מעירים לבחורים שקוראים את התיקון כאילו זה איזה מנהג של "בעלי בתים" וזה הבעיה.
 
ראשי תחתית