ד. ההתפתחות ההיסטורית וסמכות הפוסקים המאוחרים
יש הטוענים כי מגמת קבלת הוראות האר"י החלה רק בדורו של החיד"א, והלכה והתגברה עם השנים. אולם, טענה זו מתעלמת מעובדה היסטורית מרכזית: גם קבלת הוראותיו של מרן השולחן ערוך עצמו לא הייתה מיידית ומוחלטת. בדורו ובדור שאחריו, גדולי עולם כדוגמת המבי"ט ובנו המהרי"ט לא היססו לחלוק עליו. היה זה מרן החיד"א , מגדולי הפוסקים בכל הדורות, שביסס וקיבע את מעמדו של השולחן ערוך כמקור הפסיקה המרכזי והמחייב לעדות המזרח.
אותו חיד"א, שקבע את מעמד השולחן ערוך, הוא זה שקבע גם את הכלל שיש ללכת אחר האריז"ל. אין כאן סתירה, אלא הבנה עמוקה של שתי מערכות המשלימות זו את זו. השולחן ערוך הוא גוף ההלכה, והאר"י הוא נשמתה.
כאשר גדולי עולם, עמודי ההוראה של יהדות ספרד במשך מאות שנים – החל מהחיד"א, דרך רבי חיים פלאג'י, הבן איש חי, הכף החיים, ועד לגדולי דורנו – פסקו והנהיגו את קהילותיהם לנהוג על פי האריז"ל, אין זו עוד "מגמה" או "חומרא של יחידים", אלא דרך סלולה, מנהג אבותינו תורה היא, והלכה פסוקה ומקובלת לדורות.