לחצו כאן – תרומה לשמואל

קונטרס חדש מהגר"ש גבאי שליט"א על מסורת הפסיקה

יישר כח!
לא שמעתי שמעו מעולם, אך לפני כחודש ראיתי בספרו של הרב @מחשבות טובות שציין לדבריו בהלכות עגונות, ופתחתי את ספרו של הגר"ש גבאי לראשונה ונדהמתי. בשורות קצרות הוא מראה 10 סוגים שונים של רוב, בראיות מקוריות מדיליה
 
ראיתי הקונטרס השבוע בבהכ"נ, ועברתי עליו מקופיא, והוא קונטרס יפה, יש בו מעט כפילויות והרבה דברים שיש לדון [גם העירוב בין המדרשים להלכה, נראה שכחו גדול באגדה, אבל לפי המשתקף מהחיבור הזה נראה שאין לו כ"כ ידיעה באחרונים ובקושי הוא מציין אליהם (הוא מחליף בין ספר כל החיים לספר כף החיים למהרח"ף, למשל), וכ"ז אני כותב אחר שאיני מכירו כלל], אבל הוא מציב ומעמיד יפה דברים ברורים.


וראו לו בעמ' עא אות ב'
שכתב וז"ל: מה שאמרו כח דהתירא עדיף, היינו כשנותן טעם לדבריו ובגוף הדין, אבל אם מתיר מכח ספיקי ספיקות שנראה לו להקל מחמתם, הרי שאין זה טעם בגוף הדין. והאפשרות לצרף ספיקות היתה ידועה לחכמים אחרים ומיאנו בזה מאיזה טעמים, אז אין בזה חידוש להחשיבו שיהיה עדיף. עכ"ל.

ודו"ק
 
שכתב וז"ל: מה שאמרו כח דהתירא עדיף, היינו כשנותן טעם לדבריו ובגוף הדין, אבל אם מתיר מכח ספיקי ספיקות שנראה לו להקל מחמתם, הרי שאין זה טעם בגוף הדין. והאפשרות לצרף ספיקות היתה ידועה לחכמים אחרים ומיאנו בזה מאיזה טעמים, אז אין בזה חידוש להחשיבו שיהיה עדיף. עכ"ל.
ועי' ביבי"א שהוכיח שלא ננעלו שערי הספקות ודלא כהרב סופר שכ' שאין לעשות ס"ס מדעתינו ושסד"א לחומרא מה"ת.
ולדברי הרב גבאי נמחק את כל היבי"א, ר"ת, והפס"ט וכו' וכו'.
וכן לא יעשה.
 
ועי' ביבי"א שהוכיח שלא ננעלו שערי הספקות ודלא כהרב סופר שכ' שאין לעשות ס"ס מדעתינו ושסד"א לחומרא מה"ת.
ולדברי הרב גבאי נמחק את כל היבי"א, ר"ת, והפס"ט וכו' וכו'.
וכן לא יעשה.
אין במה שהובא לעיל, שום דיון על תוכן הדברים, אם לפסוק הלכות ע"פ ס"ס וכדו'. וברור שאין כוונתו למחוק פסקים וכדו'.

יש כאן טעם נאה וביאור לתוכן המושג 'כחא דהתירא עדיף' שמעניק עדיפות למאן דשרי,
ומברר שאין עניינו לומר שמי שבסופו של דבר כותב 'מותר' הוא בעל העדיפות,
אלא העדיפות ניתנת למי שנותן טעם לדבריו ב'גוף ההלכה'.
אבל אם ההיתר נובע מכח כללי פסיקה של 'ס"ס', אין בזה את ה'עדיפות' שאמרו חכמים.
כי שורש הדיון בזה נובע ממחלוקת קדומה יותר, אם יש להורות ע"פ ס"ס או לא.

לענין האם הפסק נכון או לא, זו כבר שאלה אחרת.
 
ראשי תחתית