רבי עובדיה יוסף זצ"ל

  • יוזם האשכול יוזם האשכול יד אברהם
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
כך שבפירוש מרן הקים מאפס את עולם התורה הספרדי

עולם התורה הספרדי הוקם ע"י מרביצי התורה הספרדיים, ראשי הישיבות.

מי שנתן כח לעולם התורה לפרוח, ע"י הקמת תלמודי תורה, תקציבים לישיבות וכדו', היתה מפלגת ש"ס, באמצעות הקולות של כולנו.

מי שגרם לחזרה בתשובה המונית, וסיפק ילדים לתלמודי תורה, שלאחר מכן המשיכו לישיבות, הם ארגוני התשובה ובראשם ערכים, לב לאחים, חב"ד.
 
עולם התורה הספרדי הוקם ע"י מרביצי התורה הספרדיים, ראשי הישיבות.
מי שנתן כח לעולם התורה לפרוח, ע"י הקמת תלמודי תורה, תקציבים לישיבות וכדו', היתה מפלגת ש"ס, באמצעות הקולות של כולנו.
ה'קולות של כולכם' היו עד לפני שנתיים עמוק עמוק בתוך דגל, באמצעותם חיזקתם את האפליה נגדנו ובכך רק הקטנתם את עולם התורה הספרדי.
 
מי שגרם לחזרה בתשובה המונית, וסיפק ילדים לתלמודי תורה, שלאחר מכן המשיכו לישיבות, הם ארגוני התשובה ובראשם ערכים, לב לאחים, חב"ד.
מזכיר חלק ממשפחות החטופים שהודו לכל העולם על שחרור יקיריהם חוץ מלנתניהו... בגלל שנאתם, בגלל קנאתם...
מגוחך...
 
ה'קולות של כולכם' היו עד לפני שנתיים עמוק עמוק בתוך דגל, באמצעותם חיזקתם את האפליה נגדנו ובכך רק הקטנתם את עולם התורה הספרדי.

אני הצבעתי ש"ס מיום שניתנה לי זכות בחירה, וכך גם כל משפחתי.

מי שהעביר קולות מדגל לש"ס היו אותם קומץ אנשים שהקימו את ש"ס בעשר אצבעותיהם (כפשוטו), בתחילה רצו לעיריית ירושלים ולאחר מכן רצו לכנסת.

כמובן שהגיבוי שנתן להם הגר"ע יוסף ושאר הרבנים נתן להם תנופה, בהמשך הדרך הוא כיתת רגליו מכנס לכנס בכל רחבי הארץ, מה שגרם להגדלת כוחה והשפעתה וממילא גם בהגדלת תורה בכל רחבי הארץ ע"י תקציבים לבתי כנסת, ישיבות, מקוואות, דברים שכולנו נהנים מהם עד עצם היום הזה.

גם הגר"ש כהן פעל לביסוס ש"ס בתחילת הדרך, כשהלך לרב שך והוציא ממנו מכתב תמיכה. וגם הרב שך עזר בזה שתמך בהם. אבל אל לנו לשכוח מי הם באמת האנשים הפשוטים שהקימו את ש"ס ובזכותם נעשו כל הדברים הללו: הרב שלמה דיין, הרב ניסים זאב ור' יעקב כהן ז"ל, שעשו הכל לשם שמים.
 
מזכיר חלק ממשפחות החטופים שהודו לכל העולם על שחרור יקיריהם חוץ מלנתניהו... בגלל שנאתם, בגלל קנאתם...
מגוחך...

הגר"ע יוסף זיכה את הרבים בספריו שרוב הציבור (כולל אותי) לומד בהם כדי לדעת הלכה למעשה, ובדרשותיו בהם דיבר אל הציבור הרחב, בהם בוודאי התחזקו רבים מציבור השומעים.

אבל מי שבעיקר הקים את את עולם התשובה, היו בראש ובראשונה חב"ד, לאחר מכן ערכים, ולאחר מכן לב לאחים. הם המתעסקים יום יום עם החזרה בתשובה (ובהמשך יש עוד שהצטרפו כמו הרב ראובן אלבז שבתחילת הדרך היה עושה "פשיטות" ברחבי הארץ ועד היום ישיבתו אבן שואבת, מוהרא"ש מיבנאל באמצעות הקונטרסים שלו ועוד, והרב זמיר כהן שנכנס לכל בית חילוני בישראל).

המחזירים בתשובה גרמו בעצם שיווצרו ילדים ספרדים המעוניינים ללכת לתלמודי תורה, ולאחר מכן לישיבות וכו'. ש"ס (בעיקר אריה דרעי) דאגה למוסדות שיאכלסו את כל הילדים הללו.
 
אבל מי שבעיקר הקים את את עולם התשובה, היו בראש ובראשונה חב"ד,

בדרך כלל, מי שחב"ד מחזירה בתשובה, יישלח למוסדות חב"ד.

זו תפיסה מקיפה. תפילין ימכרו לו אשכנזיות בדרך כלל, גם אם הוא מזרחי. סידור יצמידו לו תהילת ה' גם אם הוא מזרחי וכן על זה הדרך.

הבט סביבך וראה כי רוב ככל בעלי התשובה הם מהרב אלבז, ערכים, מעצמם וכדומה. חב"ד מלאה בעלי תשובה שהם גייסו לשורותיהם, לא לשורות הציבור החרדי הכללי.

בר מן דין, לחב"ד אין כמעט מערכת מסודרת לבעלי תשובה, אלא זה פועל יוצא מריבוי פעולות חמימות וחסידיות שהם פועלים. דוכני תפילין, תהלוכות, בתי חב"ד, שיעורי תניא והתוועדויות.

משום כך קשה למנות את חב"ד כמחזירה בתשובה ראשונה במעלה. היא לא שם.
 
חזרה בתשובה היא לא רגע אחד, היא תהליך. אפילו אחרי שבוע שלם של הרצאות בסמינר ערכים מבוקר ועד ערב (בעבר זה היה שבוע), היו הרבה כאלה שלא חזרו בתשובה. וחלקם שכן חזרו בתשובה - היה זה בזכות "טיפול המשך", ליווי צמוד עד גמר התהליך.

הסמינר נתן רק את הניצוץ הראשוני, ההבנה שצריך לחזור בתשובה. רבים קיבלו את הניצוץ הזה בהרצאות של הרב אמנון יצחק (כאשר בתחילת דרכו עסק בהחזרה בתשובה), אבל כאשר הגיעו הביתה המשיכו בדרכם. חלקם המשיכו בתהליך, נדבך אחר נדבך, עד שהפכו לבני תורה.

ובענין "הניצוץ הראשוני" של רבים שחזרו בתשובה (ולאו דוקא הצטרפו לחב"ד), יש לחב"ד תרומה מכרעת ואדירה. הרבי זצ"ל היה הנחשון שהחל את תנופת התשובה בעם ישראל, ע"י "מבצעים" - הנחת תפילין בדוכנים ברחבי הארץ, חלוקת נרות שבת והסברה, כשרות, טהרת המשפחה, חינוך.

לכאורה מילתא זוטרתא היא שאדם מניח תפילין פעם בחייו, אבל חכמתו של הרבי עמדה לו - במקרים רבים זה הדליק ניצוץ שהפך לחזרה בתשובה, כפי שסיפרו האנשים בעצמם.

לא מבעיא כשרות וטהרת המשפחה שכל אחד מבין את התרומה של זה לתהליך, ובסך הכל עשרה מבצעים עיקריים ועוד דברים.

בנוסף לזה היה הרבי מקבל קהל בכמות של אלפים מידי שבוע - כמעט כולם ראו מופתים גלויים (כל מי שדיברתי איתו ראה מופת אחד לפחות...) והוא בדרך כלל ניצל את זה כדי "לסחוט" מהם קבלה כלשהי ביהדות, שאצל רבים היתה הטריגר לחזרה בתשובה.

וכמובן כל זה רק לגבי ארץ ישראל, אבל בעולם כולו עשה הרבי מהפכה אדירה של תשובה - עם אלפי שלוחים שנשלחו למקומות הכי נידחים, עברו על ספר הטלפונים ואיתרו יהודים, יצרו איתם קשר וזיכו אותם במצוות, הפכו אותם לחלק מהקהילה החב"דית, הקימו בתי ספר ומוסדות, סיפקו אירוח לכל מטייל כאברהם אבינו בשעתו וכך החזירו בתשובה רבבות ישראלים.
 
לא מובן מה האינטרס שלך לכתוב דברים חסרי ביסוס שברור שאין לך שמץ בהם והנתונים של "נשירה מחב"ד" לא פרושים בפניך.

אבל אציין שהכרתי אדם שכילד בת"ת סבל המון בחברה, במשך שנים רבות, וכאשר עלה לישיבה (קטנה כמדומני) יעץ לו מאן דהו ללכת לחב"ד, ומאז הוא פורח בחב"ד להפליא, כיום הוא חסיד חשוב ונראה בן עליה.

יש לו הרבה אחים, למדו במוסדות ספרדיים כרגיל, למרבה הצער הם בקושי שומרי מצוות ("מודרניים" מאוד), ולא בני תורה.
 
ואם הוא ספרדי ע"פ רוב ינשור משם...
ובכלל, בחב'ד אין איסור גורף על אייפונים כידוע, אז פשוט שהדרך לנשור קצרה מאוד!!
ואגב, זה גם הסיבה שיש בסימנרים אייפון לבנות ומצטלמות וכו' כמו שכתב משיב כהלכה
במקום אחר כי כוונתו כנראה לסמינרים של חב'ד...
 
מה שאני כתבתי, התכוונתי לתיכון ספרדי בהנהלה ספרדית ללא שום קשר לחב"ד. והיא תוצאה של מדיניות מטופשת (לפי מה שנאמר לי - עושים בעיות גם להורים שמחזיקים מכשירים מסוננים).

ומה שאתה כתבת, זו הוצאת שם רע כפשוטו, כשבמקומות אחרים אתה חושש ל"אבק לשון הרע", בהצטדקות ובגלגול עיניים לשמים:

עם כל מה שכתבת לעיל חוששני לאבק לשון הרע עיין חפץ חיים כלל ט סעיף ב
ואם טעיתי תקן אותי.

חב"ד מאוד מקפידים על התלמידים והתלמידות שיהיה להם מכשיר כשר בהשגחת וועדת הרבנים לענייני תקשורת, ואפילו בישיבות שלומדים בהם מקצוע, שאינם מיועדים לבני תורה, הם מתירים רק בגילאים מאוחרים, ורק מכשירים מסוננים היטב, באופן שיש אדם הממונה על הסינון והוא יודע כל דבר שקורה במכשירים (התקנת אפליקציה, הסרת אפליקציה וכו').
 
אז פשוט שהדרך לנשור קצרה מאוד!!

צא ובדוק כמה אחוזי נשירה יש בחב"ד, וכמה אחוזי נשירה במגזר הספרדי הליטאי והכלל חסידי, לפני שאתה פולט שטויות והבלים ממקלדתך. הקנאה והשנאה מדברים מגרונך.
 
הוא חלק על השו"ע בעשרות הלכות, כפי שהרחיב בסדרת הספרים "דברי שלום ואמת".
וודאי שחלק...
סב"ל, מנהג,

יש אולי שאלה מדוע בכמה מנהגים התחשב אפי' שנוסדו אחרי דורו של מרן, וכבר כתבתי על זה במקו"א.
אבל מכאן ועד לאמירות ש"חולק על השולחן ערוך"?
 
לא מדובר ב"אמירות" אלא בעובדות, הוא חלק על השו"ע עשרות פעמים.

וזה שהוא פסק כמו מנהגים שנוסדו אחר השו"ע וחלק על השו"ע, זו לא "שאלה", זו עובדה.

והסיבה מדוע חלק, אם משום סב"ל אם משום מנהג, אינה משנה את העובדה הזו שהוא חלק בסופו של דבר, ולכן אי אפשר לומר שפוסק "כמו השו"ע" אלא כמו השו"ע "חוץ מ", ובזה אין הבדל בינו לבין אחרים, אדרבה אחרים (רבני מרוקו) חולקים פחות.
 
וזה שהוא פסק כמו מנהגים שנוסדו אחר השו"ע וחלק על השו"ע, זו לא "שאלה", זו עובדה.
יש לי גם שאלה למה באמירת אתה חוננתנו אנחנו לא נוהגים כמרן השו"ע וכל הראשונים.
ולא ראיתי שאחד מרבני מרוקו או רבנים אחרים לא חולק על השלחן ערוך אפי' שזה מנהג מאוחר, אשמח להסבר ממך.
והסיבה מדוע חלק, אם משום סב"ל אם משום מנהג, אינה משנה את העובדה הזו שהוא חלק בסופו של דבר, ולכן אי אפשר לומר שפוסק "כמו השו"ע" אלא כמו השו"ע "חוץ מ", ובזה אין הבדל בינו לבין אחרים, אדרבה אחרים (רבני מרוקו) חולקים פחות.
אין הבדל בינו לבין אחרים, אבל הוא השריש זאת יותר מאחרים.
זה שחלק חולקים יותר או פחות לא משנה את העובדה.
 
יש לי גם שאלה למה באמירת אתה חוננתנו אנחנו לא נוהגים כמרן השו"ע וכל הראשונים.
ולא ראיתי שאחד מרבני מרוקו או רבנים אחרים לא חולק על השלחן ערוך אפי' שזה מנהג מאוחר, אשמח להסבר ממך.

פתח אשכול ונדון בכך, אל תעשה סלט מטבוחה.
 
אין הבדל בינו לבין אחרים, אבל הוא השריש זאת יותר מאחרים.
זה שחלק חולקים יותר או פחות לא משנה את העובדה.

איך הוא יכול להשריש לפסוק כשו"ע כשהוא חולק עליו בעצמו?

אם אין הבדל בינו לבין אחרים, כיצד יכול לחלוק עליהם בנימוק שקיבלנו הוראות מרן?
 
פתח אשכול ונדון בכך, אל תעשה סלט מטבוחה.
זכורני שדנו על זה במקו"א ולא ענית לי.
איך הוא יכול להשריש לפסוק כשו"ע כשהוא חולק עליו בעצמו?

אם אין הבדל בינו לבין אחרים, כיצד יכול לחלוק עליהם בנימוק שקיבלנו הוראות מרן?
מה הבעיה?
קיבלנו הוראות מרן חוץ ממנהג וסב"ל.

כל השאר קיבלנו הוראותיו ללא שום כחל וסרק, ולכן חולק בדברים אלה על החולקים על השו"ע.
 
מה שאני כתבתי, התכוונתי לתיכון ספרדי בהנהלה ספרדית ללא שום קשר לחב"ד. והיא תוצאה של מדיניות מטופשת (לפי מה שנאמר לי - עושים בעיות גם להורים שמחזיקים מכשירים מסוננים).

ומה שאתה כתבת, זו הוצאת שם רע כפשוטו, כשבמקומות אחרים אתה חושש ל"אבק לשון הרע", בהצטדקות ובגלגול עיניים לשמים:



חב"ד מאוד מקפידים על התלמידים והתלמידות שיהיה להם מכשיר כשר בהשגחת וועדת הרבנים לענייני תקשורת, ואפילו בישיבות שלומדים בהם מקצוע, שאינם מיועדים לבני תורה, הם מתירים רק בגילאים מאוחרים, ורק מכשירים מסוננים היטב, באופן שיש אדם הממונה על הסינון והוא יודע כל דבר שקורה במכשירים (התקנת אפליקציה, הסרת אפליקציה וכו').

תעצור ברחוב חסידי חב"ד בגיל 30 ומעלה, תבדוק כמה מהם מחזיקים טלפון כשר, ואם טלפון חכם, כמה מהם עם סינון ברמה של הדרן או עסקן, אם בכלל?
 
אני מבין שאתה עצרת ברחוב את כל חסידי חב"ד בגיל 30 ומעלה, וביררת מי מהם עם סינון וכו', לאחר שהחלטת עבורם שהסינון של בי"ד רבני חב"ד מבית נטספארק לא מספיק לדעתך הרמה?
 
מה שאני כתבתי, התכוונתי לתיכון ספרדי בהנהלה ספרדית ללא שום קשר לחב"ד. והיא תוצאה של מדיניות מטופשת (לפי מה שנאמר לי - עושים בעיות גם להורים שמחזיקים מכשירים מסוננים).

ומה שאתה כתבת, זו הוצאת שם רע כפשוטו, כשבמקומות אחרים אתה חושש ל"אבק לשון הרע", בהצטדקות ובגלגול עיניים לשמים:



חב"ד מאוד מקפידים על התלמידים והתלמידות שיהיה להם מכשיר כשר בהשגחת וועדת הרבנים לענייני תקשורת, ואפילו בישיבות שלומדים בהם מקצוע, שאינם מיועדים לבני תורה, הם מתירים רק בגילאים מאוחרים, ורק מכשירים מסוננים היטב, באופן שיש אדם הממונה על הסינון והוא יודע כל דבר שקורה במכשירים (התקנת אפליקציה, הסרת אפליקציה וכו').
והבל הביא גם הוא.
מתי לאחרונה ראית בחור ישיבה / בת סמינר חבדית עם מכשיר המאושר בוועדת הרבנים?
אני לצערי פעם במספר שבועות נאלץ לשהות באזור חבדי ומתוך מאות המשפחות בקהילה שמה יש בודדים ממש עם מכשיר שאינו סמרטפון (אולי מסונן, אבל סמרטפון)
 
מתי לאחרונה ראית בחור ישיבה / בת סמינר חבדית עם מכשיר המאושר בוועדת הרבנים

ראיתי גם אצל אברכים ושלוחי דרחמנא.

לגבי בחורי ישיבה דוקא היתה לי שיחה נוקבת בענין זה עם אחד מראשי הישיבות של חב"ד, והם מקפידים על כך מאוד.
 
ראיתי גם אצל אברכים ושלוחי דרחמנא.
אמן ואמן (עצם העובדה שמצאת אברכים חבדיים הוא חידוש)
לגבי בחורי ישיבה דוקא היתה לי שיחה נוקבת בענין זה עם אחד מראשי הישיבות של חב"ד, והם מקפידים על כך מאוד.
עזוב אותנו משיחות נוקבות שמוכרים לך סיפורים, אני יודע מה אני רואה מול עיני. שיירות שיירות של צעירי הצאן ולכל אחד יש ביד מסך מרצד.
 
אני לצערי פעם במספר שבועות נאלץ לשהות באזור חבדי ומתוך מאות המשפחות בקהילה שמה יש בודדים ממש עם מכשיר שאינו סמרטפון (אולי מסונן, אבל סמרטפון)

אכן בחב"ד אצל הנשואים יותר נפוץ סמארטפון מסונן בהכשר רבני חב"ד. וזה יאמר לשבחם, לא לגנותם, כי לא שביק איניש היתרא ואכיל איסורא. מה שאין כן בציבור החרדי הכללי שעדיין תקועים עם המכשיר העתיק מחמת דעת האדמו"ר מגור, ומפיצים כל הזמן (נגד דעת רוב גדולי ישראל) שסמארטפון מסונן הוא איסור גמור, גם מה שגדו"י נתנו לו הכשר, ובכך דוחפים את ההמון להחזיק מכשירים פסולים (כי מה לי מסונן מה לי פרוץ).

לא על זה דובר לעיל אלא על בחורי ישיבה ובחורות סמינר, שברובם לא מחזיקים סמארטפון.
 
ובאמת לעצם עניין האשכול, בלוויה של מרן זיע"א אמר לי זקן אחד ת"ח גדול, הבחנה מעניינת:

דובר שם על השתתפות האשכנזים בהפגנה, והוא אמר, שדגל ואגודה האשכנזיות חייבות הרבה מהקולות שלהם למרן הגרע"י, כי הוא הציל רבים מעולם התורה ללכת למזרחי.

הת"ח הזה היה מעורה בשנות הקמתה של ש"ס בפעילות שהיתה בפריפריה,
והסביר, שרבים מהספרדים היו על התפר שבין הציבור הד"לי לפריקת עול,
ומרן בפעולותיו יצר מוסדות שהתאימו לבתים הללו אבל המטריה של המוסדות היתה חרדים.

נוצר מצב שמי שלמד במוסדות, והמשיך עד הסוף בפועל הפך להיות חרדי, למרות שבכלל לא היה ברור שהוא יהיה כזה.
האינסטינקט של בני עדות המזרח בפריפריה בשנים ההם היה להיות ד"לים. [במשפחתינו ניתן לראות זאת במוחש].

בהמשך הדרך, רבים מה'חרדים' האלו ראו באשכנזים - מקום שהוא עוד יותר חרדי, והמשיכו במסע שלהם לשם. מה שגרם לבוחרים רבים ספרדים למפלגה הליטאית.
 
ראשי תחתית