אני לא חושב שצריך להיות הרב עובדיה בשביל לדעת שמי שלא יודע אפי' מסכת אחת בש"ס הוא לא המשיח...שמעתי מאדם נאמן שהיה נוכח באותו מעמד:
פ"א בא אדם אחד לביתו של מרן זצ"ל, והתחנן שיתנו לו להיכנס, כיון שיש לו דבר סתר לספר לרב,
לאחר הפצרות מרובות הניחו לו להיכנס.
היהודי התיישב ליד הרב, ואמר לו בעיניים בורקות: "הרב יודע? אני המשיח!"
הרב הרים את עיניו, התבונן בו ואמר "מסכת שבת, אתה יודע?"
מיודעינו התבלבל.. "אה, לא כל כך.."
הרב לא התייאש: "אולי מסכת תענית, או מגילה?"
"גם לא.." השיב.
"לך! אתה לא המשיח.."
אני לא חושב שצריך להיות הרב שטיינמן בשביל לדעת שמי שלא יודע לפשוט את הספקות של תשבי הוא לא המשיח...על הגראי"ל שטיינמן שמעתי שביקש מהתמהוני שיפשוט לו את הספיקות שעליהם אמרו תשבי יתרץ קושיות ואיבעיות
מיד הלה תפס את רגליו וברח...
אני לא חושב שצריך להיות הרב עובדיה בשביל לדעת שמי שלא יודע אפי' מסכת אחת בש"ס הוא לא המשיח..
ובכל זאת צא ולמד חכמתם של מאורי האומה זי"ע שבמקום להתווכח על עצם הטענה (שידוע מהגר"ח מבריסק שבזה שמסכימים להתווכח כבר מוותרים) גיחכו את השואל עד שברח מעצמו. ותן לחכם וכו'.אני לא חושב שצריך להיות הרב שטיינמן בשביל לדעת שמי שלא יודע לפשוט את הספקות של תשבי הוא לא המשיח...
הפקחות הינה התשובה הזריזה.אני לא חושב שצריך להיות הרב שטיינמן בשביל לדעת שמי שלא יודע לפשוט את הספקות של תשבי הוא לא המשיח...
אני? עפר ואפר. מי אני מה חיי.הפקחות הינה התשובה הזריזה.
השאלה אם גם אתה היית יכול לענות כזו תשובה ב'שלוף' או לא.
לא ברור.אבל אני מבין את זה שיש כאלו שכשמרן הגרע"י אומר משהו - זה ניחא.
אבל אם שהגראי"ל אומר את אותו דבר בדיוק - הווווו זה כבר מפליא ומבהיל על כל הרעיון.
הסיפור כמו שאני הכרתי אותו זה שהוא שאל אותו 'קביים בשמונה אמות מהו', זה באמת יותר חריף.אבל אם שהגראי"ל אומר את אותו דבר בדיוק - הווווו זה כבר מפליא ומבהיל על כל הרעיון
עדיף שהייתה נשאר בשורה הראשונה..אני? עפר ואפר. מי אני מה חיי.
אבל אני מבין את זה שיש כאלו שכשמרן הגרע"י אומר משהו - זה ניחא.
אבל אם שהגראי"ל אומר את אותו דבר בדיוק - הווווו זה כבר מפליא ומבהיל על כל הרעיון.
נכון.עדיף שהייתה נשאר בשורה הראשונה..
האמת מסכים עם הביקורת במקרה זה.אני? עפר ואפר. מי אני מה חיי.
אבל אני מבין את זה שיש כאלו שכשמרן הגרע"י אומר משהו - זה ניחא.
אבל אם שהגראי"ל אומר את אותו דבר בדיוק - הווווו זה כבר מפליא ומבהיל על כל הרעיון.
מזמן כבר כתבתי להעיר כן בגליון ספריבחזו"ע ברכות עמ' קפ"ד בהערה ג' לענין פריכיות אורז כתב: ומ"ש שם [בספר וזאת הברכה] בעמ' שסא להעיר ע"ז שאם האורז ניכר יברך במ"מ ואם נמעך שהכל - שיבוש הוא. 'לא ניתן להכתב' ע"כ. וכונתו להערות הגר"מ אליהו שם.
אולם בשו"ת מאמר מרדכי כרך ב אורח חיים סימן כא ביאר הרב הנזכר את שיטתו, ובודאי ובודאי ניתנה ליכתב מילתא בטעמא [למרות שאפשר לחלוק, וכפי שכמה פוסקי זמננו לא סבירא להו כן] וז"ל:
ואכתי, יש מחלוקת בין הרמב"ם (הל' ברכות פ"ח ה"ד) לבין רש"י (ברכות ל"ח ע"א ד"ה "טרימא") בענין ריסוק תמרים, שלדעת הרמב"ם וכן פסק השו"ע (סי' ר"ב סעי' ז'), שהברכה לא משתנית, וכן פסק המשנ"ב (שם ס"ק מ') לענין ריסוק תפו"א. אולם, לדעת הרמ"א שם בשם תרוה"ד (סימן כ"ט) מברך על תמרים שריסקום שהכל, וזהו כדעת רש"י (ברכות דף ל"ח ע"א) שכתב לברך שהכל על טרימא, ופירש שם (ד"ה טרימא מהו): "היינו כל דבר הכתוש קצת ואינו מרוסק, ואז מאחר ומינכר מברך העץ, אבל אם רסקן מברך שהכל".
ולמעשה, אין אנו זזים מפסקו של מרן בעל הבא"ח (ש"ר, פינחס, ה"ג) וכן כתב גם ברב פעלים (ח"ב סי' כ"ח), שאם ניכר חלק מהפרי מברך את ברכתו, ורק אם מרוסק לגמרי עד שלא ניכר פריו כלל, אז מברך שהכל.
ולפיכך, ברסק תפו"א הנקרא "פִּירֵה" שהתפו"א מרוסקים לגמרי, לדעת תרוה"ד והבא"ח יברך שהכל, ולדעת הפוסקים כרמב"ם לא איבדו את ברכתם ויברכו בורא פרי האדמה, וכאמור, אנן נקטינן מתוך ספק לברך שהכל.
דין פריכיות אורז לברך שהכל והמברך אדמה לא טועה
ולפיכך, בענין פריכיות אורז יש מי שאמר שיש להם דין אורז קלוי שדינו כדין חיטה קלויה שברכתה אדמה, ויש מי שאומר שהטעם הוא מאחר ואין האורז מבושל אלא הוא מתבקע מהחום של האש, אין לו דין מבושל וברכתו האדמה. ויש אומרים, שמאחר והם מתבקעים ונדבקים איש אל רעהו, אז אפילו לדעת הרמ"א יברך "מזונות", כי דינו כמו מבושל ונתמעך. אולם, מאחר והרמ"א פסק בסימן ר"ב הנ"ל שאם לא ניכר הצורה של הפרי ברכתו שהכל, אם כן גם בפריכיות שהם נפוחים ואין היכר שזה אורז אלא כעין בועות נפוחות, על כן ברכתם שהכל. או שנאמר, שדינו כמי שעשה פת מאורז שברכתו מזונות (שו"ע סי' ר"ח סעי' ז'). ואפשר, שהדין שונה מפת העשויה מאורז כי שם הוא נטחן לקמח ולא ניכר אם קמח דגן הוא או אורז, אבל בפריכיות יודעים שאין זה קמח. ועל כן ברכתו צריכה להיות שהכל, ועם כל זה מי שמברך האדמה לא טועה.