רבי עובדיה יוסף זצ"ל

  • יוזם האשכול יוזם האשכול יד אברהם
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
כמובן שבדרך כלל אנחנו לא מתייחסים לתאריך הלועזי, אבל כמובן שיש לו משמעות מסויימת כמו שאנחנו בקורבנות אומרים כל יום "שלוש מאות ושישים וחמשה מנים כמניין ימות החמה"

"מנין ימות החמה" לא קשור לתאריך שהומצא ע"י הנוצרים. תאריך שאין לו שום משמעות והוא בדיחה בעלמא.

(ולמנין ימות החמה יש משמעות רק לקביעת מזל האדם. שלענין זה היו חז"ל משתמשים בשני הגדרות: שבט של חודשים, ושבט של תקופה, ראה בגמ' ראש השנה ט"ו).

ובדרשות החתם סופר (דרוש לז', אב תק"ע), שצווח על "אותם חדשים מקרוב המונים שכותבים בריש מגילתא מנין לידת משיח הנוצרים, כותב וחותם עצמו שאין לו חלק באלקי ישראל, אוי להם כי גמלו לנפשם רעה בתורת ה' מאסו וחכמת מה להם".

ואמנם בשו"ת יביע אומר (ח"ג יו"ד סימן ט) כתב הגר"ע שמניינם אינו מדוייק כי אינו מציין את שנת לידת אותו האיש והוא נולד כמה שנים לפני תחילת מניינם (לכל הפחות ארבע שנים לפני תחילת מניינם), והביא מדברי 'אוצר ישראל' שמניינם אינו ללידת ישוע הפרוע אלא למלכות רומי, אבל לכל הדעות מדובר בתאריך מומצא שאינו תאריך אמיתי המונה וסופר את השנים מבריאת העולם ועד עתה אלא הונהג ע"י נוצרים.
 
מזעזע? אולי משעשע.

מה התועלת בחיפוש רמזים כאלה מתחת לאדמה?
"רמזים"...
במקרה מרן זצוק"ל נפטר באותו תאריך...
במקרה כתב על זה בהלכה האחרונה...
במקרה פירט באופן ציורי אפי' שאין דרכו בכך...
במקרה פירט באופן מדויק את מה שקרה...

- עוד מעט תגיד לי שבמקרה התפוצץ איזה משהו והעולם נברא ה' ישמור...
זה גם מרים להנחתה עבור אותם אלה שלא אוהבים במיוחד את הגר"ע יוסף.
אלה שלא "אוהבים" זה אנשים בלי שכל ולא אליהם אני פונה.
"מנין ימות החמה" לא קשור לתאריך שהומצא ע"י הנוצרים. תאריך שאין לו שום משמעות והוא בדיחה בעלמא.

(ולמנין ימות החמה יש משמעות רק לקביעת מזל האדם. שלענין זה היו חז"ל משתמשים בשני הגדרות: שבט של חודשים, ושבט של תקופה, ראה בגמ' ראש השנה ט"ו).

ובדרשות החתם סופר (דרוש לז', אב תק"ע), שצווח על "אותם חדשים מקרוב המונים שכותבים בריש מגילתא מנין לידת משיח הנוצרים, כותב וחותם עצמו שאין לו חלק באלקי ישראל, אוי להם כי גמלו לנפשם רעה בתורת ה' מאסו וחכמת מה להם".

ואמנם בשו"ת יביע אומר (ח"ג יו"ד סימן ט) כתב הגר"ע שמניינם אינו מדוייק כי אינו מציין את שנת לידת אותו האיש והוא נולד כמה שנים לפני תחילת מניינם (לכל הפחות ארבע שנים לפני תחילת מניינם), והביא מדברי 'אוצר ישראל' שמניינם אינו ללידת ישוע הפרוע אלא למלכות רומי, אבל לכל הדעות מדובר בתאריך מומצא שאינו תאריך אמיתי המונה וסופר את השנים מבריאת העולם ועד עתה אלא הונהג ע"י נוצרים.
"התאריך" מומצא.
אבל "היום" שבו מרן זצוק"ל נפטר (לפי ימות החמה) זה אותו יום שקרה בו האסון.
 
"התאריך" מומצא.
אבל "היום" שבו מרן זצוק"ל נפטר (לפי ימות החמה) זה אותו יום שקרה בו האסון.

אם התאריך מומצא, אז אין שום משמעות ליום בו נפטר הגר"ע וליום בו קרה האסון, אלא רק לתאריך העברי של אותם ימים.
 
אלה שלא "אוהבים" זה אנשים בלי שכל

לא בהכרח, לא השמיצו סתם. כתבו כאן שהגר"ע פסק שצריך למסור שטחים תמורת שלום, ופעל בנדון, ומחמת מסירת השטחים והשלום המדומה עם הערבים קרו כל האסונות.
 
שמעתי מאדם נאמן שהיה נוכח באותו מעמד:

פ"א בא אדם אחד לביתו של מרן זצ"ל, והתחנן שיתנו לו להיכנס, כיון שיש לו דבר סתר לספר לרב,
לאחר הפצרות מרובות הניחו לו להיכנס.
היהודי התיישב ליד הרב, ואמר לו בעיניים בורקות: "הרב יודע? אני המשיח!"
הרב הרים את עיניו, התבונן בו ואמר "מסכת שבת, אתה יודע?"
מיודעינו התבלבל.. "אה, לא כל כך.."
הרב לא התייאש: "אולי מסכת תענית, או מגילה?"
"גם לא.." השיב.
"לך! אתה לא המשיח.."
ואם היה יודע, אז הוא כן משיח?? צא ולמד מה קרה עם צבי שבור, ענק בתורה, חשבו שיביא הגאולה, וסופו ה' ירחם!!
 
כמה צחקתי מההשוואה...

מי שלא מאמין להזיות שכתבת - מסתמא אינו מאמין בבריאת העולם...
זה בדיוק הבעיה של החילונים להבדיל שחושבים שהכל "במקרה"...
והכל זה "צירוף מקרים" שהמלחמה התחילה ולא היה כאן יד מכוונת.

וגם להגיד על הנ"ל שזה "צירוף מקרים" זה נראה לי קצת גובל בבעיתיות.

ובמקום סתם לכתוב שזה "הזיות" (כי ח"ו לומר שלמרן זצוק"ל היה "רוח הקודש" או משהו כזה) או "צירוף מקרים" בא אתה תסביר לי את מה שעיניך רואות.
אם התאריך מומצא, אז אין שום משמעות ליום בו נפטר הגר"ע וליום בו קרה האסון, אלא רק לתאריך העברי של אותם ימים.
זה בדיוק מה שכתבתי לפני...
נכון ש"התאריך" מומצא וזה לא מדוייק וכו'
אבל "ימות החמה" זה לא דבר מומצא, ומציאות שיום החמה שמרן זצוק"ל נפטר זה יום החמה שקרה האסון. (בלי קשר לתאריך)
 
ובכל מקרה @משיב כהלכה
יש כמה רבנים ת"ח עצומים שמסרו את הדברים הנ"ל וגרמו לחיזוק גדול בציבור, אם לך זה "מוריד" אתה לא חייב לפרסם, ויכול להמשיך לחשוב שהכל "צירוף מקרים"...
 
אבל "ימות החמה" זה לא דבר מומצא, ומציאות שיום החמה שמרן זצוק"ל נפטר זה יום החמה שקרה האסון. (בלי קשר לתאריך)

ואיזה משמעות יש לימות החמה? כל מה שהבאת לעיל הוא מספר ימות החמה שכנגדו יש מספר מנים, יכולת גם להביא "הריני נזיר כמנין ימות החמה", אין לזה שום קשר למשמעות התאריך.
 
יש כמה רבנים ת"ח עצומים שמסרו את הדברים הנ"ל וגרמו לחיזוק גדול בציבור, אם לך זה "מוריד" אתה לא חייב לפרסם, ויכול להמשיך לחשוב שהכל "צירוף מקרים"...

מהו "חיזוק גדול בציבור" ע"פ הגדרתך, דברים שרצים בוואטסאפ?

בכל אופן, הציבור מתלהב מכל שטות, כאן גולשים בעיקר בני תורה והרמה צריכה להיות בהתאם.

אם היה משהו, היה אפשר לדון אם מדובר בצירוף מקרים (וביהדות אין מושג כזה), אבל כאן אין אפילו מה לדון.
 
אם היה משהו, היה אפשר לדון אם מדובר בצירוף מקרים (וביהדות אין מושג כזה), אבל כאן אין אפילו מה לדון.
שמעת אותי "דן" בזה??
- רק אמרתי שרואים בכל זה משהו שאנחנו הקטנים לא יכולים להבין.
אתה רוצה "לזלזל" בזה, "זה לא מתאים לרמה שלך" יערב לך...
אני פונה פה לאלה שהם "רמה מתחתך".
 
הרהורים בעקבות ציון יום פטירתו של מרן הרב עובדיה זי"ע השנים עשרה, (שהערב המונים עולים לקברו)-
כמה יכולת וכח יכול להיות בגדול אחד ששינה את הציבור היהודי בכ"כ הרבה פרמטרים...

-הדעת להאהיב ולהנגיש את התורה בפשטות ומתיקות לעשרות אלפי ריקנים פשוטים ופחותים שבעם וליצור מהם משפחות של בני תורה עם גדלות תורנית אמיתית, תחשבו על זה בן אדם גאון עולם קולט דברים במהירות מצליח להפשיט את סיפורי בראשית של התורה בצורה שמתאימה להמון העם-זיכוי רבים מהגדולים שהיו בדורות האחרונים אם לא הגדול שבהם.

-לתת כח למגזר כמעט שלם (!!!) שהיה מושפל ונדח ולומר להם בחמימות מתוקה "התנערי מעפר קומי לבשי בגדי תפארתך" מגיע לכם, יש לכם ג"כ זכות, אין שום סיבה בעולם שתחוו דחייה זלזול ואפלייה.

-לשנות ולהוביל מהפיכה הלכתית ולגרום לרבים בציבור ללכת אחרי המרא דאתרא דא"י מרן השו"ע (גם אם חלקם לא הלכו אחרי פסקיו שלו דוקא, ודאי הושפעו ללכת אחרי מרן השו"ע).

-לנצל כל רגע, לשקוד בהתמדה ובשקיעות שאין דומה לה, להקיף ספרים בבקיאות נדירה ובגאונות בלתי נתפסת, להוציא ספרים עמוקים ומחושבים.

-להקים מאוד מוסדות תורניים ועשרות ישיבות ובראשם את הגרעין הראשוני וכור ההיתוך התורני רשת החינוך בני יוסף ואל המעיין.

בקיצור בדר"כ יש " מרן גאון ישראל" "מרן פוסק הדור" "מרן ראש הישיבה" "מרן ליבם של ישראל" "מרן גדול מזכי הרבים" "מרן גדול מחזירי בתשובה" "מרן שר התורה" "מרן מאורן של ישראל" "מרן מנהיג הדור" ויש "מרן דכולא ביה".
 
לתת כח למגזר כמעט שלם (!!!) שהיה מושפל ונדח ולומר להם בחמימות מתוקה "התנערי מעפר קומי לבשי בגדי תפארתך" מגיע לכם, יש לכם ג"כ זכות, אין שום סיבה בעולם שתחוו דחייה זלזול ואפלייה.
-לשנות ולהוביל מהפיכה הלכתית ולגרום לרבים בציבור ללכת אחרי המרא דאתרא דא"י מרן השו"ע (גם אם חלקם לא הלכו אחרי פסקיו שלו דוקא, ודאי הושפעו ללכת אחרי מרן השו"ע).

שתי הפסקאות סותרות זו לזו, אי אפשר לזלזל באבותינו ולבטל את מנהגיהם כלאחר יד, ומאידך גיסא "לבשי בגדי תפארתך", אין שום תפארת בניתוק האדם משרשיו והשארתו ערטילאי מכל קשר לאבותיו.

כמו כן, האמת היא הפוכה ממה שכתבת. מבחינה עובדתית הוא לא גרם לרבים ללכת אחר פסקי השו"ע אלא להיפך, לבטל את פסקי השו"ע וללכת אחרי פסקיו שלו, בהלכות רבות שפסק נגד השו"ע.
 
מבחינה עובדתית הוא לא גרם לרבים ללכת אחר פסקי השו"ע אלא להיפך, לבטל את פסקי השו"ע וללכת אחרי פסקיו שלו, בהלכות רבות שפסק נגד השו"ע.
לא פסק בשום מקום נגד מרן השו"ע מעצמו.
אלא שהכלל ש"קיבלנו הוראות מרן" אינו במקום שיש מנהג קדום וכדו'.
ואין עניין להכניס בכל פעם שיש שבחים על מרן הגרע"י ובנו מ"מ שליט"א להעכיר את האווירה, לפחות לא בשבוע ההילולא...
 
נכתבו הרבה שבחים ואני מסכים להם בכל לב, הערתי נקודתית.

אין נפק"מ אם פסק מעצמו או מאחרים, בסיכומו של דבר הוא חלק על השו"ע, והצגת הדברים באופן זה אינה נכונה.
 
צ''ע בכלל, האם כשבאים לשבח אחד מגדולי הדור/ות, לומר שהנהיג כהשו''ע וכו', איזה שבח יש בזה לאותו 'גדול' ? ממתי עדיפים פסקי השו''ע על פני פסקי שאר ראשונים ואחרונים ? איזה שבח/הספד יש בזה לנפטר ?
 
בעוניי זה אחד הדוגמאות הכי מבהילות לגדלותו של מרן. כל התורה כולה בגיל 17
הצג קובץ מצורף 5061
המבהיל בזה הוא שגם היום בעידן המחשבים, נכדו הרב יעקב ששון עשה מקורות לקינה, ולא הגיע לכולם, אח"כ מכון מאור ישראל עבדו ע"ז שוב הוסיפו מקורות ועדיין לא הגיעו לכולם.
וכפי שכתב לי גאון א' בלשונו הפיוטית (ואף הוא לא מצא מקורות לכל מה שהם לא מצאו):
צא נא וראה בקינה שכתב על מורו הגאון רבי אליהו לופס זצ"ל, והיא ל'ו נדפס'ה בספר אביר הרועים ח"א, ושוב באה בשינויי לשון ומליצה עליו גופיה בספרו הבהיר חזון עובדיה שבת ו, והעורכים בב' הספרים הנז' גמר'ו חיפו'ש מחיפו'ש באמצעים שונים, ואם כל זאת לא עלתה בידם כל מחשבתו, כי לא מחשבותיו מחשביה'ם, ונציגה בזאת כמה מקורות שלא הגיעו לציוניו, וכל זאת כתב "יוסף" "בן שבע עשרה שנה":


'קול מר ארימה' (אחרי הע' כד): קינת איך נוי שודד.

[אגב, בהע' נד כתוב איכה (ל. לא). וט"ס והוא באיוב שם].

'כי הלכה צפירת תפארתם' (אחרי הע' נט): קינת וארץ שפל רומי.

'הוי אבינו רועינו' (שם): עפ"י ברכה ג' דברהמ"ז.

'בקול מר כשופר, איך רבינו תחת העפר'. (אחרי הע' פד): ע"פ קינת אלה אזכרה.

'וכל העם גועים' (אחר הע' קיא): ע"פ 'וכל העם רואים', שמות כ, טו.

'בהדי קבצי' (אחר הע' קיט): ע"פ ברכות 'בהדי כבשי'.

'איהו יאה וגולתיה יאה' (אחר הע' קמא): ב"ק קיא ע"א.

'יחד איש ואשה' (אחר הע' רלה): עפ"י ברכ"י או"ח תעב סק"ג.

'וחונן לנו דעת ומלמדנו בינה' (אחר הע' רנז): עפ"י תפילת שמו"ע.

'ויבכו על האבידה' (אחר הע' רסט): ע"פ מו"ק כה:.

'ונשבה אביה התעודה' (אחר הע' רעג): פיוט מי כמוך.

'ובבנין ההראל' (אחר הע 'שכב):

'וי על האי פסידא' (אחר הע' סט):
 
רציתי לכתוב כאן משהו ששמעתי אותו וראיתי אותו בדברי מרן זצוק"ל ממש הזדעזעתי... (אני אולי יראה כמו "הרבנים המשיחיים"... אבל זה באמת הבהיל אותי ולכן אני יכתוב זאת)

- התאריך הלועזי 07.10 מוכר כבר לכל העולם לא תקפ"ץ.
- אבל מי שלא יודע זה גם יום הפטירה של מרן זצוק"ל. (כמובן שבדרך כלל אנחנו לא מתייחסים לתאריך הלועזי, אבל כמובן שיש לו משמעות מסויימת כמו שאנחנו בקורבנות אומרים כל יום "שלוש מאות ושישים וחמשה מנים כמניין ימות החמה"

- וההלכה האחרונה שמרן זצוק"ל כתב בספרו (סוף חזו"ע ח"ו וזה גם "הערה כב" וכ"ב כידוע זה יום "שמחת תורה"...) היא על הפסקת חשמל בשבת ושם הרחיב בפירוט על מה שיכול להיות אם יהיה "חושך"... (ומי שבקי בספרי מרן זצוק"ל יודע שאין דרכו בכלל להתבטאות כך...)

- אני לא נביא ולא בן נביא ולא יודע מה אפשר ללמוד מכל זה... אבל מה שבטוח שמרן זצוק"ל ידע דברים שאנחנו לא יודעים...
(ואולי זה היה אמור לקרות לפני 11 שנים ופטירת מרן זצוק"ל כיפרה על הדור... איננו יודעים חשבונות שמים)
הצג קובץ מצורף 5297
כבר כמה פירסמו זאת, ואותי כאלו דברים לא מרגשים כלל.
 
ובכל מקרה @משיב כהלכה
יש כמה רבנים ת"ח עצומים שמסרו את הדברים הנ"ל וגרמו לחיזוק גדול בציבור, אם לך זה "מוריד" אתה לא חייב לפרסם, ויכול להמשיך לחשוב שהכל "צירוף מקרים"...
יש גם רבנים שמספרים כל מיני סיפורי בדים, ומשקרים עם כל מיני מופתים שעשו, ומרגשים ומחזקים את הציבור.

ואם כבר מדברים על מרן הגרע"י אצלו לא ראינו כאלו דברים!!!
 
פעמים בודדות בחיי זכיתי לפגוש את מרן הרב עובדיה זצ''ל, אמנם החביבות, החום, ומעל הכל אהבת התורה (וגם הגאונות והשליטה בכל התורה כולה שניכרת היטב גם בשיח הלכתי 'פשטני' ביותר איתו) נחקקו בלב לשנים רבות. מבהיל לחשוב שגדול הודר שכל רז לא אניס ליה שח איתך בחיבות יתירה כאחד האדם ...
מי יתן לנו תמורתו ...
 
שתי הפסקאות סותרות זו לזו, אי אפשר לזלזל באבותינו ולבטל את מנהגיהם כלאחר יד, ומאידך גיסא "לבשי בגדי תפארתך", אין שום תפארת בניתוק האדם משרשיו והשארתו ערטילאי מכל קשר לאבותיו.

כמו כן, האמת היא הפוכה ממה שכתבת. מבחינה עובדתית הוא לא גרם לרבים ללכת אחר פסקי השו"ע אלא להיפך, לבטל את פסקי השו"ע וללכת אחרי פסקיו שלו, בהלכות רבות שפסק נגד השו"ע.
במובן מסויים, העובדה שהוא בנה ציבור ספרדי חזק עם מפלגה והכל, שמרה גם על אילו שלמדו בישיבות הליטאיות שבבוא היום יזכרו מהיכן באו.
אילו היה בעולם רק חילוניים, דתיים לאומיים, וחרדים שכולם אשכנזים או בוגרי ישיבות אשכנזיות (שיתכן שאביהם או סבם היה רב ספרדי) אזי לדעתי אותם שלמדו בישיבות הליטאיות היו פחות זוכרים את מורשת בית אבא, עכשיו שהיה לצידם עוד ציבור גדול שכל הדגל שלו היה מורשת בית אבא, וגם היה חרדי עם גדולי תורה, זה איזן ומאזן את כל הצדדים.
 
חֲזוֹן עוֹבַדְיָה: מרן פוסק הדור רבנו עובדיה יוסף זצוק"ל, הראשון לציון ונשיא מועצת חכמי התורה | ג' חשון: י"ב שנים להסתלקותו. זכותו תגן עלינו ועל כל ישראל.

הצג קובץ מצורף 11794

אהבת אמת | ג' חשון: שתים עשרה שנות יתמות וגעגוע

יחיד בדורו: צפו בתיעוד המרגש של מרן פוסק הדור רבנו עובדיה יוסף זצוק"ל עם מרן רבנו הגדול זצוק"ל בשיעור השבועי, כאשר נהנה מהדברים המיוחדים של רבנו ועצר והעביר אליו את כוס התה שלו, וכן הברכה המיוחדת בסוכתו של מרן זצ"ל.

זכותו תגן עלינו ועל כל ישראל.

הצג קובץ מצורף 11795
 
ואם היה יודע, אז הוא כן משיח?? צא ולמד מה קרה עם צבי שבור, ענק בתורה, חשבו שיביא הגאולה, וסופו ה' ירחם!!
אגב שמעתי פעם מיהודי המתעסק רבות בקבלה בשם מרן הגרע"י שש"צ שר"י היה ראוי להיות המשיח רק בגלל שפגם באיזה עניין נתפס לחיצונים
 
פורסם בערב שבת
 

קבצים מצורפים

  • WhatsApp Image 2025-10-24 at 16.32.31 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2025-10-24 at 16.32.31 (1).jpeg
    266.6 קילובייט · צפיות: 26
  • WhatsApp Image 2025-10-24 at 16.32.31.jpeg
    WhatsApp Image 2025-10-24 at 16.32.31.jpeg
    241.5 קילובייט · צפיות: 26
  • WhatsApp Image 2025-10-24 at 16.32.29.jpeg
    WhatsApp Image 2025-10-24 at 16.32.29.jpeg
    215 קילובייט · צפיות: 26
ב"ה זכיתי היום לעלות לקברו של מרן זצוק"ל.

היה מרגש לראות את כל המוני ישראל עולים לקברו מכלל סוגי העדות והמגזרים.

רבנים, חרדים, דתיים, מסורתיים, חילוניים.
ספרדים, אשכנזים, חסידים, וכו' (שטריימלים...)


- מה שהעיב את רוחי זה שעם השירים המרגשים שהתנגנו מחוץ לקברו, נצלו את ההזדמנות כמה ברסלבים למיניהם ופתחו דוכנים עם כל מיני שטויות ודברים למכירה (שכלל לא קשורים למרן) וכמובן זה היה מלווה ב"טרנסים" של ר' נחמן וכו'...
זה פשוט הרס שם את כל האוירה ושמעתי זאת מעוד רבים מהאנשים שם.
 
כמו כן, האמת היא הפוכה ממה שכתבת. מבחינה עובדתית הוא לא גרם לרבים ללכת אחר פסקי השו"ע אלא להיפך, לבטל את פסקי השו"ע וללכת אחרי פסקיו שלו, בהלכות רבות שפסק נגד השו"ע.
בגלל שתי הלכות שמפריעות לך שפסק נגד השו"ע אתה מתבטא ש"גרם לבטל את פסקי השולחן ערוך"!?
 
הוא חלק על השו"ע בעשרות הלכות, כפי שהרחיב בסדרת הספרים "דברי שלום ואמת".
 
במובן מסויים, העובדה שהוא בנה ציבור ספרדי חזק עם מפלגה והכל, שמרה גם על אילו שלמדו בישיבות הליטאיות שבבוא היום יזכרו מהיכן באו.
אילו היה בעולם רק חילוניים, דתיים לאומיים, וחרדים שכולם אשכנזים או בוגרי ישיבות אשכנזיות (שיתכן שאביהם או סבם היה רב ספרדי) אזי לדעתי אותם שלמדו בישיבות הליטאיות היו פחות זוכרים את מורשת בית אבא, עכשיו שהיה לצידם עוד ציבור גדול שכל הדגל שלו היה מורשת בית אבא, וגם היה חרדי עם גדולי תורה, זה איזן ומאזן את כל הצדדים.
זה הרבה יותר מזה, בלי מרן היביע אומר זי"ע לא היה בכלל למושג כזה ציבור חרדי ספרדי. כיוון שבשונה מהאשכנזים שהגיעו כולם יחד עם אותה הצורה שהיו בה בגלות, בין אם זה החסידים ובין הליטאים, הרי שהספרדים הגיעו כל קהילה ועדה עם הנהגים שלה שהיו שונים בתכלית מהעדה והקהילה האחרת. יוצא פרס של קום המדינה ויוצא מרוקו של אותה התקופה היו שונים זה מזה כמעט כמו שספרדי שונה מאשכנזי. מרן בכוח שאין שני לו אחיד את כולם בחזרה תחת השו"ע, תחת קורת גג אחת, ונתן להם גם את הייצוג הפוליטי, לכלל יוצאי עהמ"ז, שבלעדיו, מה לעשות, מי היה מציץ לכיוון של עדות המזרח, הקים מוסדות לציבור הזה, העביר ע"י השרים תקציבי ענק להקמה ולהחזקה של המוסדות האלו, וקירב את כלל האוכלוסיה הספרדית שהייתה מסורתית ברובה למוסדות התורה. כך שבפירוש מרן הקים מאפס את עולם התורה הספרדי והפך אותו למעצמת העל שהוא הצליח להיות היום.
 
ראשי תחתית