לחצו כאן – תרומה לשמואל

רבי יצחק ברדא שליט"א

יש לו תשובה תמוהה בעניין קוצו של יו"ד דרבנו תם ונראה שלמד את הראשונים בשטחיות מופלגת - במחילה מכבוד תורתו (הוא מכחיש את קוצו דר"ת, ואגב יש על כך צידוד גם ביביע אומר ע"פ רבה של שלומי... על אף שלשונות הראשונים מדברים בעד עצמם כידוע למי שלמד סת"ם)

הוא תולה את הוראות הרמב"ם במהר"ם ועקנין, מעניין אם בספרו ויאמר מאיר יש זכר ל"חידוש" זה - אשמח לדעת
אשמח לדעת אם הוא אוכל קציצות בשר... (לרמב"ם צריך מליחה וחליטה אחרי כל חיתוך...)
 
הוא תולה את הוראות הרמב"ם במהר"ם ועקנין, מעניין אם בספרו ויאמר מאיר יש זכר ל"חידוש" זה - אשמח לדעת
ככל הידוע לי אין שמ לדבר בספרו ויאמר מאיר
אדרבה אני מאתגר את תלמידיו שיביאו פה ראיה כזו
תמיד אפשר לטעון שהגמ' כותבת שתלמיד יכול לומר דבר בשם רבו אע''פ שלא אמרו
 
הרב יצחק נוגע בדבר, כי ספר הליכות עולם "מתחרה" בספר ילקוט יוסף. למעשה הגר"ע יוסף היה מעורה בכל פרט בספריו, גם בעיצוב עמוד השער.

וגם לדבריו, מנין לך לעשות גזירה שווה מהליכות עולם לחזון עובדיה.
לגבי נוסח הלכות בהליכו"ע למעלה, הדברים כתובים בפירוש בהקדמת מרן הגרע"י להליכו"ע, וכ"כ בס' מעין אומר.
 
"משקר" זהו ביטוי של חוסר כבוד לת"ח. אבל כאשר יש לנו דברים כתובים בחזון עובדיה, ומנגד יש לנו סיפורי מעשיות של הנוגע בדבר (על הסרטה שאף אחד לא ראה עד היום), אין לנו אלא מה שכתוב בחזון עובדיה.

ואם באמת היה הגר"ע חש לכבודו ורוצה לפייסו, היה עושה יותר מלכתוב לו הקדשה על סתם ספר, או מורה לכל הפחות להשמיט ביטוי זה במהדורות הבאות. אבל ברור ופשוט שהיה נוח לו בזה גם בדיעבד, ורצונו היה שכל יראי ה' יתרחקו מהוראותיו של הרב ברדא נגד השו"ע.

ובכנס בין הזמנים של ארגון "דורשי ה'" שהתקיים באולם אפריון דיבר הגר"ע יוסף נגד הרב ברדא במילים חריפות ביותר, בגלל מאמר שכתב בקובץ ויען שמואל תשס"ה ובו פסק שאדם ששכח לספור את העומר יום אחד יכול להמשיך לספור בברכה נגד פסק מרן השלחן ערוך וכו', ואז אמר הגר"ע שכאשר ראה את הדברים לא הצליח להירדם כל הלילה, וכל אדם שיש בידו את הספר עליו לקרוע את הדפים הללו.

וכן העיד הרב ישראל מאיר יונה, "בחודש אב תשס"ה הראני מרן זצ"ל ספר חדש שיצא לאור אז, ובו יש מאמר מרב מפורסם שכתב להכריע שמי ששכח לספור יום אחד את העומר ראשי להמשיך לספור בברכה. והיה ממש נזעם מכך, לאיזה חוצפה ועזות הגענו בדור הזה, שמעיזים לפרסם ברבים פסק הלכה נגד דברי מרן השו"ע, והיה רוקע ברגליו, ושוב רוקע, ודופק על השולחן, וממש פניו היו בוערות. ואז אחז בידי ואמר לי, דע לך שאם היה הדור מתוקן, היינו צריכים להתאסף היום הזה כל חכמי וגדולי ישראל, ולהחרים את הספר הזה, ולשרוף אותו, ולהכריז לכולם שהספר צריך שריפה. ולקרוא לרב הנ"ל ולומר לו, שאם מפרסם כעת שכל דבר טעות והבל, והוא חוזר בו, הרי יקבל עליו תשובה וכו' ודיו, ואם לא יאבה לחזור בו, צריכים מיד להכריז עליו חרם ונידוי".

וכן כתב בספר אביר הרועים (ח"ג עמ' 375): "זכורני שפעם אחת נכנסתי אליו בשעת בוקר ראיתיו נסער מאוד, ואמר לי דע לך שהיום הזה ראוי היה שיתאספו חכמי ישראל ויעשו נידוי, רק שאין הדור מתוקן! והיה כל גופו מזדעזע עד שפרץ בבכי ואמר לי כל הלילה לא ישנתי... ועל פי האמת היינו צריכים עכשיו ממש לכנס את כל גדולי הרבנים ספרדים ואשכנזים ולנדות את אותו חכם עד שישוב מדבריו ויעשה תשובה ויקבל על עצמו שלא יותר לעולם לעשות כן!"

גם בנו הגר"י יוסף אמר בשיעורו על הרב ברדא: "מחטיא את הרבים, מחטיא את הרבים ממש. איזה ביטחון עצמי. הוא כותב שם: ליטול ידיים ויברך. 'קיבלנו הוראות הרמב"ם, לא קיבלנו הוראות מרן השולחן ערוך', לברך על כל כוס וכוס מארבע כוסות".

"כל גדולי האחרונים, כולם אומרים, מאז זמנו של מרן - אומרים שקיבלנו הוראות מרן. זה בא אומר לך 'לא, כולם טועים, אני למדתי בישיבה בבני ברק ואני עולה על כולם, קיבלנו הוראות הרמב"ם', כולם טועים ורק אתה יודע? איך חינכו אותו לכזה ביטחון עצמי להכשיל את הרבים?"

ומאידך גיסא, בספריו של הרב ברדא יש ביטויים דומים על גדולי ישראל.

ולדוגמא העיר על מה שכתב מרן הגר"ע יוסף בחזו"ע שבת א' עמ' נ"ה שלא נוהגים לבשל על הפלטה ולכן אין מיחזי כמבשל, ותמה עליו הרב ברדא כיצד לא חזר בו לאחר שראה את "האמת" של הרב ברדא...

"ברור הדבר ללא ספק ואפילו לא צל של ספק שהוראה זו לא כתקנה, ולצערנו מוכרחים אנחנו לומר שזה אסור, ואי אפשר להתיר, וחבל על הגרמא של דברים כעין אלו, במקום לחזור ולהורות לשעה ולדורות ללא חשש את ההוראה כתקנה".

ובמקום אחר מעיד על עצמו "זיכני השי"ת לסייעתא דשמיא מיוחדת... למצוא את הכרעת הראשונים... וברוך שמסר עולמו לשומרים".

ובמקום אחר כתב על איזה חידוש שלו (שר"ת סובר כמו הגאונים), "כעת שזכינו לגילוי האור הגנוז הזה, זה למעלה מעשרים שנה, והנה במקום לשמוח על הדבר, לא דיים לחכמי הדור שלא מודים בענין, אלא גם מתעקשים..."

ובמקום אחר תמה על עצמו איך שכח את דברי הרוקח, "כיצד נעלם ממני דעת הרוקח, בשעה שאין דרכי בכך לכתוב דעת המחבר, אם לא שחזרתי לראות בכל הלכותיו מלפני ומאחרי כאשר היתה באמנה איתי".

וכן עוד כהנה וכהנה בספרי המחבר לרוב.
כמדומני שכמה פעמים גם התבטא מרן הגרע"י זצוק"ל על מה שכתב לחשב את זמן ביאת המשיח.

1751886106701.png1751886157598.png
 
אז אם יש משהו שכתוב בהליכו"ע רק למעלה, ואין במקורות למטה, לא לסמוך ע"ז?
לקחת בערבון...

לדוגמא מה שכתבו שאין לשטוף את מברשת השיניים אחר הצחצוח משום "מכין משבת לחול", הרבה קולמוסים נשברו על זה שלא הוזכר דבר זה בהערה, ואדרבה מדבריו ביבי"א משמע לאסור מטעם "כיבוס".
ויש עוד הרבה לדבר בנושא ואין כאן מקומו.
 
אז אם יש משהו שכתוב בהליכו"ע רק למעלה, ואין במקורות למטה, לא לסמוך ע"ז?
יש לסמוך על זה בדיוק כמו שיש לסמוך על אול"צ ח"ב....
[דהיינו שהדברים נכתבו ע"פ הבנת תלמידיו בדבריו, ואח"כ הרב עבר עליהם בעצמו]
 
הרב יצחק ברדא: ביבי הוא מלך ישראל, דתי או לא דתי - זה לא נמדד בזה.
 

קבצים מצורפים

הרב יצחק ברדא: ביבי הוא מלך ישראל, דתי או לא דתי - זה לא נמדד בזה.
צריך לדעת מה ההקשר
[אם זה אמירה ריקנית שאמורה להביע את הערצתו אליו, כדרך ההמון שאומרים דברים כאלו, זה אכן חמור מאד]
 
אני מבין שכבודו פחות מכיר את הספר הנקרא תנ"ך
יש לדון האם מברכים ברוך שחלק מכבודו על מלך רשע. יש בזה מחלוקת הפוסקים האם יש לו דין מלך.
 

קבצים מצורפים

בספר ציון לנפש חיה פסק שלא מברכים על מלך ישראל רשע כי אין לו דין מלך
 
הרב יצחק ברדא: ביבי הוא מלך ישראל, דתי או לא דתי - זה לא נמדד בזה.
כתב מרן הב"י באו"ח סו"ס טז:
וכתבתי זה ללמד דעת לתלמידים שלא ימהרו לפלפל בדברי הפוסק עד שיראו מקום מוצא הדין. ע"כ.

אף אנו נאמר, אין אפשרות לדון בדברי הרב הנ"ל, טרם שנראה את מכלול הדברים שנאמרו בשיעור ההוא, את הקשרם אל נכון, ואת מגמתם המקורית.
 
כתב מרן הב"י באו"ח סו"ס טז:
וכתבתי זה ללמד דעת לתלמידים שלא ימהרו לפלפל בדברי הפוסק עד שיראו מקום מוצא הדין. ע"כ.

אף אנו נאמר, אין אפשרות לדון בדברי הרב הנ"ל, טרם שנראה את מכלול הדברים שנאמרו בשיעור ההוא, את הקשרם אל נכון, ואת מגמתם המקורית.
אכן.
אדרבה מי שיש בידו השיעור המלא יעלה.
לידי הגיע קטע זה בלבד.
 
ראשי תחתית