ס"ס בעניין נשים לברכת לישב בסוכה

הצטרף
14/7/25
הודעות
15
הרהרתי בזה בעת קידוש אצל חמי האשכנזי כשאשתי מההרגל ענתה אמן ואז אמרתי לה לברך שוב המוציא
לכאורה למה כך הורה מרן (שאם עונה אמן תברך על הגפן/הלחם)?
הרי יש פה ס"ס שלא לברך!
אולי אכן כר"ת שנשים יכולות לברך על מצוות עשה שהזמן גרמא, ואם נאמר שלא אולי עניית אמן לדברים בקדושה לא נחשבת הפסק (כמו שפוסקים שמי שמניח תפילין של יד ושמע קדיש בין ברכה להנחה וענה, להלכה לא יחזור לברך בגלל הדעה שענייה לדברים שבקדושה לא הוי הפסק)
אם כן יש פה ספק ספק לא לברך, ואנחנו אפילו בספק אחד חוששים מאוד מברכה לבטלה/ברכה שאינה צריכה, אז על 2 ספיקות ק"ו
ועוד שהברכה היא מדרבנן, ואין בה שום צד שהיא מדאורייתא (ברכה ראשונה)
 
הרהרתי בזה בעת קידוש אצל חמי האשכנזי כשאשתי מההרגל ענתה אמן ואז אמרתי לה לברך שוב המוציא
לכאורה למה כך הורה מרן (שאם עונה אמן תברך על הגפן/הלחם)?
הרי יש פה ס"ס שלא לברך!

אם אפשר לציין המקור בבקשה.
 
ככה"נ כוונתו לרב עובדיה.
ואיפה הורה כן?
גם אם הורה שאשה לא תענה אמן, וכי הורה שאם רוצה לשתות תצטרך לברך שוב?!
אפי' אדם שבירך על מאכל וענה אמן בין הברכה לאכילה לא חוזר ומברך שוב.
 
ואיפה הורה כן?
גם אם הורה שאשה לא תענה אמן, וכי הורה שאם רוצה לשתות תצטרך לברך שוב?!
אפי' אדם שבירך על מאכל וענה אמן בין הברכה לאכילה לא חוזר ומברך שוב.

איני יודע מה משנתו של החכם בזה,
רק שמעתי לדעתו זה הפסק, אך מה המשמעות של זה למעשה, איני יודע.
 
זה מה שקורה כשמפרסמים יותר מדי את הוראתו של הגרע״י לכתחילה ולא מפרסמים מה דעתו בדיעבד.
גם אני ראיתי כאלה שאמרו למי שענה ב״ה וב״ש בברכות שיוצא בהן יד״ח שיחזור ויברך, וזה אמנם דעת האג״מ אבל לא הגרע״י.
ואגב, גם בעניין זה, עד שבא הגרע״י זצ״ל, המנהג הפשוט אצל רוב הנשים הספרדיות לענות אמן על כל ברכה, כולל לישב בסוכה וכולל שהחיינו (והן בירכו בהדלקת נרות)
 
ראשי תחתית