נו, שם כתוב שהיא שיטת רוב ככל הראשונים, ואת הרב גאגין הביא סה"כ להודיע שהמנהג המשיך כשיטת רוב הראשונים גם אחרי פקפוקו של זקנו.עכשיו בדקתי, הוא לא הסתמך עליו נגד כל הפוסקים, אבל כן סמך עליו סמיכה בכל כוחו, ולא רק סייעתא בעלמא -
הצג קובץ מצורף 7552הצג קובץ מצורף 7553
לפי הנראה יש כאן נידון צדדי.עכשיו בדקתי, הוא לא הסתמך עליו נגד כל הפוסקים, אבל כן סמך עליו סמיכה בכל כוחו, ולא רק סייעתא בעלמא -
למה?עכשיו בדקתי, הוא לא הסתמך עליו נגד כל הפוסקים, אבל כן סמך עליו סמיכה בכל כוחו, ולא רק סייעתא בעלמא -
בבקשה תביא את כל מאמרו של הרב סופר כדי שנקבל תמונה מלאהעכשיו בדקתי, הוא לא הסתמך עליו נגד כל הפוסקים, אבל כן סמך עליו סמיכה בכל כוחו, ולא רק סייעתא בעלמא -
הצג קובץ מצורף 7552הצג קובץ מצורף 7553
מצורף פה כל המאמר.עכשיו בדקתי, הוא לא הסתמך עליו נגד כל הפוסקים, אבל כן סמך עליו סמיכה בכל כוחו, ולא רק סייעתא בעלמא -
הצג קובץ מצורף 7552הצג קובץ מצורף 7553
אבל רק מי שמוכן להציב את מרן מעל עצמו, גם כשזה דורש ענווה, גם כשזה דורש לוותר על חידוש, גם כשזה דורש להחביא את דעתך
רק הוא באמת ממשיך שיטה.
כי מסורת לא נמדדת ברטוריקה אלא בהכנעה.
הגדרות יפות רק תנסה לבדוק קצת מה מתאים לקריטוריונים וד''ב.כון, כולם טוענים לשמור על המסורת.
כולם אומרים "אנחנו הולכים בדרכו של מרן", "אנחנו נאמנים לשולחן ערוך", "גם אנחנו ממשיכים שיטה".
אבל ההבדל האמיתי לא נמצא בסיסמאות אלא בפרטים.
כי השאלה היא לא מה אתה אומר אלא איך אתה פוסק.
האם כשמרן והרמב"ם פוסקים שאין לברך, אתה פוסק כך או שאתה מביא דעה אחרת ומתעלם מהם?
האם כשיש שורת פוסקים ספרדים שמעידים על מנהג מסוים, אתה מציג את כולם — או רק את מה שמתאים לך?
האם אתה בונה פסיקה על שיקול דעת עצמאי או שאתה כופף את דעתך למסורת, גם כשזה לא נוח?
הנאמנות למרן נבחנת לא בכוונה אלא בכרעה.
לא במה שאתה טוען אלא במה שאתה מוכן לוותר עליו כדי להישאר נאמן לשיטה.
אז נכון, כולם אומרים "אנחנו שומרים על המסורת".
אבל רק מי שמוכן להציב את מרן מעל עצמו, גם כשזה דורש ענווה, גם כשזה דורש לוותר על חידוש, גם כשזה דורש להחביא את דעתך
רק הוא באמת ממשיך שיטה.
כי מסורת לא נמדדת ברטוריקה אלא בהכנעה.
ההבדל הוא בין פוסק שפועל בתוך גבולות המסורת, לבין מי שקובע לעצמו את הגבולות.
ומרן הרב עובדיה?
גם כשהורה שלא כמרן תמיד הסביר למה זה לא סותר את הכלל, ולא הפך את החריג לכלל חדש.
אז כן, קבלת הוראות מרן כוללת גם כללי נטייה.
אבל ברגע שאתה הופך את הכללים לשרירותיים
זו כבר לא קבלה, זו שלילה בתחפושת של המשך.
נכון, ייתכן שטעיתי בניואנס
מהלייקים שנתת בהודעות הבאות נראה שאתה מסכים עם מה שענו לך.עכשיו בדקתי, הוא לא הסתמך עליו נגד כל הפוסקים, אבל כן סמך עליו סמיכה בכל כוחו, ולא רק סייעתא בעלמא -
ייש"כמהלייקים שנתת בהודעות הבאות נראה שאתה מסכים עם מה שענו לך.
כמדומה שכדאי שתכתוב זאת בפירוש, כי יש לדעתך המאוזנת במרחב כאן משקל רב,
בדר"כ עבודתי פה זה רק להסביר דעות של אחרים [בעיקר כשלא נמצא מישהו אחר שיסביר את דעתם]ולעת עתה זה נראה שהינך מחזיק בטענה על הרב סופר.
גם לו יהי כדברי המשפילים כבודו, למה לא יהא נאמן לכה"פ על עדות לפי תומו?לגוש"ע, אם אכן סמכות ספר כש"ט הוא רק כשל עיתונאי [מה שעדיין צ"ע אצלי], אז לענ"ד יש "קצת" טענה על הגריח"ס, ותול"מ
אמת ויציב.גם לו יהי כדברי המשפילים כבודו, למה לא יהא נאמן לכה"פ על עדות לפי תומו?
על פחות מזה כתב הרשב"ץ שאף שאינו נאמן כ"כ מ"מ כשר לעדות היה. ושני גרדיים משער האשפות העידו וקיימו הלכה על פיהם.
ובפרט שמתוכן הדברים לא נראה כלל שהיתה לו איזו נגיעה בדבר, שהרי העיד על מקומות שנהגו ומקומות שלא נהגו.
וכל עיקר מה שנשתמש בו הגרי"ח סופר דוקא הוא משום היותו נכד לסבו, ולהראות שפקפוקי סבו לא הועילו למנהג.
כך שאיני מבין בכלל על מה הרעש הגדול.
מי הביא מהרשע הזה?ובוודאי לא גרע מפרופ' ליבוביץ...
לא ישעיהו. אלא נחמהמי הביא מהרשע הזה?
כעת באו לידי לזמן קצר דבריו בח"א, ושם העיר מדבריו בח"ג עמ' שמ"ה שדן במנהג הריפורם שנקבעו באסיפת כל "רבני" הריפורם שהכהנים לא נושאים כפיהם כלל אפי' ביו"ט, וכן מדבריו בח"ו עמ' רפ"ב ואילך שמאריך להביא "מנהגים" שונים של הקראים, וכן ציין לעיין בהקדמה לח"ג, והביא שהראה דברים אלו להגר"י הלל ולהגרי"ח סופר שליט"א, ותמה עליהם שהם מביאים אותו בכבוד גדול, והשיבו לו תשובות שלא נכנסו לאזניו [סתם ולא פירש מה השיבו לו]ולגוש"ע, הרב יהודה לביא בן דוד שליט"א ערער עליו בספרו שבט מיהודה (ח"א עמ' ע"ר), וגוף דבריו אתח"י, רק מ"ש במקום אחר -
הצג קובץ מצורף 5878
לעניות דעתי יש תועלת גדולה לדעת מקור כל מנהג כדי שידע מאין שרשו והאם יש לשרשושם העיר מדבריו בח"ג עמ' שמ"ה שדן במנהג הריפורם שנקבעו באסיפת כל "רבני" הריפורם שהכהנים לא נושאים כפיהם כלל אפי' ביו"ט, וכן מדבריו בח"ו עמ' רפ"ב ואילך שמאריך להביא "מנהגים" שונים של הקראים
צריך לפרט מה בדיוק צורם. לדבריו יש מקבילות בספרי גדולי ישראל - בין בעניין המנהגים הקדומים ומאלה הנמצאים בתלמוד ובין בעניין חלק ממנהגי אשכנז נגד הש"ס - גם על ידי גדולי אשכנז.ולא מצאתי בו דברים פסולים, אבל יש בו כמה וכמה דברים הצורמים את האוזן:
כאן אני הקטן לא מבין כלל מה הבעיה בדבריו אלה, אם יש לך טענות נגדו - תפרט ותסביר.ויעויין עוד בדבריו שם: