ספר כתר שם טוב (גאגין) מהימנותו והיחס אליו

באנר תרומה
בינה מלאכותית והיפוכה.

נכון, ייתכן שטעיתי בניואנס. הבא"ח, כמו הב"ח, לא הלך שבי אחרי פסקי מרן בכל עניין. ההבדל הוא בגישה: הבא"ח ראה עצמו ממשיך מסורת פסיקה עצמאית, ולכן במקרים מסוימים חרג ללא עכבות מהשיטה של מרן. הב"ח, לעומת זאת, בירר את גבולות החיוב כלפי מרן מתוך עמדת יראת כבוד, גם כשחלק. כלומר, גם אם שניהם לא קיבלו באופן מוחלט—העקרון שמנחה אותם שונה
 
הבא"ח נטה מדברי מרן פעמים רבות אבל הוא לא קיבל את עקרון קבלת הוראות מרן כפסק מחייב, אלא ראה עצמו ממשיך פסיקה בבלית עצמאית. זו לא שאלה של מספר מקרים זו שאלה של שורש סמכות. לעומת זאת, מרן הגר"ע יוסף זצ"ל העמיד את מרן הבית יוסף כסמכות מחייבת, וכל נטייה שלו נעשתה מתוך כללים ברורים: רוב הפוסקים, מנהג קדום, צורך ציבורי, ספק דאורייתא והכול מנומק, מבורר, ומיוסד.
זו מנין לך?? והרי הוא הוא שכתב בהדיא שקבלנו הוראות מרן.
אם יש לך קושיות על 'כללי נטייתו' אתה מוזמן להקשות, אבל לא להציג את הדברים באופן שלדעתו 'זה לא מחייב'.
מה עוד שגם סיסמא זו לא תגהה מזור, כי אם 'ישנה פסיקה בבלית עצמאית' הרי עליה תריק את כוס התימה, מי התיר לה להיות עצמאית, והרי כל חכמיה ורבניה מודים שקבלו הוראות מרן.
אלא על כרחך, שאין זו מוגדרת 'פסיקה עצמאית' אלא 'כללי הנטייה' שלה שונים מכלליו של הגרע"י.
וכללי נטייתה מנומקים ומוסברים לא פחות.
מי שמחוץ לשיטה
רואה את מרן כבסיס חשוב אך לא מחייב,
ונוטה ממנו לפי שיקול דעת אישי, גם בלי כלל ברור.
אז לדעתך הבא"ח היה מחוץ לשיטה?
למה?
אולי 'כללי הנטייה' שלו כוללים מקום שבו לא ניתן ליישב את מרן.
ואתה קורא לזה 'שיקול דעת אישי'.
וגם לדעתי לא יימצא שום מקרה בעולם שיבוא פוסק שקיבל הוראות מרן ויחלוק עליו מסברתו (שיקול דעת אישי) בלי להסתמך על פוסקים נוספים.
כך שאתה תצטרך להתאמץ להביא דוגמא ל'שיקול דעת אישי' שאינו 'עומד בכללים'.

ואגב, אם כבר, 'רוב הפוסקים' שאותם אתה כותב כ'כללי נטיה' המוסכמים על הגרע"י, הם אכן מוסכמים עליו?
או ש'קיבלנו הוראותיו אפילו לעומת מאה פוסקים' (לשון הבא"ח)?

סוף דבר:
הכל מודים שקבלנו הוראות מרן.
רוב ככל הפוסקים שאחרי מרן, המפורסמים ויוצרי ה'קבלה' של ההוראות בכל מקום אצל בני ספרד, היתה להם שיטה מסוימת אימתי יש לנטות מן הכלל של קבלת ההוראות.
גם להגרע"י יש שיטה מסוימת אימתי לנטות מן הכללים של קבלת ההוראות.
אם נפשך לומר שאלו חוץ לשיטה ואלו בתוכה, אמור.
אם תרצה לומר שאלו 'קיבלו את מרן לא כמחייב' וזה קיבלו 'כמחייב' אמור.
אבל יש ביניהם מחלוקת ברורה.
ויש לכל אחת מהדעות די השב על דברי זולתה.
ודבר זה דורש בירור נוקב (שאין לבוא אליו עם דעות קדומות או התלהבות נערית), לבחון כלל וכלל, נטיה ונטיה, ולראות האם כך היתה ההנהגה אצל רוב בני ספרד או לא.

ויש דברים שכבר הגרע"י היקל עלינו את המלאכה כשאמר בפה מלא שהוא חולק על רוב חכמי ספרד בזה.
והוא בענין קבלת הוראות האריז"ל שהבאתי למעלה.
אצל החיד"א וסיעתו זו נטיה בסיסית ומובנית במערך קבלת ההוראות, אצל הגרע"י זו טעות ואסור לעשות כן.
ומעתה מי הוא זה שיאמר לבא"ח 'מה שכתבת שקבלנו הוראות האריז"ל, אין זה אלא משום הפסיקה העצמאית שהיתה בארצך, אבל אני הולך בדרכו של מרן'?
והלא הכל מודים בדרכו של מרן.
אלא מחלוקת של מרן והאריז"ל, ולדעת החיד"א וסיעתו בטלה מחלוקת כי ברור להם שמרן היה חוזר בו.
לדעת הגרע"י אין זה ברור כלל (ואולי ברור להיפך) ואין להתחשב בדעת האריז"ל בזה.
ונמצא שמי שיאמר שזו מחלוקת של 'הבא"ח מול מרן'. הרי הוא טועה ומטעה ולא ידע בכללי ההלכה בין ימינו לשמאלו.
דומה הדבר בדיוק למי שימצא מקרים שהגרע"י נוקט נגד מרן משום שהוא סובר שאילו ראה מרן דברי פוסק פלוני היה חוזר בו, ויאמר כנגדו שזו מחלוקת של 'הגרע"י מול מרן'. הלא לשחוק יחשב.
 
כדוגמא ראו כאן:
 
הר' @חיים גולדברג
אולי תסביר לי למה אתה חושב שהר' מרדכי אליהו לא מקבל את תוקפו של מרן
הוא מקבל אותם בהחרגה אחת ''פסקי הבן איש חי'' בדיוק אבל בדיוק כמו הבן איש חי

לא הצלחתי להבין מכל המלל של כבודו תשובה ברורה
 
נכון, ייתכן שטעיתי בניואנס. הבא"ח, כמו הב"ח, לא הלך שבי אחרי פסקי מרן בכל עניין. ההבדל הוא בגישה: הבא"ח ראה עצמו ממשיך מסורת פסיקה עצמאית, ולכן במקרים מסוימים חרג ללא עכבות מהשיטה של מרן. הב"ח, לעומת זאת, בירר את גבולות החיוב כלפי מרן מתוך עמדת יראת כבוד, גם כשחלק. כלומר, גם אם שניהם לא קיבלו באופן מוחלט—העקרון שמנחה אותם שונה
מכיון שאני רואה כאן דברים שחייבים להבהרה כי יש כאן טעויות שלא יכולות להיות עולות על הדעת למי שלמד הלכה, אפילו נושא אחד בעיון כראוי, כמו שבת או נדה, יודע גם יודע דהב''ח עצמאי, אך מכבד את הבית יוסף ומנסה להבינו מקודם. אך יפסוק כהבנת עצמו לבסוף. ואילו הבא''ח ינסה להבין דעת הב''י ולהכריע כמותה, חוץ מסיבות מיוחדות. כל הדרך הזו, לשנות ולעוות דברים ברורים כשמש, לא ניתן אלא להאמר בפני מי שיודע מעט הלכה בעיון, וכל שכן הרבה, וד''ב.
 
מכיון שאני רואה כאן דברים שחייבים להבהרה כי יש כאן טעויות שלא יכולות להיות עולות על הדעת למי שלמד הלכה, אפילו נושא אחד בעיון כראוי, כמו שבת או נדה, יודע גם יודע דהב''ח עצמאי, אך מכבד את הבית יוסף ומנסה להבינו מקודם. אך יפסוק כהבנת עצמו לבסוף. ואילו הבא''ח ינסה להבין דעת הב''י ולהכריע כמותה, חוץ מסיבות מיוחדות. כל הדרך הזו, לשנות ולעוות דברים ברורים כשמש, לא ניתן אלא להאמר בפני מי שיודע מעט הלכה בעיון, וכל שכן הרבה, וד''ב.
איך הב"ח נכנס לכאן???
הדיבור היה על הבאח רבינו יוסף חיים
 
הרב @ידידיה תגובתי הייתה על זה.
נכון, ייתכן שטעיתי בניואנס. הבא"ח, כמו הב"ח, לא הלך שבי אחרי פסקי מרן בכל עניין. ההבדל הוא בגישה: הבא"ח ראה עצמו ממשיך מסורת פסיקה עצמאית, ולכן במקרים מסוימים חרג ללא עכבות מהשיטה של מרן. הב"ח, לעומת זאת, בירר את גבולות החיוב כלפי מרן מתוך עמדת יראת כבוד, גם כשחלק. כלומר, גם אם שניהם לא קיבלו באופן מוחלט—העקרון שמנחה אותם שונה
 
עכשיו בדקתי, הוא לא הסתמך עליו נגד כל הפוסקים, אבל כן סמך עליו סמיכה בכל כוחו, ולא רק סייעתא בעלמא -
הצג קובץ מצורף 7552הצג קובץ מצורף 7553
נו, שם כתוב שהיא שיטת רוב ככל הראשונים, ואת הרב גאגין הביא סה"כ להודיע שהמנהג המשיך כשיטת רוב הראשונים גם אחרי פקפוקו של זקנו.
 
עכשיו בדקתי, הוא לא הסתמך עליו נגד כל הפוסקים, אבל כן סמך עליו סמיכה בכל כוחו, ולא רק סייעתא בעלמא -
לפי הנראה יש כאן נידון צדדי.
לדעת הרב סופר, רוב ככל הראשונים סוברים כן.
וגם המנהג כן.
אלא שהביא שהיו שפקפקו על המנהג.
ועל פקפוק זה הביא את דברי הרב כתר שם טוב, שהוא נכדו של הרב שפקפק, ובכ"ז מעיד לפי תומו שהמשיכו לנהוג בזה בלי פקפוק.

נמצא שכל דברי הרב כש"ט הובאו רק כמשקל נגד לפקפוק על המנהג.
 
עכשיו בדקתי, הוא לא הסתמך עליו נגד כל הפוסקים, אבל כן סמך עליו סמיכה בכל כוחו, ולא רק סייעתא בעלמא -
למה?
למה לא לדייק?
אין חיד"א ואין בא"ח?
לא כתב הרב סופר שכן נהגו בעשרות מקומות ושכ"כ בעשרות פוסקים?
רק תיאור מצב, ולא גרע מעיתונאי.
 
עכשיו בדקתי, הוא לא הסתמך עליו נגד כל הפוסקים, אבל כן סמך עליו סמיכה בכל כוחו, ולא רק סייעתא בעלמא -
הצג קובץ מצורף 7552הצג קובץ מצורף 7553
מצורף פה כל המאמר.
והרואה יראה שהביא רבים מפוסקי הספרדים שהעידו שהמנהג שנשים מברכות על הלולב, ודבריהם עומדים וקיימים גם לולא דברי הכתר שם טוב.
ומה שנסמך על הכתר שם טוב הוא רק לדחות דברי סבו השמח נפש שפקפק במנהג.
 

קבצים מצורפים

אבל רק מי שמוכן להציב את מרן מעל עצמו, גם כשזה דורש ענווה, גם כשזה דורש לוותר על חידוש, גם כשזה דורש להחביא את דעתך
רק הוא באמת ממשיך שיטה.
כי מסורת לא נמדדת ברטוריקה אלא בהכנעה.

מילים יפות,

רק אם תוכל להסביר לי היכן נעלמו כל המילים היפות הללו כאשר הרה"ר לשעבר חלק בריש גלי על מרן שפסק שלא להניח תפילין בתשעה באב, תוך הסתמכות על מנהג שהתפתח בירושלים במאות האחרונות, ולאחר מכן הביא טענה חדשה כביכול המנהג הוזכר בספר מוקדם יותר, כאשר לא מיניה ולא מקצתיה, ואליבא דאמת - מנהג כל העולם היה מאז ומתמיד שלא להניח תפילין בשחרית ת"ב? (אין טעם לפתוח כאן את הדיון, תוכל להרחיב בדיון הנ"ל אם יהיה לך משהו חדש לתרום לדיון).

היכן הענווה וההכנעה וההצבה של מרן מעל עצמו, כאשר הוא קורא לכל בית ישראל הגרים בערי ישראל שמימיהם לא הניחו תפילין בשחרית תשעה באב, גם במקום מושבם בחו"ל וגם בארץ, לבטל את מנהגם ולנהוג כפי המנהג המומצא בירושלים, דלא כמרן השו"ע?

(זו כמובן רק דוגמא קטנה ממכלול המקומות בהם חלק הגר"ע יוסף על מרן השו"ע מתוך סיבות שונות).
 
כון, כולם טוענים לשמור על המסורת.
כולם אומרים "אנחנו הולכים בדרכו של מרן", "אנחנו נאמנים לשולחן ערוך", "גם אנחנו ממשיכים שיטה".
אבל ההבדל האמיתי לא נמצא בסיסמאות אלא בפרטים.
כי השאלה היא לא מה אתה אומר אלא איך אתה פוסק.
האם כשמרן והרמב"ם פוסקים שאין לברך, אתה פוסק כך או שאתה מביא דעה אחרת ומתעלם מהם?
האם כשיש שורת פוסקים ספרדים שמעידים על מנהג מסוים, אתה מציג את כולם — או רק את מה שמתאים לך?
האם אתה בונה פסיקה על שיקול דעת עצמאי או שאתה כופף את דעתך למסורת, גם כשזה לא נוח?
הנאמנות למרן נבחנת לא בכוונה אלא בכרעה.
לא במה שאתה טוען אלא במה שאתה מוכן לוותר עליו כדי להישאר נאמן לשיטה.
אז נכון, כולם אומרים "אנחנו שומרים על המסורת".
אבל רק מי שמוכן להציב את מרן מעל עצמו, גם כשזה דורש ענווה, גם כשזה דורש לוותר על חידוש, גם כשזה דורש להחביא את דעתך
רק הוא באמת ממשיך שיטה.
כי מסורת לא נמדדת ברטוריקה אלא בהכנעה.
הגדרות יפות רק תנסה לבדוק קצת מה מתאים לקריטוריונים וד''ב.
 
ההבדל הוא בין פוסק שפועל בתוך גבולות המסורת, לבין מי שקובע לעצמו את הגבולות.
ומרן הרב עובדיה?
גם כשהורה שלא כמרן תמיד הסביר למה זה לא סותר את הכלל, ולא הפך את החריג לכלל חדש.
אז כן, קבלת הוראות מרן כוללת גם כללי נטייה.
אבל ברגע שאתה הופך את הכללים לשרירותיים
זו כבר לא קבלה, זו שלילה בתחפושת של המשך.

ושוב, מילים יפות שאין להם קשר למציאות. ואתה טועה בתרתי:

א. גם החולקים עליו טוענים שקיבלנו הוראות מרן, למעט מה שנהגו קודם לכן, וגם כאשר עלו לארץ קהילות ורבנים, ממשיכים במנהגם שנהגו בו.

ב. הגר"ע יוסף לא נצמד תמיד לכללים שלו, בכל כלל יש יוצא מן הכלל, ולצורך הענין יש עוד כלל ועוד כלל, והתוצאה הסופית היא שקיבלנו הוראות מרן הרב עובדיה ולא מרן השו"ע.
 
נכון, ייתכן שטעיתי בניואנס

אתה באמת נשמע כמו בינה מלאכותית. להבא כאשר שוכרים משרד יח"צ שיגן על שמו הטוב של הרה"ר לשעבר, הייתי ממליץ לשכור את המשרד של בוסקילה ולא גולדברג.
 
עכשיו בדקתי, הוא לא הסתמך עליו נגד כל הפוסקים, אבל כן סמך עליו סמיכה בכל כוחו, ולא רק סייעתא בעלמא -
מהלייקים שנתת בהודעות הבאות נראה שאתה מסכים עם מה שענו לך.
כמדומה שכדאי שתכתוב זאת בפירוש, כי יש לדעתך המאוזנת במרחב כאן משקל רב, ולעת עתה זה נראה שהינך מחזיק בטענה על הרב סופר.
 
מהלייקים שנתת בהודעות הבאות נראה שאתה מסכים עם מה שענו לך.
כמדומה שכדאי שתכתוב זאת בפירוש, כי יש לדעתך המאוזנת במרחב כאן משקל רב,
ייש"כ
ולעת עתה זה נראה שהינך מחזיק בטענה על הרב סופר.
בדר"כ עבודתי פה זה רק להסביר דעות של אחרים [בעיקר כשלא נמצא מישהו אחר שיסביר את דעתם]
לגוש"ע, אם אכן סמכות ספר כש"ט הוא רק כשל עיתונאי [מה שעדיין צ"ע אצלי], אז לענ"ד יש "קצת" טענה על הגריח"ס, ותול"מ
 
לגוש"ע, אם אכן סמכות ספר כש"ט הוא רק כשל עיתונאי [מה שעדיין צ"ע אצלי], אז לענ"ד יש "קצת" טענה על הגריח"ס, ותול"מ
גם לו יהי כדברי המשפילים כבודו, למה לא יהא נאמן לכה"פ על עדות לפי תומו?
על פחות מזה כתב הרשב"ץ שאף שאינו נאמן כ"כ מ"מ כשר לעדות היה. ושני גרדיים משער האשפות העידו וקיימו הלכה על פיהם.
ובפרט שמתוכן הדברים לא נראה כלל שהיתה לו איזו נגיעה בדבר, שהרי העיד על מקומות שנהגו ומקומות שלא נהגו.
וכל עיקר מה שנשתמש בו הגרי"ח סופר דוקא הוא משום היותו נכד לסבו, ולהראות שפקפוקי סבו לא הועילו למנהג.
כך שאיני מבין בכלל על מה הרעש הגדול.
 
גם לו יהי כדברי המשפילים כבודו, למה לא יהא נאמן לכה"פ על עדות לפי תומו?
על פחות מזה כתב הרשב"ץ שאף שאינו נאמן כ"כ מ"מ כשר לעדות היה. ושני גרדיים משער האשפות העידו וקיימו הלכה על פיהם.
ובפרט שמתוכן הדברים לא נראה כלל שהיתה לו איזו נגיעה בדבר, שהרי העיד על מקומות שנהגו ומקומות שלא נהגו.
וכל עיקר מה שנשתמש בו הגרי"ח סופר דוקא הוא משום היותו נכד לסבו, ולהראות שפקפוקי סבו לא הועילו למנהג.
כך שאיני מבין בכלל על מה הרעש הגדול.
אמת ויציב.
מה גם שהוא הותר לבוא בקהל גם ע"י מרן הגר"ע זצ"ל וגם בנו הרב יצחק משתמש בעדויותיו.
ולפי מה שקראתי היה חרדי ירא שמים וכתב מאמרים בגנות הרפורמים, ובוודאי לא גרע מפרופ' ליבוביץ....
 
ולגוש"ע, הרב יהודה לביא בן דוד שליט"א ערער עליו בספרו שבט מיהודה (ח"א עמ' ע"ר), וגוף דבריו אתח"י, רק מ"ש במקום אחר -
הצג קובץ מצורף 5878
כעת באו לידי לזמן קצר דבריו בח"א, ושם העיר מדבריו בח"ג עמ' שמ"ה שדן במנהג הריפורם שנקבעו באסיפת כל "רבני" הריפורם שהכהנים לא נושאים כפיהם כלל אפי' ביו"ט, וכן מדבריו בח"ו עמ' רפ"ב ואילך שמאריך להביא "מנהגים" שונים של הקראים, וכן ציין לעיין בהקדמה לח"ג, והביא שהראה דברים אלו להגר"י הלל ולהגרי"ח סופר שליט"א, ותמה עליהם שהם מביאים אותו בכבוד גדול, והשיבו לו תשובות שלא נכנסו לאזניו [סתם ולא פירש מה השיבו לו]

עברתי על ההקדמה לחלק ג', ולא מצאתי בו דברים פסולים, אבל יש בו כמה וכמה דברים הצורמים את האוזן:
1751845476441.png

1751846711916.png

1751846169831.png

1751846617763.png

(דברים אלו נכתבו בשנת תש"ח)
 
מצד שני יש להזכיר דבריו התקיפים נגד תנועת הריפורם -
1751850228330.png

1751850257887.png


ובהמשך דבריו כתב עוד -
1751850309783.png

1751850343495.png


כמו"כ, יש להזכיר כי חשיבות מיוחדת יש לדברי שבח שכתב עליו הגר"י הלל שליט"א שהובאו ע"י הרב @מתוק מדבש לעיל, שהרי הגר"י הלל נתגדל בארץ אנגליה, ומסתמא ידע את טיבו של האיש מפי המכירים אותו

וכל הענין עדיין צריך בירור
 
שם העיר מדבריו בח"ג עמ' שמ"ה שדן במנהג הריפורם שנקבעו באסיפת כל "רבני" הריפורם שהכהנים לא נושאים כפיהם כלל אפי' ביו"ט, וכן מדבריו בח"ו עמ' רפ"ב ואילך שמאריך להביא "מנהגים" שונים של הקראים
לעניות דעתי יש תועלת גדולה לדעת מקור כל מנהג כדי שידע מאין שרשו והאם יש לשרשו
לכן יש תועלת בתיעוד מנהגים שהונהגו על ידי או בהשפעת אליאנס, רפורמים, מוסלמים, נוצרים, קראים, ציונים, ולהבדיל - חב"ד, ישיבות ליטא, חסידים ואדמו"ריהם, ציונות דתית וכו'. אם הרב הנ"ל יצא כנגד הרפורמים בחריפות - לא מן הנמנע ואף מסתבר שכוונתו בתיעוד ההיסטורי שלא ינהגו כאותם המנהגים שהונהגו על ידם.
ולא מצאתי בו דברים פסולים, אבל יש בו כמה וכמה דברים הצורמים את האוזן:
צריך לפרט מה בדיוק צורם. לדבריו יש מקבילות בספרי גדולי ישראל - בין בעניין המנהגים הקדומים ומאלה הנמצאים בתלמוד ובין בעניין חלק ממנהגי אשכנז נגד הש"ס - גם על ידי גדולי אשכנז.
ויעויין עוד בדבריו שם:
כאן אני הקטן לא מבין כלל מה הבעיה בדבריו אלה, אם יש לך טענות נגדו - תפרט ותסביר.
אני יכול להבין שגם דיונים ודעות אמתיים - שמשתמע מהם סוג של ביקורת כלשהי על גדולי ישראל - יכולים להיות צורמים מעט, אבל לא מדובר כאן בעיתונאי של יתד שמנעים לקוראיו את האוזניים... אלא בת"ח שכותב את האמת שלו.
 
ראשי תחתית