לחצו כאן – תרומה לשמואל

שמיעת שירה לועזית / ערבית בשפה שלא מבין

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אלחנן ב.
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
כבר העיר הרב מאזוז זצ"ל על ר' משה חבושה הי"ו שחושב שיש להעלים דברים שכביכול לא לפי כבודו של מרן זצ"ל וחלק עליו הרב מאזוז בזה, בעניין דומה במכתבים בסוף מקור נאמן חלק א' (נראה לי ואמ"א ואולי במקום אחר) שכמדומה כתב בתשובות שהרב עובדיה יוסף זצ"ל שמע רדיו ור' משה חבושה כתב אליו שהיה ראוי להעלים דבר זה ושוב השיב לו הרב מאזוז שאין להעלים [אולי זה היה בעניין אחר אינני בטוח ואין לי האוצר לבדוק].
 
כבר העיר הרב מאזוז זצ"ל על ר' משה חבושה הי"ו שחושב שיש להעלים דברים שכביכול לא לפי כבודו של מרן זצ"ל וחלק עליו הרב מאזוז בזה, בעניין דומה במכתבים בסוף מקור נאמן חלק א' (נראה לי ואמ"א ואולי במקום אחר) שכמדומה כתב בתשובות שהרב עובדיה יוסף זצ"ל שמע רדיו ור' משה חבושה כתב אליו שהיה ראוי להעלים דבר זה ושוב השיב לו הרב מאזוז שאין להעלים [אולי זה היה בעניין אחר אינני בטוח ואין לי האוצר לבדוק].
1748282457159.png
 
בעניין שמיעת שירי אום כולתום, אני שמעתי שבתחילה הרב היה נוהג לשמוע את שיריה, אך לאחר שבמקרה הזדמן לו לראות תמונה שלה, הוא הפסיק מכאן ואילך לשמוע אותה,
אני אישית זוכר ראיון של הרב לפני קרוב לשלושים שנה לעיתון ערבי, שברשת 'קו עיתונות דתית' הביאו את התרגום לעברית, בין השאלות היה שם: האם זה נכון שהרב נוהג לשמוע שירים בערבית? הוא ענה שזה נכון, הוא דיבר בשבח המוזיקה באופן כללי, וציין שם כמה זמרים שהוא שומע, אני זוכר את פריד אל אטרש, עבדול ווהב ואולי עוד כמה, אבל אום כולתום לא הזכיר שם!
 
ישנם דברים שאם אחד מאיתנו יעשה הוא יהיה מאוד חריג ונבל ברשות התורה

אולם שונה הדבר בגדו"י דאין מחשבתם כמחשבותינו וכו' וכעין הא דמצינו

בכתובות גבי אמורא שהרכיב כלה על כתפיו. ודו"ק.

ובפרט בדורינו זה -דור יתום- אשר מי יכול לומר "ראו טהור אני" ?! ובעי' גדרות, סייגים ו"שמירה מעולה" בדבר,

בבחינת "לך לך אמרין נזירא! סחור סחור לכרמא לא תקרב!"
 
בכתובות גבי אמורא שהרכיב כלה על כתפיו. ודו"ק.

כשאין מה לכתוב, כותבים ודו"ק.

איזה גדול בדורנו (או אפילו בדורות הקודמים) למד מזה הלכה למעשה להרכיב כלה על כתפיו?

אפילו אמוראים לא למדו מזה לעצמם, ואתה מוציא מזה הלכה למעשה שכל גדול בישראל יכול לעשות כרצונו?

כל הגדול מחברו יצרו גדול הימנו, ואתה מחליט שגדולי ישראל יש להם שו"ע אחר כי אין מחשבתם מחשבתנו?

הרי אלה דברי הבל ורעות רוח.

מה גם שהרב עובדיה לא אמר "לי מותר" אלא נימק את דעתו בשו"ת יביע אומר והתיר לכולי עלמא.
 
כולנו מכירים את הריטב"א הזה. אבל כפי שכתבתי, אפילו ראשונים לא סמכו על זה הלכה למעשה.
 
דיון מרתק.
לטענת חבושה שהרב לא הבין ערבית מצרית, כיצד הוא הסתדר בשליחותו (האמנם קצרה) במצרים? במשך שנה שלמה לא היה יכול לתקשר עם אנשים שלא ידעו עברית (וזו רוב הקהילה המצרית באותו זמן) או ערבית עיראקית?! ועוד, אדם מוכשר כמוהו ובעל קליטה מהירה מאד לא קלט את השפה, אע״פ שהיא קרובה לשפת אמו? חבושה וגם ערבים רבים מבינים ערבית מצרית מפני שהורגלו בה בשירים (או בסרטים. נכון לגבי הערבים, לא לגבי חבושה ומרן הגרע״י זצ״ל כמובן), אבל הגרע״י זצ״ל לא הצליח לקלוט?
באמת זה נראה דברים בטלים.

[אולם בחזו״ע אבלות שגה הרב בשל אי ידיעה של הניב המצרי. אבל אין מכאן להסיק שלא הבין אותו כלל].
 
גם לא מובן לי מדברי הרב בר שלום שהרב אמר לשיר בלחני אום כלתום ולא ב.ש, שעל פניו הוא בועז שרעבי. מה רע בשירי בועז שרעבי? שיריו אינם מזכירים דיסקוטק כלל וכלל, והם רגועים מאד. (אבל אני לא יכול להשוות לאום כלתום כי אני לא מכיר את שיריה כמעט בכלל, וגם את בועז שרעבי אני מודה שאיני מכיר על בוריים, רק בעיקר את "לתת את הנשמה ואת הלב").
 
כולנו מכירים את הריטב"א הזה. אבל כפי שכתבתי, אפילו ראשונים לא סמכו על זה הלכה למעשה.

כנראה כוונת @אהבה רבה שבדברים החמורים יותר, כפי שמופיעים בריטב"א, לא סמכו אפילו הראשונים. אבל בדבר זה, שהוא יותר קל, אמנם הרב היקל בזה, מכעין הטעם הנ"ל, אבל לא ברור שכל איש יכול לסמוך על פי זה, כי לפי הנשמע זה עלול להביא הרהור ואין מחשבותם כמחשבתינו [מה שהגרע"י אולי לא היה מודע לזה].

אני לא יודע כ"כ איך המציאות בשטח - האם באמת זה מביא לסתם אדם הרהור או לא, אבל זו כוונת @אהבה רבה הנ"ל ו @אור יעקב.

עכ"פ כו"ע מודו שכאשר האדם מרגיש בעצמו שזה מביא לו הרהור - א"א לו להקל בזה.
 
אבל לא ברור שכל איש יכול לסמוך על פי זה

מה שנהג בעצמו, פסק להלכה ביבי"א וכנ"ל.

רק צ"ע איך התיר לעצמו לשמוע שירי עגבים בשפה שמבין אותה, וי"ל שלא התרכז במילים אלא במנגינה.

אבל הריטב"א הנ"ל לא קשור לנד"ד ולא מצינו אף פוסק בדורנו שהתיר לעצמו דברים על סמך הריטב"א הזה.
 
ראשי תחתית