לחצו כאן – תרומה לשמואל

שמיעת שירה לועזית / ערבית בשפה שלא מבין

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אלחנן ב.
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
כבר העיר הרב מאזוז זצ"ל על ר' משה חבושה הי"ו שחושב שיש להעלים דברים שכביכול לא לפי כבודו של מרן זצ"ל וחלק עליו הרב מאזוז בזה, בעניין דומה במכתבים בסוף מקור נאמן חלק א' (נראה לי ואמ"א ואולי במקום אחר) שכמדומה כתב בתשובות שהרב עובדיה יוסף זצ"ל שמע רדיו ור' משה חבושה כתב אליו שהיה ראוי להעלים דבר זה ושוב השיב לו הרב מאזוז שאין להעלים [אולי זה היה בעניין אחר אינני בטוח ואין לי האוצר לבדוק].
 
כבר העיר הרב מאזוז זצ"ל על ר' משה חבושה הי"ו שחושב שיש להעלים דברים שכביכול לא לפי כבודו של מרן זצ"ל וחלק עליו הרב מאזוז בזה, בעניין דומה במכתבים בסוף מקור נאמן חלק א' (נראה לי ואמ"א ואולי במקום אחר) שכמדומה כתב בתשובות שהרב עובדיה יוסף זצ"ל שמע רדיו ור' משה חבושה כתב אליו שהיה ראוי להעלים דבר זה ושוב השיב לו הרב מאזוז שאין להעלים [אולי זה היה בעניין אחר אינני בטוח ואין לי האוצר לבדוק].
1748282457159.png
 
בעניין שמיעת שירי אום כולתום, אני שמעתי שבתחילה הרב היה נוהג לשמוע את שיריה, אך לאחר שבמקרה הזדמן לו לראות תמונה שלה, הוא הפסיק מכאן ואילך לשמוע אותה,
אני אישית זוכר ראיון של הרב לפני קרוב לשלושים שנה לעיתון ערבי, שברשת 'קו עיתונות דתית' הביאו את התרגום לעברית, בין השאלות היה שם: האם זה נכון שהרב נוהג לשמוע שירים בערבית? הוא ענה שזה נכון, הוא דיבר בשבח המוזיקה באופן כללי, וציין שם כמה זמרים שהוא שומע, אני זוכר את פריד אל אטרש, עבדול ווהב ואולי עוד כמה, אבל אום כולתום לא הזכיר שם!
 
אך לאחר שבמקרה הזדמן לו לראות תמונה שלה, הוא הפסיק מכאן ואילך לשמוע אותה,

להיפך, אחרי שראה אותה חזר בו ממה שכתב שאם ראה תמונתה אינו יכול לשמוע שירתה, והיקל גם אם ראה תמונתה (ביבי"א ח"ט).
 
ישנם דברים שאם אחד מאיתנו יעשה הוא יהיה מאוד חריג ונבל ברשות התורה

אולם שונה הדבר בגדו"י דאין מחשבתם כמחשבותינו וכו' וכעין הא דמצינו

בכתובות גבי אמורא שהרכיב כלה על כתפיו. ודו"ק.

ובפרט בדורינו זה -דור יתום- אשר מי יכול לומר "ראו טהור אני" ?! ובעי' גדרות, סייגים ו"שמירה מעולה" בדבר,

בבחינת "לך לך אמרין נזירא! סחור סחור לכרמא לא תקרב!"
 
בכתובות גבי אמורא שהרכיב כלה על כתפיו. ודו"ק.

כשאין מה לכתוב, כותבים ודו"ק.

איזה גדול בדורנו (או אפילו בדורות הקודמים) למד מזה הלכה למעשה להרכיב כלה על כתפיו?

אפילו אמוראים לא למדו מזה לעצמם, ואתה מוציא מזה הלכה למעשה שכל גדול בישראל יכול לעשות כרצונו?

כל הגדול מחברו יצרו גדול הימנו, ואתה מחליט שגדולי ישראל יש להם שו"ע אחר כי אין מחשבתם מחשבתנו?

הרי אלה דברי הבל ורעות רוח.

מה גם שהרב עובדיה לא אמר "לי מותר" אלא נימק את דעתו בשו"ת יביע אומר והתיר לכולי עלמא.
 
כולנו מכירים את הריטב"א הזה. אבל כפי שכתבתי, אפילו ראשונים לא סמכו על זה הלכה למעשה.
 
ראשי תחתית