שוק באשה ערוה (מפוצל)

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אור יעקב
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
בספריו הביא את דעת הפמ"ג, והחזו"א שלא הכריע, ולשיטת המקילים אין צורך בכיסוי ואפשר גם גרביים שקופות, והביא את החולקים על הפמ"ג, ולסיום הסיק דיש לחוש לדעת האוסרים ולהצריך גרביים עכ"פ, ולאסור גרביים שקופות שהם כמאן דליתא. ובלשונו - "יש להחמיר".

אבל במכתביו הפרטיים הכריע לגמרי כדעת האוסרים וממילא הצריך כיסוי אמיתי של חצאית ולא סתם גרביונים שהם חומרא בעלמא ולא נחשבים ככיסוי.
לי יותר נראה שמתחילה הייתה דעתו שהשוק הוא החלק התחתון, ורק בתחילה כתב להקל בשוק בבגד צמוד. ובסוף חזר בו שצריך בגד רחב. (ובכל מקרה זה לא נפק"מ לויכוח שלנו מה הגדר של "גרביון שאינו שקוף", מבחינתי הגרביונים של ה40 דנייר היום בזמנם זה היה 15 דנייר וודאי שהוי גרביון שקוף)
 
אני לא מתווכח איתך בענין הזה, אם ה40 של היום זה ה15 של פעם, ודברים כיו"ב שאתה מדקלם מתוך הפשקווילים, כי זה מטופש בעיני לרדת לרזולוציות כאלה שאין בהם נפק"מ להלכה, והכל כמנהג המקום.

אני דן איתך רק בנוגע לדעת הגר"ע יוסף, ובספריו הוא שלל אך ורק גרביונים שקופים, וזאת כחומרא כי חש לדעת האוסרים, וכל מה שאתה מנסה להעמיס בשמו - ליתא.
 
צא וראה להגרי"ח זוננפלד בשו"ת שלמת חיים (מהדורת מכון קרן רא"ם סי' פד ובמהדו' בני ברק תשנ"ה הוא בסי' צא) שלדעתו לענין ערוה לא נקרא שוק אלא למעלה מהברך דהא העיקר שעי"ז יבוא יותר לידי הרהור ע"ש.
וכן נראה מדברי הגרי"י קניבסקי זצוק"ל בקריינא דאגרתא (ח"א סי' ר ובמהדו"ח הוא בח"ג סי' תתקמה) וז"ל חובת בת ישראל ללבוש בגדים כשרים אשר לא יתגלה בהם אפילו משהו מהברך ח"ו הן בשעת הלוך הן בשעת ישיבה עכ"ל.
 
צא וראה להגרי"ח זוננפלד בשו"ת שלמת חיים (מהדורת מכון קרן רא"ם סי' פד ובמהדו' בני ברק תשנ"ה הוא בסי' צא) שלדעתו לענין ערוה לא נקרא שוק אלא למעלה מהברך דהא העיקר שעי"ז יבוא יותר לידי הרהור ע"ש.
צא וראה ללשונו בכרוז שנתפרסם על ידו ובית דינו (י"א אייר התרפ"ח)
"כל אשה ישראלית חייבת ע"פ דין תוה"ק ללבוש בגדי צניעות כאשר נהגו בנות ישראל הכשרות מאז ומעולם בלי שום שינוי דהיינו במלבושים ארוכים עד קצה האחרון וחלילה ללבוש אנפלאות מנוקבות מעשה רשת אשר הרגל נראה מתוכם או אנפלאות מגוון עור הגוף כל אלה פיגול הוא לנו אומה קדושה וטהורה מדור דור"
- אז עד שאתה מביא את דבריו, אולי תביא את דבריו שכותב גם שיש בגדולות משום הרהור.

1748959941431.png1748960178132.png1748960314435.png
 
פשוטו כמשמעו, שקופים לגמרי (אין שום צורך לחפש משמעות מיוחדת למילה שמשמעותה פשוטה).
לא היה מאז ומעולם מושג של "גרביונים שקופים" אין כזה דבר ולא יהיה כי זה יהיה ללא שום סיבה.
ושפשוט שכוונתו לגרביונים שהבשר נראה דרכם שזה נקרא שקוף.
והרב @משיב כהלכה אני באמת מתפלא עליך שאתה מתווכח עם דברים כאלה פשוטים.
 
צא וראה ללשונו בכרוז שנתפרסם על ידו ובית דינו (י"א אייר התרפ"ח)
"כל אשה ישראלית חייבת ע"פ דין תוה"ק ללבוש בגדי צניעות כאשר נהגו בנות ישראל הכשרות מאז ומעולם בלי שום שינוי דהיינו במלבושים ארוכים עד קצה האחרון וחלילה ללבוש אנפלאות מנוקבות מעשה רשת אשר הרגל נראה מתוכם או אנפלאות מגוון עור הגוף כל אלה פיגול הוא לנו אומה קדוש ה וטהורה מדור דור"
- אז עד שאתה מביא את דבריו, אולי תביא את דבריו שכותב גם שיש בגדולות משום הרהור.

הצג קובץ מצורף 5663הצג קובץ מצורף 5664הצג קובץ מצורף 5665
ולכן בגדולות צריכות ללבוש גרביים.
 
לא היה מאז ומעולם מושג של "גרביונים שקופים" אין כזה דבר ולא יהיה כי זה יהיה ללא שום סיבה.
ושפשוט שכוונתו לגרביונים שהבשר נראה דרכם שזה נקרא שקוף.
והרב @משיב כהלכה אני באמת מתפלא עליך שאתה מתווכח עם דברים כאלה פשוטים.

בוודאי שיש סיבה, זה ענין של יופי ולא של כיסוי, וגם חילוניות וגויות לובשות. ואכן אין מה לדון בזה.

אבל הגרביונים הדקים בצבעים שונים שלובשות החרדיות, זה כחומרא לחוש לדעת המחמירים כאשר כתב הגר"ע יוסף, ובהסתמך על המשנ"ב ודעימיה שאין צריך כיסוי כלל, וכאשר כתב הגר"מ פיינשטיין.
 
ולכן בגדולות צריכות ללבוש גרביים.
והגרביים שרוב בנות הסמינר והנשואות לובשות זה לא כמו שהגאון זצוק"ל הורה
בוודאי שיש סיבה, זה ענין של יופי ולא של כיסוי, וגם חילוניות וגויות לובשות.

ואכן אין מה לדון בזה.
אף אחד אבל לא לובש "גרביון שקוף" לגמרי... וזה פשוט.
 
אף אחד אבל לא לובש "גרביון שקוף" לגמרי... וזה פשוט.

בוודאי שלובשות גרביונים שקופים לגמרי.

זה טוב מאוד שאין לך שמץ של מושג בדברים כאלה, אבל מאידך זה לא טוב שאתה כותב בביטחון דברים שאינם נכונים במציאות.
 
כנראה אתה מכיר מציאות אחרת.
"או אנפלאות מגוון עור הגוף"...
לצערנו רוב ככל הבנות הולכות כך.
בוודאי שלובשות גרביונים שקופים לגמרי.

זה טוב מאוד שאין לך שמץ של מושג בדברים כאלה, אבל מאידך זה לא טוב שאתה כותב בביטחון דברים שאינם נכונים במציאות.
אשתי וגיסתי אמרו לי ברגע זה שאין כזה דבר "גרביון שקוף"... כל גרביון יש בו צבע מסויים ואטימות מסויימת, אבל אין כזה דבר שזה שקוף כמו זכוכית.
אם אתה מבין יותר טוב מבנות בדברים האלה מה אני יגיד...
 
אשתי וגיסתי אמרו לי ברגע זה שאין כזה דבר "גרביון שקוף"... כל גרביון יש בו צבע מסויים ואטימות מסויימת, אבל אין כזה דבר שזה שקוף כמו זכוכית.
אם אתה מבין יותר טוב מבנות בדברים האלה מה אני יגיד...

מסתמא אתה יודע שאפשר להשפיע בקלות על "משאל עם": לנסח את השאלות באופן המתאים...

הגרביון לא עשוי מזכוכית, ולכן לא תהיה לו שקיפות של זכוכית. לרוב הוא עשוי מחומרים כמו ניילון או לייקרה עם רמת שקיפות גבוהה, וכאשר הוא שקוף הוא נותן אפקט של עור חלק, או גימור מבריק.

הצבע והעובי של הגרביון משפיעים על מידת השקיפות, ובין שקוף (שאסר הגר"ע) לאטום (שאתה מעמיס בדבריו) יש הרבה באמצע. גרביונים של 40 דנייר נחשבים לאיזון בין שקיפות לאטימות. הם אינם שקופים כמו גרביונים של 10-20 דנייר, אך גם לא אטומים לגמרי כמו גרביונים של 60 דנייר ומעלה.
 
הגרביון לא עשוי מזכוכית, ולכן לא תהיה לו שקיפות של זכוכית. לרוב הוא עשוי מחומרים כמו ניילון או לייקרה עם רמת שקיפות גבוהה, וכאשר הוא שקוף הוא נותן אפקט של עור חלק, או גימור מבריק.

הצבע והעובי של הגרביון משפיעים על מידת השקיפות, ובין שקוף (שאסר הגר"ע) לאטום (שאתה מעמיס בדבריו) יש הרבה באמצע. גרביונים של 40 דנייר נחשבים לאיזון בין שקיפות לאטימות. הם אינם שקופים כמו גרביונים של 10-20 דנייר, אך גם לא אטומים לגמרי כמו גרביונים של 60 דנייר ומעלה.
הגדרת "שקוף" פשוטו כמשמעו שאתה רואה את הבשר.
 
והסברתי שבין שקוף לאטום יש הרבה באמצע.

וכמובן שלשיטתך יש פלא גדול על הגר"ע יוסף, כיצד אסר גרביים שקופות ולא הוסיף כמה מילים על "המנהג הרע" שנוהגות בו רוב הנשים הכשרות בימינו.
 
ראשי תחתית