משיב כהלכה
חבר ותיק
- הצטרף
- 18/12/24
- הודעות
- 1,454
גם דבר שאינו מצוי כלל (שיבוא מחלל שבת לבקשות),
גם משפט שנאמר (אם נאמר) מתוך כעס רגעי על ביזיון השבת.
מה אתה רוצה ללמוד מזה, לא ברור.
גם דבר שאינו מצוי כלל (שיבוא מחלל שבת לבקשות),
גם משפט שנאמר (אם נאמר) מתוך כעס רגעי על ביזיון השבת.
שלא תמחוק דברים סתם.
זה כנראה זיוף ובטעות מיוחס לאריז״ל.רבנו האר"י הקדוש שחיבר את השיר 'יום זה לישראל' רמז את שמו בראשי הבתים.
יישר כחמתןך הספר הק' חכמה ומוסר לרבי אברהם ענתיבי זצ"ל ראש על אר"ץ רבה
הצג קובץ מצורף 1897
הצג קובץ מצורף 1898
הצג קובץ מצורף 1899
כך זה נראה ג"כ בפיוטים שהביא בסוף הספראמנם רוב הפיוטים נכתבו ע"י מצוקי אר"ץ
מ"מ חלקם לא נכתבו אלא מתוך הכרח
בשנים קדמוניות היה סחף גדול הן לאליאנס [גם בחלב-אר"ץ] והן לדברים אחרים והיו זמרים גויים מוציאים שירים שונים עם תוכן פסול כידוע
ובחורי ישראל חובבי השירה היו נסחפם לזה מחמת אהבת השירה והפיוט
משום כך היו יושבים גדולי עולם ומלחינים פיוטים על המנגינות של השירים בכדי לקיים ויגזול את החנית מיד המצרי [יש שיאמרו המצרית...]
עד כדי כך שהיו פעמים שבלילה היה יוצא שיר חדש של זמר גוי ומיד באותו הלילה היו מלחינים לו מילים קדושות כדי שלא יספיק בצקם להחמיץ ולא יהיה להם את הנסיון לשמוע את שירי התועבה.
כך שאמנם אחר שהשיר חובר הוא ממילים גבוהות אולם זה לא בבחינת הרצוי אלא בבחינת המצוי
זאת היתה כווונתי אף שלא ידעתי את דבריו
מ"מ חזינן שלא היה עניין לחזק את עניין השירה אלא מכח להציל את המתפתים אחר ההבל
ולעשות זיצים וטושנט כל ליל שישי זה יותר טוב ?אני חושב שהכל תלוי כמה עסק עושים מזה, וכו'
אם עושים 1-2 פעמים בשנה, ובלי לעשות יותר מדי ע''ז מה''מקאם'' וכדו', כמו שנהגו גדולי עולם - תע''ב
אבל מכאן עד ללכת כל ליל שבת, לבקשות 5-6 שעות, בחבורת אנשים לא הכי ... ולשקוע יותר מדאי בזה, זה לא טוב
כמו כל דבר טוב, שאם עושים יותר מדי - זה חסר טעם
איה''נולעשות זיצים וטושנט כל ליל שישי זה יותר טוב ?
בדיוק זה כוונתי למה על דברים שבקדושה שקשורים למסורת שלנו - תמיד יש ביקורת לכל מיני מרעיןם בישין דלא אתון לעלמא ???איה''נ
המצב בצ'ונטיות בלילי ששי לא טוב בשנים האחרונות, רק שע"ז לא היה נידון
הבעיה לא המילים, אלא ההתחברות לשירה הערבית ולתרבויות זרות שלא בהכרח עושות טוב למי שמתחבר לזה יותר מדי. זה מאוד מקרב את אחינו החילוניים. כך רבי דוד בוזגלו שהיה תלמיד חכם גדול "שחיין בים התלמוד" פעל רבות בקרב חילוניים ומסורתיים והפיח רוח חיים ביהדות מרוקו כולה, אולם גן הוא גזר על עצמו שלא להופיע תקופה ארוכה בשל פטירת בנו שראה בה עונש משמים על כך שמקדיש עצמו לשירה ופיוט ותרבות מרוקאית. ואכתוב בעדינות, לא לחינם רבים מהופעותיו של רבי חיים לוק (שגם הוא ת"ח) סגורות בנטפרי. ודי בזה.אם היו יודעים מי כתב את הבקשות [לפחות אצל חכמי מרוקו] הדיון בכלל לא היה נפתח.
זה אני מסכים אבל פותח האשכול דיבר על שירת הבקשות ממש.הבעיה לא המילים, אלא ההתחברות לשירה הערבית ולתרבויות זרות שלא בהכרח עושות טוב למי שמתחבר לזה יותר מדי.
אני לא אמרתי לא לשיר פיוטים. אבל כאחד שקצת בקיא בשירה ופיוט ויש לו חברים מוזיקלים שמתעניינים בנושא, מהם ת"ח, המדרון די חלקלק לבזבוז זמן על שטויות והבלים ואין הצד שווה בנזק המלך... כמו בקיאות באלה האנדלוסית ובביצועיה (וחשוב להם לשיר כמו הסולן של הישמעאלים), בשירי סלים הלאלי שהיה מתבולל, ובשירה שעבית, יוטיוב פרוץ ושאר מרעין בישין.זה אני מסכים אבל פותח האשכול דיבר על שירת הבקשות ממש.