שירת הבקשות גם לת"ח??

ובדיוק כנגד דוד המלך שהיה אומר זמירות כל הלילה תיקנו לנו לומר ''זמירות'' כל לילה

זה לא זמירות עבורנו, אנו רק גורסים זאת, הבאתי לעיל מה המהות של זמירות, מהגמ' ומרש"י. דוד היה שר, אנחנו לא שרים.

ואנשים מזלזלים בזה בצורה מחפירה, העיקר שיקפידו על ''בקשות''...

לא הבנתי מה הקשר בין זה לזה, מי שמקפיד על בקשות מזלזל בפסוקי דזמרא?

ואם יש מי שמזלזל, שה' ירחם עליו, מה הקשר אלינו?

ה''ה ל''בקשות'', בדיוק מה שאני טוען

פעם או פעמיים בשנה?

אני מדבר על פעם או פעמיים ביום, כדברי חז"ל.
 
לא זכיתי, אבל מה הקשר אלי? עשית ממני דוד המלך?

אנו מדברים על המצב האידיאלי. וכל אחד לפי מה שזכה.
 
הרבה מפיוטי הבקשות נכתבו על ידי מצוקי ארץ גאוני עולם שכנראה לא זכו להיות בני תורה אלא בעלי בתים חשובים
ח"ו הכל יסודו בהררי קודש שאין אנו אלא כעפר ופחות תחת כפות רגלים. אך מה שנשתרש המנהג הנ"ל הוא מכיון שלא ידעו ללמוד.
 
שמעתי מיהודי בר אוריין

כמובן שלאותו יהודי מדומיין אין שמץ כיצד החל מנהג הבקשות ומאיזה טעם, שכן כדי להתחקות אחר מנהג שיסודו לפני כמה מאות שנים, אין שום אפשרות של "שמיעה" ממאן דהו אלא יש לפתוח ספרים ולראות מי דיבר בזה.

פיוטים מסוג "בקשה" נכללו כבר במחזורי תפילה מספרד, לפני הגירוש, דהיינו לפני 500 שנה. ושירת הבקשות היתה נהוגה לפני 400 שנה בחוג המקובלים בצפת.

"רבי אברהם הלוי נהג בכל חצות לילה לקום ולסבב כל הרחובות ונתן קולו בבכי והיה צועק צעקה גדולה בקול מר ויללה לכבוד הש"י שהשכינה בגלות ובית קדשנו ותפארתנו היה לשריפת אש ועם ישראל הם בצרות גדולות... ודפק על הבתים בצפת וקורא להם עמדו לתיקון חצות ללמוד בעת רצון הזאת... ולכל תלמיד חכם היה קורא בשמו ולא זז ממנו עד שראהו קם מן המיטה... והיו קמים כולם בשעה אחת לבתי כנסיות ולבתי מדרשות והיו אומרים התיקון חצות ואחר כך היו לומדים איש איש כפי השגתו יש מהם שעוסקים בחבורות בזהר וקבלה ויש בתלמוד ומשניות ויש בתורה נביאים וכתובים ואח"כ היו אומרים מזמורי תהילים ופזמונים ובקשות עד אור היום והיו מעוררים את הרחמים (שבחי האר"י השלם, עמ' צ"ב-צ"ג).

מנהגו של ר' אברהם הלוי דומה באופן בולט למנהג שירת הבקשות: בערבי שבתות לאחר לימוד התורה, מתכנס הציבור לאמירת "מזמורי תהילים ופזמונים ובקשות עד אור הבוקר".

גם למנהג העכשווי יש מסורת של יותר ממאה שנה, וכך נכתב בשער הספר שיר ידידות דפוס מרקש בשנת תרפ"א:

"מנהג כל עיר מערי המערב לקום בכל ליל השבת מחצות ואילך כל ימות החורף, לשבח ולהלל לאלהינו בתהלות דוד המלך עליו השלום, ובשיר השירים לשלמה המלך עליו השלום ואחר מזמרים בשירי קדמונים ואחרונים עליהם השלום. כל משורר ומשורר כיד ה' הטובה עליו כפי ידיעתו".
 
אולי לא ניסחתי נכון את ההודעה הנה התיקון
שמעתי מיהודי בר אוריין שכל ענין שירת הבקשות בלילות שבתות החורף הארוכים הוא ענין שנשתרש בטעות גם אצל בני תורה.
ויסודו היה עבור הבעה"ב שלא היו יודעים ללמוד, אז בלילות החורף הארוכים היו הולכים לומר שירת הבקשות.
(וכמובן שאיני מדבר על גדולי עולם בדורות האחרונים)
כמובן שעצם שירת הבקשות הוא ענין גדול ויסודו בהררי קודש כמו שכתבו בארוכה.
 
מופעי הבקשות והפיוטים בימי חול שהמציאו לאחרונה, לא פחות גרועים מזה
 
כמובן שעצם שירת הבקשות הוא ענין גדול ויסודו בהררי קודש כמו שכתבו בארוכה.

כנראה פספסת מה שכתבתי בדוקא על לילות שבת.

ואמנם משנכנס אדר מרבין בשמחה, ואמנם יש ענין לשמח עצמו אפילו במילי דשטותא, אבל תמוה איך מלאך לבך לכתוב שטויות והבלים כאלה על מנהג ישראל קדושים ובתוכם גדולי עולם מופלגים בתורה ויראת שמים שהעניקו חמה בקומתם וכולם נהגו לקום לבקשות בלילות שבת, כאשר נכתב בשנת תרפ"א שכך הוא המנהג בכל ערי המערב.
 
נכון, עדיף שהנוער המשועמם ילך לשמוע כל מיני זמרים טמאים המופיעים במעורב ושרים את הטומאה שלהם.
הבנת מצוין. בדיוק לאנשים כאלו יש את הערבים האלו. לא לאברכים ות''ח.
כבר אמרתי שבוודאי שאין בעיה ללכת לזה מידי פעם, אבל לעשות מזה עסק גדול זה מוגזם, והכל לפי מה שהוא אדם, ולא צריך להמציא את המצווה התרי''ד ''ללכת כל יום או כל שבת לבקשות'', אין כזאתי מצוה. זה מנהג. מי שלא נהג לא נהג. מי שלא רוצה לא חייב שב ואל תעשה עדיף. מי שרוצה שיעשה, אבל לא צריך להגזים עם זה...
 
נערך לאחרונה:
האשכול לא עוסק בשאלה "למה נועדו מופעי פיוטים בימי חול" אלא על שטות והבל שנאמרה על שירת הבקשות הקדושה.

ולדעתי גם אברכים ות"ח צריכים את הערבי שירה האלה, לטובת רפואת הנפש שלהם (אמנם זה תלוי מאוד מהו מהותו וסגנונו של ערב השירה. יש ערבי שירה המיועדים רק לאברכים ות"ח).
 
ולדעתי גם אברכים ות"ח צריכים את הערבי שירה האלה, לטובת רפואת הנפש שלהם (אמנם זה תלוי מאוד מהו מהותו וסגנונו של ערב השירה. יש ערבי שירה המיועדים רק לאברכים ות"ח).
וכבר אמרתי שבוודאי אין בעיה ללכת לזה מידי פעם, אבל לעשות מזה עסק גדול זה מוגזם
 
אז כבודו מציע ללכת לשם בראש מורכן, בלי לעשות עסק גדול?
 
ראשי תחתית