תפילין בת"ב ומנהג כפרות

בקצרה ממש

חבר פעיל
הצטרף
5/2/25
הודעות
123
בשיעור אמש [בבית הכנסת נר יוסף י-ם] אמר הרב יצחק יוסף ששני מנהגים אלו קדמו למרן, זכור לי שלגבי תפילין בת"ב עכ"פ יש סיבה אחרת מדוע נהגו דלא כמרן.

ועוד, אמר שם הרב, שיש רב מיבנה שהתנגד למושג "מנהג ירושלים" ואמר שנאמר במקום "מנהג יבנה" וכו', והסביר שירושלים היא מקום של חכמים שממנה יוצאת הוראה. ידוע למאן דהוא מי הוא אותו רב?
 
ששני מנהגים אלו קדמו למרן
דבר תמוה עד מאוד.
הרי מרן השו"ע ידע שהמנהג לעשות כפרות, והוא התנגד למנהג זה וכתב שהוא מנהג שטות ושאסור לעשותו.
אז מה שייך להגיד שיש מנהג קדום למרן?
את זה אומרים כאשר מרן לא מחה במנהג אלא כתב בסתמא דין שסותר למנהג, אז במקום שיש מנהג אחר - ממשיכים במנהג.
אבל אם מרן מחה במנהג - מי שנתלה במנהג הוא למעשה לא שומע למרן.

הגע עצמך.
אם תבוא בבלית ותאמר למרן הרב עובדיה שהיא נהגה לברך על מ"ע שהז"ג, והוא יאמר לה לבטל, והיא תאמר לו הרי נהגתי כך ויש מנהג קדום. הרי הוא טוען לה שהמנהג שלך טעות ואני מצוה עלייך לשנות. וה"ה כאן.

הסיבה האמיתית שהמשיכו במנהג הכפרות הוא אך ורק ורק ואך משום האר"י. ואת זה הם לא רוצים לומר. שמענה ואתה דע לך.

אמר שם הרב, שיש רב מיבנה שהתנגד למושג "מנהג ירושלים" ואמר שנאמר במקום "מנהג יבנה" וכו', והסביר שירושלים היא מקום של חכמים שממנה יוצאת הוראה.

לגבי תפילין. המנהג היה 'בירושלים'. בצפת המנהג כמרן.
למה ביבנה צריכים לעשות כירושלים ולא כצפת? וכן בבני ברק ותל אביב ועוד
 
אחד מהדברים שהגר"ע יוסף פסק נגד מרן השו"ע, הוא הנחת תפילין בתשעה באב, שהגר"ע יוסף פסק להניחן בשחרית ולא במנחה, בניגוד לדעת השו"ע (או"ח סי' תקנ"ה) שפסק "נוהגים שלא להניח תפילין בתשעה באב שחרית, ולא טלית.. ובמנחה מניחים ציצית ותפילין ומברכים עליהם".

ובעת האחרונה נתלה הרב יצחק יוסף בקונטרס חידושי דינים לר' חיים מוספאיה, שנדפס בספר "חיים וחסד" (ליוורנו תר"ד, דף צ' ע"ב), ובו פסקי ומנהגי רבני ירושלים, אשר הגיעו לשם לאחר גירושי ספרד ופורטוגל (רנ"ב-רנ"ז), שם נאמר בסעיף כב: "בירושלים אין דרכם לומר הפטרה בט' באב במנחה. ונוהגים להניח תפילין ולהתעטף בטלית במנחה, אבל בשחרית המדקדקים אינם מתעטפים. ואמרו שהרר"י אבוהב ז"ל היה מסיר התפילין מיד שמתפלל י"ח קודם שיתחילו הקינות".

וככל הנראה, אין כאן עדות על הנחת תפילין בשחרית כלל. וכפי שסתם וקבע "נוהגין להניח תפילין ולהתעטף בטלית במנחה". וכנראה היה מנהגם להתעטף בטלית בלבד בשחרית, וכך נוהגים בני תימן בכל תפלות ט"ב (ובלי ברכה), כעיטוף דאבלות (ועוד יש חילוק בין טלית ותפילין, דרק הם פאר). והמדקדקים נמנעו מלהתעטף.

ועכ"פ, מנהג 'המדקדקים', כפי שבעל הקונטרס עצמו מכנה אותם, הוא שלא להתעטף בטלית ובתפילין בשחרית. לא ברור אם כן, מדוע לבחור דווקא במנהג השני. בפרט לאחר שגם השו"ע פסק: 'נוהגים שלא להניח תפילין בתשעה באב שחרית ולא טלית'.

חשוב להוסיף. מה שכתוב בקונטרס הנ"ל בסיפא: 'ואמרו שהרר"י אבוהב ז"ל היה מסיר התפילין מיד שמתפלל י"ח קודם שיתחילו הקינות', אינו קשור למנהג ירושלים. בכל הקונטרס הלז מובאים מנהגים רבים של רבני ירושלים בעת ההיא: ר' יעקב מטריל, ר' אברהם אבזרדאל, ר' יעקב בירב (טרם עלה לצפת) ועוד. מלבד זאת, הובאו בקונטרס עוד שתי שמועות בלבד על מנהגו של ר' יצחק אבוהב ז"ל, וכן שמועה אחת על מנהגו של ר' יצחק די ליאון זלה"ה.

אין ספק שמדובר בשני ראשי הישיבות הגדולים שהיו בקסטילייה קודם גירוש ספרד, ונפטרו בספרד ובפורטוגל. על אודותם מוסר ר' אברהם זכות (שהכירם מקרוב), ספר יוחסין, מהדו' פיליפווסקי, עמ' 226:

הג' החכמים הרשומים ראשי הישיבות, הראשון, החכם הגדול ר' יצחק די ליאון מלומד בניסים... ומת זקן מאוד, ולא נשאר לו בן, אבל נשארו אחרין תלמידיו... והשני, החכם השלם מורי ר' יצחק אבוהב ז"ל, חריף ומחודד, ונפטר בפורטוגל שנת רג"ן, שבעה חודשים אחר הגירוש, ואני הייתי שם ודרשתי עליו הנה אנכי שולח לכם מלאך, פרשת משפטים.

הוי אומר, מנהגו של ר' יצחק אבוהב להניח טלית ותפילין בשחרית בט' באב, אינו קשור למנהג ירושלים. והוא מעולם לא דרך בירושלים.

ישנם ספרים שתוך כדי אזכור מנהג ירושלים זה, מכלילים בו גם את ר' יצחק אבוהב. אך זו טעות.

ולמעשה, מקור המנהג להנחת תפילין בשחרית תשעה באב הוא מק"ק בית אל, וכן בספר תפלה לדוד (סימן צג) לרבי דוד עמאר (שחי בירושלים לפני כ-300 שנה) מעיד שהמנהג נהוג בישיבת בית אל ואילו בשאר בשאר הקהילות מניחים בשחרית. וכן ספר איי הים (סב א) מייחס את המנהג לרבי שלום שרעבי.

והמנהג התפשט מק"ק בית אל לשאר בתי הכנסת בירושלים, וכן העיד כף החיים על מנהג ירושלים: ''ועל כן מנהג בית אל ביום ט''ב לובשים טלית ותפילין רש''י ור''ת ומברכים עליהם ומתפללים בהם בבית הכנסת ככל יום בלתי שינוי כלל ויש גם איזה בתי כנסיות שעושין כמותן''.

ותמוה מאוד שהרב יצחק יוסף פוסק במפורש נגד השו"ע, וכמנהג חדש שהתייסד ע"י ק"ק בית אל לאחר השו"ע, ולא עוד אלא שממליץ לכל תושבי ארץ ישראל שלא נהגו במנהג חדש זה - לשנות את מנהגם ולהניח תפילין בשחרית נגד השו"ע, אחר שכבר נהגו גם בחו"ל וגם בארץ ישראל כמו השו"ע.

ועוד תימה, שבדרשתו במוצ"ש פרשת מטות מסעי תשפ"א אמר שמרן הגר"ש משאש לא ראה את הספר חידושי דינים הנ"ל, ואם היה רואה בוודאי היה חוזר בו, מאחר ומנהג קדום הוא ולא עפ"י הקבלה הונהג.

ונעלם ממנו דברי הגר"ש משאש בשו"ת שמש ומגן (ח"ב סי' ז' וח"ג סי' ז') שראה את הספר הנ"ל ואעפ"כ לא שינה פסקו, והרבה להשיב על זה.
 
ולאור כל הנ"ל יש לעיין במה שמרגלא בפומיה דהגר"ע יוסף זצ"ל, "קיבלנו הוראות מרן", וכן בניו ותלמידיו אחריו.

וכבר הוכיח הגר"ש טולדנו בסדרת הספרים "דברי שלום ואמת" שאדרבה, החולקים על הגר"ע הלכו כהשו"ע הרבה יותר ממנו, והוא עצמו נטה מהשו"ע עשרות פעמים, אי משום מנהג, אי משום סב"ל, וטעמים אחרים.

אבל אצל תלמידי הגר"ע ובניו, הדבר בולט יותר ש"קיבלנו הוראות מרן" אינו מרן השו"ע אלא מרן הגר"ע יוסף עצמו, ואפרט.

בגיליון השבועי של הרב שלום נקי (מתלמידי ישיבת חזון עובדיה, וכיום מו"צ בדימונה, מחבר סדרת הספרים בהלכה ובאגדה) הוא דיבר על הנחת תפילין בתשעה באב. הרב נקי המציא שמנהג זה קיים "מלפני 500 שנה, ולפני מרן השו"ע", כאשר בפועל החל המנהג מבית כנסת אחד של מקובלים בירושלים, ומשם התפשט לאט לאט בירושלים וכנ"ל.

ולמרות שהשו"ע העיד במפורש על המנהג בארץ ישראל ובכל העולם, "נוהגים שלא להניח תפילין בתשעה באב שחרית, ולא טלית, אלא לובשים טלית קטן תחת בגדים בלא ברכה. ובמנחה מניחים ציצית ותפילין ומברכים עליהם" (או"ח סימן תקנ"ה), התחמק מזה הרב נקי כשהוא נתלה בדברי החיד"א, שמרן וגדו"י שבצפת לא ידעו ממנהגי ירושלים כי לא היו שיירות מצויות.

עד כאן ניחא, אבל המחבר מתהדר בכך ש"זכה" לשנות את מנהגם של כמה בתי כנסיות בדימונה שעד כה עשו כדעת השו"ע וכפי שנהגו גם במרוקו ובשאר ארצות, להניח תפילין בת"ב במנחה ולא בשחרית, והקריא להם את דברי הגר"ע בחזו"ע, ו"קיבלו עליהם ככל אשר כתב" להתחיל להניח תפילין בשחרית כמנהג ירושלים.

הפלא ופלא - משמעות חדשה למושג "קיבלנו הוראות מרן" - כהגר"ע יוסף ונגד השו"ע! גם מי שנהג עד כה לתומו כדעת השו"ע, מצוה עליו לשנות מנהגו ולפסוק כהגר"ע...

אבל התמיהה הגדולה היא שהרבי נקי גופיה לא חש לקמחיה, ובאותו גליון דיבר על המנהג לברך על ספירת העומר לפי מנהג ירושלים אחרי עלינו לשבח, שהוא נגד השו"ע שמשמע ממנו שמברכים לפני עלינו לשבח ולאחר קדיש תתקבל, ועל זה כתב "די לנו שבירושלים ימשיכו במנהגם, אבל מה לנו להנהיג כן בשאר ערי הארץ, ובוודאי שמן הראוי שיעשו כדעת מרן השו"ע שקיבלנו הוראותיו"...

וכן בהמשך כתב: "אלא וודאי היכן שנהגו נהגו, ומנהג ירושלים לא מחייב לשאר ערי הארץ, ובפרט במנהג כזה שהוא נגד מרן.... ולעולם במקום שאין מנהג ידוע, וכמו ברוב ערי הארץ, ברור שיעשו כדעת מרן השו"ע שקיבלנו הוראותיו" (קל וחומר בנדון הנחת תפילין בת"ב שהמנהג הידוע הוא לא להניח בשחרית).

לאחר מכן ציטט את לשון הגר"ע עצמו בחזו"ע אבילות (עמ' ר"נ): "ואולם אין מנהג זה קיים אלא בירושלים, אבל בשאר ערי הארץ יש לנהוג כדעת רוב ככל גדולי הפוסקים ומרו השו"ע שקבלנו הוראותיו, שכל שאין מנהג ברור בדבר להיפך, מעמידים אותו על קו הדין... ודע שאע"פ שירושלים היא בירת ארץ ישראל, אין להנהיג בכל שאר ערי הארץ כמנהג ירושלים, שהואיל ולכל עיר בפני עצמה יש בי"ד מיוחד וצביון מיוחד בכמה הבדלי מנהגים שונים בין ירושלים לשאר ערי הארץ, אין מקום לומר ששאר ערי הארץ בעל כרחם יגררו אחר מנהג ירושלים.... לכן הבו דלא להוסיף עלה, ויש לנו להעמיד את שאר העיירות בארץ ישראל בחזקת המנהג הקדום, שהוא המנהג הנכון מעיקר הדין כדברי רוב הפוסקים ומרן".
 
ולאור כל הנ"ל יש לעיין במה שמרגלא בפומיה דהגר"ע יוסף זצ"ל, "קיבלנו הוראות מרן", וכן בניו ותלמידיו אחריו.

וכבר הוכיח הגר"ש טולדנו בסדרת הספרים "דברי שלום ואמת" שאדרבה, החולקים על הגר"ע הלכו כהשו"ע הרבה יותר ממנו, והוא עצמו נטה מהשו"ע עשרות פעמים, אי משום מנהג, אי משום סב"ל, וטעמים אחרים.

אבל אצל תלמידי הגר"ע ובניו, הדבר בולט יותר ש"קיבלנו הוראות מרן" אינו מרן השו"ע אלא מרן הגר"ע יוסף עצמו, ואפרט.

בגיליון השבועי של הרב שלום נקי (מתלמידי ישיבת חזון עובדיה, וכיום מו"צ בדימונה, מחבר סדרת הספרים בהלכה ובאגדה) הוא דיבר על הנחת תפילין בתשעה באב. הרב נקי המציא שמנהג זה קיים "מלפני 500 שנה, ולפני מרן השו"ע", כאשר בפועל החל המנהג מבית כנסת אחד של מקובלים בירושלים, ומשם התפשט לאט לאט בירושלים וכנ"ל.

ולמרות שהשו"ע העיד במפורש על המנהג בארץ ישראל ובכל העולם, "נוהגים שלא להניח תפילין בתשעה באב שחרית, ולא טלית, אלא לובשים טלית קטן תחת בגדים בלא ברכה. ובמנחה מניחים ציצית ותפילין ומברכים עליהם" (או"ח סימן תקנ"ה), התחמק מזה הרב נקי כשהוא נתלה בדברי החיד"א, שמרן וגדו"י שבצפת לא ידעו ממנהגי ירושלים כי לא היו שיירות מצויות.

עד כאן ניחא, אבל המחבר מתהדר בכך ש"זכה" לשנות את מנהגם של כמה בתי כנסיות בדימונה שעד כה עשו כדעת השו"ע וכפי שנהגו גם במרוקו ובשאר ארצות, להניח תפילין בת"ב במנחה ולא בשחרית, והקריא להם את דברי הגר"ע בחזו"ע, ו"קיבלו עליהם ככל אשר כתב" להתחיל להניח תפילין בשחרית כמנהג ירושלים.

הפלא ופלא - משמעות חדשה למושג "קיבלנו הוראות מרן" - כהגר"ע יוסף ונגד השו"ע! גם מי שנהג עד כה לתומו כדעת השו"ע, מצוה עליו לשנות מנהגו ולפסוק כהגר"ע...

אבל התמיהה הגדולה היא שהרבי נקי גופיה לא חש לקמחיה, ובאותו גליון דיבר על המנהג לברך על ספירת העומר לפי מנהג ירושלים אחרי עלינו לשבח, שהוא נגד השו"ע שמשמע ממנו שמברכים לפני עלינו לשבח ולאחר קדיש תתקבל, ועל זה כתב "די לנו שבירושלים ימשיכו במנהגם, אבל מה לנו להנהיג כן בשאר ערי הארץ, ובוודאי שמן הראוי שיעשו כדעת מרן השו"ע שקיבלנו הוראותיו"...

וכן בהמשך כתב: "אלא וודאי היכן שנהגו נהגו, ומנהג ירושלים לא מחייב לשאר ערי הארץ, ובפרט במנהג כזה שהוא נגד מרן.... ולעולם במקום שאין מנהג ידוע, וכמו ברוב ערי הארץ, ברור שיעשו כדעת מרן השו"ע שקיבלנו הוראותיו" (קל וחומר בנדון הנחת תפילין בת"ב שהמנהג הידוע הוא לא להניח בשחרית).

לאחר מכן ציטט את לשון הגר"ע עצמו בחזו"ע אבילות (עמ' ר"נ): "ואולם אין מנהג זה קיים אלא בירושלים, אבל בשאר ערי הארץ יש לנהוג כדעת רוב ככל גדולי הפוסקים ומרו השו"ע שקבלנו הוראותיו, שכל שאין מנהג ברור בדבר להיפך, מעמידים אותו על קו הדין... ודע שאע"פ שירושלים היא בירת ארץ ישראל, אין להנהיג בכל שאר ערי הארץ כמנהג ירושלים, שהואיל ולכל עיר בפני עצמה יש בי"ד מיוחד וצביון מיוחד בכמה הבדלי מנהגים שונים בין ירושלים לשאר ערי הארץ, אין מקום לומר ששאר ערי הארץ בעל כרחם יגררו אחר מנהג ירושלים.... לכן הבו דלא להוסיף עלה, ויש לנו להעמיד את שאר העיירות בארץ ישראל בחזקת המנהג הקדום, שהוא המנהג הנכון מעיקר הדין כדברי רוב הפוסקים ומרן".
רק מזכיר (אינני נכנס לויכוח לענין הנחת תפילין בט''ב ודעבד כמר עבד וכו') שהמנהג להניח תפילין בשחרית הוא בעיקר ע''פ הסוד, וא''כ אין הבדל בין ירושלים לחיפה וניו יורק, הרש''ש דיבר על כל המקומות
אלא דק''ק, דהגרע''י זצ''ל ידוע בשיטתו לפסוק כמרן נגד האר''י (נגד שיטת רוב פוסקי עדות המזרח לדורותיהם) ופאתום כאן משום מה, חשש לד' השר''ש.
מה שבטוח שהמנהג לא קדום, כי הרש''ש היה אחרי מרן
 
ראשי תחתית