משיב כהלכה
חבר בכיר
- הצטרף
- 18/12/24
- הודעות
- 4,044
היה הרבה דברים שרצה לתקן בחיבורו בית יוסף, ובכל זאת לא נתקנו בהדפסה שהודפס בחייו
ומדוע כותרת זו לא היתה בין הדברים שרצה לתקן?
היה הרבה דברים שרצה לתקן בחיבורו בית יוסף, ובכל זאת לא נתקנו בהדפסה שהודפס בחייו
מוזר מאד לומר שבב"י הביא מחלוקת ראשונים גדולה, ובשו"ע פסק "יש להימנע", ודוקא בכותרת החליט להפריז לכתוב "מנהג של שטות"
אז איך זה קשור לשו"ע?אתה הוא זה שמתבלבל, אני לא דיברתי על הקדמת השו"ע אלא כתבתי "הקדמתו". וכמובן, זה מופיע בהקדמת הבית יוסף.
א. אין להשוות בין "שמעתי אומרים" לבין "קבלה בידו"זו לא עדות ברורה.
ראשית, רבי שמואל אבוהב בעצמו פקפק בכל השולחן ערוך, וטען שמרן מסרו לתלמידיו לכתבו, וכך יישב סתירות בשו"ע.
הצג קובץ מצורף 10994
וכבר מכאן רואים ששמועותיו של הרב אבוהב מופרכות, שהרי מהקדמת השו"ע כבר מוכח כי איהו גופיה כתב את השו"ע, והוא קרבה אל המלאכה, ולא זר. דז"ל, אודה ה׳ מאוד בפי ובתוך רבים אהללנו ומשירי אהודנו, במה אקדם ה׳ אכף לאלהי מרום, אשר ממעון קדשו מן השמים הופיע ברוב רחמיו וחסדיו, והשפיע מטובו על שפל אנשים כמוני, לחבר ספר הנותן אמרי שפר, החיבור הגדול שחיברתי על הארבעה טורים אשר קראתיו בית יוסף, אשר כללתי בו כל הדרכים וכו׳. ראיתי אני בליבי כי טוב ללקוט שושני ספירי אמריו בדרך קצרה, בלשון צח וכולל יפה ונעים, וכו׳. וקראתי שם ספר זה שלחן ערוך, כי בו ימצא ההוגה כל מיני מטעמים, וכו׳ עכ"ל. וא"כ דבריו לכאורה תמוהים מאוד, וקשים להולמם, כיצד צצה ועלתה שמועה זו אשר נסתרת להדיא מהקדמת השו"ע.
וכ"כ לדחות את דברי המהר"ש אבוהב הרב חיד"א בספר שם הגדולים (מערכת ספרים אות ש סימן עה) וז"ל, מי יאמין לשמועתו וכו׳, ואם ח"ו היה כן, לא היה כותב שהוא חיברו (מרן בהקדמה), דכל קהל עדתנו עליו יסמוכו. וכ"כ היד מלאכי כללי השו"ע (אות ב). וכ"כ בספר ארץ חיים סתהון (בכללים שבריש הספר כלל יח).
אבל לגבי הכותרת הספציפית של מנהג כפרות לא כתב בעצמו אלא אחרים כתבו בשמו (מה שאתה מכנה עדות ברורה).
בשבילך, בדקתי בגוף כתה"י (כאן) -בספר יוסף בחירי (עמ' שעג) כתב בשם הרב גראצייאני בספר הנמצא בכת"י, ושם הוא כותב שמעתי מחכמי הדור שתלמיד אחד המסייע לרב כתב את הכותרת.
עדות ברורה...
וכאן יש עדות עוד יותר ברורה, הג"ר יצחק וואלי כותב שהוא בעצמו שמע כן מבנו של המדפיס [וגם תלה בזה את העונש שקיבל בן בנו של המדפיס]ובספר כת"י, "שולחן לחם הפנים" מתלמידי הרב אבוהב, כתב אפשרות אחרת - המדפיס שם אותו מדעתו "וכך קיבלנו מבנו של המדפיס".
אולי זה כן היה...ומדוע כותרת זו לא היתה בין הדברים שרצה לתקן?
ובכל זאת בב"י כתוב בנוסח עדין הרבה יותר -הב"י לא סתם הביא מחלוקת ראשונים אלא סיים דבריו ברשב"א וברמב"ן שזה מדרכי האמורי, דהיינו לא סתם מנהג של שטות אלא שטויות של גויים.
ואם היית מעיין ברשב"א שהזכיר, היית רואה שכתב על מנהגם "הבלים הרבה שנראו בעיני כדרכי האמורים, וריחקתי כל זה הרבה, ובחסד עליון נשמעו דברי ולא נשאר מכל זה וכיוצא בזה בעירנו מאומה".
ראיתי שמישהו כתב להוכיח שהכותרות אינם של השו"ע, אע"פ שהם נדפסו בדפוס ראשון
אז איך זה קשור לשו"ע?
כתב שעשה סימנים לדינים המחודשים בב"י, לא לשו"ע.
הוא כותב שהוא שמע כן במפורש מהג"ר נתנאל טרבוט ז"ל [מגדולי רבני איטליא], ש"כך קיבל מרבותיו ודאי", ומוסיף ששמע כן מעוד "חכמי הדור ז"ל"
אולי זה כן היה...
ובכל זאת בב"י כתוב בנוסח עדין הרבה יותר
לא דייק שום דיוק, רק שיער שצעד בעקבות הטור.הגרש"מ עמאר דייק שכוונתו לכותרות השו"ע, ע"ש.
לא דייק שום דיוק, רק שיער שצעד בעקבות הטור.
לא היה לפניו אלא העדות הפחות מוסמכת ממהר"ש אבוהבנראה שהרב סופר יותר מסכים עם דבריך.הצג קובץ מצורף 11019
מצורפים דבריו, ראה אות ה' ד"ה לא נפלאת.אני לא ראיתי את דבריו בפנים, אתה מוזמן לצטט.
וזו לא השערה?!אני רואה כעת שהוא למד משם בדרך קל וחומר: אם לספרים אחרים עשה רבי יוסף קארו כותרות מפורטות כדי שיובן, לספרו שלו על אחת כמה וכמה.