תכלת בזמן הזה בירור הדין ודעת רבותינו

  • יוזם האשכול יוזם האשכול החש בראשו
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
  • מומלץ

החש בראשו

סייג לחכמה שתיקה!
הצטרף
22/12/24
הודעות
275
מיקום
אורו של עולם
האם בזמננו יש לשים תכלת? שאלה נפיצה! מצד אחד ההוכחות כל כך אלימתות! מבחינה ארכיאולוגית זה כבר מוכרע שזה האק״ק (מורקס). מבחינה הלכתית, אין כל כך סתירה. מבחינת סימני התלמוד ישנה על פניו בעיה.

בנוסף, מה דעת רבותינו מאורי הדור שליט״א בעניין התכלת?
דעת הגרב״ץ זצ״ל באול״צ שיש בזה לע״ז על אבותינו, אמנם אינני יודע אם זה תקף להיום כי עיקר חוזק הראיות [שהן חזקות מאד!] התבססו לאחר פטירתו.
מה דעת מרו הגרע״י זצ״ל? כמדומה שלא ידועה. אבל הוא בעצמו ודאי לא שם.
דעת הראש״ל הר״י שליט״א כמדומה שכולם יודעים [אין לי כח לצלם ולהעלות מי שיעשה כן יתברך] שבעיקרון לא לשים, מי שנפשו חשקה בזה יכול לשים בצנעה.
מה דעת מרן רה״י הר״א סלים שליט״א? דעתו איננה ידועה לי מי שיש לו מידע נשמח שיעלה כאן.
מה דעת הגר״ד יוסף שליט״א?

אני הקטן שם בצינעה ע״פ מורי ורבי הפרטי, מה גם אני נוטה לסמוך בעניינים כאלו על הארכיאולוגיה.
 
הגרב"צ מוצפי נגד זה באופן חריף
אחת הטענות שע"פ הקבלה רק בביאת משיח זה יתגלה
מרן הגרי"ש אלישיב לא שם וגם טען שזה שייך רק בביאת משיח ושכן מבואר בספרי ובאר"י ומי יודע גם את סדר הצביעה, וגם לא בטוח שהיום החוקרים כן צודקים
הגר"מ שטרנבוך אומר לא להשים מכמה טעמים שרק בביאת משיח כנ"ל ומבאר ע"פ האר"י שזה שייך רק בזמן בית המקדש שזה הנהגה גלויה ולא בזמן החורבן
לא לשנות מהמסורת ועוד
בקיצור, דעת רוב גדולי ישראל שזה לא שייך כלל וראוי לא לנהוג כך, אם זה היה חשש דאורייתא או דרבנן היינו רואים אותם מחמירעם ולובשים
וכי יש לנו יראת שמים יותר מגדולי ישראל ??
וגם אם יש כמה רבנים, עדיין לא ראינו את מנהיגי הדור לובשים
 
אחת הטענות שע"פ הקבלה רק בביאת משיח זה יתגלה
טענה מוזרה.
מרן הגרי"ש אלישיב לא שם וגם טען שזה שייך רק בביאת משיח ושכן מבואר בספרי ובאר"י
ממש לא מתבסס על זה. אלא בעיקר על:
וגם לא בטוח שהיום החוקרים כן צודקים
ועל מה שכתבת:
בקיצור, דעת רוב גדולי ישראל שזה לא שייך כלל וראוי לא לנהוג כך, אם זה היה חשש דאורייתא או דרבנן היינו רואים אותם מחמירעם ולובשים
וכי יש לנו יראת שמים יותר מגדולי ישראל ??
אני בדקתי את הסוגיא בעצמי ואיך שנראה לי שזה כן התכלת, אז אני לובש.
 
בקיצור, דעת רוב גדולי ישראל שזה לא שייך כלל וראוי לא לנהוג כך, אם זה היה חשש דאורייתא או דרבנן היינו רואים אותם מחמירים ולובשים
וכי יש לנו יראת שמים יותר מגדולי ישראל ??
וגם אם יש כמה רבנים, עדיין לא ראינו את מנהיגי הדור לובשים

יפה כתבת.

מעולם לא למדתי את הנושא (למרות שתחושתי אומרת שהם צודקים והתגלה התכלת), וכאשר שואלים אותי אני עונה שכאשר רוב גדולי הדור ישימו פתיל תכלת בבגדם, אחשוב על כך ברצינות.

לענ"ד המתעסקים בזה מבזבזים את זמנם על המון העם שבדרך כלל אין להם זמן לקרוא את הפולמוס הבלתי נגמר בנושא הזה, והיה להם לשכנע בעיקר את גדולי ישראל.

דא עקא שגדולי ימינו מאוד מאוד מפחדים מחידושים בהלכה, כמו שהם מפחדים מקולות... עיין ערך גודל הכזית שיש ראיות רבות שהוא בגודל זית ממש, אבל אף גדול לא יעז לומר את דעתו בזה, ורואים זאת בהסכמות לספר "זית רענן" וכיו"ב שהגדולים מתפעלים מהחיבור הנפלא והראיות החזקות אבל הלכה למעשה מפחדים להכריע... (למעט הגר"מ מאזוז שכבר יצאו נגדו גדולי ישראל בנוגע לשינויים שהכניס בסידור איש מצליח, חלקם מסברתו, ו"אין לו מה להפסיד" אם מדבר על גודל הכזית או שם פתיל תכלת בבגדו).

קל וחומר הרבנים ה"קטנים" שאינם נחשבים גדולי הדור, שמפחדים פחד מוות להביע את דעתם ברבים פן יבולע להם ויקטלגו אותם לכאן או לכאן, או ימנעו מהם קידום במעלות הרבנות, כאשר כתב הגאון רבי חנן אפללו שליט"א מח"ס שו"ת אשר חנן י' חלקים ועוד:

"וקרובים אנו בדורנו כמעט לבאר שחת, שאף הת"ח והרבנים המפורסמים בשמותיהם אין אצלם מידת האמת, ומי שאינו בשיטתם ובקו ההלכה שלהם זה בעיניהם פחיתות וחסרון, ואותו הת"ח כבר אינו רב או הרה"ג, אלא ערב רב, אבל מי שהוא משיטתם, אפי' איזה מאסף בספרו, ששום צל של עיון וחידוש אין בו, רק שמעתיק שמועה וסברא מאחד לשני או דרשן פה מפיק מרגליות אבל רחוק מאוד מהוראה, ק"ו שאין לו יד ורגל באבן העזר וחושן משפט, בכל אופן יקרא "הגאון" ואפילו "הגאון הגדול" משום שהוא כותב ואומר שההלכה כך וכך וכאותם הרבנים והספרים המפורסמים, והצביעות הזו חוגגת.

וידעתי מכמה ת"ח שלמדו היטב את הסוגיא ויצא להם להיתרא, אך הם מפחדים להעלות את האמת על הכתב, בכדי שהשולטים עלינו לא "יקטלגו" אותם כאשר מאיימים השכם והערב שלא יתנו שום משרה לאיש החולק עליהם בהלכה, ק"ו שעלולים לצאת עליו בריש גלי לפני כלל העם שרובו עמי הארצות ובכך יהיה מסומן כדמות שלילית, ולכן הם מעדיפים לשתוק ולהיראות כביכול הם משלהם, על מנת שיקבלו מתי שהוא משרות רבניות וכיו"ב.

ועל זה התורה חוגרת שק, גם על בעלי הזרוע וגם על הפחדנים, שיש מי שחושב שהוא הבעלים על התורה ושוכח שכתר תורה הוא לכולם, ומה שהשותקים לא מוציאים דעתם מפחד השולטים היא צביעות עצומה ומכירת התורה בזול, אי נמי שעוברים על אזהרת הכתוב "לא תגורו מפני איש" דלא תכסו דבריכם מפני פחד איש (סנהדרין ח.), והוא בבחינת שלא תאמר מתירא אני פלוני שמא יהרוג את פני או שמא ידליק את גדישי (ספרי דברים פסקא יז).

ואם באנו להכחיד האמת מפני היראה ואפי' לגדולים מאיתנו כ... זצ"ל, לא נמצא ידינו ורגלינו לעמוד בבית המדרש, ונסגור הספרים ונפתח רק את ספרי הקיצורים, כי אין טעם להמשיך ללמוד וללמד ולחדש דבר, כי הכל כבר נכתב ונפסק ואסור להרהר ולסתור. ובזה יהיה כל הדור הבא בלא דעה אלא כרובוטים, וחלילה לנו מעשות זאת, רק שמחובתנו להשיג בדרך כבוד והתנצלות".

ובדרך כלל לא מדברים על תופעה זו במילים מפורשות, רק הגאון רבי מנשה קליין זצ"ל אב"ד אונגוואר בשו"ת משנה הלכות חלק ח' סי' קי"ט יצא מגדרו בנוגע לאחד הפולמוסים בהלכה שהיו בזמנו:

"אותם החותמים על האיסור ואינם בקיאים בדבר, רק שחתמו מטעם שראו גדולים אחרים חתומים שם, וסומכים עליהם, או שחתמו שמם כדי להוסיף בחתימות ולהגדיל הרשימה של רבנים שיראה שהרבה רבנים אוסרים, או משום כבוד מרן שליט"א, לא די בזה שאינן מכריעים את ההלכה להקרא רוב, אלא אדרבה עוברים בלאו... דגם עוברים על סילוף ההלכה בכלל. ובפרט שאם ישאר הפסק הזה חתום, ובדורות הבאים אחרינו יראו שכל הני חתמו לאסור, יסברו דוודאי היו גדולי ישראל שידעו לפסוק, ויתחשבו בזה, ויסלפו ההלכה לדורות הבאים".

"גם פשוט דאותם הרבנים שאוסרים מחמת יראה או שאר פניות, אין להתחשב בחתימה כזו... וכן עשו רבים... ואחרים חתמו על האיסור מחמת שיראים שילעיזו עליהם המחמירים ויטרידו אותם, ואחרים מנועים מלהביע דעתם ברבים מפני שהוציאו ספרים, ויראים מפני הטרור שלא ילמדו בספריהם כאשר זה קרה בכמה ישיבות שזרקו ספרי גדולי הרבנים מהישיבות... ועוד יש רבנים שיראים שיאמרו עליהם שהם מן המקילין, בזמן שכוחא דמחמירין עדיף, ועוד יש כמה רבנים שפשוט יראים מטרור וזלזול מ... אשר בכוחם להשמיץ, וגם עשו כן, ועושים כן למי שאפשר, ופשוט דאין זה רוב".

והדברים מבהילים ממש.
 
גם אם תשים לב, כאשר רוצים לגנות איזה גדול בישראל ולומר שאין לסמוך על שיקול דעתו, נוברים בפסקיו ומוצאים כמה "חידושים" ומציגים אותם, כאומרים: ראו איזה קל דעת, חידש להתיר כך וחידש להתיר כך...

ואינם מבינים שאדרבה, מעלתו וגדולתו היא בכתפיו הרחבות ובכוחו להתיר ולחדש חידושים נפלאים לאמיתה של תורה (כמובן שאיני מדבר על קלי דעת, רבני צוהר וכדו' אלא על גדולי ישראל).
 
ר' משה שטרנבוך
ר' יוסף שלום אלישיב
גדולי הפוסקים בדור אומרים טענה ואתה אומר טענה מוזרה, אתה מוזר כשאתה אומר את זה [בלשון המעטה]


טענה מוזרה על האריז"ל....
על הספרי ???
אתה קצת מוזר, גם בזה שאתה לומד סוגיה וחולק על גדולי הפוסקים, [אולי בצנעה הייתי מבין אבל לספר את זה?]

כמו שתלך לאכול עוף בלי מסורת כך יוצא לפי דברי ר' משה שטרנבוך

כותב הגרי"ש אלישיב שע"פ הקבלה לא שייך תכלת כעת

אתה יכול לומר שאתה רוצה שזה יכנס לציבור ולנרמל את המוזרות הזאת
לך תשכנע את גדולי הפוסקים וגדולי ישראל, אולי הרב סלים או ר' משה הלל או ר' דוב לנדא.....
 

לכבוד הרב מוצפי שליטא שלום רב.
האם נוהג היום דין של פתיל תכלת?
ב. האם מה שקיים היום בשוק זה פתיל תכלת ממש?​

תשובה

א, אין שום בטחון חד משמעי שהתכלת שמצאו בימינו, היא התכלת הנזכרת בתורה, כי אין לנו סימנים כאלה כלל.
ב, כל מקום שאתה מסופק בו, ראה את מנהיגי הדור לעידותיהם, ולכן כיוון שראינו אל כל גדולי המקובלים בדור שלפנינו ולא השתמשו בתכלת, גם גדולי ישראל בהלכה כגון הגאונים מרן הרב עובדיה יוסף, מרן הרב יוסף שלום אלישיב, מרן הרב שמואל הלוי וואזנר, ואתם כל גדולי הדור, לא התיחחסו לכך. חלילה לנו לבנות במה ולעשות מעשה.​

 
הנה מה שהגאון הגדול הרב מוצפי אומר במתיקות לשונו


מעיד שגדולי הפוסקים וגדולי הדור, מרב רבנן הרב עזרא עטיה, הרב בן ציון הרב צדקה הרב עובדיה
שאל אביך ויגדך זה לדבריו לבדוק מה גדולי הדור עושים
 
הרב אשר וייס (שו"ת מנחת אשר) שעסק בנושא, בחרו לא להטיל פתיל תכלת בגלל מספר סיבות. ראשית, הבינו שכוונת הגמרא שהחילזון עולה פעם בשבעים היא כפשוטה, והחילזון הנמצא עולה יותר. שנית, דמו של החילזון הנמצא שקוף ולא שחור כדרישת הרמב"ם. סיבה שלישית, רבים כתבו וביניהם גם הרבי מלובביץ' כתבו, שמכיוון שכתוב בפרי עץ חיים (שער ציצית פרק ד') לאר"י הקדוש, שצבע התכלת שייך לגאולה, ובזמן הזה זו עדיין לא הגיעה לכן אין לנו תכלת. סיבה רביעית כללית, היא שכדי לזהות את החילזון צריך הרבה פרטים והתאמות, ודבר זה קשה להבחנה ללא מסורת ברורה.
 
ר' משה שטרנבוך
ר' יוסף שלום אלישיב
גדולי הפוסקים בדור אומרים טענה ואתה אומר טענה מוזרה, אתה מוזר כשאתה אומר את זה [בלשון המעטה]
שמא גם לא עשו שילוח הקן בימי העומר? אני חוזר על עמדתי שהיט טענה תמוהה ביותר בלשון עדינה.
טענה מוזרה על האריז"ל....
אני ממש לא מתעסק בזה, כי דברי קבלה מסורים לחכמים יודעי דבר, ובדורנו היתום מי יכול לומר שהוא בר סמכא בזה? אני שואל על האריז״ל??? אני פשוט משאיר את זה בצ״ע, ולעת״ל נשמע ממנו תירוץ על זה, ללא ספק!
כמו שתלך לאכול עוף בלי מסורת כך יוצא לפי דברי ר' משה שטרנבוך
רוב דברי הרמ״ש שם לא מובנים.
אתה יכול לומר שאתה רוצה שזה יכנס לציבור ולנרמל את המוזרות הזאת
לך תשכנע את גדולי הפוסקים וגדולי ישראל, אולי הרב סלים או ר' משה הלל או ר' דוב לנדא.....
שים לב שלא נכנסת לגופה של סוגיה. זה הטענות שיש לך? בהצלחה, אני הרווחתי מצוות עשה, אתה בינתיים לא.
 

לכבוד הרב מוצפי שליטא שלום רב.​

האם נוהג היום דין של פתיל תכלת?​

ב. האם מה שקיים היום בשוק זה פתיל תכלת ממש?​

תשובה

א, אין שום בטחון חד משמעי שהתכלת שמצאו בימינו, היא התכלת הנזכרת בתורה, כי אין לנו סימנים כאלה כלל.​

ב, כל מקום שאתה מסופק בו, ראה את מנהיגי הדור לעידותיהם, ולכן כיוון שראינו אל כל גדולי המקובלים בדור שלפנינו ולא השתמשו בתכלת, גם גדולי ישראל בהלכה כגון הגאונים מרן הרב עובדיה יוסף, מרן הרב יוסף שלום אלישיב, מרן הרב שמואל הלוי וואזנר, ואתם כל גדולי הדור, לא התיחחסו לכך. חלילה לנו לבנות במה ולעשות מעשה.​

אפשר לכתוב בלי לצעוק?
 
ראשית, הבינו שכוונת הגמרא שהחילזון עולה פעם בשבעים היא כפשוטה, והחילזון הנמצא עולה יותר.
עכשיו התחלת להיכנס לעניין.
למיטב ידיעתי, הוא לא עולה כלל.
ולומר שכוונת הגמ׳ היא כפשוטה היא כמו לקחת את אגדות רבה בר בר חנה ולומר שהם כפשוטם.
כלפי שאר הטענות, ספציפית אין לי כעת ממש זמן על כולם כמעט יש תשובות. בכל אופן אני הולך בדרך של הרב טבגר שאחר שהוכח ללא ספק שזהו התכלת צריך למצוא איך ליישב את הקושיות אבל פירכות הן לא.
 
נערך לאחרונה:
מצוות עשה שגדולי הדור לא מקיימים, נו
הרב יעקב חיים סופר, לובש תכלת ?
כל רז לא אניס ליה, ר' חיים קניבסקי היה שולח אליו
לך תתווכח איתו
גם להר הבית יש "רבנים" ש"נכנסים לסוגיא" וזה נהיה מצוה...
 
הרב יעקב חיים סופר, לובש תכלת ?
לא ראיתי אם הוא לובש תכלת, אבל ראיתי שבנו הרב דוד סופר לובש בט"ק תכלת. ואין לי ידיעה לגבי ט"ג.
ונדמה לי שלא היה עושה דבר כזה בריש גלי אם אביו הגאון לא היה מסכים שלפחות אפשר...
 
בנוסף, מה דעת רבותינו מאורי הדור שליט״א בעניין התכלת?
דעת הגרב״ץ זצ״ל באול״צ שיש בזה לע״ז על אבותינו, אמנם אינני יודע אם זה תקף להיום כי עיקר חוזק הראיות [שהן חזקות מאד!] התבססו לאחר פטירתו.

מה דעת הגר״ד יוסף שליט״א?

מרן הגר"מ מאזוז במשך שנים טען שא"א להתעלם מהראיות של התכלת, אבל חשש משום הוצאת לעז, וכאמור, ולכן היה שם תכלת רק בטלית גדול של שבת.
לאחר זמן התחיל ללכת גם ביו"ח עם תכלת, ואינני יודע מה השתנה.

אולי יש כאן ויכוח עקרוני מה נקרא הוצאת לעז על אבותינו. ואסביר את הטענה שאין בזה משום הוצאת לעז, הנה התפילין כיום מגיעות לרמות הידור שבדורות הקודמים יכלו רק לחלום עליהם, והנה כיום מצליחים לייצר תפילין לעילא ולעילא, האם יבוא מאן דהוא ויאמר: אסור להדר בזה כי זה מוציא לעז?! ברור שלא!
כי ברגע שאנחנו יכולים להאמין שיש כאן ראיה יותר חזקה ממה שידעו קודם, אז מה מונע מאיתנו לקיים את המצוה בהידור?!
 
והנה כיום מצליחים לייצר תפילין לעילא ולעילא, האם יבוא מאן דהוא ויאמר: אסור להדר בזה כי זה מוציא לעז?! ברור שלא!
כי ברגע שאנחנו יכולים להאמין שיש כאן ראיה יותר חזקה ממה שידעו קודם, אז מה מונע מאיתנו לקיים את המצוה בהידור?!
ומה נאמר על מי שמגדל פיאות מאחורי האוזניים שזהו חידוש שלא נהגו בו בדורות שקדמו בקרב ארצות ספרד והמזרח האם יש בזה הוצאת לעז על הראשונים?
 
כך
ומה נאמר על מי שמגדל פיאות מאחורי האוזניים שזהו חידוש שלא נהגו בו בדורות שקדמו בקרב ארצות ספרד והמזרח האם יש בזה הוצאת לעז על הראשונים?
נהגו גם בחלק מארצות ערב תימן ועוד וכן כתב הבא"ח שראוי לעשות פירות שנראות כדי לתת היכר לסימן היהודי החשוב
ואכן דנו בזה גם המקובלים שכ' לא להאריך כ"כ כדי שלא יתערבב בזקן שזה בחינה שונה
כעת אתה דן על צורה איך בדיוק, זה ודאי לא לעז
אבל בשעה שגדולי ישראל כותבים שצריך מסורת ויש צורת צביעה שאננו יודעים וכן ע"פ ההלכה אין תכלת מעכב ללבן
והאר"י ז"ל כ' שזה שייך בזמן הבית
ולכן גדולי הפוסקים וגדולי ישראל לא שמו תכלת, וחלק הורו שלא להשים, וגם אם יש בודדים כהרב מזוז, אז אם זה רבך המובהק או שלמדת בכסא רחמים, יש לך על מי לסמוך, אבל כל עוד רוב ככל גדולי ישראל לא שמים אנחנו כפופים לגדולי ישראל מנהיגי הדורות
 
יהודי הגיע למרן הגראי"ל שטיינמן, ודיבר איתו על העניין, אמר לו הרב שהוא לא רוצה לשים כי אז כולם ישימו, אמר לו אז אולי הרב ישים בצינעה, אמר לו מרן אולי אני לובש בצינעה, אמר לו הרי כולם יודעים שהרב לא לובש, ענה לעומתו מרן א"כ אם אשים בצינעה כולם ידעו שאני שם בצינעה...
 
יהודי הגיע למרן הגראי"ל שטיינמן, ודיבר איתו על העניין, אמר לו הרב שהוא לא רוצה לשים כי אז כולם ישימו, אמר לו אז אולי הרב ישים בצינעה, אמר לו מרן אולי אני לובש בצינעה, אמר לו הרי כולם יודעים שהרב לא לובש, ענה לעומתו מרן א"כ אם אשים בצינעה כולם ידעו שאני שם בצינעה...
שמעתי בנוסח אחר,
אמר לו מי אמר לך שאני לא לובש בצינעה?
 
הנה מה שהגאון הגדול הרב מוצפי אומר במתיקות לשונו


מעיד שגדולי הפוסקים וגדולי הדור, מרב רבנן הרב עזרא עטיה, הרב בן ציון הרב צדקה הרב עובדיה
שאל אביך ויגדך זה לדבריו לבדוק מה גדולי הדור עושים
למה צריך לתקוף אברכים שאוכלים עוגיות וכו'
הו"ל להסביר בצורה משכנעת לגופו של עניין מבלי להעלות את בעיות באברכים וכו'
וצע"ג
 
מה דעת מרו הגרע״י זצ״ל? כמדומה שלא ידועה. אבל הוא בעצמו ודאי לא שם.
דבריו בהשלמה שלו לספר כף החיים (יו"ד סי' קי"ח):
1735684513386.png

ובתשובה משנת תשט"ז כתב:
1735684614142.png

ובספר מעין אומר (ח"א פ"ג סי' ג', עמ' ל"ח) כתב בשמו בזה"ל:
שאלה: פתיל תכלת של האדמו"ר מרוז'ין, האם כדאי להטיל בטלית או לא? תשובה: אין צורך.
ושאלתי את רבינו האם הדבר אסור? וענה מו"ר נר"ו: אין בזה איסור.
ושאלתיו אם כן למה לא לשים? וענה מו"ר נר"ו: מפני שמקובל בשם האר"י הקדוש שזה לא יתגלה עד ביאת משיח צדקנו.

ובהערה שם כתב:
בשיעור שמעתי שהתבטא מו"ר נר"ו שבשו"ת ישועות מלכו [או"ח א-ג] הביא מדרש שחילזון זה לא יתגלה עד ביאת הגואל ונגנז לצדיקים לעתיד לבא, וממילא אין זה חילזון התכלת. וזאת הסיבה שאין אנו שמים.
 
המשך בדעת הגר"מ אליהו
 

קבצים מצורפים

בין הסדרים:

ראשי תחתית