תכלת בזמן הזה בירור הדין ודעת רבותינו

  • יוזם האשכול יוזם האשכול החש בראשו
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
  • מומלץ
אולי אצל הליטאים המצב ככה.
אך בינות לחסידים (אם רדזין, ואם ברסלב, ואם עוד כו"כ חסידויות, שאין דבר זה מביא שום מקום).

ממילא הטענה היא על אותם האישים ולא על מצוות התכלת.
זה נראה לי עניין עקרוני, אנחנו לא מערבים מדע ויהדות כי מי יודע להיכן זה יתפתח.
הדוגמאות הללו באו להסביר, אבל ברור שאי אפשר לומר לקבוצה מסויימת לעסוק בנושא מסויים ולאחרת לא.

זה דומה לסוגיית העליה להר הבית, רבותינו חששו שאם הבקיאים בגבולות ההר יעלו תווצר תנועה לאומנית שתקדש את ההר ולא תכיר בגבולות וההרחקות. והשנים האחרונות מראות כמה ראו נכוחה עניהם. ברגע שאתה מתיר דבר לציבור אחד אתה פותח אותו לדיון לכל הציבורים.
 
הטענות שלך לגמרי לא שייכות לכאן דוגמה של הר הבית לא שייכת כי כאן יש מצווה דאורייתא שמבטלים אותה.
[לדעת הסוברים כן - מי שחלוק עניינית אינני מתכוון אליו, אני מתכוון לאלו הבאים עם טענות השקפתיות].
 
נערך לאחרונה:
אני אישית לא הולך עם תכלת אבל לא כ''כ הבנתי את טענת הסוברים לא משנים כלום עד ביאת משיח מחילה אבל עשינו כבר כמה שינויים
א.תנועת החסידות שלא היה כזה בישראל לפנים
ב. תנועת המוסר
ג.שינויי הלבוש ''לא נגאלו ישראל ..
ד. שינוי שיטת הלימוד ברוב הישיבות
ועוד כהנה וכהנה למכביר אז מה שמפריע זה איזה פתיל אחד צבוע בתכלת
וכלשונו של הגרב''צ מוצפי תקנתם כבר את כל העולם??
 
לא כ''כ הבנתי את טענת הסוברים לא משנים כלום עד ביאת משיח
הטענה היא לא שלא משנים כלום, אלא שלא משנים שום דבר שלא על בסיס המסורת והרעיונות המקובלים.
תנועת המוסר ודרך הלימוד הם חיזוק של רעיונות קיימים והכנסת דברים מהשוליים למרכז. אם זה היה חידוש הלכתי כדוגמת חלק ב"י או איסור והתר פאות וכדו', שם בהחלט יש מקום לחידוש - אבל לקבל רעיונות מחקריים זה פתח למ"ט שערי טומאה כפשוטו.

דוגמה של הר הבית לא שייכת כי כאן יש מצווה דאורייתא שמבטלים אותה.
הדוגמא מהר הבית היתה, כאמור, דוגמא, להראות מקום בו הליכה של חלק מהציבור דרדרה את החלק האחר.
הנקודה של מצווה דאורייתא שמבטלים אותה היא בהחלט נקודה ויש עליה שני נידונים מרכזיים:
א. האם רמת הוודאות של זיהוי התכלת הוא ברמת וודאות הלכתית, למשל, אם היתה ברכה מיוחדת על תכלת - היו מברכים עליה? או שהכל זה רק זיהי מסופק בסגנון לא יועיל לא יזיק?
ב. יש כח ביד חכמים לעקור דבר מן התורה בשוא"ת, ויש להסתפק אם זה נכון גם היום על הסכמת כלל חכמי הדור.
כמו"כ יש לדון אם יש פה הסכמה כזו או לא...
 
נערך לאחרונה:
תשובה תמוהה ביותר, שלא נותנת מענה הולם על טענות הזיהוי האחרונות, מתמקד בעיקר לגבי הדיונון, ואילו על אק״ק מביא רק מהרב שטרנבוך והגר״א וייס.
היסוד הראשון בדבריו להוכיח שהתכלת יתגלה לעת"ל, וזה רלוונטי לכל סוג תכלת.
 
א. האם רמת הוודאות של זיהוי התכלת הוא ברמת וודאות הלכתית, למשל, אם היתה ברכה מיוחדת על תכלת - היו מברכים עליה? או שהכל זה רק זיהי מסופק בסגנון לא יועיל לא יזיק?
כמדומה שהיו מתירים עגונה בכזה רמת וודאות
 
תשובה תמוהה ביותר, שלא נותנת מענה הולם על טענות הזיהוי האחרונות, מתמקד בעיקר לגבי הדיונון, ואילו על אק״ק מביא רק מהרב שטרנבוך והגר״א וייס.
כנראה שלא קראת את כל תשובתו, עיי"ש באורך שמוכיח היכן החלזון נמצא. עוד דן שם בארוכה מה צבעו, צורת הפקת הצבע, ועוד ועוד דברים שאין לנו מסורת עליהם כלל.
 
תפילין הוא יותר חיוב.
החיובים לא דומים.
תכלת חייבים ללכת רק אם לובשים בגד של ארבע כנפות, אבל לא חייבים ללבוש עם בגד של ארבע כנפות.
תפילין חייבין להניח.
כבודו לא לובש בגד עם ארבע כנפות?
 
האם בזמננו יש לשים תכלת? שאלה נפיצה! מצד אחד ההוכחות כל כך אלימתות! מבחינה ארכיאולוגית זה כבר מוכרע שזה האק״ק (מורקס). מבחינה הלכתית, אין כל כך סתירה. מבחינת סימני התלמוד ישנה על פניו בעיה.

בנוסף, מה דעת רבותינו מאורי הדור שליט״א בעניין התכלת?

אני הקטן שם בצנעה ע״פ מורי ורבי הפרטי, מה גם אני נוטה לסמוך בעניינים כאלו על הארכיאולוגיה.
אצרף מה שכתבתי בזה במחשבותיי.
 

קבצים מצורפים

יש ענין נוסף, שצריך מסורת במצוות, וא"א לחדש מצוה מדעתינו,
והתנאי לחדש מצוה הוא כמש"כ מרן הגר"נ קרליץ ז"ל, שצריך אדם גדול בעל רוח הקודש, שיסכימו עמו רוב חכמי דורו.
מצו"ב חוט שני.
 

קבצים מצורפים

אציין עובדה שראיתי במקום מסויים - הרי צריך בערך 15 חלזונות כדי לצבוע ציצית אחת. אם באמת נהגו ישראל במשך מאות שנים להשתמש בחילזון זה לצביעה - למה הארכיאולוגים לא מצאו מליוני על מליונים של קונכיות כאלו?
 
יש ענין נוסף, שצריך מסורת במצוות, וא"א לחדש מצוה מדעתינו,
והתנאי לחדש מצוה הוא כמש"כ מרן הגר"נ קרליץ ז"ל, שצריך אדם גדול בעל רוח הקודש, שיסכימו עמו רוב חכמי דורו.
מצו"ב חוט שני.
יעוין מה שכתבתי על כך במחשבות אדם, בתשובה המצורפת לעיל.
 
כמו"כ ידועה דעת מרן הגרח"ק ז"ל, שמה שכתוב במדרש שהתכלת נגנז היינו עד ביאת גוא"צ, וכ"כ בספרו דעת נוטה, מצו"ב.
ענין גניזת התכלת, כפי שכבר כתבו כאן הוא לפום ריהטא טענה תמוהה. לדייק מאיזה מדרש כזה פסק, ובפרט כפי שהוסיפו להשיב בזה שכתוב שנגנז עד הגאולה, ודילמא היינו עד ראשית הגאולה דהיינו קיבוץ גלויות שכידוע החל ורוב ישראל על אדמתם (והסטרא אחרא נלחמת קשות בשלב הבא של 'השיבה שופטינו').
ואולי עצם המחלוקת גופא, זהו חלות הענין של "נגנז", ודו"ק.
 
אבל לקבל רעיונות מחקריים זה פתח למ"ט שערי טומאה כפשוטו.
אני מזכיר כי מדובר בענין הלכתי לחלוטין שכתב הרה"ק מראדזין זיע"א, ונחלק עליו מאוחר יותר הרה"ר הרצוג זצ"ל.

כל המחקרים עליהם כבודו מדבר - הינם 'פועל יוצא' של פסקי ההלכה הנ"ל. ולברר מקחו של צדיק, ולא לחדש הלכה ע"י זה בלבד.


אציין עובדה שראיתי במקום מסויים - הרי צריך בערך 15 חלזונות כדי לצבוע ציצית אחת. אם באמת נהגו ישראל במשך מאות שנים להשתמש בחילזון זה לצביעה - למה הארכיאולוגים לא מצאו מליוני על מליונים של קונכיות כאלו?
זאת טענה מאוד מאוד חכמה.
אגב, הם לא מצאו עוד כמה דברים בחייהם.
 
ענין גניזת התכלת, כפי שכבר כתבו כאן הוא לפום ריהטא טענה תמוהה. לדייק מאיזה מדרש כזה פסק, ובפרט כפי שהוסיפו להשיב בזה שכתוב שנגנז עד הגאולה, ודילמא היינו עד ראשית הגאולה דהיינו קיבוץ גלויות שכידוע החל ורוב ישראל על אדמתם (והסטרא אחרא נלחמת קשות בשלב הבא של 'השיבה שופטינו').
ואולי עצם המחלוקת גופא, זהו חלות הענין של "נגנז", ודו"ק.
הוא טענה תמוהה מאוד, לפי דעתך,
אך מה לעשות שמרן שה"ת הגרח"ק זיע"א פסק אותה להלכה [וכן פסקו בשו"ת מנחת אשר ח"ב סי' ב' - ה', ובשו"ת וישב הים ח"ד סי' ג'].
וכ"נ סמך לזה מדברי אדוננו הגר"א שציין בשו"ע סי' ט' להמדרש הנ"ל, וודאי כוונתו לפסקו להלכה [וציינו לזה בשו"תים הנ"ל].
 
נערך לאחרונה:
כל המחקרים עליהם כבודו מדבר - הינם 'פועל יוצא' של פסקי ההלכה הנ"ל. ולברר מקחו של צדיק, ולא לחדש הלכה ע"י זה בלבד
הרב הרצוג היה אדם מקורי ויצירתי מאוד, ועסק הרבה מאוד במחקר, וברור שאם יש סכנה במחקר כשיטה - הרב הרצוג לא הסכים איתה...
הרה"ק מראדזין לא עסק במחקר באופן יסודי - ולכן זה נגמר איך שזה נגמר...
כל זמן שאין אפשרות מעשית להחזיר את התכלת מתוך עיון מדוקדק בספרים שקיבלנו דור אחר דור - הפסול הנ"ל קיים במלוא עוזו.
 
לעת עתה פסקי מרן הגרנ"ק התקבלו בעולם יותר מהפסקים שלך.
עפר אני תחת כפות רגליו, ויהא רעוא שיתקבלו דברי בבי מדרשא.
ולא ידענא האם שמיה דמר קגרים, להתהלך בעיניים עצומות אחר הגה"ק חכם נסים זלה"ה (שכידוע זה שם נפוץ אצל ספרדים ולא אצל אשכנזים ואכמ"ל),
עכ"פ אם כל מה שמעניין אותך האם "התקבלו בעולם" או לא, אז לא היית טורח לגלוש כאן, בחרמון יותר מענין. אם באת לכאן, כנראה שיש לך מה לומר, ולכן אני שואל, האם עיינתי בדברי, האם יש לך מה להשיב עניינית על תמיהותי על דברי הגרנ"ק, או שמא חלילה סימן טהרתך יחיד הוא מעלה גרה.
 
עפר אני תחת כפות רגליו, ויהא רעוא שיתקבלו דברי בבי מדרשא.
ולא ידענא האם שמיה דמר קגרים, להתהלך בעיניים עצומות אחר הגה"ק חכם נסים זלה"ה (שכידוע זה שם נפוץ אצל ספרדים ולא אצל אשכנזים ואכמ"ל),
עכ"פ אם כל מה שמעניין אותך האם "התקבלו בעולם" או לא, אז לא היית טורח לגלוש כאן, בחרמון יותר מענין. אם באת לכאן, כנראה שיש לך מה לומר, ולכן אני שואל, האם עיינתי בדברי, האם יש לך מה להשיב עניינית על תמיהותי על דברי הגרנ"ק, או שמא חלילה סימן טהרתך יחיד הוא מעלה גרה.
כותרת האשכול כאן היא "בירור הדין ודעת רבותינו", אני הזכרתי את דעת רבותינו.
ואני סבור עוד - משכך וזו היא דעת רבותינו, א"כ זה הוא הדין.
ותתפלא לשמוע - אפילו לא מעניין אותי לראות מה כתבת כנגד טענת מרן הגרנ"ק, כיון שהוא הגיע להוראה והוסמך ע"י מרנן ורבנן גדולי הדורות הקודמים, ואילו אתה - לא זכית. אני חושב שכל אדם בר דעת צריך לנהוג כמנהג רוב מנין ובנין גדולי ישראל ולא להתחכם ולמצוא "איפה הוא יותר חכם" ו"איפה הם טעו" ו"מה יש להשיב על טענותיהם של גדולי ישראל".
 
כותרת האשכול כאן היא "בירור הדין ודעת רבותינו", אני הזכרתי את דעת רבותינו.
ואני סבור עוד - משכך וזו היא דעת רבותינו, א"כ זה הוא הדין.
ותתפלא לשמוע - אפילו לא מעניין אותי לראות מה כתבת כנגד טענת מרן הגרנ"ק, כיון שהוא הגיע להוראה והוסמך ע"י מרנן ורבנן גדולי הדורות הקודמים, ואילו אתה - לא זכית. אני חושב שכל אדם בר דעת צריך לנהוג כמנהג רוב מנין ובנין גדולי ישראל ולא להתחכם ולמצוא "איפה הוא יותר חכם" ו"איפה הם טעו" ו"מה יש להשיב על טענותיהם של גדולי ישראל".
יהי לך אשר לך, שיבושם לך.
 
יהי לך אשר לך, שיבושם לך.
כאשר יש לך שאלה בהלכות נדה, עירובין, שבת וכדו', האם אתה מבקש מחבר שיכתוב לך תשובה ע"ז, או שמא אתה שואל ע"כ את הניק האנונימי בפורום,
או שאתה בודק מה גדולי הפוסקים אומרים בזה?
למה תכלת שונה שפתאום כל אחד יכול לומר את דעתו, ואם הוא אומר את דעת גדולי ישראל הוא נעשה כאחד שטומן ראש בחול, או לא חושב???
החשיבה הכי חכמה שיש היא - שאל אביך ויגדך, זקניך ויאמרו לך.
הכלל שאני תפסתי לעצמי - אין לי צל צילו של ספק אולי סברותיי יותר טובות וחכמות משל רוב מוחלט של גדולי הפוסקים שהיו יראי שמים יותר ממני ומעוד רבים, ולא הטילו תכלת בבגדיהם [ואל תזכיר לי שמות של רבנים כמו ר' עמרם אופמן וכדו', כיון שאתה מכיר אותם לראשונה מהסוגיא הזאת, ולעולם לא שמעת עליהם בהלכות בורר בשבת או בהלכות איסור והיתר!].

עוד ראיתי למחות כאן במה שכתבת "שיבושם לך" כביכול גדו"י כתבו איזה שיבוש, רח"ל הס מלהזכיר, חזור בך.
 
נערך לאחרונה:
כאשר יש לך שאלה בהלכות נדה, עירובין, שבת וכדו', האם אתה מבקש מחבר שיכתוב לך תשובה ע"ז, או שמא אתה שואל ע"כ את הניק האנונימי בפורום,
או שאתה בודק מה גדולי הפוסקים אומרים בזה?
למה תכלת שונה שפתאום כל אחד יכול לומר את דעתו, ואם הוא אומר את דעת גדולי ישראל הוא נעשה כאחד שטומן ראש בחול, או לא חושב???
החשיבה הכי חכמה שיש היא - שאל אביך ויגדך, זקניך ויאמרו לך.
הכלל שאני תפסתי לעצמי - אין לי צל צילו של ספק אולי סברותיי יותר טובות וחכמות משל רוב מוחלט של גדולי הפוסקים שהיו יראי שמים יותר ממני ומעוד רבים, ולא הטילו תכלת בבגדיהם [ואל תזכיר לי שמות של רבנים כמו ר' עמרם אופמן וכדו', כיון שאתה מכיר אותם לראשונה מהסוגיא הזאת, ולעולם לא שמעת עליהם בהלכות בורר בשבת או בהלכות איסור והיתר!].

עוד ראיתי למחות כאן במה שכתבת "שיבושם לך" כביכול גדו"י כתבו איזה שיבוש, רח"ל הס מלהזכיר, חזור בך.
יש לי הרבה מה להשיב לך, אך כיון שקשה לך לקרוא מה שכתבתי שם, מסתמא יהיה קשה לך לקרוא מה שכתבתי כאן.
ומאוד התרגשתי לראות שלבסוף יצא המרצע מן השק, ומה שכתבתי שיבושם לך נהפך להיות זלזול בגדולי ישראל. חבל.
 
יש לי הרבה מה להשיב לך, אך כיון שקשה לך לקרוא מה שכתבתי שם, מסתמא יהיה קשה לך לקרוא מה שכתבתי כאן.
ומאוד התרגשתי לראות שלבסוף יצא המרצע מן השק, ומה שכתבתי שיבושם לך נהפך להיות זלזול בגדולי ישראל. חבל.
לבקשתך, קראתי את כל דבריך, והנה תשובתי והשגותיי מצו"ב.
 

קבצים מצורפים

מה שכתב כאן https://forum.mizrach.co.il/members/mmyn-vnysym.139/ תמוה בעניי
וכי על הרב מאזוז או הרב דוד כהן שמעת רק היום??
הרב דוד כהן? לא ידוע לי שהוא לובש תכלת!
ובקשר לרב מאזוז - כוונתי היתה שסוף סוף הוא לא מהווה רוב מנין ובנין גדו"י, ורוב מוחלט של גדו"י לא הטילו תכלת בבגדיהם.
 

בין הסדרים:

ראשי תחתית