תכלת בזמן הזה בירור הדין ודעת רבותינו

א. זאת מנין שאין עוד מהחי? דרוש מקור.
גמ הנ"ל תוספתא הנ"ל {עשאה שלא מן החילזון פסולה סימן שאין ב חלזונות} וכן הוא המציאות שלא מצאו שום בעל חי בעולם לא פעם ולא היום שצובע תכלת. ב}אין ראב"ד כזה זה המצאה של הרב בוקוולד כל מי שראה את הראב"ד אומר שלא התכוון לזה כלל
 
גמ הנ"ל תוספתא הנ"ל {עשאה שלא מן החילזון פסולה סימן שאין ב חלזונות} וכן הוא המציאות שלא מצאו שום בעל חי בעולם לא פעם ולא היום שצובע תכלת. ב}אין ראב"ד כזה זה המצאה של הרב בוקוולד כל מי שראה את הראב"ד אומר שלא התכוון לזה כלל
אם יש רק חלזון אחד, למה הברייתא נתנה סימנים??? ולמה הרמב"ם פסק אותם להלכה והכסף משנה ציין לדברי הגמ' במנחות, הרי יש רק חלזון א' שצובע, וא"כ בשביל מה צריך סימנים???
להזכירך - עשאה שלא מן החלזון פסולה.
ולענין מה ששאלת למה אנחנו לא יודעים על עוד בעל חי שצובע - התשובה כתובה במדרש, שהבעל חי הנוסף נגנז.
אבל מלבד דברי הראב"ד, ביד רמה, וכן האחרונים כתבו הרבה על כך שהיה חלזון כשר והיו עוד פסולים וכמו שהאריך בזה בקונטרס תכלא דחלזון שזכה להסכמותיהם הנלהבות של מרנן ורבנן גדו"י זצוק"ל ולהבחל"ח שליט"א.
 
אם מדבר על משהו מהאילן, זה לא "עוד מינים" זהו "קלא אילן" גופא

אלא ... ?
זה פשוט הזוי יש מאה ראשונים שאומרים שקל"א זה רק מהצומח. אז איך נתנגד? מצאנו ראב"ד שאין לי מושג איפה כתוב בראב"ד שקל"א זה חילזון. וע"ז לבנות תאוריה ןלדחות את הזיהוי? הרי גם אם יש ראב"ד כזה ודאי שלא נפסוק כמוהו נגד כולם והפשטות שקל"א זה מהצומח
 
בשביל מה כתבו חז"ל שבהמ"ק דומה לארי? ובשביל מה כתבו שאתרוג דומה ללב?
מצחיק מאוד. כאשר כתוב בתוספתא שהתכלת אינה באה אל מן החלזון, ומיד לאחר מכן "חלזון זה למה הוא דומה", ומובאים כל סימניו, וכל הראשונים הביאו את הסימנים שלו (רמב"ם, חינוך, סמ"ג, יראים ועוד), כנראה שהסימנים לעיכובא ולא על דרך אגדה בעלמא.
ואם זה על דרך אגדה - כנראה גם סוגיית אשו משום חציו אינו אלא על דרך אגדה.
[הודעה זו נכתבה לענות על כל ארבע ההודעות הקודמות שלך. אני לא רואה צורך לענות על כל אחת ואחת, אם חז"ל נתנו סימנים והחלזון הזה לא עומד במבחן הסימנים, הוא לא החלזון שעליו דיברו חז"ל. חד משמעית לא].
 
וכל הראשונים הביאו את הסימנים שלו (רמב"ם, חינוך, סמ"ג, יראים ועוד), כנראה שהסימנים לעיכובא ולא על דרך אגדה בעלמא.
רי"ף ורא"ש לא הביאו. הסימנים הם דרך למצוא את החילזון ע"י שדומה לקרקעית הים וכו ולא דין שצריך גוף כים כמו אתרוג ירוק ככרתי
 
רי"ף ורא"ש לא הביאו. הסימנים הם דרך למצוא את החילזון ע"י שדומה לקרקעית הים וכו ולא דין שצריך גוף כים כמו אתרוג ירוק ככרתי
לא הביאו כיון שלא היה מצוי בזמנם [וכמש"כ בכף החיים יו"ד ריש סימן קי"ח מפני מה לא הבית מרן השו"ע האי דינא דתכלת אסור בחותם א', כיון שלא היה נוהג בזמנו, וה"ה לעניינינו הטעם למה הרי"ף והרא"ש לא הביאו, אבל מדברי הרמב"ם החינוך הסמ"ג והיראים מוכח שהוא להלכה ולמעשה ממש].
 
במסכת ציצית כתוב לעשות בחילזון ולא החילזון
א. ידוע ע"פ כללי הדקדוק שכאשר כתוב בחלזון [בניקוד פת"ח תחת אות בי"ת], הרי הוא כאילו כתוב בהחלזון, והדבר מסתבר מאוד שכן להדיא אח"כ הברייתא מביאה את הסימנים.
ב. בתוספתא כתוב החלזון, ומסתבר שלא חלקו בדבר זה.
 
אבל הם הביאו הלכות תכלת
הביאו חלקם, כיון שהוא על סדר הגמ' במנחות. אבל לא האריכו בזה להביא הסימנים כיון שאינו נוהג בזה"ז.
ולא ממציאים מחלוקת בין הרי"ף והרא"ש לשאר הראשונים רק מחמת מה שסתמו ולא הזכירו.
 
הביאו חלקם, כיון שהוא על סדר הגמ' במנחות. אבל לא האריכו בזה להביא הסימנים כיון שאינו נוהג בזה"ז.
ולא ממציאים מחלוקת בין הרי"ף והרא"ש לשאר הראשונים רק מחמת מה שסתמו ולא הזכירו.
אין שום מחלוקת אין אף א שאומר שזה סימני כשרות אלא רק דרך לזהות
 
הביאו חלקם, כיון שהוא על סדר הגמ' במנחות. אבל לא האריכו בזה להביא הסימנים כיון שאינו נוהג בזה"ז.
ולא ממציאים מחלוקת בין הרי"ף והרא"ש לשאר הראשונים רק מחמת מה שסתמו ולא הזכירו.
למה תכלת כשרה שלא מן המומחה {לולי נסיוני} הרי אולי החילזון לא דומה לים?
 
אין שום מחלוקת אין אף א שאומר שזה סימני כשרות אלא רק דרך לזהות
ברור שזה סימני כשרות, אם צריך רק צבע עמיד הראשונים היו צריכים להביא את הבדיקה איך לזהות מה צבע עמיד בזה לסיים.
אם כתבו את הסימנים של החלזון, והברייתא הביאה אותו מיד אחרי שכתבה שאין תכלת באה אלא מן החלזון, חלזון זה למה הוא דומה וכו', משמע דוקא החלזון עם הסימנים הללו.
גם מחדש התכלת הראדזינר, והרב הרצוג שהיו תומכים מובהקים בחידוש מצוות התכלת, היה פשוט להם שצריך חלזון שיעמוד בסימני הגמ'.
זה רק בדור האחרון התחילו לנסות לחלוק ולהתווכח בזה כדי לנסות לדחות את הטענות הקשות על הזיהוי של הפורפורא.
 
ראשי תחתית