תכלת בזמן הזה בירור הדין ודעת רבותינו

בנוגע לטענת המסורת, אשר הובאה בשם מרן הגר"ד לנדו שליט"א, כי "מכיון שגדולי ישראל גרו לאורך חופי הים התיכון ביוון ואיטליה, ואין אחד מהם שהטיל תכלת מהפורפורא... ה"ז כמסורת ברורה שהתכלת שמהפורפורא פסולה". טענה זו חזקה כברזל, ואין עליה תשובה ניצחת. זו אינה רק "העדר מסורת", אלא "מסורת של הימנעות", שהיא בעלת משקל הלכתי כבד.
גדולי ישראל ציידים?
 
זה עדיין דיון חשוב, אפילו אם אינו קושיא על המיורקס...
נכון. ובכ"ז רשי אומר "משחיר לעת ערב" ורמב"ם קורא לזה "צבעים משחירים". ורמב"ן אומר ש"זה תכלית כל המראות שכל המראות הכהים יראו ככה מרחוק", ואם זה בהיר אז מרחוק זה יראה לבן ולא כהה. ודי בזה
 
וכת"ר טעה בזה מחמת חוסר בהירות ברמב"ם פרנקל
בפרנקל ראיתי שמביאים את גליון ספר החתום בעדות מרד''ע. ודאי שכוונתי הייתה לספר החתום. האמת שייתכן שנשמטו אי אלו פרטים במכתבים, ואני שמח על הערות אלו.
בצילום שהבאת גליון ספר החתום לא הובא ברד''ע כלל? זה נכון. אם כן אתקן. ויש''כ.
 
הרב @כהנא דמסייע
אתה יכול לצבוע מהחילזון גם תכלת הכי בהירה
השאלה היא כמה מים תערבב
כפי שכבר ציינו ואמרו, שללתי את הזיהוי בלי קשר לזה, אך יש כאן עוד נדון חשוב בפני עצמו בלי קשר לעצם זיהוי המורקס, אבל זה משליך על התכלת המצויה למכירה בחנויות.
 
נכון. ובכ"ז רשי אומר "משחיר לעת ערב"
זה מחלוקת רש"י ורמב"ם, רש"י ברוב המקומות כותב שהוא ירוק.
ורמב"ם קורא לזה "צבעים משחירים".
לשון רבינו אברהם בן הרמב"ם בפי' עה"ת "תכלת צמר צבוע דומה למה שנראה הרקיע כחול טהור בין הכחול העמוק והלובן", ובמספיק לעובדי ה' "הוא באמצע קשת הצבעים מכחול כהה ללבן בהיר".
מה שהרמב"ם קורא צבעים המשחירים אפשר שכוונתו ללא הסממנים, ואפשר כמש"כ מרן הגרח"ק בביאור לברייתא ציצית דהרמב"ם בפרק זה קורא לכחול שחור.
 
נערך לאחרונה:
לשון רבינו אברהם בן הרמב"ם בפי' עה"ת "תכלת צמר צבוע דומה למה שנראה הרקיע כחול טהור בין הכחול העמוק והלובן", ובמספיק לעובדי ה' "הוא באמצע קשת הצבעים מכחול כהה ללבן בהיר".
מה שהרמב"ם קורא צבעים המשחירים אפשר שכוונתו ללא הסממנים, ואפשר כמש"כ מרן הגרח"ק בביאור לברייתא ציצית דהרמב"ם בפרק זה קורא לכחול שחור.
אני גם לא מבין למה לא להתמקד במקום שבו הוא מפרט את הגוון הספציפי שמכחיש את ההבנה שמדובר בכהה. ולברוח להגדרה כללית ולא מוסברת בסוף הפרק.
 
מה שהרמב"ם קורא צבעים המשחירים אפשר שכוונתו ללא הסממנים
וכשאנו אומרים שזה הכוונה שחור כדיו אתם מלגלגים... הכל פוזיציה
כפי שכבר ציינו ואמרו, שללתי את הזיהוי בלי קשר לזה
בטענות שוא. כל בר דעת מבין שהברייתא זה לא סימני כשרות. תסתכל בלולב הגזול ותראה איך הגמ מדברת כשרוצה לפסול אתרוג
 
אני שואל את הציבור חברי הפורום: כשכתוב "עשאה מן החילזון כשרה שלא מן החילזון פסולה" יש אפשרות שיש חילזון והוא פסול?
עוד שאלה אם כתוב בגמ "האי לא קלא אילן ולא תכלת אלא מאי היא" יש אפשרות שיש תכלת לא מן האילן ולא מהחילזון הכשר? מפורש שלא.
לכן כל הגיבובים הנכתבים כאן ע"י אינטרסנטים הם דברי הבל. {איך אני יודע את זה מסיבה מאוד פשוטה הרי אין שום בעיה ללבוש צמר צבוע בכל צבע גם קל"א ורק בטלית תכלת יש בעיה א"כ על מה הזעקה הרי גם אם זה לא תכלת זה עכ"פ לבן כמש"כ בגמ לא יהא אלא לבן"}
ועוד שאלה אחרונה: היתכן שיש חילזון שמצוי בין חיפה לצור בא"י והוא החיה היחידה בעולם היום שצובעת תכלת וזה ברור שידעו על הצביעה בה שהרי יש מיליוני קונכיות בעשרות בתי צביעה בארץ ובצור בלבנון. ולאחרונה מצאו שיירי בגד שצבוע באק"ק מזמן התורה!!! א"כ איך חז"ל לא הזהירו אותנו מזה? הרי זה הדבר הראשון שנטעה בו?
 
עוד שאלה אם כתוב בגמ "האי לא קלא אילן ולא תכלת אלא מאי היא" יש אפשרות שיש תכלת לא מן האילן ולא מהחילזון הכשר? מפורש שלא.
מה לעשות שבמציאות היו צבעים שלא מן האילן לכחול, וכלשון הספרי "צבעונין וקלא אילן", ולהבדיל כ"ה במקורות הסטוריים [עי' כאן וכאן]
 
אני שואל את הציבור חברי הפורום: כשכתוב "עשאה מן החילזון כשרה שלא מן החילזון פסולה" יש אפשרות שיש חילזון והוא פסול?
ודאי. עשאה מן החלזון. אם היה כתוב עשאה מחלזון כשרה - לו יהי כדבריך, אבל כתוב עשאה מן החלזון, וסמניו מפורשים להלן בברייתא.
עוד שאלה אם כתוב בגמ "האי לא קלא אילן ולא תכלת אלא מאי היא" יש אפשרות שיש תכלת לא מן האילן ולא מהחילזון הכשר? מפורש שלא.
עובדתית היו עוד צבעים, וכמפורש בספרי [אלא אם כן התנאים בספרי שיקרו לנו רח"ל].
צ"ל שהגמ' כוללת כל צבע שאינו כשר בכלל "קלא אילן", והצבע היחיד העומד בבדיקות הוא חלזון התכלת. פורפורא אינו עומד בבדיקות.
 
ועוד שאלה אחרונה: היתכן שיש חילזון שמצוי בין חיפה לצור בא"י והוא החיה היחידה בעולם היום שצובעת תכלת וזה ברור שידעו על הצביעה בה שהרי יש מיליוני קונכיות בעשרות בתי צביעה בארץ ובצור בלבנון. ולאחרונה מצאו שיירי בגד שצבוע באק"ק מזמן התורה!!! א"כ איך חז"ל לא הזהירו אותנו מזה? הרי זה הדבר הראשון שנטעה בו?
ודאי שהזהירו, מפורש בבא מציעא ס"א ב' עיי"ש. ולכן נתנו סימנים מדוייקים לחלזון התכלת שלא נטעה בחלזון הפורפורא שאינו עונה לסימני חז"ל.
 
מחלוקת בין הגמ' ורבינו בינה מלאכותית. ואתה הולך אחרי ההבל
א. בספרי כתוב להדיא שהיו עוד מיני צבעים.
ב. הבינה מלאכותית אינו אלא גילוי מילתא שהיו עוד צבעים, ואם אתה מאמין למחקרים המטופשים אתה צריך להאמין לבינה המלאכותית, אני לא מאמין למחקרים של החברים שלך ולכן אני לא צריך להגיע לבינה מלאכותית.
 
ראשי תחתית