תורת הרב אהרן בוטבול שליט"א

  • יוזם האשכול יוזם האשכול כהן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

כהן

חבר ותיק
הצטרף
21/12/24
הודעות
1,062
"אין דין שהמסובים יתנו עיניהם בכוס, מה שכתב הרמ"א זה על המברך"

טעות!

שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן רצו סעיף א
ובשעת הבדלה יתנו עיניהם בכוס ובנר.
משנה ברורה סימן רצו ס"ק ג
(ג) יתנו עיניהם בכוס - היינו [ה] המבדיל וגם השומעים העונים אמן כדי שלא יסיחו דעתם:

מקור הדברים הוא בטור שם בשם ריצ"ג ועוד.

וה"ה לגבי קידוש

פסקי תשובות אורח חיים סימן רעא אות כט


ודע, שעל304 פי המבואר בפוסקים גם השומעים בכלל הלכה זו, ליתן עיניהם בנרות וביין בעת הקידוש, וכפי המבואר לעיל,


304 . שש"כ פמ"ז סעי' ל"א עפ"י הפמ"ג ומשנ"ב ריש סי' רצ"ו.
 

קבצים מצורפים

נערך לאחרונה:
"הכה"ח כתב להדיא שאין איסור לזרוק פה"ב אלא פת גמורה"

לא נמצא כזה בכה"ח. אדרבה מפורש בשו"ע ובאחרונים שדין פה"ב כדין פת גמורה.

שולחן ערוך אורח חיים הלכות בציעת הפת, סעודה, וברכת המזון סימן קעא סעיף ד
ממשיכין יין בצנורות לפני חתן וכלה, והוא שיקבלנו בכלי בפי הצנור; וזורקין לפניהם קליות ואגוזים בימות החמה, שאינם נמאסים; אבל לא בימות הגשמים, מפני שנמאסים; אבל לא גלוסקאות לעולם.
וכתב משנה ברורה סימן קעא ס"ק כב
(כב) לא גלוסקאות - כנ"ל ס"א:
ובסעיף א' כתוב: ואין זורקין הפת משום בזיון אוכלים ע"כ.

וכתב הפסקי תשובות אורח חיים סימן קעא אות ב

ובכלל פת גם שאר מיני מאפה (פת הבאה בכסנין) שברכתן מזונות, וכדחזינן להלן בשו"ע סעי' ד' שאין לזרוק גלוסקאות15 לעולם, והיינו אפילו בימות החמה שאינן נמאסים

15 . וגלוסקאות הוא מיני מאפה נאים ומשונים במראיהן מפת רגיל, וכולל גם פת הבאה בכסנין, והמתרגם שבעין יעקב תירגם גלוסקאות 'קוכען', וע"ע ערוך ערך גלוסקאות, ושו"ת שבט הקהתי ח"ב סי' ק"א.


מסקנא: גם פה"ב היא בכלל פת שאסורה בזריקה אא"כ שם אותה בשקית וכדומה.
 

קבצים מצורפים

"אין דין שהמסובים יתנו עיניהם בכוס, מה שכתב הרמ"א זה על המברך"

טעות!

שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן רצו סעיף א
ובשעת הבדלה יתנו עיניהם בכוס ובנר.
משנה ברורה סימן רצו ס"ק ג
(ג) יתנו עיניהם בכוס - היינו [ה] המבדיל וגם השומעים העונים אמן כדי שלא יסיחו דעתם:

מקור הדברים הוא בטור שם בשם ריצ"ג ועוד.

וה"ה לגבי קידוש

פסקי תשובות אורח חיים סימן רעא אות כט


ודע, שעל304 פי המבואר בפוסקים גם השומעים בכלל הלכה זו, ליתן עיניהם בנרות וביין בעת הקידוש, וכפי המבואר לעיל,


304 . שש"כ פמ"ז סעי' ל"א עפ"י הפמ"ג ומשנ"ב ריש סי' רצ"ו.
הוא הבין את הש"ע שהכוונה לא להסיח דעת.
ואין עניין דווקא להסתכל בכוס אלא לא להשיח דעת.

ראיה לזה "בחור שא עיניך למשפחה" היינו, תן ליבך לייחוס המשפחה.
.
ודאי וודאי שלא טעות,
 
נערך לאחרונה:
לא בטוח אם זה עונה להגדרת כללי הפורום 'כדרכה של תורה'.
'טועה' בדבר משנה, זה לא המצאה שלי. זה חלק מ'התורה' - עי' סנהדרין ל"ג ע"א ועוד, ושפיר הוי 'דרכה של תורה', ודוק.
הוא הבין את הש"ע שהכוונה לא להסיח דעת.
ואין עניין דווקא להסתכל בכוס אלא לא להשיח דעת.
אם הוא הבין כך, זה בודאי גם 'טעות'.

א"א להפוך דברי אלוהים חיים למשל ולשנינה.

לומר שהרמ"א דיבר על המברך ולא על המסובים זה ודאי טעות, שהרי מפורש ברמ"א שדיבר על המסובים.
 
'טועה' בדבר משנה, זה לא המצאה שלי. זה חלק מ'התורה' - עי' סנהדרין ל"ג ע"א ועוד, ושפיר הוי 'דרכה של תורה', ודוק.

אם הוא הבין כך, זה בודאי גם 'טעות'.

א"א להפוך דברי אלוהים חיים למשל ולשנינה.


לומר שהרמ"א דיבר על המברך ולא על המסובים זה ודאי טעות, שהרי מפורש ברמ"א שדיבר על המסובים.
תמשיך לטווח ב200 קמ"ש כדרכך.

לא מפורש אלא נתון לפרשנות.

והוא מסביר שהכוונה היא העיקר.

והבאתי ראיה.

תמשיך לתקוף. בהנאה מרובה.
 
"לדעת האשכנזים אין שום היתר להמיס שוקולד, אסור בתכלית"

נ.ב.

משנה אחרונה סימן שכ אות נ

נ) רוטב דגים שרגילים לאוכלו גם כשהוא קרוש, מותר להפשירוקעו.

קעו . שש"כ (מהדו"ח פ"א סמ"ג ובהערה קכג) בשם הגרשז"א, וטעמו שהראשונים הקשו מדוע לא יאסר לסחוט פירות העומדים לאכילה מטעם מוליד, ותירצו שכיון שאין חשיבות משקה על היוצא שקודם היה אוכל ואף עתה הוא אוכל, אינו נחשב מוליד. ומכאן שכל שהמאכל נאכל בין שהוא קרוש ובין שהוא נוזלי ושמו עליו אין בו משום מוליד, ובזמננו שרגילים לאכול רוטב דג כשהוא קרוש, אין איסור להפשירו. וכן דעת הגרנ"ק (חוט שני ח"ג פ"פ עמ' קצא). ומטעם זה אין לחוש לאיסור מוליד בהפשרת משקה ממותק לילדים הנקרא "איגלו", כיון שיש האוכלים אותו קפוא, ויש האוכלים אותו מופשר.

משנה אחרונה סימן שכ אות נא

(נא) גלידה קפואה, אם אינו רוצה לאוכלה כשהיא קפואה, מותר להפשירהקעז

קעז . שש"כ (פ"י ס"ח) בשם הגרשז"א, משום שהגלידה נאכלת גם כשהיא נמיסה, ולכן אינה נהפכת בהמסתה להחשב משקה, ולכן אין בכך משום מוליד. וכן דעת הגרנ"ק (שם). אמנם דעת הגריש"א (הלכות שבת בשבת פי"א הערה 66) לאסור בזה. ובדיעבד שכבר נפשרה, מותרת, כמו שכתב המשנ"ב בסי' שיח סקק"ז.


מסקנא: מותר גם לאשכנזים להמיס כל דבר שנאכל גם כשהוא מוצק כמו גלידה, שוקולד וכדומה.
 

קבצים מצורפים

הוא הבין את הש"ע שהכוונה לא להסיח דעת.
ואין עניין דווקא להסתכל בכוס אלא לא להשיח דעת.

ראיה לזה "בחור שא עיניך למשפחה" היינו, תן ליבך לייחוס המשפחה.
.
ודאי וודאי שלא טעות,
לפי"ד אז גם המברך צריך רק לא להסיח דעת?
לא כתוב שיש חילוק בין המברך לבין השומעים
השאלה על הגר"א בוטבול היא מנין לו לחלק בדבר נגד פשטות הדברים?
 
שמעתי שהרב ביום שישי כבר שבועיים אומר שאם אדם שם מלח או שמן על ביצה או בצל קלופים אין זה מועיל לסכנה. כי דבר שניכר. ואיני יודע מה מקורו. אשמח לשמוע.
 
שמעתי שהרב ביום שישי כבר שבועיים אומר שאם אדם שם מלח או שמן על ביצה או בצל קלופים אין זה מועיל לסכנה. כי דבר שניכר. ואיני יודע מה מקורו. אשמח לשמוע.
סברא בעלמא.
בדברי הזב"צ מבואר לא כך:

1739097798151.png
 
סברא בעלמא.
הוא אמר שהוא פנה להאחראי מדוע אינם מקפידים ע"כ, והוא אמר שכיון שהם אינם יכולים לאכוף זאת לכן הם מקילים בעניין. ולא הבנתי וכי הדבר אסור הכצעקתה?!!!
 
"כלי פורצלן מה שקוראים היום פורצלן. זה לא ציפוי של זכוכית, אלא אם אני שובר את הפורצלן. אני רואה בחלק הפנימי מחוספס, בחלק החיצון הוא חלק. זה בעצם אותו חומר רק עשוי בטמפרטורה גבוהה יותר, כלומר החלק הפנימי של החרסינה, מיוצר בטמפרטורה מסוימת ואז הוא מחוספס. אחר כך מצפים אותו גם בחרס בטמפרטורה גבוהה וזה יוצר את המראה החלק וזה נקרא כלי פורצלן. ולכן כלים אלו פטורים מטבילה, ומאידך אסורים בבשר וחלב".

נ.ב.
תיאור זה אינו נכון, ואפילו טעות.

זה לשון הבינה מלאכותית:

הזיגוג (הציפוי) בכלי פורצלן הוא למעשה חומר זכוכיתי ולא חרס. הנה ההסבר המדויק:

הרכב הזיגוג:
* מבוסס בעיקר על סיליקה (חול קוורץ) - המרכיב העיקרי בזכוכית
* מכיל תוספים שונים כמו:
- נתרן או אשלגן
- סידן
- אלומינה
- חומרים נוספים לפי הצורך

תהליך היווצרות הזיגוג:
מורחים את תערובת הזיגוג על הכלי בזמן השריפה בתנור (1200-1400°C):
* התערובת נמסה
* הופכת לשכבה זכוכיתית שקופה או אטומה
* מתמזגת עם גוף הכלי

לסיכום:
* הציפוי הוא זכוכיתי ולא חרסי
* זו הסיבה שהוא:
- חלק
- מבריק
- אטום לנוזלים
- עמיד בפני שריטות
- דומה במראהו לזכוכית

וע"כ כלי פורצלן צריכים טבילה 'בברכה' כדין כלי המצופה זכוכית מבית ומחוץ. וגם מותרים בבשר וחלב ובפסח כדין כלי זכוכית.
 
"כלי פורצלן מה שקוראים היום פורצלן. זה לא ציפוי של זכוכית, אלא אם אני שובר את הפורצלן. אני רואה בחלק הפנימי מחוספס, בחלק החיצון הוא חלק. זה בעצם אותו חומר רק עשוי בטמפרטורה גבוהה יותר, כלומר החלק הפנימי של החרסינה, מיוצר בטמפרטורה מסוימת ואז הוא מחוספס. אחר כך מצפים אותו גם בחרס בטמפרטורה גבוהה וזה יוצר את המראה החלק וזה נקרא כלי פורצלן. ולכן כלים אלו פטורים מטבילה, ומאידך אסורים בבשר וחלב".

נ.ב.
תיאור זה אינו נכון, ואפילו טעות.

זה לשון הבינה מלאכותית:

הזיגוג (הציפוי) בכלי פורצלן הוא למעשה חומר זכוכיתי ולא חרס. הנה ההסבר המדויק:

הרכב הזיגוג:
* מבוסס בעיקר על סיליקה (חול קוורץ) - המרכיב העיקרי בזכוכית
* מכיל תוספים שונים כמו:
- נתרן או אשלגן
- סידן
- אלומינה
- חומרים נוספים לפי הצורך

תהליך היווצרות הזיגוג:
מורחים את תערובת הזיגוג על הכלי בזמן השריפה בתנור (1200-1400°C):
* התערובת נמסה
* הופכת לשכבה זכוכיתית שקופה או אטומה
* מתמזגת עם גוף הכלי

לסיכום:
* הציפוי הוא זכוכיתי ולא חרסי
* זו הסיבה שהוא:
- חלק
- מבריק
- אטום לנוזלים
- עמיד בפני שריטות
- דומה במראהו לזכוכית

וע"כ כלי פורצלן צריכים טבילה 'בברכה' כדין כלי המצופה זכוכית מבית ומחוץ. וגם מותרים בבשר וחלב ובפסח כדין כלי זכוכית.
שואל על הרב מבינה מלאכותית?

קושיה שאין כמותה
 
שואל על הרב מבינה מלאכותית?

קושיה שאין כמותה
כלומר הרב הנ"ל דבריו קודש קדשים, ושום מקור אחר לא יעזור כנגדו.

אם זה הרמה - אז שאלתי את הבינה מלאכותית למקורות שלה, וזה אחד מהם [אולי זה גם לא מספיק, ואולי אפילו היצרנים עצמם לא יספיקו לדחות דברי הרב הנ"ל..]

מאתר המוזיאון הישראלי לקרמיקה וזכוכית:"הזיגוג הוא ציפוי זכוכיתי המותך על פני החומר הקרמי. הזיגוג מעניק לכלי מראה מבריק ואטום למים ע"כ.

מתוך אנציקלופדיית בריטניקה:‏"‏זיגוג הוא ציפוי זכוכית המיושם על קרמיקה לפני השריפה כדי להפוך אותם לאטומים למים ולהעצים את יופיים. הזיגוג, המורכב מסיליקטים מורכבים, מבשיל בטמפרטורות גבוהות ויוצר משטח זכוכיתי"

‏מתוך כתב העת Science Direct (Materials Today):"זיגוגי פורצלן מורכבים בעיקר מסיליקה (תחמוצת יוצרת זכוכית) עם שטפים ומייצבים שונים. במהלך השריפה, חומרים אלה נמסים ויוצרים ציפוי זכוכית שנקשר כימית לגוף הקרמיקה".‏

מתוך האגודה האמריקאית לקרמיקה:"זיגוג הוא ציפוי זכוכית המומס במקומו על משטח קרמיקה. הזכוכית העיקרית שקיימת כמעט בכל זיגוג הקרמי היא סיליקה (SiO2)".‏

‏ מתוך מגזין קליי טיימס:"זיגוגים הם כוסות מיוחדות שנמסות על פני החימר במהלך השריפה. לא מדובר בציפויי חימר, אלא בציפויי זכוכית שמעניקים תכונות פונקציונאליות ואסתטיות כאחד".‏

1. מה-FDA:"משטחי המגע עם המזון בכלי פורצלן מסתמכים על ציפוי זכוכיתי (גלזורה) אשר, כאשר הוא נצרף כראוי, יוצר משטח אינרטי (בלתי מגיב) ובלתי חדיר שבטוח למגע עם מזון."

2. מתקן האיחוד האירופי:"כלי שולחן מפורצלן חייבים להיות מצופים בגלזורה זכוכיתית אשר, לאחר צריפה, יוצרת שכבת הגנה אטומה המתאימה למגע עם מזון."
 
נערך לאחרונה:
"כלי פורצלן מה שקוראים היום פורצלן. זה לא ציפוי של זכוכית, אלא אם אני שובר את הפורצלן. אני רואה בחלק הפנימי מחוספס, בחלק החיצון הוא חלק. זה בעצם אותו חומר רק עשוי בטמפרטורה גבוהה יותר, כלומר החלק הפנימי של החרסינה, מיוצר בטמפרטורה מסוימת ואז הוא מחוספס. אחר כך מצפים אותו גם בחרס בטמפרטורה גבוהה וזה יוצר את המראה החלק וזה נקרא כלי פורצלן. ולכן כלים אלו פטורים מטבילה, ומאידך אסורים בבשר וחלב".

נ.ב.
תיאור זה אינו נכון, ואפילו טעות.

זה לשון הבינה מלאכותית:

הזיגוג (הציפוי) בכלי פורצלן הוא למעשה חומר זכוכיתי ולא חרס. הנה ההסבר המדויק:

הרכב הזיגוג:
* מבוסס בעיקר על סיליקה (חול קוורץ) - המרכיב העיקרי בזכוכית
* מכיל תוספים שונים כמו:
- נתרן או אשלגן
- סידן
- אלומינה
- חומרים נוספים לפי הצורך

תהליך היווצרות הזיגוג:
מורחים את תערובת הזיגוג על הכלי בזמן השריפה בתנור (1200-1400°C):
* התערובת נמסה
* הופכת לשכבה זכוכיתית שקופה או אטומה
* מתמזגת עם גוף הכלי

לסיכום:
* הציפוי הוא זכוכיתי ולא חרסי
* זו הסיבה שהוא:
- חלק
- מבריק
- אטום לנוזלים
- עמיד בפני שריטות
- דומה במראהו לזכוכית

וע"כ כלי פורצלן צריכים טבילה 'בברכה' כדין כלי המצופה זכוכית מבית ומחוץ. וגם מותרים בבשר וחלב ובפסח כדין כלי זכוכית.
אולי יש שני סוגים של כלי פורצלן.
 
אולי יש שני סוגים של כלי פורצלן.
ראיתי שכאן:
כתבו:
1739219443763.png
 
"האם אפשר לתת, אפשר לשים במקום העבודה לאנשים שגם אינם גם לאנשים שאינם שומרים תורה מצוות נגיד עוגות וכדומה שלא בטוח שהם יברכו או בטוח שלא יברכו? התשובה היא מותר. מותר לשים אוכל לאדם שלא יברך. .זו הלכה מפורשת בתשובותיו של הרב. למה אין פה מסייע ביד עוברי עבירה, אומר הרב, ככה, לאכול בלי ברכה זה איסור דרבנן.ובאיסור דרבנן לא אומרים מסייע ביד עוברי עבירה.אלא אם כן אני נותן לו ביד.אם אני לא נותן לו ביד לא אומרים שזה מסייע בדבר עבירה. זו המסקנה של הרב. מסייע בדבר עבירה אומרים באיסור דאורייתא .באיסור דרבנן לא אומרים.מכיוון שזה רק איסור דרבנן שהוא לא מברך, לכן מותר"

נ.ב.

איסור לפני עיור הוא גם 'כשמניח לפניו' ולא רק 'כשנותן בידיו'

כתב השד"ח בח"א עמ' 288 [מערכת ו' כלל כ"ו אות י"ט]: כשאמרו שאסור להכשיל חבירו בדבר איסור לאו דוקא להאכילו ולהשקותו בידים, דאפילו ליתן לפניו אסור וכו' עי"ש. ולעיל מיניה הביא את דברי העט"ז באו"ח סי' קס"ג גבי האיסור להאכיל למי שלא נטל ידיו, שכתב שאפילו להניח לפניו אסור. וע"ז דן השד"ח שכיון שהמאכל מותר ולא ודאי שהוא יאכל ללא נט"י אין איסור עי"ש, אבל בעצם הדין – מוסכם הוא שגם להניח לפניו אסור כמו שנותן בידו.

דין 'מסייע' באיסור דרבנן

הנה רוב האחרונים באו"ח סוסי' קס"ג כתבו שיש איסור מסייע [דהיינו כשיכול לעשות את האיסור בעצמו] גם באיסור דרבנן, וכ"פ המ"ב והכה"ח שם. והפמ"ג שם צידד להתיר בזה דהוי גזירה לגזירה עי"ש. ובספר גנזי יוסף על פתיחת הפמ"ג בח"ד אות נ"ד הביא ראיה שיש איסור מסייע גם בדרבנן מהא דאיתא בשביעית פ"ה שאסור למכור לחשוד על השביעית דברים האסורים בשביעית כגון מחרישה וכד'. והרי שביעית בזה"ז דרבנן לדעת רוב הראשונים, והמשנה מיירי גם בזה"ז ולא רק בשביעית דאוריתא, וא"כ חזינן שיש איסור לסייע גם בדרבנן עי"ש. אולם אינו מוכרח ששם זה מדין 'מסייע', דאפשר שהוא מדין 'לפני עיור', דמיירי בתרי עברי דנהרא. ומאידך, בגמ' בע"ז נ"ה ע"ב גבי איסור לטמא טהרות וברש"י שם מבואר שיש איסור מסייע אף שהוא איסור דרבנן.

והנה המג"א שם הביא את דברי הרמב"ם בספ"י ממעשר [עפ"י הירושלמי פ"ג מדמאי], וז"ל רופא חבר שהיה מאכיל לחולה ע"ה מפירות ע"ה נותן לתוך ידו אבל לא תוך פיו, ואם היה הדמאי של רופא אפילו לתוך ידו לא יתן, וכן אם ידע שהוא טבל ודאי אפילו לתוך ידו אסור ע"כ, והמג"א לא ביאר מה כונתו להביא מהרמב"ם הנ"ל. והפמ"ג שם הבין שכונתו לומר שאין איסור מסייע בדרבנן, וראיה מדמאי דשרי אם הוא של החולה. והא דאסור בטבל ודאי – משום שהוא דאוריתא עי"ש, וכ"כ עוד כמה אחרונים. אולם הדברים צ"ע, דהא טבל ודאי מיירי גם בירקות שהם דרבנן לכו"ע, וכן בזה"ז, שג"כ לרוב הראשונים תרו"מ דרבנן, ואעפ"כ אסור. וא"כ אדרבה מוכח משם שיש איסור מסייע בדרבנן. ומה שהקלו בדמאי זהו משום שרוב עמי הארץ מעשרים, וכמו שמצינו שהקלו להאכיל עניים דמאי וכדומה, וכאן הקלו רק בנתינה לידו ולא לפיו. אבל מטבל ודאי, זו ראיה ברורה שאף בדרבנן יש איסור מסייע.

ובספר לב שומע [לר' חיים כהן מטריפולי, ליוורנו תרמ"ה] מערכת הל' אות ט"ל [ונמשך אחריו בשו"ת יחו"ד ח"ג סוף סי' ל"ח עי"ש] כתב בשם כמה אחרונים דס"ל שאין דין מסייע באיסור דרבנן, אולם אין דבריו מדוייקים. ז"ל שם אף דאיכא לפני עיור גם באיסורא דרבנן היינו דוקא בדקאי בתרי עברי דנהרא, אבל היכא דלא קאי בתרי עברי דנהרא גם איסורא דרבנן ליכא. ערך השולחן ח"מ סי' ל"ב אות י"ב עי"ש עכ"ד. אולם ז"ל העה"ש שם: ומ"ש התוס' והרא"ש והר"ן דאפילו מצי שקיל איסור דרבנן איכא 'אפשר' דה"ד באיסור דאורייתא אבל באיסור דרבנן לא גזרו אלא בשאינו יכול ליקח דבאיסור דאורייתא איכא לאו דלפני עור כמו שחילק הרב בית יהודה שם [חיו"ד סי' י"ז] עי"ש. ושם כתב כן דרך משא ומתן, כפי שיראה המעיין, ואין כאן הכרעה למעשה. ואדרבה באו"ח סי' קס"ג אות ד' ביאר בדעת המג"א שם שאף באיסור דרבנן אסור לסייע עי"ש. ושם נראה שגם נוטה למעשה לפסק זה, וכפי שמתבאר גם מדברי הכה"ח שם באות ט"ז עי"ש. וא"כ דל עה"ש מהכא, דאדרבה נראה יותר בדעתו דס"ל לאיסורא.

עוד כתב הלב שומע: וכ"נ שכ"ד הרדב"ז בלשונות הרמב"ם סי' רט"ו שכתב דרב עיליש לא עבר בלפני עיור משום דאי לא שקיל מיניה הוה שקיל מאחריני ע"ש, וקשה והרי איסורא דרבנן מיהא איכא, ואיהו גופיה בחדשות סי' תשצ"ו כתב כן, אלא ע"כ דהכא שאני דהוי איסורא דרבנן והיכא דלא קאי בתרי עברי דנהרא ליכא איסורא כלל עי"ש. אולם אין דבריו מוכרחים, שהרי שם איתא דרב עיליש גברא רבה הוא ולא ספי איסורא לאינשי, ומשמע שאדם אחר כן ספי איסורא לאינשי. וע"ז תמה הרדב"ז הרי באיסור לפני עיור כולהו זהירי, ותירץ בתירוצו השני שכיון דקאי בעברא חד דנהרא כו"ע לא זהירי ורק רב עיליש זהיר, כך אפשר לפרש כונתו. וא"כ אין ראיה דס"ל להיתרא, אלא אדרבה לאיסורא.

עוד כתב הלב שומע שכן מתבאר מדברי הבית יהודה ביו"ד סי' טו"ב עי"ש. והנה הבית יהודה שם קאי על הסתירה בין התוס' בשבת ג' לתוס' בע"ז ו' [שהבאנו לעיל] האם יש איסור מסייע בחד עברא דנהרא [שכתבנו לעיל שאינה סתירה אלא מחלוקת התוספותים והראשונים] וכתב ב' תירוצים. הראשון לחלק בין מסייע באיסור דאורייתא [שזה איסור הוצאה בשבת] דאיכא, לבין מסייע באיסור דרבנן [למכור לגויים לפני אידיהן] דליכא [וזה מה שהביא הלב שומע]. אולם בתירוץ השני כתב לחלק בין ישראל לגוי, שבישראל יש איסור מסייע, משום שהוא מחוייב אפילו להפרישו מאיסור אם עושה מאליו, וכ"ש אסור לסייע לו. אולם בגוי אין חיוב להפרישו, וממילא אין איסור מסייע בחד עברא דנהרא, עי"ש. ולפ"ז מבואר שאפילו באיסור דרבנן יש איסור לסייע, שהרי יש חובה להפרישו גם מאיסור דרבנן, וכ"ש שלא לסייעו, אף בחד עברא דנהרא. ומלבד שתירוץ זה הוא התירוץ השני, שבד"כ קי"ל כותיה, גם בסברא הדברים נראים, שאיך יסייע לו לעשות איסור דרבנן אם צריך להפרישו ממנו כשעושה מאליו. ולכן אין זה נכון שדעת הבית יהודה שאין דין מסייע באיסור דרבנן, אלא שהוא העלה צד כזה, אבל למעשה לא ס"ל כן.

וע"כ העיקר הוא שיש איסור דרבנן של 'מסייע' גם באיסורים דרבנן, ואסור אפילו להניח מאכל לפני מי שלא יברך [ופוסקי זמננו דנו אם ישנא את שומרי התורה וכדומה, וזה ענין אחר].
 
"האם אפשר לתת, אפשר לשים במקום העבודה לאנשים שגם אינם גם לאנשים שאינם שומרים תורה מצוות נגיד עוגות וכדומה שלא בטוח שהם יברכו או בטוח שלא יברכו? התשובה היא מותר. מותר לשים אוכל לאדם שלא יברך. .זו הלכה מפורשת בתשובותיו של הרב. למה אין פה מסייע ביד עוברי עבירה, אומר הרב, ככה, לאכול בלי ברכה זה איסור דרבנן.ובאיסור דרבנן לא אומרים מסייע ביד עוברי עבירה.אלא אם כן אני נותן לו ביד.אם אני לא נותן לו ביד לא אומרים שזה מסייע בדבר עבירה. זו המסקנה של הרב. מסייע בדבר עבירה אומרים באיסור דאורייתא .באיסור דרבנן לא אומרים.מכיוון שזה רק איסור דרבנן שהוא לא מברך, לכן מותר"

נ.ב.

איסור לפני עיור הוא גם 'כשמניח לפניו' ולא רק 'כשנותן בידיו'

כתב השד"ח בח"א עמ' 288 [מערכת ו' כלל כ"ו אות י"ט]: כשאמרו שאסור להכשיל חבירו בדבר איסור לאו דוקא להאכילו ולהשקותו בידים, דאפילו ליתן לפניו אסור וכו' עי"ש. ולעיל מיניה הביא את דברי העט"ז באו"ח סי' קס"ג גבי האיסור להאכיל למי שלא נטל ידיו, שכתב שאפילו להניח לפניו אסור. וע"ז דן השד"ח שכיון שהמאכל מותר ולא ודאי שהוא יאכל ללא נט"י אין איסור עי"ש, אבל בעצם הדין – מוסכם הוא שגם להניח לפניו אסור כמו שנותן בידו.

דין 'מסייע' באיסור דרבנן

הנה רוב האחרונים באו"ח סוסי' קס"ג כתבו שיש איסור מסייע [דהיינו כשיכול לעשות את האיסור בעצמו] גם באיסור דרבנן, וכ"פ המ"ב והכה"ח שם. והפמ"ג שם צידד להתיר בזה דהוי גזירה לגזירה עי"ש. ובספר גנזי יוסף על פתיחת הפמ"ג בח"ד אות נ"ד הביא ראיה שיש איסור מסייע גם בדרבנן מהא דאיתא בשביעית פ"ה שאסור למכור לחשוד על השביעית דברים האסורים בשביעית כגון מחרישה וכד'. והרי שביעית בזה"ז דרבנן לדעת רוב הראשונים, והמשנה מיירי גם בזה"ז ולא רק בשביעית דאוריתא, וא"כ חזינן שיש איסור לסייע גם בדרבנן עי"ש. אולם אינו מוכרח ששם זה מדין 'מסייע', דאפשר שהוא מדין 'לפני עיור', דמיירי בתרי עברי דנהרא. ומאידך, בגמ' בע"ז נ"ה ע"ב גבי איסור לטמא טהרות וברש"י שם מבואר שיש איסור מסייע אף שהוא איסור דרבנן.

והנה המג"א שם הביא את דברי הרמב"ם בספ"י ממעשר [עפ"י הירושלמי פ"ג מדמאי], וז"ל רופא חבר שהיה מאכיל לחולה ע"ה מפירות ע"ה נותן לתוך ידו אבל לא תוך פיו, ואם היה הדמאי של רופא אפילו לתוך ידו לא יתן, וכן אם ידע שהוא טבל ודאי אפילו לתוך ידו אסור ע"כ, והמג"א לא ביאר מה כונתו להביא מהרמב"ם הנ"ל. והפמ"ג שם הבין שכונתו לומר שאין איסור מסייע בדרבנן, וראיה מדמאי דשרי אם הוא של החולה. והא דאסור בטבל ודאי – משום שהוא דאוריתא עי"ש, וכ"כ עוד כמה אחרונים. אולם הדברים צ"ע, דהא טבל ודאי מיירי גם בירקות שהם דרבנן לכו"ע, וכן בזה"ז, שג"כ לרוב הראשונים תרו"מ דרבנן, ואעפ"כ אסור. וא"כ אדרבה מוכח משם שיש איסור מסייע בדרבנן. ומה שהקלו בדמאי זהו משום שרוב עמי הארץ מעשרים, וכמו שמצינו שהקלו להאכיל עניים דמאי וכדומה, וכאן הקלו רק בנתינה לידו ולא לפיו. אבל מטבל ודאי, זו ראיה ברורה שאף בדרבנן יש איסור מסייע.

ובספר לב שומע [לר' חיים כהן מטריפולי, ליוורנו תרמ"ה] מערכת הל' אות ט"ל [ונמשך אחריו בשו"ת יחו"ד ח"ג סוף סי' ל"ח עי"ש] כתב בשם כמה אחרונים דס"ל שאין דין מסייע באיסור דרבנן, אולם אין דבריו מדוייקים. ז"ל שם אף דאיכא לפני עיור גם באיסורא דרבנן היינו דוקא בדקאי בתרי עברי דנהרא, אבל היכא דלא קאי בתרי עברי דנהרא גם איסורא דרבנן ליכא. ערך השולחן ח"מ סי' ל"ב אות י"ב עי"ש עכ"ד. אולם ז"ל העה"ש שם: ומ"ש התוס' והרא"ש והר"ן דאפילו מצי שקיל איסור דרבנן איכא 'אפשר' דה"ד באיסור דאורייתא אבל באיסור דרבנן לא גזרו אלא בשאינו יכול ליקח דבאיסור דאורייתא איכא לאו דלפני עור כמו שחילק הרב בית יהודה שם [חיו"ד סי' י"ז] עי"ש. ושם כתב כן דרך משא ומתן, כפי שיראה המעיין, ואין כאן הכרעה למעשה. ואדרבה באו"ח סי' קס"ג אות ד' ביאר בדעת המג"א שם שאף באיסור דרבנן אסור לסייע עי"ש. ושם נראה שגם נוטה למעשה לפסק זה, וכפי שמתבאר גם מדברי הכה"ח שם באות ט"ז עי"ש. וא"כ דל עה"ש מהכא, דאדרבה נראה יותר בדעתו דס"ל לאיסורא.

עוד כתב הלב שומע: וכ"נ שכ"ד הרדב"ז בלשונות הרמב"ם סי' רט"ו שכתב דרב עיליש לא עבר בלפני עיור משום דאי לא שקיל מיניה הוה שקיל מאחריני ע"ש, וקשה והרי איסורא דרבנן מיהא איכא, ואיהו גופיה בחדשות סי' תשצ"ו כתב כן, אלא ע"כ דהכא שאני דהוי איסורא דרבנן והיכא דלא קאי בתרי עברי דנהרא ליכא איסורא כלל עי"ש. אולם אין דבריו מוכרחים, שהרי שם איתא דרב עיליש גברא רבה הוא ולא ספי איסורא לאינשי, ומשמע שאדם אחר כן ספי איסורא לאינשי. וע"ז תמה הרדב"ז הרי באיסור לפני עיור כולהו זהירי, ותירץ בתירוצו השני שכיון דקאי בעברא חד דנהרא כו"ע לא זהירי ורק רב עיליש זהיר, כך אפשר לפרש כונתו. וא"כ אין ראיה דס"ל להיתרא, אלא אדרבה לאיסורא.

עוד כתב הלב שומע שכן מתבאר מדברי הבית יהודה ביו"ד סי' טו"ב עי"ש. והנה הבית יהודה שם קאי על הסתירה בין התוס' בשבת ג' לתוס' בע"ז ו' [שהבאנו לעיל] האם יש איסור מסייע בחד עברא דנהרא [שכתבנו לעיל שאינה סתירה אלא מחלוקת התוספותים והראשונים] וכתב ב' תירוצים. הראשון לחלק בין מסייע באיסור דאורייתא [שזה איסור הוצאה בשבת] דאיכא, לבין מסייע באיסור דרבנן [למכור לגויים לפני אידיהן] דליכא [וזה מה שהביא הלב שומע]. אולם בתירוץ השני כתב לחלק בין ישראל לגוי, שבישראל יש איסור מסייע, משום שהוא מחוייב אפילו להפרישו מאיסור אם עושה מאליו, וכ"ש אסור לסייע לו. אולם בגוי אין חיוב להפרישו, וממילא אין איסור מסייע בחד עברא דנהרא, עי"ש. ולפ"ז מבואר שאפילו באיסור דרבנן יש איסור לסייע, שהרי יש חובה להפרישו גם מאיסור דרבנן, וכ"ש שלא לסייעו, אף בחד עברא דנהרא. ומלבד שתירוץ זה הוא התירוץ השני, שבד"כ קי"ל כותיה, גם בסברא הדברים נראים, שאיך יסייע לו לעשות איסור דרבנן אם צריך להפרישו ממנו כשעושה מאליו. ולכן אין זה נכון שדעת הבית יהודה שאין דין מסייע באיסור דרבנן, אלא שהוא העלה צד כזה, אבל למעשה לא ס"ל כן.

וע"כ העיקר הוא שיש איסור דרבנן של 'מסייע' גם באיסורים דרבנן, ואסור אפילו להניח מאכל לפני מי שלא יברך [ופוסקי זמננו דנו אם ישנא את שומרי התורה וכדומה, וזה ענין אחר].
מחילה, לא קראתי הכל, אבל אם אני מבין נכון זה חולק על הרב עובדיה ולא על הרב בוטבול. לא כן?
 
אבל אם אני מבין נכון זה חולק על הרב עובדיה ולא על הרב בוטבול. לא כן?
החלק השני כן.
החלק הראשון לגבי לתת לפניו ביד או להניח לפניו - לא זוכר אם הרב עובדיה היקל בזה.

גם לא זכור לי שהרב עובדיה כתב 'שמותר לכתחלה' להניח לפני חילוני מאכל שלא יברך עליו. אפילו אין צורך להחמיר. כאילו שכל ההנחות האלו הם הל"מ ומותר גמור.
 
החלק השני כן.
החלק הראשון לגבי לתת לפניו ביד או להניח לפניו - לא זוכר אם הרב עובדיה היקל בזה.

גם לא זכור לי שהרב עובדיה כתב 'שמותר לכתחלה' להניח לפני חילוני מאכל שלא יברך עליו. אפילו אין צורך להחמיר. כאילו שכל ההנחות האלו הם הל"מ ומותר גמור.

מרן הראש"ל ר' דוד יוסף מספר שכאשר היו באים שרים בממשלה וכדומה, ואביו היה נותן להם פיצוחים ושתיה, היה מברך ואומר להם לכוון לצאת י"ח.
 
"אדם שאכל והקיא את כל האוכל שאכל מיד לאחר שאכל, לכאורה אין כאן שביעה לאחר שהקיא, הלכה למעשה שצריך לברך כמו דין מי שאכל כזית ולא שבע שחייב לברך מדרבנן אע"פ שלא שבע, על עצם האכילה צריך לברך, וה"ה אם הקיא, בגלל שאכל כזית, אפילו שלא שבע - חייב לברך מדרבנן"

נ.ב.
כה"ח סי' קפ"ד אות ל"ד:
מי שאכל או שתה והקיאו כתב בתשובת קול אליהו ז"ל חלק אורח חיים סימן ט' דכיון דלענין איסור בתר הנאת גרונו אזלינן הוא הדין לענין ברכה חייב לברך, והגם דקיימא לן דכל שנתעכל המזון שבמעיו לא יברך והכא נמי אין לך עיכול גדול מזה לא יבצר אם לא נשאר תמצית מן המאכל במעיו, אמנם מי שאכל כזית ממש והקיא שיעור כזית ממש בהא ודאי לא יברך אחריו שהרי נתעכל יעו"ש. אמנם הפתח הדביר אות ג' הרבה להשיב עליו מדברי הפוסקים ז"ל וגם הביא דברי הברכי יוסף דלקמן סימן ר"ח אות א' וסימן ר"י אות ג' והעלה לענין מעשה בהקיא מה שאכל ונסתפק לו אם נשאר במעיו כזית או כביצה או לא נשאר כלום דאין לברך ברכה אחרונה יעו"ש. וכן כתב בן איש חי פרשת חקת אות י"ג. ואם אפשר יש לאכול עוד כדי לברך, ואם לא אפשר ישמע ברכה מאחרים או יברך בלבו כמו שכתבנו לעיל אות כ"ב יעו"ש ע"כ.


פסקי תשובות אורח חיים סימן קפד אות ח



ח. ברכה אחרונה למי שהקיא אכילתו

שם: עד שיתעכל המזון שבמעיו. ומי שהקיא כל מאכלו או שתייתו, הסברא נותנת לומר שפטור32 מלברך ברכה אחרונה, שאין לך עיכול גדול מזה כשהמאכל והמשקה כלל אינו במיעיו, אך אין הדברים אמורים33 אלא כשיודע שהקיא ופלט כל מה שאכל, אבל אם משער שחלק מהמאכל נשאר במיעיו באופן שמרגיש איזה הרגשת שובע מאכילתו אף אחרי הקאתו, יברך ברכה אחרונה, ואם יוכל לאכול עוד לאחר הקאתו למען הסר כל ספק34 שפיר טפי.



32 . כן העלו בס' נזירות שמשון סי' זה (הו"ד בילקוט מפרשים שבסוף השו"ע הנדמ"ח) ובשו"ת תורה לשמה סי' קכ"ה ושו"ת שבה"ל ח"א סי' ר"ח בהערות לסי' ר"ח, וכ"ז דלא כשו"ת קול אליהו סי' ט' דבתר הנאת גרונו אזלינן, וכיון שנהנה חייב לברך, וע"ע שע"ת ריש סי' ר"ח ומש"כ בסי' ר"ד אות י"ג. והנה, יש לדון בזה עפ"י דברי החזו"א (שם) עפ"י מה שמצינו (ברכות מח ב) שמשה רבינו ע"ה תיקן ברכת הזן על אכילת המן, וביומא (ע"ה ב) שהיה המן נבלע באברים בלי ענין עיכול ומסיק החזו"א דשיעור עיכול אמרינן כשהפסיק ממעשה האכילה, אבל אם לא הפסיק ובירך תיכף בגמר האכילה שפיר דמי אף שכבר נתעכל המזון, כבמן, עכתו"ד, ולפי"ז אם יברך מיד לאחר הקאתו ללא היסח הדעת והפסק שפיר דמי, אך יש לחלק דבמן המאכל נבלע באברים ונהנה הגוף ממנו משא"כ בהקיא דלא נהנה כלל מאכילתו, אך יש לעיין אם נמשכה אכילתו זמן מה והרגשת השובע כבר נכנסה לאבריו, אף שהקיא אח"כ כל מאכלו, מ"מ נימי הדם שבמיעיו כבר הספיקו לספוג את התמצית מאכילתו.
33 . עיין בארוכה בזה בשו"ת אורח ישראל חאו"ח סי' י"ט.
34 . דמצינו בס' נזירות שמשון (שם) "המקיא וכו' הוא כנתעכל ולא קרינן ביה ושבעת, ואף על גב דיש לומר שמא לא הקיא הכל, מ"מ הו"ל ספיקא דרבנן".
 
"נשים ספרדיות לא מברכות ברכות ק"ש. נשים אשכנזיות מברכות ברכות ק"ש"

נ.ב.
צ"ל נשים 'הנוהגות כדעת הרב עובדיה' לא מברכות ק"ש. אולם נשים 'הנוהגות כדעת הב"י ושאר גדולי ספרד', וכן נשים אשכנזיות מברכות ברכות ק"ש.
 
"אם קפץ החשמל בשבת ונדלקה התאורה חרום. האם אפשר להוציא מהחשמל שאינו פועל כעת ולטלטל את המנורה. תשובה מי שמיקל בזה יש לו על מה לסמוך במיוחד שזה נורת לד ולא ליבון".
"צריך להתנות מלפני השבת על הכבל חשמל שמחובר לתאורה חרום? תשובה: לא, גם הכבל חשמל הוא כלי שמלאכתו לאיסור".

נ.ב.
טעות חמורה!
הכבל דינו כדין 'מוקצה מחמת איסור', דומיא דנר שדלק בערב שבת, שהרי בין השמשות שהחשמל פעל - היה אסור להוציא את הכבל משום שהיה מדליק את המנורה. וחובה להתנות!
 
"אכל קורנפלקס עם חלב ובירך על הקורנפלקס ופטר את החלב מדין עיקר וטפל, ונשאר לו חלב בסוף ושותהו לבדו אינו צריך לברך עליו, זה ט"ז מפורש. וזה לא משנה בכמויות, אם החלב הגיע בתור טפל, אפילו שהוא כמות גדולה, בגלל שהוא הגיע בתור טפל, הברכה של העיקר פוטרת אותו"

נ.ב.
טעות!

משנה ברורה סימן קסח ס"ק מו

ואם אכל המרקחת מלמעלה [מב] והשאיר הרקיקין ואכלן בפני עצמן צריך לברך במ"מ עליהם אך אם אכלן ביחד [מג] ונשאר עוד קצת רקיק בלא מרקחת אין צריך לברך עליו כיון דעיקר אכילתו היה ביחד ונחשב לטפל להמרקחת אין חוששין על גמר האכילה:


[מב] ט"ז:
[מג] גם זה ממשמעות הט"ז, והעתיקו הגר"ז לדינא, עיין שם:
 
נערך לאחרונה:
אם אינני טועה,
הגר"מ לוי הביא רשב"א שסובר שאפי' כמות גדולה זה נשאר טפל.
אמנם הוא ז"ל חידש ברוחב דעתו הגדולה שבמקרה כזה יש לברך כיון שזה משקה ואוכלואין המשקה נטפל לגמרי
אפשר לחלוק עליו אבל זהו דעתו המחודשת
 
צ"ל נשים 'הנוהגות כדעת הרב עובדיה' לא מברכות ק"ש. אולם נשים 'הנוהגות כדעת הב"י ושאר גדולי ספרד', וכן נשים אשכנזיות מברכות ברכות ק"ש.
מה ציפית, שרב יאמר לך את ההיפך ממה שהוא חושב ומכריע?
 
ראשי תחתית