ברכה לנשים על מצוות עשה שהזמן גרמא

  • יוזם הנושא יוזם הנושא אור תורה
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
בדיוק הפוך, העלתי פה רק את הדברים שנכנסתי לסוגייות עד הסוף...
כנראה שיש כמה סוגי מוחות ושכלים. יש את השכל של תלמידי הרב עובדיה והרב יצחק שמנסים לשכנע את עצמם ואת אחרים שהם 'ניטרליים', ורק 'במקרה' יוצא להם ברוב הדברים כדעת הרב עובדיה כיון שזוהי האמת הברורה.

ויש את השכל של תלמידי החכמים השונים שאין ביניהם קשר ואין להם שום חיבור, 'ובמקרה' ברוב הדברים הנ"ל יצא להם שלא כמותו.
 
משום מה כל הכותבים פה זה נראה שיש לכם נגיעות אישיות וקנאה שדווקא הפסקים של מרן זצוק"ל התקבלו...
- אבל תדעו לכם שאני לא באתי כמוכם מנגיעות אישיות... לפני עשר שנים בתור בחור אמרתי לעצמי כמו איזה רק אני ילך??
אז פתחתי לעצמי 50 נידונים ולמדתי אותם מתחילה ועד סוף במשך שנה והיה ברור לי כמו מי אני הולך... (ולא רק לי, לא סתם רוב ככל עם ישראל הולך אחרי מרן זצוק"ל)
לגבי דידי חלק מהדברים אכן האמת שם.
אך חלק גדול לא.
וגם בפסקים אלה.
ומי שלמד הסוגיות בעיון יראה.
אך כמובן מי שמתחיל וגומר ביביע אומר.
כמו שראינו זאת הפעם. שמתעלמים מדברי כולם ונאחזים באיזה דקדוק.
אז עם שכל ישר כזה אין לנו יכולת להתווכח.
 
כך מדוייק היטב מההקדמה של מרן.
אני התכוונתי ב"למעשה"
ובמה קיבלנו הוראות מרן

ומהאחרונים הנ"ל שהבאתי ועוד רבים שלא הבאתי מבואר להדיא שאף במנהג מאוחר לא קיבלנו הוראות מרן
"והם אמרו והם אמרו"
איו לנו עדיין שום מקור למשפט שכתבת "רק מנהגים קודם מרן"
זה משפט שרץ בספרי זמנינו ובחוברות ועלונים למיניהם בלא שום מקור
ואיפכא - מכל המקורות של הפוסקים לדורותיהם שכתבו שקיבלנו הוראות מרן, הם עצמם חיזקו אף מנהגים מאוחרים ממרן
 
רוב ככל גדולי ישראל והת"ח הספרדים הולכים אחרי הוראות מרן זצוק"ל (ובנו ממשיך דרכו)
 
ו"האמת" שהחומרא הכי חשובה שיש לנו זה להחמיר בצאת שבת לר"ת.
כדאי לפתוח אשכול בפנ"ע,
זה א' החידושים של מרן הכי קשים לעיכול.
בפרט שזה נגד השו"ע סי' רצג, שחור ע"ג לבן
ובכל תורת מרן הגרע"י אין זכר לשאלה חמורה זו, שסותרת בהדיא את כל משנתו.
 
רוב ככל גדולי ישראל והת"ח הספרדים הולכים אחרי הוראות מרן זצוק"ל (ובנו ממשיך דרכו)
ההיפך הוא הנכון.
ורוב גדולי ישראל הספרדים שהתעסקו בהלכה, לא הסכימו על דרכו המחודשת של מרן זיע"א,
יתר על כן, רוב גאוני אשכנז שעסקו בהלכה בעיון מהשבט הלוי ועד האורחות שבת, כולם נטו מדרכו, והאשכנזים היחידים שמתיחסים לספריו בהלכה זה המלקטים דוגמת פסק"ת ונט"ג.
ואכמ"ל בנושא כאוב זה.
 
כדאי לפתוח אשכול בפנ"ע,
זה א' החידושים של מרן הכי קשים לעיכול.
בפרט שזה נגד השו"ע סי' רצג, שחור ע"ג לבן
ובכל תורת מרן הגרע"י אין זכר לשאלה חמורה זו, שסותרת בהדיא את כל משנתו.
נגד השו"ע??
רואים שלא נכנסת לסוגייא השו"ע שם כותב להדיא כר"ת!
 
ההיפך הוא הנכון.
ורוב גדולי ישראל הספרדים שהתעסקו בהלכה, לא הסכימו על דרכו המחודשת של מרן זיע"א,
אני לא יתווכח איתך על מציאות פשוטה...
ומה בדיוק "הדרך המחודשת" ("קיבלנו הוראות מרן"?? להתסמך על הרבה ספיקות בדרבנן בעוד שאנחנו סומכים על ס"ס להתיר א"א לעולם??)
 
אכן, אבל לא ראינו א' מפוסקי הספרדים שכתב תשובה והוכיח נגד השו"ע שיכולות לברך. רק נמשכו אחר שכבר נהגו הנשים לברך.
ומ"ש מרן החיד"א לקיים המנהג ע"פ מ"ש בשו"ת מן השמים, ראה ביבי"א מ"ש בזה. ושיש הרבה הלכות שכ' שו"ת מן השמים ואין אנו נוהגים כדבריו.
וכבר ידוע שאפילו ברכות הנהנין נשים לא בירכו מחוסר ידיעה, ואיך יש להביא מהם ראיה למנהגים הסותרים את דברי רבותינו שאנו הולכים אחריהם?.
יש מושג של מנהג נגד מרן, אתה הרי בודאי מכיר את זה ...
 
אבל מה שאני כן יודע,
ש"האמת" שברור שאין שום קולא ללבוש את הפאות של ימינו. (ואם היה מקום להקל לגרושה וכדו' זה בפאות של זמנם)
ו"האמת" שהחומרא הכי חשובה שיש לנו זה להחמיר בצאת שבת לר"ת.
ו"האמת" שאין לעמוד בקריאת עשרת הדברות.

חז"ל הורו שאסור לדיין לשמוע את טענותיו של אחד מבעלי הדין שלא בפני הצד שכנגד, שנאמר: "שמוע בין אחיכם ושפטתם צדק". איסור זה נלמד גם ממה שנאמר "לא תשא שמע שוא" - "אזהרה לדיין שלא ישמע דברי בעל דין, עד שיבוא בעל דין חברו". והטעם: "כדי שלא תכנס לנפשו צורת הדברים אין יושר להם ולא אמיתות" (ספר המצוות להרמב"ם ל"ת רפ"א).

וככל הנראה "האמת" שלך מעוותת מאוד, היות ושמעת רק צד אחד, ולא פתחת שום ספר חוץ מ"יביע אומר".

ואם היית פותח רק את ספריו של מרן הגאון רבי שלום משאש זצוק"ל, רבה של ירושלים וידידו הטוב של הגר"ע יוסף, היית רואה שאין שום טעם להחמיר בחומרת ר"ת כאשר לעינינו זה לילה וכך הוא מנהג ישראל מימים ימימה, ואין שום טעם להחמיר בחומרת הרמב"ם שלא לעמוד בעשרת הדיברות כאשר אין כיום חשש תרעומת המינים, וכך הוא מנהג ישראל מימים ימימה.

ולגבי "פאות ימינו" האמת רחוקה ממך כרחוק מזרח ממערב.

ראשית נתחיל מהגר"ע יוסף עצמו: ברור ופשוט שאין שום הבדל מהותי בין הפאות מלפני 30-40 שנה להיום (ואבן מקיר תזעק על פאות הקאסטם וכו' וכו', כבר אז, ומאז עולם כמנהגו נוהג). כך שהיתרו של הגר"ע יוסף לגרושה ואלמנה, ולאחר מכן במקרים פרטיים גם לנשואה (מסיבות כל דהוא, כמפורט בשו"ת מעיין אומר), בוודאי שייך בפאות ימינו.

ומרוב שמיהרת לתרץ תירוצים מופרכים, לא שמת לבך שדבריך הם נגד דברי הגר"ע, שהרי בד בבד כאשר התיר פאה לגרושה ביביע אומר חלק ד', כתב בחלק ה' על ה"פאות הנכריות שנתחדשו בזה"ז, לא רק שהן דומות לשערות הטבעיות, אלא גם עולות עליהן ביפין ובטיבן ובמראיתן, עד שאף הפרוצות משתמשות בהן לנוי וליופי", וממילא מה שאסר לנשואה התיר לגרושה (שזה בפני עצמו צ"ע, כי מצד הצניעות אין שום הבדל).

ולמעשה מה שכתב שהפאות יותר יפות משיער, אין זו ראיה לאסור, שכן לא מצינו מעולם הלכה כזו שאסור לאשה ללבוש את הבגד המייפה אותה, ועל הפסוק "ובדם ענבים סותה" פירש רש"י בגדים צבעוניים המסיתים את הזכר להסתכל בה, וגם זה לא נאסר אלא אדרבה נצטווינו לקנות לה ברגלים, ולכן גם אם הפאות יפות יותר מהפאות של פעם (למרות שיופי זה ענין של טעם ואופנה חולפת) אין בכך סיבה כלשהי כדי לאסור.

שנית, ברור ופשוט לכל בר בי רב דחד יומא שפותח את ספרי השו"ת שעוסקים בנושא הפאה מזה 500 שנה, שמהרגע הראשון דובר על פאות הנראות זהות לשיער הטבעי (וממילא יפות כמותו), וכן היה בזמן הגמ' כדמוכח מנזיר דף כ"ח שהבעל ניחא ליה בפאה נכרית ואינו יכול להפר לה מה שנדרה להתגלח, כי הפאה היתה נראית זהה לחלוטין. וכן היה גם לפני 3400 שנה כאשר הבאתי כאן.

ולהלן מקצת ציטוטים:

"שיער שמביאין מבחוץ ומקלעין אותו יפה יפה, ומניחין אותו בראשי כלות כל ימי חופתן" (תשובות הגאונים)

"שיער שעושה בקפח והקרח נותנן בראשו, ונראה כי אותו שיער שבקפח שיער ראשו הוא" (רבינו חננאל)

"ידבקו בו שיער נאה, והרבה... כדי שתתקשט בשיער" (רמב"ם)

"מחלפות שיער שנשים מרכיבות על ראשיהן להתייפות בהן, אם אין להן שיער רב, וכל מי שרואה אותן חושב שהוא טבעי" (רבי תנחום הירושלמי, מן הראשונים)

"וכיון שאינו ניכר אם הוא משיער גופה או משיער נכרית" (ישועות יעקב, תקס"ט)

"או נשים נשואות, שאינן יכולות להראות קלעי שערן, דשיער באשה ערוה, עושות קישורין כפאה נכרית, להראות כאילו הן שערותיהן ממש" (אפי זוטרי, תקנ"ז)

"יש לה הקישוט בפאה נכרית כמו בשיער של עצמה" (מגן גיבורים, תקפ"ט)

"פאה נכרית דנשי דידן, שאין אדם יכול להבחין אם בשיער עצמה או בפאה נכרית היא מתקשטת" (תורת שבת, תקצ"ט)

"אי אפשר להכיר בלי הבחנה אם הוא שיער שלה או של אחרת" (קנאת סופרים, תרכ"א)

"הפאה נכרית שנראה כשערה ממש" (הרי בשמים, תרכ"ח)

"וכנראה בחוש הראות דהאשה מביאה פאה נכרית ועושה אותם קליעות להתנאות בם, ולכן מנה הכתוב השיער בכלל הקישוטין" (בן יהוידע, תרנ"ח)

"מה שנהגו הנשים ללבוש פאה נכרית בראשן עד שנראה כאילו הולכות בשערות עצמן מגולות" (חסד לאברהם, תרנ"ח)

"נכד[ת]י הענדל-רייזל'ה, עליך מאוד יפה הפאה, אני זוכר היטב האיך הולמת אותך הפאה, בהחלט תענוג ('א מחייה') להביט" (הגאון רבי יעקב דוד וילובסקי זצ"ל (המכונה רידב"ז), במכתב לנכדתו, אשת הגאון רבי יחזקאל אברמסקי זצ"ל, תר"פ).

"התחילו עתה ללכת בפאות העשויות משערות קצרות תלויות באופן שאין ניכר כלל אם היא נשואה או פנויה" (ברכה שלמה, תרפ"ח)

"כיון שיודעים העולם שיכולין עתה לעשות הפאה נכרית יפה כל כך שתיראה כשערות עצמה, אמאי נחשוד אותה" (סתרי ומגיני, תרצ"ב)

"ישנן בעלות מקצוע מומחיות מפורסמות כאלו, שמעבדות פאות נפלאות, שהרואה אותן לא יכיר בשום אופן שאלו הן פאות נכריות" (המאור, תשי"ג).

"ובפרט בזמננו, שאפשר להשיג פאה נכרית בכל הצבעים, והיא נראית יפה עוד יותר מהשיער שלה עצמה" (שיחת הרבי מליובאוויטש, תשי"ד)
 
נגד השו"ע??
רואים שלא נכנסת לסוגייא השו"ע שם כותב להדיא כר"ת!
כבודו למד קרוא וכתוב?
כתוב שלוש כוכבים,
מה אתה רוצה?
לא למדת קצות ונתיבות המשפט?
אוסיף עוד פרט חשוב ונדבך רציני על דבריך הרב @מתוק מדבש

בשו"ע ביור"ד להדיא נגד ר"ת סימן רסב סעיף ה'
וז"ל "אם נולד כשהיו נראים ברקיע כוכבים קטנים מאוד יש לסמוך על הכוכבים לספק למול למחרת וכו' ואע"פ שהיה הרקיע מזהיר כעין אורה של יום".
כותב להדיא- אף אם הרקיע מזהיר כאור יום, אם ראית כוכבים קטנים זה לילה, וזמן זה שהרקיע עדיין מאיר לכה"פ 20 דקות אחרי השקיעה אפשר עדיין לקרוא לרקיע שהוא מואר, וע"ז כותב השו"ע שאם יש כוכבים קטנים זה לילה ולכן ימול למחרת
דלר"ת- רק אחרי 72 נגמר היום דאז הרקיע שחור לגמרי.

ולא רק במקום הזה כתב "כוכבים", אלא בעוד מקומות

סימן רלה סעיף א'- זמן קריאת שמע בלילה משעת יציאת שלשה כוכבים קטנים, ובב"י- ביאר שם בשם ר' יונה דמעיקר הדין צריך ג' כוכבים בינונים אלא מאי כיון שלא בקיאין להבדיל בין גדולים לבינוניים נקטינן קטנים.

סימן רמט סעיף ד'- אם קיבל עליו להתענות בער"ש צריך להתענות עד צאת הכוכבים וכו'.

סימן רצג סעיף ב'- צריך לזהר מלעשות מלאכה עד שיראו שלשה כוכבים קטנים ולא יהיו מפוזרים אלא רצופים, ובב"י שם מבואר דרק לענין צאת שבת הצריכו את הרצופים מדין תוספת שבת.

סימן תפט סעיף ב'- אם טעו ביום המעונן ובירכו על ספירת העומר וכו' והמדקדקים אינם סופרים עד צאת הכוכבים וכן ראוי לעשות.

סימן תקסב סעיף א'- כל תענית שלא שקעה עליו חמה דהיינו שלא השלימו עד צאת הכוכבים אינו תענית.

וכן שם סעיף ב'- יש אומרים שמי שרגיל להתענות בעשרת ימי תשובה וכו' אין צריך להתענות עד צאת הכוכבים.

וכן שם סעיף ג'- יחיד שקיבל עליו תענית סתם בערב שבת צריך להתענות עד צאת הכוכבים.

וכן שם סעיף ד'- תענית חלום צריך להתענות עד צאת הכוכבים.

סימן תרכד סעיף ב'- צריך להוסיף מחול על הקודש גם ביציאתו שימתינו מעט אחר צאת הכוכבים.

וכן בחו"מ​

סי' של"א סעיף א' ברמ"א- לא היה מנהג בעיר או שאמר להן אני שוכר אתכם כדין תורה חייבים לצאת מביתם בזריחת השמש ולעשות במלאכה עד צאת הכוכבים.

כל המקומות הללו- לא מוזכר שום דבר מד' מילין ושום דבר מ- 72 דקות, כלום, רק כוכבים

ולא דיבר על איזה עין מסויימת או איזה צורך במיקרוסקופ, או איזה חוזה בכוכבים, אלא לכל אדם באשר הוא בכל המקומות אם ראה כוכבים הוא לילה בלי תנאים ובלי שעונים ובלי לספור דקות ומילים
 
סימן תפט סעיף ב'- אם טעו ביום המעונן ובירכו על ספירת העומר וכו' והמדקדקים אינם סופרים עד צאת הכוכבים וכן ראוי לעשות.

סימן תקסב סעיף א'- כל תענית שלא שקעה עליו חמה דהיינו שלא השלימו עד צאת הכוכבים אינו תענית.

וכן שם סעיף ב'- יש אומרים שמי שרגיל להתענות בעשרת ימי תשובה וכו' אין צריך להתענות עד צאת הכוכבים.

וכן שם סעיף ג'- יחיד שקיבל עליו תענית סתם בערב שבת צריך להתענות עד צאת הכוכבים.

וכן שם סעיף ד'- תענית חלום צריך להתענות עד צאת הכוכבים.

סימן תרכד סעיף ב'- צריך להוסיף מחול על הקודש גם ביציאתו שימתינו מעט אחר צאת הכוכבים.
[]
וכן בחו"מ[/]
סי' של"א סעיף א' ברמ"א- לא היה מנהג בעיר או שאמר להן אני שוכר אתכם כדין תורה חייבים לצאת מביתם בזריחת השמש ולעשות במלאכה עד צאת הכוכבים.
בקודמים מסכים. באלה אין הכרח שלא מדבר על "מושג" צאה''כ שנתבאר במקומו.
 
בשו"ע ביור"ד להדיא נגד ר"ת סימן רסב סעיף ה'
וז"ל "אם נולד כשהיו נראים ברקיע כוכבים קטנים מאוד יש לסמוך על הכוכבים לספק למול למחרת וכו' ואע"פ שהיה הרקיע מזהיר כעין אורה של יום".
כותב להדיא- אף אם הרקיע מזהיר כאור יום, אם ראית כוכבים קטנים זה לילה, וזמן זה שהרקיע עדיין מאיר לכה"פ 20 דקות אחרי השקיעה אפשר עדיין לקרוא לרקיע שהוא מואר, וע"ז כותב השו"ע שאם יש כוכבים קטנים זה לילה ולכן ימול למחרת
דלר"ת- רק אחרי 72 נגמר היום דאז הרקיע שחור לגמרי.
זה לכאו' הקושיא הכי חמורה על כל שיטת מרן הגרע"י.
מפורש שאם יש כוכבים, אפי' אם יש יום זורח, עושים ככוכבים. ונפל פיתא בבירא.
ושוב בינותי, שמקור ד' השו"ע זה המרדכי, ואצלו בחו"ל יש עב דקין מהשקיעה ועדיין אור, ולק"מ.
דיתכן שהכוונה אור וכוכבים אחרי שעברו ד' מילין.
 
בקודמים מסכים. באלה אין הכרח שלא מדבר על "מושג" צאה''כ שנתבאר במקומו.
זה לא נכון
כי אם השו"ע היה כותב "לילה" כמו שנתבאר במקומו, לחיי.
אבל הוא תולה הכל בכל מכל כל ב"כוכבים".
ולר"ת הכוכבים בכלל לא משחקים תפקיד [להבנת הגרע"י, ואין דבריו מוסכמים, כי המנחת כהן ועוד ועוד כותבים שהכל תלוי בכוכבים גם לר"ת!]
בר מין דין,
כבר הוכיח מרן הנאמ"ן זיע"א שהרי|ף הרא"ש והרמב"ם סוברים כוכבים וג' רבעי מיל, הוכיח בבירור באופן שאין שום רוחות שבעולם מוזזיתן.
ואף א' לא השיב על דבריו, גם לא מרן הראש"ל שליט"א בספרו העצום "כי בא השמש".
והבן כי הרבה יש להבין.
 
זה לא נכון
כי אם השו"ע היה כותב "לילה" כמו שנתבאר במקומו, לחיי.
אבל הוא תולה הכל בכל מכל כל ב"כוכבים".
ולר"ת הכוכבים בכלל לא משחקים תפקיד [להבנת הגרע"י, ואין דבריו מוסכמים, כי המנחת כהן ועוד ועוד כותבים שהכל תלוי בכוכבים גם לר"ת!]
לא חושב שזו ראיה. כי המושג צה''כ מבואר בגמ' ובחז''ל כמושג בסיסי, ואין כח בדיוק כזה לדחות דברים מפורשים בסימן רסא.
אולם יש ראיות אחרות. ויש לי בזה אריכות גדולה. ואולי בהזדמנות
 
ואין כח בדיוק כזה לדחות דברים מפורשים בסימן רסא
אם נלך במהלך של המנחת כהן והפר"ח זה יובן היטב
שאע"פ שהם היללו וקילסו את שיטת ר"ת, מ"מ כתבו להדיא דהכוכבים קובעים לכל מקום, והמנחת כהן כתב שבא"י אחרי 40 זה כבר לילה אע"פ שסבר כר"ת
אולם יש ראיות אחרות
כוונתך כנראה לתפילת נעילה דכתב דזמנה מ"שהחמה בראש האילנות" דזה יוצא חצי שעה לפני השקיעה הרגילה, ועל זה כתב שצריך למהר כדי להספיק עד צאת הכובים, דזה לא מסתדר עם ר"ת
והיה מי שמתרץ- דהיה להם אריכות בפיוטים ותחנונים וכו'
אולם כולם מכירים את הסידורים שהיה להם "ונציה רפ"ד" ועוד, ושום דבר מהסידורים הישנים שהם התפללו, אין שם שום אריכות ואין שום תוספות מיוחדות, תפילה רגילה כמונו
שוב בינותי, שמקור ד' השו"ע זה המרדכי, ואצלו בחו"ל יש עב דקין מהשקיעה ועדיין אור, ולק"מ.
דיתכן שהכוונה אור וכוכבים אחרי שעברו ד' מילין.
הן אמת
הבעיה היא שהשו"ע פסק זאת בשו"ע שזה התחבר כבר באר"י ולא מסתדר עם המקום של המרדכי כלל
 
כבר הוכיח מרן הנאמ"ן זיע"א שהרי|ף הרא"ש והרמב"ם סוברים כוכבים וג' רבעי מיל, הוכיח בבירור באופן שאין שום רוחות שבעולם מוזזיתן.
בדעת הרמב"ן יש לי ראיות ברורות לא כן. ועיין בשו''ת מהרי''ף.
ולר"ת הכוכבים בכלל לא משחקים תפקיד [להבנת הגרע"י, ואין דבריו מוסכמים, כי המנחת כהן ועוד ועוד כותבים שהכל תלוי בכוכבים גם לר"ת!]
אכן הבנת המנח''כ היא ההבנה הכי מסתברת בשו''ע. בצירוף כל המקורות.

מצרף כאן תמלול, של מאמר שמסרתי על זה:
בבאנו לעיין בסוגיית בין השמשות ושיעור "צאת הכוכבים", שהיא מסוגיות היסוד בהלכה, הנוגעת לעניינים רבים ככניסת ויציאת שבת וימים טובים, זמני תפילה, איסורי מלאכה ועוד. הסוגיא נדונה בהרחבה יתרה בספרות הראשונים והאחרונים, ומקור יסודי לדיון זה מצוי בגמרא במסכת שבת (לה ע"ב), שם נאמר בשם רב יהודה אמר שמואל: "כוכב אחד יום, שנים בין השמשות, שלשה לילה". עוד מבארת הגמרא, בשם רבי יוסי, שהכוכבים שעליהם דיבר שמואל אינם הכוכבים הגדולים הנראים ביום, ואף לא הקטנים הנראים רק בלילה, אלא "בינוניים".

עיקר הדיון בסוגיא זו הוא בבירור שיעור הזמן שחולף משעת שקיעת החמה ועד הופעת שלושה כוכבים בינוניים אלו, ומה גדר זמן זה לעניין הלכה. מן המקורות שלפנינו עולה כי קיימות שיטות עיקריות שונות בשיעור זה, וחילוקי דעות רבים בפרטיהן ובפרשנות המציאות על פיהן.


שיטת רבינו תם (ר"ת):

שיטה מרכזית בסוגיא זו היא שיטת רבינו תם, המיוחסת על ידי רבים (הבית יוסף והאחרונים) גם לגאונים. שיטה זו מבוארת בתוספות (פסחים לה: ד"ה תרי תלתי מיל), והיא מבוססת על הבנה שיש שתי שקיעות:
  1. תחילת שקיעה: השעה שהחמה מתחילה להיכנס ל"עובי הרקיע".
  2. סוף שקיעה: השעה שגוף השמש נכנס לגמרי ונתכסה מן העין, אך עדיין יש אור.
ר"ת סובר שזמן "בין השמשות" מתחיל מסוף שקיעה זו ונמשך עד צאת הכוכבים. על פי חשבון המיל של ר"ת (4 מיל מ"תחילת השקיעה" עד צאת הכוכבים, ו-3/4 מיל מ"סוף השקיעה" עד צאת הכוכבים), כפי שנתפרש באחרונים, הזמן שבין סוף שקיעה לצאת הכוכבים הוא כשיעור 3/4 מיל. שיעור זה, לפי שיטות שונות בחשבון המיל, הוא:
  • כ-18 דקות לפי חשבון 24 דקות למיל (30 מיל ב-12 שעות).
  • כ-13.5 דקות לפי חשבון 18 דקות למיל (40 מיל ביום), וכך נפסק בשו"ע סימן תנ"ט.
  • אך הזמן מתחילת שקיעה (של ר"ת) עד צאת הכוכבים הוא 4 מיל. לפי חשבון 18 דקות למיל, מדובר על כ-72 דקות. לפי חשבון 24 דקות למיל, מדובר על כ-96 דקות. כלומר, בין תחילת שקיעה לסוף שקיעה יש כ-3.25 מיל, שהם כ-58.5 דקות (לפי 18 דקות למיל). לכן, לפי ר"ת, צאת הכוכבים הוא כ-72 דקות מתחילת שקיעה, או כ-13.5-18 דקות מסוף שקיעה (כשגוף השמש נעלם לגמרי).
שיטת ר"ת זו, המצריכה זמן ארוך יחסית עד צאת הכוכבים, נתקבלה על ידי רובם ככולם מגדולי הראשונים, הן באשכנז (בעלי התוספות, ר"ת, מרדכי) והן בספרד (רמב"ן, רשב"א, ריטב"א, ר"ן, רא"ש). גם מרן הבית יוסף והשולחן ערוך (סי' רסא) פסקו למעשה כר"ת. רבים מגדולי האחרונים פסקו והנהיגו כשיטה זו, ביניהם המג"א, הגרעק"א, החת"ס, הלבוש, אליה רבה, הפר"ח, מהר"ח אבולעפיא, ומרן החזון איש והגר"ע יוסף שפסקו ששיטה זו היא דין ולא חומרא בעלמא.


קשיים על שיטת ר"ת (בפרשנותה המקובלת):
על שיטת ר"ת נשאלו קושיות רבות, הן מצד המציאות והן מצד סוגיות שונות בש"ס:
  • מציאות: אחר שיעור 4 מיל (72 דקות ומעלה מתחילת השקיעה), הרקיע מלא בכוכבים לאין מספר, ולא רק שלושה כוכבים כפי שמשמע מהגמרא בשם שמואל.
  • יישובי הקושיא מהמציאות: מהר"י פראג'י מיישב שהכוכבים שדיברה עליהם הגמרא הם "כוכבים בינוניים בגדולה וגדולים באורה", שהם קשים לזיהוי ודורשים בקיאות, ואינם הכוכבים הרגילים הנראים בכמות גדולה מאוחר יותר. יש שהציעו (הרב איסר זלמן מלצר בשם הרב דוד בהר"ן) שראיית הכוכבים שלנו השתנתה ביחס לזמן הגמרא, אך דעה זו קשה.
  • סימני הגמרא: הגמרא והירושלמי (ברכות פ"א ה"א) נותנים סימנים ללילה: "הכסיף העליון והשוה לתחתון" (השחיר העליון והשווה לתחתון). סימן זה מתקיים הרבה יותר מאוחר מזמן קצר לאחר שקיעת גוף השמש, וגם מאוחר יותר מ-13.5-18 דקות, ונראה שלעיתים אף אחרי 58 דקות השמים עדיין מאירים. הרמב"ם בפירוש המשנה (ברכות פ"א מ"א) וביד החזקה (הל' תרומות יד,ג) מבאר שצריך שהרקיע "יטהר מן האור" לגמרי, וזה לוקח זמן מרובה.
  • סוגיות הש"ס:
    • שבת לה ע"ב (רבא): רבא אמר להדליק נרות כשהשמש עדיין על ראשי הדקלים, שנראית לעין. אם לפי ר"ת יום גמור נמשך זמן רב אחרי שקיעת גוף השמש, קשה למה רבא אמר להקדים כל כך, ונראה שיש בכך ראיה נגד ר"ת.
    • פסחים ב ע"א: נאמר "עד צאת הכוכבים יממא הוא", שלכאורה קשה אם בין השמשות מתחיל מיד לאחר שקיעת החמה. תוספות שם מבאר שהכוונה לזמן שבו היו עוסקים במלאכה בימי עזרא עד צאת כוכבים, שהיה זמן רב קודם הלילה הוודאי.
    • זבחים נו ע"א: דם הקרבן נפסל בשקיעת החמה. קשה אם אחר שקיעה ראשונה יום גמור לשיטת ר"ת. תוספות שם מיישב שמדובר בריבוי מיוחד מהפסוק.
  • ארצות הצפון: לפי שיטת ר"ת (72 דקות), בארצות הצפון (כמו וילנא ואנגליה) בחודשי הקיץ אין חושך מוחלט כשיעור זה כלל, ולכאורה לא יהיה לילה בחודשים אלו, דבר שהוא תמוה ולא יעלה על הדעת שאין מצוות לילה במקומות אלו. קושיה זו נחשבת עצומה על שיטת ר"ת.

השיטה המיוחסת לגאונים (על פי מהר"ם אלשקר):
מהר"ם אלשקר ייחס שיטה לגאונים לפיה מיד לאחר שקיעת גוף השמש (הנעלמת מהעין), לאחר שיעור 3/4 מיל, יש כבר לילה גמור. שיעור זה הוא כ-13.5 או 18 דקות לאחר השקיעה. מהר"ם אלשקר תלה שיטה זו במחלוקת חכמי ישראל וחכמי אומות העולם בעניין מהלך השמש בלילה.


קשיים על שיטה זו (המיוחסת לגאונים):
  • במציאות: בפועל, שלושה כוכבים בינוניים אינם נראים לאחר 13.5 או 18 דקות מהשקיעה. לכל הפחות נדרשות כ-25-28 דקות. המחבר מעיד ששלושה כוכבים בינוניים אמינים נראים רק לאחר 40 דקות.
  • סימני הגמרא: סימן "הכסיף העליון" אינו מתקיים בזמן כה קצר. השמים עדיין מאירים מאוד.
  • מקורות הראשונים: הראב"ן והמרדכי סוברים שבין השמשות מתחיל מיד לאחר שקיעת גוף השמש, אך הוא נמשך 4 או 5 מילין, שהם זמן מרובה, ולא רק 3/4 מיל. רבינו נסים גאון גם סובר שבין השמשות נמשך משקיעת השמש עד צאת הכוכבים, מבלי לנקוב בשיעור קצר של 3/4 מיל. ר' אברהם בן הרמב"ם מבאר שזמן בין השמשות נמשך מ"עירוב שמש" (כשמתחילה לשקוע) עד שיראו ג' כוכבים בינוניים. הרשב"א מבאר להדיא ששיטת הגאונים היא כר"ת, והם סוברים כשיעור הארוך. המחבר מסכם שאין מקור ברור מדברי הגאונים או ראשונים אלו לשיטה המיוחסת לגאונים על ידי מהר"ם אלשקר. גם הנחת היסוד של מהר"ם אלשקר, שתלה את שיטת ר"ת במחלוקת חכמי ישראל ואומות העולם, מוכחת כלא נכונה מדברי גנת ורדים ומהרי"ף, שסברו שעניין שתי השקיעות (גוף ואור) מוסכם על כולם.

שיטות אמצעיות (כשיטת הגר"א וחלק מהאחרונים):

למרות הקשיים על שיטת ר"ת, ובפרט מהמציאות בארצות הצפון, אחרונים גדולים כהגר"א, המהר"ל מפראג, גנת ורדים, ומהרלב"ח, ובעל התניא, סברו שצאת הכוכבים לעניין שבת הוא אחר שיעור 3/4 מיל משקיעת גוף החמה. הם יישבו את הסוגיות באופן שונה מר"ת, וסברו שהגמרא בשבת לגבי 3 כוכבים מתייחסת לכוכבים הנראים יחסית מוקדם, בעוד ששיעור 4 מיל בפסחים מתייחס לזמן שהרקיע "נטהר" לגמרי מכל אור השמש וכל הכוכבים נראים (או לצורך חישוב עובי הרקיע).


הקשר לשיעור 40 דקות:
מן המקורות עולה כי שיעור של כ40 דקות לאחר השקיעה נחשב על ידי פוסקים רבים, או במקומות מסוימים, כזמן לילה ודאי לעניינים מסוימים או כזמן הופעת שלושה כוכבים בינוניים או קטנים רצופים:
חלק מהם
  • מנחת כהן ופרי חדש: שיטתם (שזמן צאת הכוכבים הוא כשהשמש 8 מעלות מתחת לאופק, המוערך כ40 דקות, וראיית כוכבים בפועל גוברת על חישוב המיל) היא יסוד לשיטת ה-40 דקות, ורבים (כמו החפץ חיים) סמכו עליה והלכו אחר ראיית כוכבים בפועל.
  • החתם סופר: במקומו נראים כוכבים בינוניים כעבור 35-40 דקות מהשקיעה.
  • רבי חיים פלאג'י: המנהג באיזמיר הוא להמתין כ40 דקות אחר השקיעה לקר"ש ולמוצ"ש/סעודת תענית, שאז נראים כוכבים בינוניים רצופים.
  • מרן החפץ חיים (ביאוה''ל רצג, ועדות ר' יואל קלופט) נהג לפי צאת הכוכבים בפועל.
  • כף החיים: צאת ג' כוכבים בינוניים בא"י וסביבותיה הוא שני שלישי שעה = 40 דקות משקיעת החמה.
  • הגר"ימ טיקוצ'ינסקי: בספרו "בין השמשות" קובע שכוכבים בינוניים נראים לאחר 28 דקות, אך כוכבים קטנים (הנחוצים למוצ"ש וקר"ש) נראים רק לאחר 40 דקות. בלוחותיו זמן הדלקת נרות במוצ"ש הוא 36-40 דקות.
  • מרן החזון איש: נהג להמתין 40 דקות במוצ"ש. יש שהעידו בשמו שלאחר 45 דקות זה לילה גמור לשיטת ר"ת (שתי השקיעות מתקיימות אז).
  • מהר"א הלוי (מובא בשם החיד"א בברכי יוסף): העיד על המנהג הקדום בארץ ישראל להדליק נר בבתי כנסיות במוצ"ש בכדי 2-3 מיל, שהם 36-54 דקות.
  • רבי סאסי הכהן (ראב"ד ג'רבא ורב ברכיה חברותא של הגאון הרב מצליח מזוז): קובע שהדרך הבטוחה היא להמתין עד שיראו ג' כוכבים קטנים רצופים (לילה ודאי), ושזמן זה "הכתוב בלוחות השנתיות" (שהוא לרוב 40 דקות או קרוב לכך) הוא טוב ויפה ומקיים פסק מרן גם לר"ת.
שיעור זה של כ-40 דקות נתפס על ידי חלק מהפוסקים כנובע מראיית כוכבים בפועל, כמנהג רווח, וכזמן המתאים להופעת ג' כוכבים בינוניים או קטנים רצופים הנחשבים לילה ודאי.


יישוב שיטת ר"ת עם מנהג ה-40 דקות:
אפשר להציע יישוב חדש, לפיו ייתכן ששיטת ר"ת עצמה מתיישבת עם מנהג ה-40 דקות, ע"י הגדרת "תחילת שקיעה" באופן שונה. במקום להגדיר "תחילת שקיעה" כהיעלמות גוף השמש, הוא מציע ש"תחילת שקיעה" היא השעה שאור השמש מתחיל להיות כהה ואינו מסנוור, עקב שבירת קרני האור ב"עובי הרקיע" (האטמוספירה). תהליך זה מתחיל עוד כחצי שעה קודם היעלמות גוף השמש. "שקיעה שניה" היא סילוק האור לגמרי מן העולם. אם "תחילת שקיעה" היא כ-30 דקות לפני היעלמות גוף השמש, ויש כ-3.25 מיל (כ-58.5 דקות) בין תחילת שקיעה לסוף שקיעת האור, ו"סוף שקיעת האור" הוא צאת הכוכבים (כ-40 דקות לאחר היעלמות גוף השמש המקובלת), אזי הזמן מתחילת השקיעה (האור הכוהה) עד צאת הכוכבים (האור שנסתלק) הוא כ-30 + 40 = 70 דקות, הקרוב לשיעור 4 מיל (72 דקות) של ר"ת.ביאור זה נתמך בלשונות מסוימות בראשונים (מאירי, ר"ן, ריטב"א, רא"ש, שו"ע) שדיברו על השמש "המתחלת ליכנס ברקיע" או אורה שנחלש "מפני שהתחיל לכנס ברקיע", גם כשגוף השמש עדיין נראה. הוא גם מיישב את המנהג להדליק נרות שבת כ-20 דקות לפני השקיעה (היעלמות גוף השמש), שכן לפי זה, תוספת שבת יכולה להתחיל אחר "תחילת שקיעה" זו של האור הכוהה.

הכרעה למעשה:
למרות הצעת יישוב זו למנהג ה-40 דקות, המחבר מסיים שבשל לשונות מסוימות בראשונים (תוספות רי"ד, תוספות בפסחים וזבחים) המובנים יותר לפי הפרשנות המקובלת של ר"ת (שקיעה ראשונה היא היעלמות גוף השמש), לפחות לענייני איסור תורה, ראוי ונכון להחמיר ולנהוג כדעת גדולי האחרונים המפרשים את ר"ת באופן המקובל (שתי שקיעות, זמן ארוך), ולהמתין 72 דקות מאז ששקעה כל עגולת השמש.
 
כוונתך כנראה לתפילת נעילה דכתב דזמנה מ"שהחמה בראש האילנות" דזה יוצא חצי שעה לפני השקיעה הרגילה, ועל זה כתב שצריך למהר כדי להספיק עד צאת הכובים, דזה לא מסתדר עם ר"ת
והיה מי שמתרץ- דהיה להם אריכות בפיוטים ותחנונים וכו'
אולם כולם מכירים את הסידורים שהיה להם "ונציה רפ"ד" ועוד, ושום דבר מהסידורים הישנים שהם התפללו, אין שם שום אריכות ואין שום תוספות מיוחדות, תפילה רגילה כמונו
גם זו ראיה טובה.
אך יש עוד הרבה. אחד מאור לי''ד. שפירש הראב''ד תחילת הלילה. וב''י ושו''ע פסק. מטעם שיש קצת אור. ולפי ר''ת תחילת לילה אין אור כלל.
וגם הראיה ממילה לענ''ד ראיה מצויינת. ויש מקום לדון. מ''מ.
 
ראשי תחתית