בורר לאלתר - סתירה

בפי ישרים

חבר חדש
הצטרף
4/7/25
הודעות
13
מסרתי שיעור השבוע, בדין בורר לאלתר,
והבאתי שם את מ"ש הגר"ע יוסף בדין בורר לאורחים, שאם בורר להם אוכל מפסולת יותר ממה שנצרך להם אסור דאין זה לאלתר מה שעושה לכבוד האורחים דאין משתמש ביעוד המקורי של החפץ (וכן העתיק בנו בילקו"י סל"ה).
ומאידך בילקו"י שי"ט סע"ד כתב שאם מוצא דברי תורה או תפילין מונחים באשפה בתערובת מותר להוציאם אף אם לא קורא או משתמש בהם היות וזה כבודם נחשב כלאלתר, וכתב שכן השיב לו הגר"ע יוסף.
והדבר תמוה טובא, וסותרים זה את זה, שאם צריך להשתמש בגוף החפץ ושימוש של כבוד לא נחשב שימוש גם זה לא נחשב שימוש.
ובשלמא האור לציון (שזה המקור של הילקוט יוסף) סובר כך, משום שכתב להקל גם בבורר לאורחים, א"ש. אבל לדעת הגר"ע הוא צ"ע.
 
לא עיינתי בדבר, אבל איפה הסתירה?
לפי דבריך, הגר"ע מתיר לברור בכה"ג משום כבוד, אבל לא מתיר לברור יותר מהנצרך (בשביל האורחים).
מה הסתירה?
 
בבורר פירות לשם אורחים הוא אוסר לברור יותר ממה שהם צריכים, אף שאין זה מכובד להגיש להם כך.
ומאידך בתפילין מתיר לברור מהפח בגלל שאין זה מכובד שהם כך.
בקיצור - האם מתירים משום צורך צדדי או לא
 
בבורר פירות לשם אורחים הוא אוסר לברור יותר ממה שהם צריכים, אף שאין זה מכובד להגיש להם כך.
ומאידך בתפילין מתיר לברור מהפח בגלל שאין זה מכובד שהם כך.
בקיצור - האם מתירים משום צורך צדדי או לא
כלומר, אתה רוצה לדמות בין כבוד של אורחים לכבוד של תפילין?!
שאם בשביל אורחים אסרנו לברור יותר, נאסור לברור גם בתפילין המונחים באשפה?!
 
כלומר, אתה רוצה לדמות בין כבוד של אורחים לכבוד של תפילין?!
שאם בשביל אורחים אסרנו לברור יותר, נאסור לברור גם בתפילין המונחים באשפה?!

מבחינה רגשית אתה בהחלט צודק, אבל השאלה מה הגדר הפילוסופי/רעיוני/סברתי בדבר.
 
נערך לאחרונה על ידי מנהל:
ראשי תחתית