אשיר לכבודו
חבר חדש
- הצטרף
- 26/3/25
- הודעות
- 38
בעקבות פטירתו ולכבוד סוף בין הזמנים
אני מציג הרהורי דברים שעלו לי אחר קריאת ספרו (דרכי העיון כמדומני)
אני יציג בזה כמה שאלות שיש לי כדרכה של תורה ואשמח שתלמידי כסא רחמים (המופלגים בתורה מאוד) יענו לי כדרכה של תורה
לפי מה שאני מבין גולת הכותרת של דרכו היא לימוד הפשט ודקדוק המילים להבין מה רש"י בא ליישב קושיית התוס' בשני מילים ואיך זה נכנס בלשון הגמ' ומה היתה ההו"א ומה המסקנא וכו' וכו'
ומעיר אני כדרכה של תורה
מי שלומד טוב בישיבות ליטאיות את הסוגיא הוא יודע שאי אפשר לדלג על השלב הזה של הפשט וזה דבר שאפשר להשיג גם בחברותא אם מעיינים טוב במהרש"א ובגדולי המפרשים שעמדו על החלק הזה שבסוגיא
ולענ"ד יש בשיטה זו קצת פספוס "ללב של הסוגיא"
אני אסביר: המעיין באוצר גאוני ספרד - שהרבה ממנו מגאוני תוניס - יראה שהגדולים שם לא למדו את הסוגיא כסוגיא אלא כשקלא וטריא, פחות מעיינים בראשונים בסוגיא, פחות משווים סוגיות אחת לשניה, אלא מתמקדים בשקו"ט וזהו
בישיבות יש דרך שבכל סוגיא יש נקודה שעליה סובב כל הסוגיא
נקודה זו לפעמים פרוסה בראשונים, בתוס' בסתירות בין הגמ', מי שלומד נשים נזיקין יודע שלפעמים הנקודה נמצאת בקצוה"ח או ברעק"א, נקודה זו היא הלב והסברא של הסוגיא.
ואם במועד עסקינן אז נקודה זו תהיה במג"א או בפרמ"ג, בכל סוגיא יש כמה צדדים ברורים של הבנה שבדרך כלל בישיבות מעמידים אותם ועליהם בנויה כל הסוגיא
דבר זה ניתן לראות בספריהם גם של רבותינו הספרדים חכמי טורקיה כדוגמת המשנה למלך ובשותי"ם של גאוני ספרד לדורותיהם
כמובן אני לא בא לשלול את הפשט אבל מה שאני מדבר זה אחרי כל הדקדוקים והפשט והמהרש"א אז מתחילים להבין את הסברא של הסוגיא
זה דבר שלפי מה שהבנתי לא שמים עליו דגש בכסא רחמים
וא"כ שואל אני מה הבשורה הגדולה שיש בדרך העיון הזו
אשמח אם יתקנו אותי ויעמידו אותי על טעותי
אני מציג הרהורי דברים שעלו לי אחר קריאת ספרו (דרכי העיון כמדומני)
אני יציג בזה כמה שאלות שיש לי כדרכה של תורה ואשמח שתלמידי כסא רחמים (המופלגים בתורה מאוד) יענו לי כדרכה של תורה
לפי מה שאני מבין גולת הכותרת של דרכו היא לימוד הפשט ודקדוק המילים להבין מה רש"י בא ליישב קושיית התוס' בשני מילים ואיך זה נכנס בלשון הגמ' ומה היתה ההו"א ומה המסקנא וכו' וכו'
ומעיר אני כדרכה של תורה
מי שלומד טוב בישיבות ליטאיות את הסוגיא הוא יודע שאי אפשר לדלג על השלב הזה של הפשט וזה דבר שאפשר להשיג גם בחברותא אם מעיינים טוב במהרש"א ובגדולי המפרשים שעמדו על החלק הזה שבסוגיא
ולענ"ד יש בשיטה זו קצת פספוס "ללב של הסוגיא"
אני אסביר: המעיין באוצר גאוני ספרד - שהרבה ממנו מגאוני תוניס - יראה שהגדולים שם לא למדו את הסוגיא כסוגיא אלא כשקלא וטריא, פחות מעיינים בראשונים בסוגיא, פחות משווים סוגיות אחת לשניה, אלא מתמקדים בשקו"ט וזהו
בישיבות יש דרך שבכל סוגיא יש נקודה שעליה סובב כל הסוגיא
נקודה זו לפעמים פרוסה בראשונים, בתוס' בסתירות בין הגמ', מי שלומד נשים נזיקין יודע שלפעמים הנקודה נמצאת בקצוה"ח או ברעק"א, נקודה זו היא הלב והסברא של הסוגיא.
ואם במועד עסקינן אז נקודה זו תהיה במג"א או בפרמ"ג, בכל סוגיא יש כמה צדדים ברורים של הבנה שבדרך כלל בישיבות מעמידים אותם ועליהם בנויה כל הסוגיא
דבר זה ניתן לראות בספריהם גם של רבותינו הספרדים חכמי טורקיה כדוגמת המשנה למלך ובשותי"ם של גאוני ספרד לדורותיהם
כמובן אני לא בא לשלול את הפשט אבל מה שאני מדבר זה אחרי כל הדקדוקים והפשט והמהרש"א אז מתחילים להבין את הסברא של הסוגיא
זה דבר שלפי מה שהבנתי לא שמים עליו דגש בכסא רחמים
וא"כ שואל אני מה הבשורה הגדולה שיש בדרך העיון הזו
אשמח אם יתקנו אותי ויעמידו אותי על טעותי