אילו כל פוסקי אשכנז.
אני חייב לומר משהו על כל הדיון פה: אין שום סיבה לחלק בין ספרדים לאשכנזים בהדלקת נר חנוכה. הדיון בנר חנוכה בישיבה הוא קצר ופשוט - אנחנו לא בטוחים מה נקרא מקום מושבו של בחור, אם הוא בישיבה או שהוא בבית הוריו.
אבל לתשובת לב - אם מקום מושבו ההלכתי הוא בבית הוריו - שום אשכנזי לא יכול להדליק בישיבה, זה בכלל לא משנה שהוא פוסק כמו הרמ"א -פה זה לא מקום מגוריו ואין לו שום התיר להדליק פה, על פי הרב עזרא עטיה הגרב"צ והרב עובדיה - אשכנזי שמדליק בישיבה יכול להדליק גם ברחוב, זה אותו דבר, אין לו שום היתר להדליק שם.
אין נושא שסובל משטחיות רבה כל כך, יש ויכוח על מקום המגורים ההלכתי של בחורי הישיבות, יש ויכוח שבכלל לא קשור אל השו"ע והרמ"א - ובגלל שזה מצטלם אותו דבר החליטו שזה אותה מחלוקת, זה לא, זה ממש לא.
הויכוח היכן מקום המגורים של בחורי הישיבות התחלק, באופן מקרי לגמרי בין פוסקי ספרד לפוסקי אשכנז, אבל הוא ויכוח השקפתי כמעט, סברתי ביסודו ותלוי באומד הדעת, ספרדי שרוצה לחשוש לסברתם של גדולי עולם כחזו"א הגריש"א והגרש"ז - יותר ממצופה לעשות כן, אין שום הלכה של קבלנו הוראות הגרב"צ והגרע"י.
ובכלל הנושא הזה ממש משתנה בין אדם לאדם, ישיבה וישיבה ודור ודור, לא הרי פורת יוסף העתיקה בה בחורים חזרו הביתה בשבע ולא היה סדר שלישי רוב הזמן, כהרי ישיבות זמנינו שיושנים בהם שלושה שבועות. לא הרי יש"ק כיש"ג, (האומדן שקבע הגרב"צ הוא להיכן בחור הולך כשהוא חולה, ביש"ג שלמדתי הרבה בחורים חולים נשארו בישיבה), לא הרי בחור פלוני כבחור אלמוני, זה מאוד מאוד אינדיבידואלי ומשתנה.