כתבתי באשכול אחר, שיש עיון הסוגיא ויש דרך פסיקה. כדי לדעת איך לפסוק ולהכריע צריך שימוש אצל ת"ח אמיתיים.כל אחד יכול לבחון את הדברים ולהכריע מה יותר נכון לאמת ומה יותר קרוב ללבו להבנת הסוגיא
ותו לא מידי
כתבתי באשכול אחר, שיש עיון הסוגיא ויש דרך פסיקה. כדי לדעת איך לפסוק ולהכריע צריך שימוש אצל ת"ח אמיתיים.כל אחד יכול לבחון את הדברים ולהכריע מה יותר נכון לאמת ומה יותר קרוב ללבו להבנת הסוגיא
ותו לא מידי
זוהי שיטתךכתבתי באשכול אחר, שיש עיון הסוגיא ויש דרך פסיקה. כדי לדעת איך לפסוק ולהכריע צריך שימוש אצל ת"ח אמיתיים.
היה אשכול בפורל''ת שהובא כל הראיות של יחו''ד והר' עדס ודנו ביניהם, האשכול נטה חזק לטובת הרב עדס. אולם אחד מתלמידי הרב יצחק שליט''א מאד נפגע וקינא לכבוד רבו ותקף בחריפות במילים בוטות את כל מי שכתב שם, והמנהלים, מחוסר רצון לעימותים מסגנון זה מחקו את כל האשכול, וכפי שכתבו לי בהודעה פרטית. וכעת אין למצאו.
הטענה שלו היתה על הרב עדס, ש"ערך" דברי כמה מהראשונים.בקיצור, יש ראשונים מפורשים נגד הרבה דקדוקים שהם לא מוכרחים כלל
אם אלו הטענותעוד שינה במה שהביא מ"ש בשאלתות דרב אחאי גאון, בזה"ל: ואפי' אורח חייב לאשתתופי בהדי בעה"ב בנ"ח, והוא שהיה רווק, אבל יש לו אשה אינו צריך. ע"כ ציטט בשערי יהודה, וגם כאן מחק את המשך הדברים, כי ז"ל השאלתות בהמשך הדברים: אבל יש לו אשה אינו צריך, "שאנשי ביתו מדליקין עליו בביתו". ע"כ. ומבואר שלאו דוקא אשתו מוציאתו י"ח נ"ח, אלא "אנשי ביתו" שבכלל אנשי ביתו זה בניו וההורים. שאין הכוונה לאשתו בלבד, אלא כל אנשי ביתו בכלל. ודו"ק.
צריך לדעת קצת היסטוריה. בחורים לא גרו סמוך לישיבה שההורים גרו באותה עיר.זוהי שיטתך
אולם עמנו, יש רוח אחרת
השימוש האמיתי זה ללמוד בעיון את הסוגיות עם הראשונים לפני שניגשים לשו"ע ונו"כ
וגם ע"ז נאמר והבוחר יבחר
נתפסת על חצי שורה ממה שכתבתי?צריך לדעת קצת היסטוריה. בחורים לא גרו סמוך לישיבה שההורים גרו באותה עיר.
גם צריך לדעת דרך גדולי הפוסקים ...
יש ויש.צריך לדעת קצת היסטוריה. בחורים לא גרו סמוך לישיבה שההורים גרו באותה עיר.
פשוט. אבל הם התגוררו בבית הוריהם ולא סמוך לישיבהיש ויש.
בהרבה קהילות הישיבה היתה בבית הכנסת המקומי עם הרב של העיר או העיירה.
כך עכ"פ סבי סיפר לי שהיה בעירם במרוקו לפני 80 שנה.
הטענה השניה לא מובנת כלל.הטענה שלו היתה על הרב עדס, ש"ערך" דברי כמה מהראשונים.
ואלו דבריו (מתוך מכתב):
....
עוד שינה במה שהביא מ"ש בשאלתות דרב אחאי גאון, בזה"ל: ואפי' אורח חייב לאשתתופי בהדי בעה"ב בנ"ח, והוא שהיה רווק, אבל יש לו אשה אינו צריך. ע"כ ציטט בשערי יהודה, וגם כאן מחק את המשך הדברים, כי ז"ל השאלתות בהמשך הדברים: אבל יש לו אשה אינו צריך, "שאנשי ביתו מדליקין עליו בביתו". ע"כ. ומבואר שלאו דוקא אשתו מוציאתו י"ח נ"ח, אלא "אנשי ביתו" שבכלל אנשי ביתו זה בניו וההורים. שאין הכוונה לאשתו בלבד, אלא כל אנשי ביתו בכלל. ודו"ק.
לא. הוא סיפר לי שהם ישנו במבנה מיוחד, והיו קמים בחצות הלילה כולם יחד.פשוט. אבל הם התגוררו בבית הוריהם ולא סמוך לישיבה
טען נגדו טענות חמורות, על השמטת מילים מתוך דברי הראשונים.
מה המענה על זה?
המענה הוא שקודם יתבונן בדבריו על איזה נושא דיבר, ואח"כ יראה שמה שכתוב בהמשך זה נושא אחר.
וכדרכך, במקום להביא תשובות אתה מחפש קושיות גם על אחרים.
דבר ראשון זה שקר שהוא שינה, אלא מרן שליט"א לא העתיק את כל לשון הרי"ו והשאילתות.הטענה שלו היתה על הרב עדס, ש"ערך" דברי כמה מהראשונים.
ואלו דבריו (מתוך מכתב):
ובס' שעורי חנוכה (הנ"ל), שינה בציטוט לשון רבינו ירוחם (נתיב תשיעי ח"א) והביא דבריו בזה"ל: "אכסנאי צריך לפרוע שום דבר בשמן וכו', וכל זה מיירי באדם שאינו נשוי." ע"כ ציטוט משערי יהודה. אך משום מה מחק את המשך דברי רבינו ירוחם: וכל זה מיירי באדם שאינו נשוי, "ואין מדליקין עליו בתוך ביתו". ע"כ. והנה באדם שאינו נשוי שמדליקים עליו בתוך ביתו, ברור שהכוונה שההורים מדליקין עליו בביתו, שהרי אין לו אשה, ונמצא שהבן יוצא י"ח נ"ח בהדלקת ההורים. וא"כ היאך דייק מדברי רבינו ירוחם שרק אשתו מוציאתו י"ח נ"ח, בעוד שהדברים מפורשים להדיא שלא כדבריו.
עוד שינה במה שהביא מ"ש בשאלתות דרב אחאי גאון, בזה"ל: ואפי' אורח חייב לאשתתופי בהדי בעה"ב בנ"ח, והוא שהיה רווק, אבל יש לו אשה אינו צריך. ע"כ ציטט בשערי יהודה, וגם כאן מחק את המשך הדברים, כי ז"ל השאלתות בהמשך הדברים: אבל יש לו אשה אינו צריך, "שאנשי ביתו מדליקין עליו בביתו". ע"כ. ומבואר שלאו דוקא אשתו מוציאתו י"ח נ"ח, אלא "אנשי ביתו" שבכלל אנשי ביתו זה בניו וההורים. שאין הכוונה לאשתו בלבד, אלא כל אנשי ביתו בכלל. ודו"ק.
ייש"כ.תחילה דברי בה"ג [של מכון ירושלים] בהל' חנוכה בסוגיין, גריס לה הכי- א"ר ששת "אכסנאי דלא נסיב" חייב בנר חנוכה דאמר ר' זירא מריש כי הואי בבי רב וכו', דכבר בר' ששת- הכניס לנו דכל דברי ר' ששת שאכסנאי חייב בנרות היינו אם לא נשוי והביאור על פי ר' זירא, דכאן סתם- אכסנאי דלא נסיב, ולא פרט בדברי ר' ששת אכסנאי דלא נסיב ולא הדליקו עליו בביתו חייב כדאמר ר' זירא, אלא ר' ששת אומר מי שהוא אורח ואינו נשוי חייב להדליק בלי חילוקים, והסבה שחייב כדאמר ר' זירא, והיינו- ממש כפשט הראשון שמר' זירא רואים שהנושא הוא נשוי או אינו נשוי וכן כפי שכתבנו לעיל שר' זירא בא לבאר דברי ר' ששת מה זה גדר אכסנאי.
וכן בשאילתות דר' אחאי גאון- פ' וישלח שאילתא כ"ו- וז"ל, אורח חייב לאישתתופי בהדי בעל הבית בנר חנוכה, "והוא שהיה רווק אבל יש לו אשה לא צריך שאנשי ביתו מדליקין בביתו" כי הא דאמר ר' ששת אכסנאי חייב בנר חנוכה וכו', דלהדיא- כל החילוק בסוגיין הוא תלוי אם נשוי או לא, דסתם על אורח דכל האופן של אורח בסוגיין היינו אינו נשוי דזה נקרא שלא הדליקו עליו בביתו, ולא חילק- אורח שאינו נשוי ולא הדליקו עליו בביתו, אלא סתם אורח רווק דזה נקרא שלא הדליקו עליו בביתו וכמעשה דר' זירא.
וכן הוא להדיא במחזור ויטרי- בסדר חנוכה סי' רל"ו וז"ל, א"ר ששת "אכסנאי דלא נסיב איתתא" חייב בנר חנוכה א"ר זירא וכו', דג"כ- סתם אכסנאי שאינו נשוי בלי החילוקים אלא עצם שאינו נשוי חייב בהדלקה.
ודרך אגב- אכתוב ואפרט כוונתי לעיל גבי המחזור ויטרי, דישנם כמה ספרים- שראיתי שציינו שגם המחזור ויטרי ס"ל כהתרומה והפרנס, והוא- דבספר מחזור ויטרי בסוף הל' חנוכה ישנו קטע שכתוב הל' חנוכה מר' ברוך בעל ספר התרומה, ושם מובא הלשון ספר התרומה הנ"ל, וייחסו- שהנה גם המחזור ויטרי העתיק את בעל התרומה וס"ל כוותיה.
אך זה אינו- דהא המחזור ויטרי היה לפני ספר התרומה, וכלל לא יכול להעתיק ממנו, דהמחזור ויטרי הוא תלמידו של רש"י, ואילו ר' ברוך בעל התרומה הוא תלמיד של ר"י הזקן ור"י הזקן הוא תלמיד של ר"ת שר"ת נכדו של רש"י, דוודאי אין קשר ביניהם ואין יכול להעתיקו, אלא- המעתיק את כתב היד של המחזור ויטרי הוסיף מעצמו הל' חנוכה מבעל התרומה ואין קשר למחזור ויטרי בזה.
ובפרט- דבמחזור ויטרי להדיא בתוכו כפי שביארנו למעלה דתלה זאת באינו נשוי ונשוי בלי חילוקים אלא כל אורח שאינו נשוי חייב, בלי להוסיף תנאים שאביו לא הדליק עליו אלא סתמא, כי הביאור על כרחך- כדביארנו טובא כבר, שרואים בסוגייא שמי שאינו נשוי והוי אינו בבית אביו לא נקרא שאביו הדליק עליו בתוך ביתו דאין זה ביתו.
וכן בספר האורה סי' ס"ה- וז"ל, אכסנאי צריך להשתתף בפריטי בהדי "אושפיזא אי לא נסיב אבל אי נסיב כיון דמדליקין עליה בביתא לא צריך טפי", דלהדיא- סתם, אורח לא נשוי, מדליק, ולא פירש ובתנאי שלא הדליקו עליו, ורק אם נשוי והדליקו עליו בביתו אינו צריך וכדביארנו שכל מי שאינו נשוי והוא אורח דאינו אצל אביו לא נקרא שהדליקו עליו בגו ביתיה.
וכן בבעל העיטור- א"ר ששת "אכסנאי שלא נשא אשה חייב בנר חנוכה" ואפי' שכיר ומלמד תינוקין וא"ר זירא מריש הוה משתתפנא בתר דנסיבנא אמינא השתא ודאי לא צריך דקא מדליק עלי בגו ביתאי, דגם הוא- סתם דאכסנאי שלא נשא אשה חייב בנר חנוכה בלא שום תוספת ביאור דרק אם לא הדליקו עליו בביתו, ורק בנשוי הוסיף דאם הדליקו עליו בביתו סגי.
וכן הוא בסמ"ג עשין דרבנן סי' ה'- א"ר ששת "אכסנאי דלא נסיב חייב בנר חנוכה" וכו', וכדברי כל קדמונינו לעיל.
וכן מהר"ח אור זרוע- בהג"ה על האו"ז הל' חנוכה הג"ה י'- אורח חייב בנר חנוכה ואם משתתף בהדי בעה"ב בפריטי דיו, "ואם נשוי הוא, ומדליקין עליו בביתו תו לא צריך", דהנה- תלה זאת בנשוי או לא, ובלא נשוי לא חילק אם הדליקו עליו או לא ורק בנשוי כתב זאת.
ובעיקר בסמ"ק- דלהדיא, עסיק על בחורי ישיבה, והוא- בסי' ר"פ כתב בזה הלשון "ובחורים שהם בביתם של רבם" או בבית של אחרים משתתפים על בעל הבית בפרוטות, ואם יש להם אשה המדלקת בתוך ביתם אינם צריכים, דגם הוא- לא מחלק דתלוי איזה בחורים הם, דאם הדליקו עליהם בבית או לא הדליקו, ובסתמא בחורים שאינם נשואים והם אצל רבם משתתפים, ורק אם הוא נשוי ואשתו הדליקה עליו פטורים, וכלשונו, ואם יש להם אשהה מדלקת בתוך ביתם.
וכן מצינו עוד ב' ראשונים בסוגייא אחרת גבי נר שיש לו ב' פיות, והם.
השיטה להר"ן- בשם ויש מפרשים, דמבאר הסוגייא נר של ב' פיות דעולה לשני אנשים, כותב, לשני "אכסנאים שאינם נשואים שצריכין הם להשתתף או להדליק בפני עצמם" בלא להוסיף נר עליהם, דגם כאן- תלה את אכסנאי באינו נשוי שצריך להשתתף, בלי חילוקים ותנאים, וכתב בסתמא שני אכסנאים שאינם נשואים ולא הוסיף שלא הדליקו עליהם בגו ביתיה, אלא אם הם אינם נשואים חייבים בדליקה או להשתתף.
וכן הוא בר"י מלוניל- דזה בעצם היש מפרשים שהביא השיטה להר"ן, דידוע לכל מי שמעיין בשיטה להר"ן מביא הרבה משם ר' יהונתן, עיין שם בר"י מלוניל בסוגייא של נר שיש לו ב' פיות.
ובפרט במאירי- דשם מדוייק מאי דכתבנו לעיל בביאור הדברים, שמי שאינו נשוי לא נקרא "בגו ביתיה" כי אין לו בית, דהמאירי בסוגייא של אכסנאי כותב, דחייב בנר חנוכה וכו' ואז כותב ומ"מ אם היה נשוי "שנמצא קובע בית לעצמו" בעיר אחרת אע"פ שאין לו בית בזאת העיר אינו צריך אף להששתתף שהרי מדליקין עליו בביתו.
דקודם כל רואים- שגדר אכסנאי ג"כ תלוי בנשוי או אינו נשוי וכדביארנו לעיל ככל הראשונים, אך נוסף כאן- יסוד שנשוי הוי גדר "שקובע בית לעצמו בעיר אחרת", והיינו מי שאינו נשוי אין לו בית משלו אך נקרא שקבע בית לעצמו כל עוד הוא לא אצל אביו, אך נשוי שקבע בית לעצמו אזאי תלוי אם הדליקו עליו בביתו.
וכן בספר מצוות זמניות הל' חנוכה [תלמיד הרא"ש]- "והבחור שלא נשא אשה" והוא דר עם זולתו חייב להשתתף עם בעל הבית בשמן, ואם בעל אשה הוא והוא אכסנאי עם זולתו אינו חייב בזה כי בנר שמדליקין בביתו הוא יוצא יד"ח בכל מקום שהוא, וזהו אומרם א"ר זירא כי הואי בי ר' הונא משתתיפנא בהדי אושפיזאי בתר דנסיבנא וכו', דלהדיא- למד דברי הגמ' דזה תלוי בבחור שלא נשא אשה לבין הנשוי ובשניהם מדובר שלא דרים בביתם וזהו החילוק דמי שאינו נשוי מחוייב להשתתף אך הנשוי יוצא בהדלקת אשתו.
איני יודע מאיפה הסימוכין למה שכתבתאבל מכל דברי הראשונים הנ"ל אין ראיה לבחורי ישיבות שבזמננו. היינו משום שבזמנם האב לא היה זן את בניו מעיקר הדין אלא עד גיל שש והיו כופין לזון עד שיגדילו, ולאחר שהגדילו, אם היה סמוך על שולחנו היה מפרנסו, ואם לא, שהיה הולך לבית רבו, האב לא היה מפרנסו ולא היה סמוך על שלחן אביו (וזה שאמרו בפ"ק דב"מ לא קטן קטן ממש ולא גדול גדול ממש, גדול וסמוך על שלחן אביו קטן מקרי, קטן ולא סמוך גדול מקרי).
זה היה המציאות בזמנם, תבדוק באבן העזר סימן עא, ותראה שכך היא המציאות שהאב לא היה זן את בניו הגדולים, רק אם היה סמוך בפועל על שלחנו.איני יודע מאיפה הסימוכין למה שכתבת
מ"מ- בסוגייא אין כזה תנאי הילכתי ולא תלו את זה בגיל ולא תלו את זה באם אביו מפרנסו
לכן הדגשתי שזה לא הנושא שקשור לחנוכהזה היה המציאות בזמנם, תבדוק באבן העזר סימן עא, ותראה שכך היא המציאות שהאב לא היה זן את בניו הגדולים, רק אם היה סמוך בפועל על שלחנו.
ואכמ"ל לע"ע.
אני יוסיף עוד דבר שלא כתבתי אותו למעלהאבל מכל דברי הראשונים הנ"ל אין ראיה לבחורי ישיבות שבזמננו.
אתה באמת חושב שמצאת ראיה ברורה זו שאף אחד לא חשב עליה. לדבריך מרן הרב עובדיה לא ידע בין ימינו לשמאלו.אני יוסיף עוד דבר שלא כתבתי אותו למעלה
[ואולי שווה להוסיפו שם בתוך המאמר]
דאם נתבונן- קיי"ל בהל' שבת שבחורים בישיבה צריכים להדליק בברכה
והמקור שם של דין זה- זה המרדכי ממהר"ם מרוטנבורג, מהסוגייא דידן שהבאנו למעלה גבי חנוכה
והיינו- שהסוגייא חופפת, ואותו סוגייא שדיברה על הדלקת נר חנוכה
זה המקור של הדלקת נר שבת
וממילא- להדיא דהסוגייא שם כדביארנו לפי רוב הראשונים שבחור חייב בהדלקת נר חנוכה ולפי"ז גם בנר שבת
ומי שאומר להדליק בנר שבת הה"נ בנר חנוכה כי זה אותו סוגייא
במקום לדקלם ולהלאותאתה באמת חושב שמצאת ראיה ברורה זו שאף אחד לא חשב עליה. לדבריך מרן הרב עובדיה לא ידע בין ימינו לשמאלו.