המענה הוא שקודם יתבונן בדבריו על איזה נושא דיבר, ואח"כ יראה שמה שכתוב בהמשך זה נושא אחר.טען נגדו טענות חמורות, על השמטת מילים מתוך דברי הראשונים.
מה המענה על זה?
וכדרכך, במקום להביא תשובות אתה מחפש קושיות גם על אחרים.
המענה הוא שקודם יתבונן בדבריו על איזה נושא דיבר, ואח"כ יראה שמה שכתוב בהמשך זה נושא אחר.טען נגדו טענות חמורות, על השמטת מילים מתוך דברי הראשונים.
מה המענה על זה?
איני יודע מה כתב הר' עדס [כי לא ראיתי] וכן איני יודע מה השיבו על דבריו.טען נגדו טענות חמורות, על השמטת מילים מתוך דברי הראשונים.
מה המענה על זה?
אולי אם תעבור על מה שכתבתי יתיישב לך כל הקושיות "החמורות" כלשונךתשובה לטענות החמורות יש?
הארכת, תציין מיקום מדויק.אולי אם תעבור על מה שכתבתי יתיישב לך כל הקושיות "החמורות" כלשונך
בעיקר החלק הראשוןהארכת, תציין מיקום מדויק.
היה אשכול בפורל''ת שהובא כל הראיות של יחו''ד והר' עדס ודנו ביניהם, האשכול נטה חזק לטובת הרב עדס. אולם אחד מתלמידי הרב יצחק שליט''א מאד נפגע וקינא לכבוד רבו ותקף בחריפות במילים בוטות את כל מי שכתב שם, והמנהלים, מחוסר רצון לעימותים מסגנון זה מחקו את כל האשכול, וכפי שכתבו לי בהודעה פרטית. וכעת אין למצאו.איני יודע מה כתב הר' עדס [כי לא ראיתי]
בקיצור, יש ראשונים מפורשים נגד הרבה דקדוקים שהם לא מוכרחים כללאיני יודע מה כתב הר' עדס [כי לא ראיתי] וכן איני יודע מה השיבו על דבריו.
מ"מ אצרף מה שכתבתי בעניין זה מלפני שנים בביאור הסוגייא [מהתחלה], ושם העלנו בס"ד דבחורי ישיבה ידליקו בישיבה בברכה
[ואיני יודע אם זה גם מה שטען הר' עדס, מ"מ בין אם המהלך שלי כדבריו ובין אי לאו, מ"מ המסקנא שווה].
בחורי ישיבה בנרות חנוכה
בסוגיא כג.- א"ר ששת אכסנאי חייב בנר חנוכה, א"ר זירא מריש כי הוינא בי רב וכו', דנסיבי איתתא אמינא השתא ודאי לא צריכנא דקא מדליקי עלי בגו ביתאי.
וכאן יש לנו לברר פשט הגמ'- דישנם ב' אופנים איך לבאר הגמ'- אפשרות אחת- שר' זירא מלמדנו שכשהיה הולך ללמוד לפני הנישואין שלו היה משתתף בפרוטה בנרות חנוכה ורק אחרי הנישואין שאשתו היתה מדליקה עליו כשהיה הולך ללמוד אז לא היה משתתף, דתלה זאת- בנישואין דכשהיה בחור והיה הולך ללמוד היה משתתף אך שהיה נשוי ואשתו מדליקה לא היה משתתף.
והביאור בזה- דאדם שאינו נשוי הרי אין לו בית דהבית אינו שלו אלא של אביו, אלא מאי- דכשהוא נמצא בגו ביתיה דאביו אז נפטר בהדלקת אביו דכיון שהוא כרגע בבית הוא נטפל לאביו ואביו פוטר את ביתו וב"ב ג"כ, אך כשאותו בחור אינו כרגע בבית אביו, א"כ אין הדלקת אביו פוטרת את בנו דמה שאביו הדליק בבית זה לא נקרא "בגו ביתיה" כי זה לא ביתו של הבן, ורק שהוא שם הוא נטפל אל אביו ויקרא "גו ביתיה".
וישנה אפשרות נוספת- דר' זירא מלמדנו שכשהיה בחור והלך ללמוד היה משתתף בנר חנוכה משום שלא היו מדליקים עליו בבית אך כשהיה נשוי והיה לו מי שידליק עליו בביתו לא היה משתתף.
ולפני שנביא את הראשונים בסוגייא היאך למדו העניין, קודם כל- אכתוב רחשי ליבי, א'- דהא, פשטות הגמ' לכל מי שלומד, דדברי ר' זירא באו לפרש דברי ר' ששת, והיינו שעורך הגמ' סידר זאת אימרה של ר' ששת שאכסנאי חייב נר חנוכה, ועל זה מביאה הגמ' את דברי ר' זירא דמבאר מה גדר של אכסנאי שחייב בנר חנוכה, א'- אי מדליקין עליו בגו ביתיה או לא, ב'- אם הוא נשוי או לא נשוי, וכפי שביארנו בפשט הראשון, דמי שאינו נשוי קרי ליה "דלא אדלוקי עליה בביתיה" דאין זו ביתו.
ב'- ובעיקר, דהעיקר חסר מן הגמ' דבשלמא אי היתה הגמ' כותבת מריש וכו', משתתפנא בפריטי משום דלא הדליקו עלי בביתי, דכאן כתוב הסבה שהיה משתתף דלא הדליקו עליו בביתו, אך- הגמ' התנסחה בלי העיקר אלא דהיה משתתף כשהיה בחור ורק שהוא נשוי לא היה משתתף כי הדליקו עליו בגו ביתיה, דנראה מלשון הגמ'- יותר, דכשהיה בחור לא יעזור שהדליקו עליו בגו ביתיה וכדביארנו לעיל.
והן לא אכחד- שישנם ב' ראשונים שלמדו כפשט השני והם ספר התרומה, וספר הפרנס, [ועיין לקמן גבי המחזור ויטרי] וז"ל ספר התרומה הקצר [כוונתי לסימנים שבסוף הספר] סי' רכ"ט בסופו- ואם הוא במקום אחד כגון תלמידים הבאים ללמוד חוץ מביתם או אורח אין צריך ליתן בנר אם יודע שאשתו או בניו "או אביו ואמו" מדליקין בשבילו במקומו כדאמר ר' זירא וכו', דלהדיא- אם אביו ואמו מדליקין עליו לא צריך להשתתף.
וכן הוא בספר הפרנס סי' קנ"ב- ודיורין הרבה וכו' ומי שהוא אורח ויודע שמדליקין עליו בביתו, אשתו "או אביו ואמו" או בני ביתו אז אין צריך לתת להם מעות וכו', ועיין לקמן- גבי המחזור ויטרי מה שנכתוב בס"ד.
אך מאידך- הרבה מן הראשונים והגאונים, נראה כפשט הראשון שכתבנו, והם.
תחילה דברי בה"ג [של מכון ירושלים] בהל' חנוכה בסוגיין, גריס לה הכי- א"ר ששת "אכסנאי דלא נסיב" חייב בנר חנוכה דאמר ר' זירא מריש כי הואי בבי רב וכו', דכבר בר' ששת- הכניס לנו דכל דברי ר' ששת שאכסנאי חייב בנרות היינו אם לא נשוי והביאור על פי ר' זירא, דכאן סתם- אכסנאי דלא נסיב, ולא פרט בדברי ר' ששת אכסנאי דלא נסיב ולא הדליקו עליו בביתו חייב כדאמר ר' זירא, אלא ר' ששת אומר מי שהוא אורח ואינו נשוי חייב להדליק בלי חילוקים, והסבה שחייב כדאמר ר' זירא, והיינו- ממש כפשט הראשון שמר' זירא רואים שהנושא הוא נשוי או אינו נשוי וכן כפי שכתבנו לעיל שר' זירא בא לבאר דברי ר' ששת מה זה גדר אכסנאי.
וכן בשאילתות דר' אחאי גאון- פ' וישלח שאילתא כ"ו- וז"ל, אורח חייב לאישתתופי בהדי בעל הבית בנר חנוכה, "והוא שהיה רווק אבל יש לו אשה לא צריך שאנשי ביתו מדליקין בביתו" כי הא דאמר ר' ששת אכסנאי חייב בנר חנוכה וכו', דלהדיא- כל החילוק בסוגיין הוא תלוי אם נשוי או לא, דסתם על אורח דכל האופן של אורח בסוגיין היינו אינו נשוי דזה נקרא שלא הדליקו עליו בביתו, ולא חילק- אורח שאינו נשוי ולא הדליקו עליו בביתו, אלא סתם אורח רווק דזה נקרא שלא הדליקו עליו בביתו וכמעשה דר' זירא.
וכן הוא להדיא במחזור ויטרי- בסדר חנוכה סי' רל"ו וז"ל, א"ר ששת "אכסנאי דלא נסיב איתתא" חייב בנר חנוכה א"ר זירא וכו', דג"כ- סתם אכסנאי שאינו נשוי בלי החילוקים אלא עצם שאינו נשוי חייב בהדלקה.
ודרך אגב- אכתוב ואפרט כוונתי לעיל גבי המחזור ויטרי, דישנם כמה ספרים- שראיתי שציינו שגם המחזור ויטרי ס"ל כהתרומה והפרנס, והוא- דבספר מחזור ויטרי בסוף הל' חנוכה ישנו קטע שכתוב הל' חנוכה מר' ברוך בעל ספר התרומה, ושם מובא הלשון ספר התרומה הנ"ל, וייחסו- שהנה גם המחזור ויטרי העתיק את בעל התרומה וס"ל כוותיה.
אך זה אינו- דהא המחזור ויטרי היה לפני ספר התרומה, וכלל לא יכול להעתיק ממנו, דהמחזור ויטרי הוא תלמידו של רש"י, ואילו ר' ברוך בעל התרומה הוא תלמיד של ר"י הזקן ור"י הזקן הוא תלמיד של ר"ת שר"ת נכדו של רש"י, דוודאי אין קשר ביניהם ואין יכול להעתיקו, אלא- המעתיק את כתב היד של המחזור ויטרי הוסיף מעצמו הל' חנוכה מבעל התרומה ואין קשר למחזור ויטרי בזה.
ובפרט- דבמחזור ויטרי להדיא בתוכו כפי שביארנו למעלה דתלה זאת באינו נשוי ונשוי בלי חילוקים אלא כל אורח שאינו נשוי חייב, בלי להוסיף תנאים שאביו לא הדליק עליו אלא סתמא, כי הביאור על כרחך- כדביארנו טובא כבר, שרואים בסוגייא שמי שאינו נשוי והוי אינו בבית אביו לא נקרא שאביו הדליק עליו בתוך ביתו דאין זה ביתו.
וכן בספר האורה סי' ס"ה- וז"ל, אכסנאי צריך להשתתף בפריטי בהדי "אושפיזא אי לא נסיב אבל אי נסיב כיון דמדליקין עליה בביתא לא צריך טפי", דלהדיא- סתם, אורח לא נשוי, מדליק, ולא פירש ובתנאי שלא הדליקו עליו, ורק אם נשוי והדליקו עליו בביתו אינו צריך וכדביארנו שכל מי שאינו נשוי והוא אורח דאינו אצל אביו לא נקרא שהדליקו עליו בגו ביתיה.
וכן בבעל העיטור- א"ר ששת "אכסנאי שלא נשא אשה חייב בנר חנוכה" ואפי' שכיר ומלמד תינוקין וא"ר זירא מריש הוה משתתפנא בתר דנסיבנא אמינא השתא ודאי לא צריך דקא מדליק עלי בגו ביתאי, דגם הוא- סתם דאכסנאי שלא נשא אשה חייב בנר חנוכה בלא שום תוספת ביאור דרק אם לא הדליקו עליו בביתו, ורק בנשוי הוסיף דאם הדליקו עליו בביתו סגי.
וכן הוא בסמ"ג עשין דרבנן סי' ה'- א"ר ששת "אכסנאי דלא נסיב חייב בנר חנוכה" וכו', וכדברי כל קדמונינו לעיל.
וכן מהר"ח אור זרוע- בהג"ה על האו"ז הל' חנוכה הג"ה י'- אורח חייב בנר חנוכה ואם משתתף בהדי בעה"ב בפריטי דיו, "ואם נשוי הוא, ומדליקין עליו בביתו תו לא צריך", דהנה- תלה זאת בנשוי או לא, ובלא נשוי לא חילק אם הדליקו עליו או לא ורק בנשוי כתב זאת.
ובעיקר בסמ"ק- דלהדיא, עסיק על בחורי ישיבה, והוא- בסי' ר"פ כתב בזה הלשון "ובחורים שהם בביתם של רבם" או בבית של אחרים משתתפים על בעל הבית בפרוטות, ואם יש להם אשה המדלקת בתוך ביתם אינם צריכים, דגם הוא- לא מחלק דתלוי איזה בחורים הם, דאם הדליקו עליהם בבית או לא הדליקו, ובסתמא בחורים שאינם נשואים והם אצל רבם משתתפים, ורק אם הוא נשוי ואשתו הדליקה עליו פטורים, וכלשונו, ואם יש להם אשהה מדלקת בתוך ביתם.
וכן מצינו עוד ב' ראשונים בסוגייא אחרת גבי נר שיש לו ב' פיות, והם.
השיטה להר"ן- בשם ויש מפרשים, דמבאר הסוגייא נר של ב' פיות דעולה לשני אנשים, כותב, לשני "אכסנאים שאינם נשואים שצריכין הם להשתתף או להדליק בפני עצמם" בלא להוסיף נר עליהם, דגם כאן- תלה את אכסנאי באינו נשוי שצריך להשתתף, בלי חילוקים ותנאים, וכתב בסתמא שני אכסנאים שאינם נשואים ולא הוסיף שלא הדליקו עליהם בגו ביתיה, אלא אם הם אינם נשואים חייבים בדליקה או להשתתף.
וכן הוא בר"י מלוניל- דזה בעצם היש מפרשים שהביא השיטה להר"ן, דידוע לכל מי שמעיין בשיטה להר"ן מביא הרבה משם ר' יהונתן, עיין שם בר"י מלוניל בסוגייא של נר שיש לו ב' פיות.
ובפרט במאירי- דשם מדוייק מאי דכתבנו לעיל בביאור הדברים, שמי שאינו נשוי לא נקרא "בגו ביתיה" כי אין לו בית, דהמאירי בסוגייא של אכסנאי כותב, דחייב בנר חנוכה וכו' ואז כותב ומ"מ אם היה נשוי "שנמצא קובע בית לעצמו" בעיר אחרת אע"פ שאין לו בית בזאת העיר אינו צריך אף להששתתף שהרי מדליקין עליו בביתו.
דקודם כל רואים- שגדר אכסנאי ג"כ תלוי בנשוי או אינו נשוי וכדביארנו לעיל ככל הראשונים, אך נוסף כאן- יסוד שנשוי הוי גדר "שקובע בית לעצמו בעיר אחרת", והיינו מי שאינו נשוי אין לו בית משלו אך נקרא שקבע בית לעצמו כל עוד הוא לא אצל אביו, אך נשוי שקבע בית לעצמו אזאי תלוי אם הדליקו עליו בביתו.
וכן בספר מצוות זמניות הל' חנוכה [תלמיד הרא"ש]- "והבחור שלא נשא אשה" והוא דר עם זולתו חייב להשתתף עם בעל הבית בשמן, ואם בעל אשה הוא והוא אכסנאי עם זולתו אינו חייב בזה כי בנר שמדליקין בביתו הוא יוצא יד"ח בכל מקום שהוא, וזהו אומרם א"ר זירא כי הואי בי ר' הונא משתתיפנא בהדי אושפיזאי בתר דנסיבנא וכו', דלהדיא- למד דברי הגמ' דזה תלוי בבחור שלא נשא אשה לבין הנשוי ובשניהם מדובר שלא דרים בביתם וזהו החילוק דמי שאינו נשוי מחוייב להשתתף אך הנשוי יוצא בהדלקת אשתו.
דמכל הני ראשונים- [בה"ג, ר' אחאי גאון, מחזור ויטרי, ספר האורה, ספר העיטור, סמ"ג, סמ"ק, מהר"ח אור זרוע, מאירי, ר"י מלוניל, שיטה להר"ן וכן מתלמיד הרא"ש] למדנו מסתמותם בסוגייא דמי שהוא אינו נשוי ומתארח חייב בנר חנוכה ורק אם הוא נשוי אז מחלקינן אם הדליקו עליו בביתו או לא, וזה פשטות הסוגייא- דבחור ישיבה שאינו בבית הוריו חייב להדליק נר חנוכה, ועיין עוד לקמן- גבי שי' מהרי"ל מאי ס"ל במח' זו.
???דוודאי- שהישיבה היתה נמצאת בעיר ומי שהיה גר בעיר היה מתגורר ליד הישיבה
בשיעור מוצ"ש פרשת וישב תשפ"ב בעניין הדלקת נר חנוכה לבחורי ישיבות הביא דעת אביו שלא לברך, והזהיר שהמברך ה"ז ברכה לבטלה, והתבטא שם בזה"ל – "פעם בחורי ישיבות, גם הספרדים היו מדליקים בברכה, זה היה ברכה לבטלה, אני בתור בחור צעיר אמרתי להם שמעתי מאבא זה ברכה לבטלה, ולא היה לי את כל המקורות לשכנע אותם, בחורי ישיבה לפעמים יש להם קצת חוסר דרך ארץ
ע"ז בדיוק אני מתייחסבקיצור, יש ראשונים מפורשים נגד הרבה דקדוקים שהם לא מוכרחים כלל
לא דוחים ראשונים מפורשים מפני דיוקים שאינם מוכרחיםע"ז בדיוק אני מתייחס
דאיפכא מרוב רובם דהראשונים נראה לא כן
הפוך על הפוך בתוך הפוךלא דוחים ראשונים מפורשים מפני דיוקים שאינם מוכרחים
אף אחד מהראשונים לא כתב מה שאתה כתבת, הכל זה פרשנות שלך...הפוך על הפוך בתוך הפוך
רוב הראשונים ס"ל דמדליקים וכפי שהרחבתי
רק מיעוטא דמיעוטא סברי אחרת
כל דבר מפרשים,אף אחד מהראשונים לא כתב מה שאתה כתבת, הכל זה פרשנות שלך...
פרשת דברי הראשונים נגד ראשונים אחרים שדבריהם מפורשים לא כמו שפרשת, לא עושים כך בלא הכרח גמור.כל דבר מפרשים,
גם גמ' אתה לומד ומפרש
כל מה שעשיתי זה אך ורק "שוטנשטיין" לראשונים
לא הוספתי דבר עליהם אלא רק פירשתי וביארתי גרידא [כמו שכל דבר מבארים, גמ', תוס', ראשונים]
ע"ז נאמר והבוחר יבחרפרשת דברי הראשונים נגד ראשונים אחרים שדבריהם מפורשים לא כמו שפרשת, לא עושים כך בלא הכרח גמור.