לחצו כאן – תרומה לשמואל

בירור בעניין הדלקת נ"ח לבני ישיבות ספרדים

במקום לדקלם ולהלאות

בוא נדבר עניינית, יש לך מה לדחות מה לפרוך בוא נשמע

סתם להגיד הרב הזה לא ידע הרב הזה לא חשב, זה לא מוסיף כלום
שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן רסג סעיף ו - בחורים ההולכים ללמוד חוץ לביתם, צריכים להדליק נר שבת בחדרם ולברך עליו.
משנה ברורה סימן רסג ס"ק כח - בחורים, היינו שיש להם נשים אלא שהולכין חוץ לביתם ואף שאשתו מדלקת בביתו אינו נפטר בברכת אשתו כיון שיש לו חדר מיוחד במקום שמתארח שם וכ"ש אם אינו נשוי דמחויב להדליק:
 
משנה ברורה סימן רסג ס"ק כח - בחורים, היינו שיש להם נשים אלא שהולכין חוץ לביתם ואף שאשתו מדלקת בביתו אינו נפטר בברכת אשתו כיון שיש לו חדר מיוחד במקום שמתארח שם וכ"ש אם אינו נשוי דמחויב להדליק:
הסיבה כי במקור הדין מפורש כן שיש להם נשים והוא מתשב''ץ קטן. וכפי שביאר הענין בביאור הלכה, אך אין לעשות מזה בנין אב, למקומות שכתוב בהם בפירוש להיפך. וז''ל הביאור הלכה שם (סימן רסג ד"ה בחורים) "עיין במ"ב, כ"כ העולת שבת והתו"ש והפמ"ג והח"א וש"א, ובדה"ח משמע שהוא מפרש בחורים ממש אבל לא מי שיש לו אשה [א.ה דהיינו דרק בחורים מחוייבים להדליק בחדר בנפרד אבל מי שיש לו אשה נפטר בברכתה, ומזה בא לאפוקי שגם מי שיש לו אשה מחוייב להדליק בנפרד אפילו שאשתו מדליקה עליו], והאמת עם כל הפוסקים הנ"ל אחד כי כן דייק לשון הש"ע להמעיין בו דדוקא אם הוא אצל אשתו נפטר בברכתה. ועוד כי מקור הדין הזה הוא ממרדכי בשם המהר"ם ודין זה הובא בתשב"ץ קטן [שחיברו רבינו שמשון בר צדוק תלמיד מהר"ם] ג"כ בשם המהר"ם ושם מבואר בהדיא ככל הפוסקים הנ"ל.
 
השכל הישר אומר להלדיק עם ברכה, ככה דעת רוה"פ, לבד הגרב"צ והגרע"י.
שכחת את הגר"ע עטייה (ע"פ עדות כל תלמידיו), הגרש"ז אויערבאך, וכו' וכו'
אילו כל פוסקי אשכנז.
אני חייב לומר משהו על כל הדיון פה: אין שום סיבה לחלק בין ספרדים לאשכנזים בהדלקת נר חנוכה. הדיון בנר חנוכה בישיבה הוא קצר ופשוט - אנחנו לא בטוחים מה נקרא מקום מושבו של בחור, אם הוא בישיבה או שהוא בבית הוריו.
אבל לתשובת לב - אם מקום מושבו ההלכתי הוא בבית הוריו - שום אשכנזי לא יכול להדליק בישיבה, זה בכלל לא משנה שהוא פוסק כמו הרמ"א -פה זה לא מקום מגוריו ואין לו שום התיר להדליק פה, על פי הרב עזרא עטיה הגרב"צ והרב עובדיה - אשכנזי שמדליק בישיבה יכול להדליק גם ברחוב, זה אותו דבר, אין לו שום היתר להדליק שם.
מעניין, כי הגרש"ז אויערבאך דוקא כן חילק ביניהם -
1750905050781.png
 
כל דבר מפרשים,
גם גמ' אתה לומד ומפרש
כל מה שעשיתי זה אך ורק "שוטנשטיין" לראשונים
לא הוספתי דבר עליהם אלא רק פירשתי וביארתי גרידא [כמו שכל דבר מבארים, גמ', תוס', ראשונים]​
פרשת דברי הראשונים נגד ראשונים אחרים שדבריהם מפורשים לא כמו שפרשת, לא עושים כך בלא הכרח גמור.​
יש לציין לדברי הגר"ע יוסף זצ"ל (טבעת המלך הל' ברכות פ"י הי"ג) שהביא דברי גדול א' שדייק מהרמב"ם והטוש"ע נגד דברי ספר האשכול, וכתב עליו -
1750909562806.png
ואעתיק לכאן מ"ש בכתבים שלי:
כבר כתב מרן ז"ל (ב"י יו"ד סי' רי"ז סי"א, כס"מ פ"ט מהל' נדרים ה"ח): "דכל טצדקי דאפשר לן למיעבד דלא לשווי פלוגתא בין תלמודא דידן לירושלמי, עבדינן".
וז"ל שו"ת חכם צבי (סי' קל"ד): "ודבר ברור הוא לרגיל ובקי בדרכי התלמוד, שאין לנו לחדש ולבדות מלבנו מחלוקת בין תנאים ואמוראים, כי אם במקום שהם ובענין שהם חולקים בודאי, לא זולת, וזה אחד מעיקרי ויסודי התלמוד".
ונר' ברור דאין סברא שיהיה כלל זה דוקא לגבי הבבלי והירושלמי, אלא בכללות שיש להמעיט במחלוקת בין החכמים, [וכלשונו הזהב של הגאון יעב"ץ ז"ל (שאלת יעבץ ח"א סי' מ"ז): "אין להתריס נגד הזוהר ולעשות מעשה שלא כדעתו, אלא דווקא במקומות שברור לנו שהתלמוד חולק, וראוי והגון להשתדל בכל מאמצי כחנו להשוותם אם אפשר, כמצווה עלינו בכל מקום להטיל שלום, בפרטות בין ת"ח המרבים שלום"].
וכן הבין מהר"י פראג'י ז"ל (שו"ת מהרי"ף סי' ל"א), שאחר שהאריך לבאר שאין פלוגתא בין הרשב"א והר"ש, כ' וז"ל: "זה שכתבנו דרך הגון ונכון כפי כלל פסק הלכה בפלוגתא דרבוותא, דאית לן למעבד כל טצדקי, דלא לאפושי פלוגתא ביני רבוותא ולהשוותם, דגדול כח השלום, כמו שמבואר בדברי הרי"ף ז"ל בפ' חבית בסוגיא דסוחט אדם אשכול של ענבים (שבת ס' ע"ב מדפי הרי"ף) ובהרבה מקומות, דמאן דאמר פליגי עליו הראיה". הרי שכ' לשון מרן ז"ל ד"כל טצדקי" כו' גם לגבי מחלוקת הראשונים.
וכן הבין המהרש"ם ז"ל (ח"ד סוס"י ד'): "ועוד אני אומר דגם אם נאמר שמהר"ם חזר בו מעצמו, ויש לנו ספק איזו מהן אמר באחרונה, יש לנו להשוות דעתו לדעת הרשב"א וש"פ החולקים עליו, ולומר דמסתמא חזר בו לבסוף והסכים לדעת החולקים עליו. וראי' מהתוס' (חולין ע"ז א' ד"ה בלשון כו') שהקשו ממאי דמההיא דפסח הדר בי' דלמא מההיא דלקמן, ותי' דמסתמא חזר בו לגבי חבירו, ע"ש, וה"נ בנ"ד, והטעם, משום דכללא הוא בידינו דאפושי פלוגתא לא מפשינן, וכמ"ש החכם צבי (סי' קל"ד) כי זהו א' מעיקרי ויסודי התלמוד, ע"ש". הרי שהביא דברי החכם צבי ז"ל הנ"ל לגבי מחלוקת בבלי וירושלמי וכתבם לענין מחלוקת הראשונים.
ולא זו אף זו, מצינו שכתב מרן ז"ל (כס"מ פי"ג הל' גירושין הי"ח): "אין דברי ה"ה נראים לי, שמ"ש שהוקשה לו מדקתני סתמא ... הלא התלמוד מלא דברים כאלה שהם סתמיים וצ"ל דמיירי בדבר פרטי, והכרעת הירושלמי דלא ליפלוג אתלמודא דידן – הכרעה היא, דכל מאי דמצינן לפרושי בגוונא דלא ליפלוג עדיף טפי, ואע"פ שהפירוש יהיה דחוק קצת".
וכבר נמצא כדבר הזה בדברי רבותינו הראשונים ז"ל, והרא"ש ז"ל (כתובות פ"י סי' י') כתב בזה"ל: "ראוי לדחוק ולפרש כדי להשוות שתי הגמרות יחד". וע"ע תוס' (סוכה דף ...).
וכלל זה הוא מרגלא בפומיה דרבותינו האחרונים ז"ל, [ולדוגמא הגרי"ח סופר שליט"א (מנוחת שלום ח"ה סי' כ') כ' ש"כלל זה הוא בריח התיכון במשנת רבינו הרדב"ז ז"ל, ופעמים הרבה הוא משתמש בו לדינא", וציין עשר מקומות שהרדב"ז ז"ל הביא כלל זה, ע"ש].
ועד אחרון, "מרן דדורות בתראי" הגאון משנה ברורה ז"ל כתב כלל זה כמה פעמים, עי' מ"ש (סי' שע"א ס"א באה"ל ד"ה אם): "והנה בתוספת שבת משמע דלהרמב"ם אין שום חילוק בין ... ולא נהירא דכל הראשונים העתיקו מימרא דגמרא דיש חילוק בין בתו לבנו, הר"ח והרי"ף והסמ"ג והרא"ש והריא"ז והרשב"א, ומסתברא דגם הרמב"ם לא יחלוק עליהם, אלא דהוא נקט מילתא דפסיקא" וכו', ע"ש.
וכ"כ עוד (סי' תק"י ס"ח באה"ל ד"ה אפילו): "הנה המחבר התחיל בלשון הרמב"ם ומסיים בלשון הטור, והטור כתב דבריו ע"פ פרש"י דמיירי ... ומלשון הרמב"ם משמע לכאורה דכ"ז מיירי ... אבל באמת קשה מאד לומר שהרמב"ם יחלוק על כל הפוסקים בזה".
 
נערך לאחרונה:
יש לציין לדברי הגר"ע יוסף זצ"ל (טבעת המלך הל' ברכות פ"י הי"ג) שהביא דברי גדול א' שדייק מהרמב"ם והטוש"ע נגד דברי ספר האשכול, וכתב עליו -
הצג קובץ מצורף 7097
ואעתיק לכאן מ"ש בכתבים שלי:​
בוא נהיה עניינים
במקום לצטט כל מיני ספרים [שזה פחות מעניין]

תכנס לסוגייא ונראה מה יש לך לחדש
ואדרבה בוא תחכימיני
אבל סתם להעלות ולגבב, אן מזה שום תועלת

[אגב בכל נושא אפשר לסגור את כל הגמ' והראשונים וללמוד את הגאון שציטטת וכך נדע מה לעשות, בלי ללמוד, כך נחסוך הרבה זמן]
 
יש לציין לדברי הגר"ע יוסף זצ"ל (טבעת המלך הל' ברכות פ"י הי"ג) שהביא דברי גדול א' שדייק מהרמב"ם והטוש"ע נגד דברי ספר האשכול, וכתב עליו -
הצג קובץ מצורף 7097
ואעתיק לכאן מ"ש בכתבים שלי:​
האשכול הזה [מהדורת אוירבך] מזוייף. כך שאין ראשונים כאלו.
חפשו באוצה"ח "האשכול מזוייף".
 
בוא נהיה עניינים
במקום לצטט כל מיני ספרים [שזה פחות מעניין]

תכנס לסוגייא ונראה מה יש לך לחדש
ואדרבה בוא תחכימיני
אבל סתם להעלות ולגבב, אן מזה שום תועלת

[אגב בכל נושא אפשר לסגור את כל הגמ' והראשונים וללמוד את הגאון שציטטת וכך נדע מה לעשות, בלי ללמוד, כך נחסוך הרבה זמן]
לא נכנסתי לעצם הסוגיא של הדלקת נ"ח, התייחסתי לנידון על הגישה
בענין זה הבאתי מדברי א' מגאוני הדור האחרון, והבאתי הרבה ראיות לדבריו מגדולי הראשונים והאחרונים
אתה מוזמן לפתוח כל גמ' או ראשון שאתה רוצה ולהתמודד בצורה עניינית עם מה שכתבתי
[המשפט האחרון שלך נכון מאד, וגם לא קשור לנדו"ד בכי הוא זה - ואח"כ מדברים על להיות עניינים...]
 
האשכול הזה [מהדורת אוירבך] מזוייף. כך שאין ראשונים כאלו.
חפשו באוצה"ח "האשכול מזוייף".
זה לא קשור לנדו"ד כלל, הנידון הוא אם שייך לדחות דברי ראשונים מפורשים ע"פ דיוקים
אגב, האשכול הזה ממש לא מזוייף, זה המצאה של המשכילים, ובעוה"ר קצת ת"ח נמשכו אחריהם, והארכתי במקום אחר, ועוד הרבה יש תח"י שעוד לא העלתי על הכתב, ודי בזה לע"ע
 
התייחסתי לנידון על הגישה
הגישה היא
ללמוד סוגיות בעיון עמוק
ואז לדבר
זה שיש הרבה שמצטטים שותי"ם אך לא שידדו העמקים בעיון הסוגייא, בבניית הגמ' והראשונים עליהם נאמר "יאכלו פרי מעלליהם"
 
מעניין, כי הגרש"ז אויערבאך דוקא כן חילק ביניהם -
הצג קובץ מצורף 7093
מה הקשר?
@חכם בן שושן כתב שאין בזה חילוק בין פוסקי האשכנזים לפוסקי הספרדים, כי זה נושא בעיקר של סברא האם נקרא סמוך על שולחן אביו כשנמצא בישיבה, ולא תלוי בדרכי הפסיקה וכיוצ"ב.
לגבי הבחור עצמו אם הוא ספרדי או אשכנזי, בזה בודאי שיש הבדל, כי אשכנזי גם בבית אביו הוא מדליק, ולכן ברור שבישיבה מדליק בברכה, וכמובן שכל הנידון הוא על בחור ספרדי שבבית אביו יוצא יד"ח בהדלקת אביו, האם כשהוא בישיבה יברך או לא.
 
אם הפוסק מסופק, איה"נ, אבל אם הפוסק מחליט ברוחב דעתו שבחור בישיבה לא נקרא סמוך על שולחן אביו, זה ממש לא קשור מהו מוצאו.
ויש צדדים עצומים לכאן ולכאן, האם נחשבים "סמוך".
ויכול להיות שפוסק ספרדי אפי' שדעתו נראית להכריע שאינם סמוכים יחשוש לסב"ל מפני הדעות האחרות.
אבל פוסק אשכנזי פחות יחשוש.
 
ומי שאומר להדליק בנר שבת הה"נ בנר חנוכה כי זה אותו סוגייא
למה שנדמה נרות שבת שעיקר הטעם להדליק הוא משום שלום בית שלא יכשל בעץ ואבן (ולפ"ז מובן שבחורים ידליקו)
לבין נרות חנוכה משום פרסומי ניסא נר איש וביתו - שכבר אביו הוציאו יד"ח!?
 
למה שנדמה נרות שבת שעיקר הטעם להדליק הוא משום שלום בית שלא יכשל בעץ ואבן (ולפ"ז מובן שבחורים ידליקו)
לבין נרות חנוכה משום פרסומי ניסא - שכבר אביו הוציאו יד"ח!?
לכן הדגשתי,
שהמקור של סוגיא זו דהדלקת נרות שבת לבחורים
היא מהסוגיא דנרות חנוכה
זה אותו גמ' ואותו סוגיא, ומה שהפשט בסוגיא לכאן הוא נכון גם לשני
 
הגישה היא
ללמוד סוגיות בעיון עמוק
ואז לדבר
זה שיש הרבה שמצטטים שותי"ם אך לא שידדו העמקים בעיון הסוגייא, בבניית הגמ' והראשונים עליהם נאמר "יאכלו פרי מעלליהם"
כדאי ללמוד ולדבר עם קצת ענוה. כבר ראינו לעיל את "עומק העיון"... ודי בזה.
 
נו בכבוד, תתחיל

אדרבה אם יש לך מה להוסיף בסוגייא אשמח
ואדרבה הדגשתי את זה לכל אורך הדרך שמי שיש לו ראיות או טענות שיעלה
הראתי לך לעיל שטעית בדימוי מילתא למילתא בדברים מפורשים...
 
ראשי תחתית