כנראה לא קראת מה שהוא כתב ומה שאני כתבתי.כמו שכתבתי אין לי עניין אפי' להתחיל לענות על זה (ודרך אגב לא אמרתי שאני בכלל אוחז כדברים האלה שכתב, אבל בכל מקרה אין שום טענות ענייניות במה שכתבת)
כנראה לא קראת מה שהוא כתב ומה שאני כתבתי.כמו שכתבתי אין לי עניין אפי' להתחיל לענות על זה (ודרך אגב לא אמרתי שאני בכלל אוחז כדברים האלה שכתב, אבל בכל מקרה אין שום טענות ענייניות במה שכתבת)
רואים שלא הבנת...גזירות חדשות שהוא ממציא,
שמא ישכחו לעשות תנאי וכו'.
וכיון שלא יכול לברך א"כ גורע אם עושה את המצוה ללא ברכה.דבריו דראוי להדליק עם ברכה.
מסתפק ובסוף כתב מה שכתב שאין לדחות את הלימוד תורה.הוא מסתפק בכלל במה שכותב.
נכון.כל דבריו רק כשיש סכנה.
אתה מעתיק רק מה שנח לך.לא כותב לא להדליק, אלא שאי"ז חומרא.
עוד פעם אתה מעתיק מה שנח לך.כותב שאפשר להחמיר גם בדבר אחר.
אך אי"ז סיבה לומר לא להדליק למי שרוצה להדליק.
נכון אם יעשו זאת לא יהיה חסרון זה.גם לדבריו, יכול להדליק לאחר שהוריו מדליקים.
בדיוק לכן זו גזירה חדשה שמא ישכחו.רואים שלא הבנת...
יש חשש ממשי לדברי הבאה"ל.
ורק אם ידליקו אחר הוריהם יכול להועיל.
אבל עדין יכול להיות שישכחו מ"התנאי" הזה.
והמברכים, אין להם בעיה עם טענות אלו.וכיון שלא יכול לברך א"כ גורע אם עושה את המצוה ללא ברכה.
דחה מה שהביא ממהרש"ק, ומדעתו אמר שנ"ל שלא ראוי להחמיר חומרא רחוקה זו על חשבון לימוד תורה.מסתפק ובסוף כתב מה שכתב שאין לדחות את הלימוד תורה.
בד"כ יש מקומות מיוחדים להדלקה, כל ישיבה לפי מה שמורים להדליק, בפנים או בחוץ.נכון.
וברוב ככל הישיבות למיטב ידיעתי לא מסכימים להדליק בפנים, אלא רק בחוץ.
אבל הוא דחה את החשש.אתה מעתיק רק מה שנח לך.
הוא כתב להדיא בהתחלה שיש חשש בזה לשו"ע. (ובפרט שלא הוסיף שהיום רובם מדליקים במקום אחד)
הוא כותב שאין חיסרון כזה להלכה למעשה.עוד פעם אתה מעתיק מה שנח לך.
יש חסרון של בל תוסיף לאומרים בדרבנן.
זו לא גזירה.בדיוק לכן זו גזירה חדשה שמא ישכחו.
יש להם בעיה עם טענות אחרות.והמברכים, אין להם בעיה עם טענות אלו.
ומה בכך?דחה מה שהביא ממהרש"ק, ומדעתו אמר
ואם כולם מדליקים בחוץ באותו מקום אז יש חשש יותר גדול לדברים הבאים.בד"כ יש מקומות מיוחדים להדלקה, כל ישיבה לפי מה שמורים להדליק, בפנים או בחוץ.
להלכה למעשה וודאי שלא.הוא כותב שאין חיסרון כזה להלכה למעשה.
רק שמי שרוצה יכול להחמיר בזה במקום בזה.
הרבה מן הפוסקים כתבו לעשות את התנאי הזה במפורש.זו לא גזירה.
היום כל מי ש"מהדר" לא מקפיד על הדבר הזה.
לא אתייחס לכל לשונות הלעג שלך כאן וקודם.יש להם בעיה עם טענות אחרות.
הוא בא לטעון אל אלה שמדליקים ללא ברכה שזה גם בעיה.
(ואני לא מבין אותך מה הבעיה להבין דברים כאלה פשוטים!?)
שזו המצאה שלו שלא קשורה לנושא.ומה בכך?
איזה?ואם כולם מדליקים בחוץ באותו מקום אז יש חשש יותר גדול לדברים הבאים.
את זה הוא לא כתב.להלכה למעשה וודאי שלא.
אבל חומרא זאת מתווספת על שאר הדברים.
ויותר ראוי להחמיר בזה מאשר זה.
מצורף תשעה טעמים שכתב הרב אליהו בוחבוט שליט"א לומר שאין הבחורים רשאים להחמיר ולהדליק ללא ברכה.
עברתי על הדברים למעלה, וראיתי שהשיבו לך שאין ראיה מהראשונים שכתבו שרווק ידליק, דבזמנם לא היה סמוך על שלחן אביו, שאחר שהגדילו לא היה מפרנסם כלל. וכמו שכתבו כאןאך לפי מה שבאירנו כאן – בחור ישיבה חייב מדינא דגמ' להדליק משום דאין מי שידליק עליו , כי אינו נפטר בהדלקת הוריו, ולא יעזור זה שהוריו הדליקו עליו, כי לאיצא בזה יד"ח.
אולי ענית על זה לא ראיתי את כל האשכול.ייש"כ.
אבל מכל דברי הראשונים הנ"ל אין ראיה לבחורי ישיבות שבזמננו. היינו משום שבזמנם האב לא היה זן את בניו מעיקר הדין אלא עד גיל שש והיו כופין לזון עד שיגדילו, ולאחר שהגדילו, אם היה סמוך על שולחנו היה מפרנסו, ואם לא, שהיה הולך לבית רבו, האב לא היה מפרנסו ולא היה סמוך על שלחן אביו (וזה שאמרו בפ"ק דב"מ לא קטן קטן ממש ולא גדול גדול ממש, גדול וסמוך על שלחן אביו קטן מקרי, קטן ולא סמוך גדול מקרי).
ולפ"ז א"ש מ"ש הראשונים אכסנאי דלא נסיב, והבחור שלא נשא אשה וכדו'. דכל אלו לא סומכים על שלחן אביהם כלל ולכך חייבים להדליק במקומם, משא"כ בימינו שהאב זן ודואג לכל מחסורם ומלביש את בניו הגדולים עד הנישואים ומשלם שכר לישיבה עבור בניו, בודאי שהוי סמוכים, וי"ל שדינם כנשאוי שמדליקין עליו בביתו כן הוא בבחור ישיבה שאביו מדליק בביתו, וא"כ אין ראיה מהראשונים הנ"ל דמיירי באינו סמוך (ודומה הדבר בימינו לבחור שעזב את בית הוריו ועובד ושוכר דירה לעצמו שחייב להדליק נ"ח ולא נפטר במה שמדליק אביו) וקשה לומר שידליקו בברכה.
רוב ככל דבריך נבנים לפי מה שכתבת לעיל.אענה את חלקי , כדי שיהיה למעיינים ולמתבוננים ולמבינים - ולא אתייחס לכל האותיות, אלא לעיקרם.
אולי ענית על זה לא ראיתי את כל האשכול.
עניתי על זה בתגובה מס 24 - ששם יותר נכנסתי לעניין הזה
המציאות היתה שאחר שהגדילו והגיעו לגיל י"ג, האב לא היה זן את בניו אלא א"כ היו סמוכים ממש על שולחנו. ואה"נ אם היה גר קרוב והיה בא לבית הוריו היה סמוך על שלחנו. אבל אם היה הולך לישיבה במקום אחר, אביו לא היה מפרנסו, והיה צריך להדליק נ"ח בעצמו וכר"ז.א.- דכל מאי דאמרינן בגמ' שאכסנאי פטור, וכמו שר' זירא העיד שכשהלך ללמוד וכו' דווקא בזמנם שהיו הולכים ללמוד ומתנתקים מהבית לתקופה ארוכה כי הישיבה היתה רחוקה וכמו שמצינו בגמ' בכמה מקומות שהיו נוסעים מרחק כמה חודשים עד לישיבה וכו', ולכן על זה אזלי ר' זירא, אבל האידנא שאני.
אומנם אין זו מן הטענה- דהא, וכי כל הישיבות בזמנם היו נמצאות באיזה אי מבודד שכדי לילך לישיבה צריך לנדוד וכו', דוודאי- שהישיבה היתה נמצאת בעיר ומי שהיה גר בעיר היה מתגורר ליד הישיבה ומי שבעיר הסמוכה אז קצת יותר רחוק וכן על זה הדרך, דנכון- שהיו תלמידים רחוקים כמה חודשים, אך כל זה מי שהיה רחוק מאוד, אך שאר החכמים ורובא דרובא שהיו קרובים וכי אליהם הגמ' לא אמרה להדליק?, דהא- הגמ' סתמה שאכסנאי, וכגון- בחור שהולך ללמוד הוי נקרא אכסנאי ולא חילקו איזה בחור אם מרחק רב מהישיבה או קרוב דדין זה שווה לכולם.
וכן בראשונים- שפסקו דין זה וכי חילקו מרחק של הישיבה?, הרי- הישיבות בצרפת ואשכנז מי שהיה גר ליד הישיבה היה בדיוק כמונו האידנא, ולא כתבו שום חילוק כזה, דאין זה תלוי במרחק, אלא- אם נמצא בבית אביו ולאו דווקא בביתו עכשיו בשעת הדלקה אלא עדיין גר אצל אביו דאז נטפל לאביו אף אם הוא לא כרגע בבית, אבל בחור שכל מציאותו ורובו בישיבה אף שחוזר הבית אחרי שבוע וכד' בשביל לקחת בגדים וכד' עדיין לא נקרא גר בבית אביו שיפטרוהו בהדלקתו, אלא בגדר אכסנאי וככל הראשונים הנ"ל ופשטא דגמ' בלא שום חילוק וכ"ש אם הוא מגיע לבית רק פעם בחודש וכד' דכ"ש שלא נקרא סמוך על שולחן אביו.
נו זה ברור זה דינא דגמ'מבואר שאחר שהגדילו אינו חייב לזונן.
הוא טוען לך שהמציאות השתנתה, שפעם בפועל היו מפסיקים לזון.נו זה ברור זה דינא דגמ'
גם בזמננו זה תקף
אלא מאי האב ממשיך לזון את בניו גם אחרי - אך מדינא זה עד גיל 6
ואין הבדל בין פעם להיום
עד גיל 6 זה מדינא,נו זה ברור זה דינא דגמ'
גם בזמננו זה תקף
אלא מאי האב ממשיך לזון את בניו גם אחרי - אך מדינא זה עד גיל 6
ואין הבדל בין פעם להיום
זה כבר דברי נביאותהוא טוען לך שהמציאות השתנתה, שפעם בפועל היו מפסיקים לזון.
מצויין אז בחורים אחרי גיל 18 חייבים להדליק?חוק הרבנות הראשית לזון עד גיל 18 (ולכן האב צריך לשלם מזונות עד גיל 18)
הוא טוען לך שהמציאות השתנתה, שפעם בפועל היו מפסיקים לזון.
איני יודע מאיפה הסימוכין למה שכתבת
מ"מ- בסוגייא אין כזה תנאי הילכתי ולא תלו את זה בגיל ולא תלו את זה באם אביו מפרנסו
אלא התנאי הוא כפי שביארתי ברוב הראשונים האם נמצא אצל אביו וסמוך על שולחנו דאז הוא נפטר
אך אי אינו בבית אביו וכרגע אינו סמוך על שולחנו אינו נפטר, ומחוייב מן הדין או להדליק או להשתתף בפרוטה
מ"מ- בהמשך בתגובה השנייה [הודעה #24] התייחסתי ביותר בפרוטרוט על הנושא שהאם יש הבדל בין אז להיום יעו"ש
ברור שהילדים של פעם הם לא הילדים של היום,זה כבר דברי נביאות
מה נראה לך שפעם לא היו זנים את ילדיהם??
אין הבדל בין פעם להיום בעניין זה
לא משנה זה סתם דיון שלא קשור לאשכולברור שהילדים של פעם הם לא הילדים של היום,
ולכך אחר שהגדילו היו יותר בוגרים ועוסקים במלאכה ועוזרים בפרנסת הבית,
וכן היו שעוסקים במלאכה לעצמם, וראה ברמ"א חו"מ סימן ער שאם סמוך על שלחן אביו הרווחים של מלאכתו לאביו.
כך היתה המציאות.
אני לא אמרתי שהיום לא זנים לאחר 18. כתבתי את המהלך של הדברים (וראיתי דיון בקובץ אחד מאמר מדיין מב"ד הרבני שהצריך לזון עד גיל 21 כיון שהבחור בצבא או בישיבה ולא יכול לפרנס עצמו, ונ"ל שכתב שצריך לתת לפחות חצי מהמזונות).מצויין אז בחורים אחרי גיל 18 חייבים להדליק?
התקדמנו שלב - ישיבה גדולה בד"כ זה מעל גיל 18
הא גופא מנ"ל.ובתנאי ההילכתי - כל בחור שאינו אוכל וישן בביתו נקרא שאינו סמוך על שולחן אביו
שוב - בגדר ההילכתי זה היכן הבן אוכל וישן, אם בביתו א"כ נפטר בהדלקת אביוהגיל זה לא העניין, השאלה אם אביו מפרנסו היכן שהוא, נחשב סמוך על שלחן אביו, ודינו כקטן.
מהסוגייא והראשונים שהבאתי לעילהא גופא מנ"ל.
אתה חוזר שוב על הדברים.מהסוגייא והראשונים שהבאתי לעיל
כולם תלו זאת האם הוא אוכל וישן אצל אביו אי לא
ולא הוסיפו תנאים וגדרים , האם אביו מפרנסו וכד' , כי זה לא התנאי של סוגייא זו
שובכי באמת אביו לא היה מפרנסו, שהיה יכול לעבוד בעצמו ולפרנס את עצמו.
השאלה אם אביהם היה מממן אותם בישיבה, או שראש הישיבה לבדו היה דואג להם?היו עובדים כדי לפרנס עצמם?
קודם כל מה שהבחורים משלמים לישיבה זה סכום קטן לעומת מה שמקבל הבן בישיבה הן מקום לימוד ומקום שינה ואוכל, דכספי ההורים לא מועיל לכל הוצאות הישיבה ובפרט אם הפנימיה בשכירות שהרבה ישיבות החדרים בשכירות, דהכסף בכלל הולך לחדרים ולתשלומים של הרמי"ם וצוות הישיבה והעובדים, כך- שהכסף השוטף שצריך לאוכל וכו' זה ודאי לא מכספי ההורים, אלא מהכנסות של הישיבה ע"י תורמים וכד'.השאלה אם אביהם היה מממן אותם בישיבה, או שראש הישיבה לבדו היה דואג להם?
הכי קל ומצוי לבדוק איך היה פעם, זה ביהדות תימן ,שהם הכי מקוריים למה שהיה בזמן חכמי התלמוד, שם גם הבחורים היו עובדים ולומדים.שוב
אתה כותב שיכול לפרנס את עצמו - גם היום בחור יכול לפרנס את עצמו
וכי נראה לך שבימי הראשונים היו הבחורים שלומדים בישיבה , היו עובדים כדי לפרנס עצמם?
שם ישיבה זה היה מבוקר ועד ליל כפשוטו , לא כמו ישיבות והלימוד של היום
נראה לך בישיבות של ר"י בצרפת היו בחורים שבאים ללמוד , היו עובדים כדי להתפרנס?
רק תקרא מה זה היה מושג של ישיבה מלפני 200 שנה בוואלז'ין , רק שיהיה לך אחיזה מה זה ישיבה , היו בחורים שלמדו 15 שעות ביממה
וזה רק מלפי 200 שנה
תלך אחורה לדורות הראשונים מלפני 700 800 שנה, מה אתה מדבר ?
זה כבר דברי נביאות
מה נראה לך שפעם לא היו זנים את ילדיהם??
אין הבדל בין פעם להיום בעניין זה
איני יודע מה היה בזמן חז"ל והראשונים, אבל באירופה לפני 200 שנה מי שהלך ללמוד בישיבה לא היה מתפרנס מהוריו, אלא התפרנסו מהישבה או מאנשי העיר [מה שקראו "אכילת טעג"]שוב
אתה כותב שיכול לפרנס את עצמו - גם היום בחור יכול לפרנס את עצמו
וכי נראה לך שבימי הראשונים היו הבחורים שלומדים בישיבה , היו עובדים כדי לפרנס עצמם?
שם ישיבה זה היה מבוקר ועד ליל כפשוטו , לא כמו ישיבות והלימוד של היום
נראה לך בישיבות של ר"י בצרפת בחורים שהיו באים ללמוד, היו עובדים כדי להתפרנס?
רק תקרא מה זה היה מושג של ישיבה מלפני 200 שנה בוואלז'ין, רק שיהיה לך אחיזה מה זה ישיבה, היו בחורים שלמדו 15 שעות ביממה
וזה רק מלפני 200 שנה
כבר כתב כן הכס"מ(וזה הטענה הידועה למה היום אברכים שלומדים כל היום ולא עובדים, ושוברה בצידה, כמו שאמרו בשם הסטייפלר שהיום בחוץ אפשר לרדת ולהתקלקל, כאשר רואים זאת בחוש, לצערינו הרב)
אלא התפרנסו מהישבה או מאנשי העיר [מה שקראו "אכילת טעג"]