באנר תרומה

בירור בעניין הדלקת נ"ח לבני ישיבות ספרדים

גזירות חדשות שהוא ממציא,
שמא ישכחו לעשות תנאי וכו'.
רואים שלא הבנת...
יש חשש ממשי לדברי הבאה"ל.
ורק אם ידליקו אחר הוריהם יכול להועיל.
אבל עדין יכול להיות שישכחו מ"התנאי" הזה.
דבריו דראוי להדליק עם ברכה.
וכיון שלא יכול לברך א"כ גורע אם עושה את המצוה ללא ברכה.
הוא מסתפק בכלל במה שכותב.
מסתפק ובסוף כתב מה שכתב שאין לדחות את הלימוד תורה.
כל דבריו רק כשיש סכנה.
נכון.
וברוב ככל הישיבות למיטב ידיעתי לא מסכימים להדליק בפנים, אלא רק בחוץ.
לא כותב לא להדליק, אלא שאי"ז חומרא.
אתה מעתיק רק מה שנח לך.
הוא כתב להדיא בהתחלה שיש חשש בזה לשו"ע. (ובפרט שלא הוסיף שהיום רובם מדליקים במקום אחד)
כותב שאפשר להחמיר גם בדבר אחר.
אך אי"ז סיבה לומר לא להדליק למי שרוצה להדליק.
עוד פעם אתה מעתיק מה שנח לך.
יש חסרון של בל תוסיף לאומרים בדרבנן.
גם לדבריו, יכול להדליק לאחר שהוריו מדליקים.
נכון אם יעשו זאת לא יהיה חסרון זה.
 
רואים שלא הבנת...
יש חשש ממשי לדברי הבאה"ל.
ורק אם ידליקו אחר הוריהם יכול להועיל.
אבל עדין יכול להיות שישכחו מ"התנאי" הזה.
בדיוק לכן זו גזירה חדשה שמא ישכחו.
וכיון שלא יכול לברך א"כ גורע אם עושה את המצוה ללא ברכה.
והמברכים, אין להם בעיה עם טענות אלו.
מסתפק ובסוף כתב מה שכתב שאין לדחות את הלימוד תורה.
דחה מה שהביא ממהרש"ק, ומדעתו אמר שנ"ל שלא ראוי להחמיר חומרא רחוקה זו על חשבון לימוד תורה.
נכון.
וברוב ככל הישיבות למיטב ידיעתי לא מסכימים להדליק בפנים, אלא רק בחוץ.
בד"כ יש מקומות מיוחדים להדלקה, כל ישיבה לפי מה שמורים להדליק, בפנים או בחוץ.
אתה מעתיק רק מה שנח לך.
הוא כתב להדיא בהתחלה שיש חשש בזה לשו"ע. (ובפרט שלא הוסיף שהיום רובם מדליקים במקום אחד)
אבל הוא דחה את החשש.
עוד פעם אתה מעתיק מה שנח לך.
יש חסרון של בל תוסיף לאומרים בדרבנן.
הוא כותב שאין חיסרון כזה להלכה למעשה.
רק שמי שרוצה יכול להחמיר בזה במקום בזה.
 
בדיוק לכן זו גזירה חדשה שמא ישכחו.
זו לא גזירה.
היום כל מי ש"מהדר" לא מקפיד על הדבר הזה.
והמברכים, אין להם בעיה עם טענות אלו.
יש להם בעיה עם טענות אחרות.
הוא בא לטעון אל אלה שמדליקים ללא ברכה שזה גם בעיה.
(ואני לא מבין אותך מה הבעיה להבין דברים כאלה פשוטים!?)
דחה מה שהביא ממהרש"ק, ומדעתו אמר
ומה בכך?
בד"כ יש מקומות מיוחדים להדלקה, כל ישיבה לפי מה שמורים להדליק, בפנים או בחוץ.
ואם כולם מדליקים בחוץ באותו מקום אז יש חשש יותר גדול לדברים הבאים.
הוא כותב שאין חיסרון כזה להלכה למעשה.
רק שמי שרוצה יכול להחמיר בזה במקום בזה.
להלכה למעשה וודאי שלא.
אבל חומרא זאת מתווספת על שאר הדברים.
ויותר ראוי להחמיר בזה מאשר זה.
 
זו לא גזירה.
היום כל מי ש"מהדר" לא מקפיד על הדבר הזה.
הרבה מן הפוסקים כתבו לעשות את התנאי הזה במפורש.
ואם הגזירה שמא לא ישמעו להם, אז זו בדיוק המצאה וגזירה חדשה.
יש להם בעיה עם טענות אחרות.
הוא בא לטעון אל אלה שמדליקים ללא ברכה שזה גם בעיה.
(ואני לא מבין אותך מה הבעיה להבין דברים כאלה פשוטים!?)
לא אתייחס לכל לשונות הלעג שלך כאן וקודם.
לגופו של עניין רק הבאתי שלמברכים אין את ב' הבעיות הללו שהציג.
שזו המצאה שלו שלא קשורה לנושא.
אחרי לימוד הסוגיא אם צריך או חומרא וכו',
יש לדון מתי ידליקו. והאם ביטול תורה דוחה הדלקה או לא.
ואם כולם מדליקים בחוץ באותו מקום אז יש חשש יותר גדול לדברים הבאים.
איזה?
להלכה למעשה וודאי שלא.
אבל חומרא זאת מתווספת על שאר הדברים.
ויותר ראוי להחמיר בזה מאשר זה.
את זה הוא לא כתב.
כתב שכל אחד יכול לבחור איזו חומרא שרוצה.
ז"ל -מ"מ מי שבלא"ה מחפש חומרות והידורים רחוקים (ולכן רוצה להדליק בישיבה), הרי יכול להדר לחוש לבל תוסיף
 
מצורף תשעה טעמים שכתב הרב אליהו בוחבוט שליט"א לומר שאין הבחורים רשאים להחמיר ולהדליק ללא ברכה.

אענה את חלקי , כדי שיהיה למעיינים ולמתבוננים ולמבינים - ולא אתייחס לכל האותיות, אלא לעיקרם.

גבי מה שכתב באות א

כל דברי הביאור הלכה- נאמרו כשמדליקים עליו, והיינו שאשתו מדליקה עליו בביתם , אזאי יש עדיפות שזה יהיה בביתו מאשר אצל איפה שמתארח.

אך לפי מה שבאירנו כאן – בחור ישיבה חייב מדינא דגמ' להדליק משום דאין מי שידליק עליו , כי אינו נפטר בהדלקת הוריו, ולא יעזור זה שהוריו הדליקו עליו, כי לאיצא בזה יד"ח.

להדיא דדין של אכסנאי שמשתתף זה בגלל שאין לו יכולת להדליק , אך אם יש לו יכולת ודאי שידליק,

ואף לשאר ראשונים- דנקטו רק "משתתף" עדיין התינח היכן דהוא יכול להשתתף, אך בישיבה אין לו עם מי להשתתף כי כולם הרי בחורים שבגדר אכסנאי ועם מי ישתתפו?, דוודאי מדינא הם חייבים, כי אותו אכסנאי שאין לו אפשרות להשתתף בפרוטה ודאי שיהיה חייב להדליק, ובחורי ישיבה הם בגדר הזה שאינם יכולים להשתתף בפרוטה.

גבי מה שכתב באות ב
מה שרצה לטעון שאכסנאי אינו יכול להדליק כי אינו נקרא "ביתו" זה נסתר מראשונים להדיא דמצינו בכמה ראשונים דדין זה דאכסנאי , אין זה חובה רק להשתתף אלא זה אפשרות שיכול לפטור עצמו, וזה לא שאינו יכול להדליק.

א. לשון הר"י מילוניל שבת כג:-נר שיש לו שתי פיות וכו' , אי נמי לשני אכסנאין שאינן נשואין שצריכים הם להשתתף או להדליק בפני עצמן.

להדיא- גבי אכסנאי יש לו ב' אפשרויות או להשתתף או להדליק.

ב. השיטה להר"ן- בשם ויש מפרשים, דמבאר הסוגייא נר של ב' פיות דעולה לשני אנשים, כותב, לשני "אכסנאים שאינם נשואים שצריכין הם להשתתף או להדליק בפני עצמם".
להדיא- גבי אכסנאי יש לו ב' אפשרויות או להשתתף או להדליק.

ג. מאירי- אכסאני חייב בנר חנוכה ומ"מ אינו צריך להדליק לעצמו אלא שישתף עצמו עם בני הבית וכו'-

להדיא דהשתתפות זה רק אם רוצה אך עיקר החיוב זה ההדלקה אלא שאם רוצה יכול להיפטר בהשתתפות, אבל לא שחייב רק להשתתף ותו לא, דזה אינו.

ד. לשון הטור תרע"ז- אכסנאי חייב להדליק בפני עצמו ואינו יוצא בשל בעל הבית, ומיהו בפרוטה שיתן לו וישתתף עמו סגי.

להדיא- דהעיקר זה להדליק , אלא שיכול לפטור בהשתתפות אך עיקר הדבר הוא ההדלקה.

ה. רבינו חננאל- אכסנאי חייב בנר חנוכה ואי משתתף בהדי אושפיזאי תו לא צריך.

והיינו- שרק אם השתתף אז הוא לא צריך להדליק אך אי לא משתתף ודאי שיש לו חיוב להדליק כדינו עם ברכה.

ו. אוהל מועד [שער מועד קטן דרך א]- אכסנאי חייב בנר חנוכה אע"פ שאין לו בית ואם משתתף פרוטה עם בעה"ב דיו.

והיינו- שעדיפות ראשונה שידליק, אלא שיכול לפטור עצמו ע"י שמשתתף בפרוטה, ועוד הוסיף אע"פ שאין לו בית הוא עדיין חייב להדליק, כי זה לא דין "בביתו" , אלא שיכול לפטור את זה ע"י שישתתף.

ז. תניא רבתי סי' לה- אבל מורי חביבי היה נמנע מלהדליקה בבית הכנסת כדי שלא לברך עליה, אבל אם היו אורחים ישנים בבית הכנסת היו אורחים עצמם צריכים להדליקה דקיי"ל אכסנאי חייב בנר חנוכה.

להדיא- אע"פ דהוא סבר שבבית הכנסת לא מברכים ולכן גם לא הדליק בגלל זה בבית הכנסת, מ"מ כשהיו אורחים היה נותן להם להדליק ולברך מדין אכסנאי שחייב להדליקה אע"פ שזה לא ביתם, והוא סבר שאסור לברך על בית הכנסת, אך באורח שאני דהוא חייב מדינא לברך ולהדליק אע"פ שזה לא ביתו ולכן היה נותן להם.

גבי מה שכתב באות ג
כדכתבנו באות א' , דבשלמא אם היה נפטר בהדלקת אביו ממילא הרויח את הברכה, אף לפי עיקר הסוגייא עם הראשונים שהעלתי לעיל, הוא יוצא קרח מכאן ומכאן , כי גם לא יצא בהדלקת אביו וגם לא בברכתו.

גבי מה שכתב באות ד
דוודאי אנו מדינא דגמ' מדליקים בברכה דהא לפי הראשונים לעיל שיכול להדליק, ודאי שההדלקה כדינה בלא שום הבדל.
ומדברי הראשונים שהבאנו באות ב- להדיא דלאכסנאי יש חיוב רגיל להדליק וזה לא תלוי "בביתו" אלא זה חובה על האיש, ולכן הוא חייב בהדלקה עם ברכה, אלא שיש לא אפשרות משנית אם ירצה להשתתף ואז להיפטר
אך גם טכנית לא שייך לבחור ישיבה להשתתף- כי כולם בישיבה הם בגדר אכסנאי , וממילא על כולם נשאר החיוב הראשון של הדלקה כדינה.


גבי מה שכתב באות ז
כל הסברא הזו לא שייך היום שיש כלי מיוחד ומופרד בפ"ע בתוך בית מנורה נפרדת, דאין שום חשש בזה, כי הכל ניכר וניכר טובא, וכל החשש הזה קיים ששמים נרות כך, בלא כלי מיוחד ומופרד ומובדל כמו שהיום עושים.
 
אך לפי מה שבאירנו כאן – בחור ישיבה חייב מדינא דגמ' להדליק משום דאין מי שידליק עליו , כי אינו נפטר בהדלקת הוריו, ולא יעזור זה שהוריו הדליקו עליו, כי לאיצא בזה יד"ח.
עברתי על הדברים למעלה, וראיתי שהשיבו לך שאין ראיה מהראשונים שכתבו שרווק ידליק, דבזמנם לא היה סמוך על שלחן אביו, שאחר שהגדילו לא היה מפרנסם כלל. וכמו שכתבו כאן
ייש"כ.
אבל מכל דברי הראשונים הנ"ל אין ראיה לבחורי ישיבות שבזמננו. היינו משום שבזמנם האב לא היה זן את בניו מעיקר הדין אלא עד גיל שש והיו כופין לזון עד שיגדילו, ולאחר שהגדילו, אם היה סמוך על שולחנו היה מפרנסו, ואם לא, שהיה הולך לבית רבו, האב לא היה מפרנסו ולא היה סמוך על שלחן אביו (וזה שאמרו בפ"ק דב"מ לא קטן קטן ממש ולא גדול גדול ממש, גדול וסמוך על שלחן אביו קטן מקרי, קטן ולא סמוך גדול מקרי).

ולפ"ז א"ש מ"ש הראשונים אכסנאי דלא נסיב, והבחור שלא נשא אשה וכדו'. דכל אלו לא סומכים על שלחן אביהם כלל ולכך חייבים להדליק במקומם, משא"כ בימינו שהאב זן ודואג לכל מחסורם ומלביש את בניו הגדולים עד הנישואים ומשלם שכר לישיבה עבור בניו, בודאי שהוי סמוכים, וי"ל שדינם כנשאוי שמדליקין עליו בביתו כן הוא בבחור ישיבה שאביו מדליק בביתו, וא"כ אין ראיה מהראשונים הנ"ל דמיירי באינו סמוך (ודומה הדבר בימינו לבחור שעזב את בית הוריו ועובד ושוכר דירה לעצמו שחייב להדליק נ"ח ולא נפטר במה שמדליק אביו) וקשה לומר שידליקו בברכה.
אולי ענית על זה לא ראיתי את כל האשכול.
 
דורשין בהלכות החג....

עניתי על זה בתגובה מס 24 - ששם יותר נכנסתי לעניין הזה

א.- דכל מאי דאמרינן בגמ' שאכסנאי פטור, וכמו שר' זירא העיד שכשהלך ללמוד וכו' דווקא בזמנם שהיו הולכים ללמוד ומתנתקים מהבית לתקופה ארוכה כי הישיבה היתה רחוקה וכמו שמצינו בגמ' בכמה מקומות שהיו נוסעים מרחק כמה חודשים עד לישיבה וכו', ולכן על זה אזלי ר' זירא, אבל האידנא שאני.

אומנם אין זו מן הטענה- דהא, וכי כל הישיבות בזמנם היו נמצאות באיזה אי מבודד שכדי לילך לישיבה צריך לנדוד וכו', דוודאי- שהישיבה היתה נמצאת בעיר ומי שהיה גר בעיר היה מתגורר ליד הישיבה ומי שבעיר הסמוכה אז קצת יותר רחוק וכן על זה הדרך, דנכון- שהיו תלמידים רחוקים כמה חודשים, אך כל זה מי שהיה רחוק מאוד, אך שאר החכמים ורובא דרובא שהיו קרובים וכי אליהם הגמ' לא אמרה להדליק?, דהא- הגמ' סתמה שאכסנאי, וכגון- בחור שהולך ללמוד הוי נקרא אכסנאי ולא חילקו איזה בחור אם מרחק רב מהישיבה או קרוב דדין זה שווה לכולם.

וכן בראשונים- שפסקו דין זה וכי חילקו מרחק של הישיבה?, הרי- הישיבות בצרפת ואשכנז מי שהיה גר ליד הישיבה היה בדיוק כמונו האידנא, ולא כתבו שום חילוק כזה, דאין זה תלוי במרחק, אלא- אם נמצא בבית אביו ולאו דווקא בביתו עכשיו בשעת הדלקה אלא עדיין גר אצל אביו דאז נטפל לאביו אף אם הוא לא כרגע בבית, אבל בחור שכל מציאותו ורובו בישיבה אף שחוזר הבית אחרי שבוע וכד' בשביל לקחת בגדים וכד' עדיין לא נקרא גר בבית אביו שיפטרוהו בהדלקתו, אלא בגדר אכסנאי וככל הראשונים הנ"ל ופשטא דגמ' בלא שום חילוק וכ"ש אם הוא מגיע לבית רק פעם בחודש וכד' דכ"ש שלא נקרא סמוך על שולחן אביו.
המציאות היתה שאחר שהגדילו והגיעו לגיל י"ג, האב לא היה זן את בניו אלא א"כ היו סמוכים ממש על שולחנו. ואה"נ אם היה גר קרוב והיה בא לבית הוריו היה סמוך על שלחנו. אבל אם היה הולך לישיבה במקום אחר, אביו לא היה מפרנסו, והיה צריך להדליק נ"ח בעצמו וכר"ז.

ז"ל השו"ע אהע"ז סימן עא ס"א: חייב אדם לזון בניו ובנותיו עד שיהיו בני שש, אפילו יש להם נכסים שנפלו להם מבית אבי אמם; ומשם ואילך, זנן כתקנת חכמים עד שיגדלו. ואם לא רצה, גוערין בו ומכלימין אותו ופוצרין בו.

מבואר שאחר שהגדילו אינו חייב לזונן. ולכך כשהיו בחורי הישיבות דאז יוצאים מבית אביהם ללמוד תורה לא היו סמוכים על שלחן אביהם, ולכן היו צריכים להדליק. משא"כ בימינו שההורים משלמים שכר לימוד ומפרנסים אותו בשאר דברים אוכל וביגוד.
 
נו זה ברור זה דינא דגמ'

גם בזמננו זה תקף

אלא מאי האב ממשיך לזון את בניו גם אחרי - אך מדינא זה עד גיל 6

ואין הבדל בין פעם להיום
הוא טוען לך שהמציאות השתנתה, שפעם בפועל היו מפסיקים לזון.
 
נו זה ברור זה דינא דגמ'

גם בזמננו זה תקף

אלא מאי האב ממשיך לזון את בניו גם אחרי - אך מדינא זה עד גיל 6

ואין הבדל בין פעם להיום
עד גיל 6 זה מדינא,

לאחר גיל 6 עד גיל 13. זה מתקנת חכמים וכופין על זה בדברים.

לאחר מכן פטור לגמרי.

חוק הרבנות הראשית לזון עד גיל 18 (ולכן האב צריך לשלם מזונות עד גיל 18)

בזמנם לא היה חוק זה :), והאב היה פטור לזון את בניו מגיל 13, ולכך אם היו גרים בבית ומסתמא זן אותם, אבל אם לא גרו בבתו אלא הלכו להתגורר במקום אחר או שהלכו לישיבה, האב לא היה זן אותם ומש"ה ר"ז הדליק בעצמו ולא סמך על הוריו.
 
הוא טוען לך שהמציאות השתנתה, שפעם בפועל היו מפסיקים לזון.
זה כבר דברי נביאות

מה נראה לך שפעם לא היו זנים את ילדיהם??

אין הבדל בין פעם להיום בעניין זה
חוק הרבנות הראשית לזון עד גיל 18 (ולכן האב צריך לשלם מזונות עד גיל 18)
מצויין אז בחורים אחרי גיל 18 חייבים להדליק?

התקדמנו שלב - ישיבה גדולה בד"כ זה מעל גיל 18
 
הוא טוען לך שהמציאות השתנתה, שפעם בפועל היו מפסיקים לזון.

גם על זה כבר התייחסתי לעיל

איני יודע מאיפה הסימוכין למה שכתבת

מ"מ- בסוגייא אין כזה תנאי הילכתי ולא תלו את זה בגיל ולא תלו את זה באם אביו מפרנסו

אלא התנאי הוא כפי שביארתי ברוב הראשונים האם נמצא אצל אביו וסמוך על שולחנו דאז הוא נפטר
אך אי אינו בבית אביו וכרגע אינו סמוך על שולחנו אינו נפטר, ומחוייב מן הדין או להדליק או להשתתף בפרוטה

מ"מ- בהמשך בתגובה השנייה [הודעה #24] התייחסתי ביותר בפרוטרוט על הנושא שהאם יש הבדל בין אז להיום יעו"ש
 
זה כבר דברי נביאות

מה נראה לך שפעם לא היו זנים את ילדיהם??

אין הבדל בין פעם להיום בעניין זה
ברור שהילדים של פעם הם לא הילדים של היום,

ולכך אחר שהגדילו היו יותר בוגרים ועוסקים במלאכה ועוזרים בפרנסת הבית,

וכן היו שעוסקים במלאכה לעצמם, וראה ברמ"א חו"מ סימן ער שאם סמוך על שלחן אביו הרווחים של מלאכתו לאביו.

כך היתה המציאות.
 
ברור שהילדים של פעם הם לא הילדים של היום,

ולכך אחר שהגדילו היו יותר בוגרים ועוסקים במלאכה ועוזרים בפרנסת הבית,

וכן היו שעוסקים במלאכה לעצמם, וראה ברמ"א חו"מ סימן ער שאם סמוך על שלחן אביו הרווחים של מלאכתו לאביו.

כך היתה המציאות.
לא משנה זה סתם דיון שלא קשור לאשכול

זה לא תנאי הילכתי - אלא התנאי האם כרגע הבן סמוך על שולחן אביו , גם אם הוא בגיל 13 זה לא משנה הגיל

ובתנאי ההילכתי - כל בחור שאינו אוכל וישן בביתו נקרא שאינו סמוך על שולחן אביו
 
מצויין אז בחורים אחרי גיל 18 חייבים להדליק?

התקדמנו שלב - ישיבה גדולה בד"כ זה מעל גיל 18
אני לא אמרתי שהיום לא זנים לאחר 18. כתבתי את המהלך של הדברים (וראיתי דיון בקובץ אחד מאמר מדיין מב"ד הרבני שהצריך לזון עד גיל 21 כיון שהבחור בצבא או בישיבה ולא יכול לפרנס עצמו, ונ"ל שכתב שצריך לתת לפחות חצי מהמזונות).

הגיל זה לא העניין, השאלה אם אביו מפרנסו היכן שהוא, נחשב סמוך על שלחן אביו, ודינו כקטן.
 
הגיל זה לא העניין, השאלה אם אביו מפרנסו היכן שהוא, נחשב סמוך על שלחן אביו, ודינו כקטן.
שוב - בגדר ההילכתי זה היכן הבן אוכל וישן, אם בביתו א"כ נפטר בהדלקת אביו
ואם אינו ישן ואוכל בביתו אינו נקרא שסמוך על שולחן אביו ואינו נפטר בהדלקת אביו
 
מהסוגייא והראשונים שהבאתי לעיל
כולם תלו זאת האם הוא אוכל וישן אצל אביו אי לא

ולא הוסיפו תנאים וגדרים , האם אביו מפרנסו וכד' , כי זה לא התנאי של סוגייא זו
אתה חוזר שוב על הדברים.
המציאות בזמנם היתה, שרק מי שאוכל וישן בבית אביו, הוא היה בגדר סמוך על שלחנו. כי מי שלא היה אוכל וישן בבית אביו, הוא לא היה נחשב סמוך על שלחנו, כי באמת אביו לא היה מפרנסו, שהיה יכול לעבוד בעצמו ולפרנס את עצמו.

בזמננו המציאות אחרת, שגם אם הבן בישיבה אביו מפרנסו ולכך חשיב סמוך על שולחנו.

ולכך הראשונים לא הוסיפו תנאים וגדרים. כי זה היה המציאות.
 
כי באמת אביו לא היה מפרנסו, שהיה יכול לעבוד בעצמו ולפרנס את עצמו.
שוב
אתה כותב שיכול לפרנס את עצמו - גם היום בחור יכול לפרנס את עצמו

וכי נראה לך שבימי הראשונים היו הבחורים שלומדים בישיבה , היו עובדים כדי לפרנס עצמם?

שם ישיבה זה היה מבוקר ועד ליל כפשוטו , לא כמו ישיבות והלימוד של היום
נראה לך בישיבות של ר"י בצרפת בחורים שהיו באים ללמוד, היו עובדים כדי להתפרנס?

רק תקרא מה זה היה מושג של ישיבה מלפני 200 שנה בוואלז'ין, רק שיהיה לך אחיזה מה זה ישיבה, היו בחורים שלמדו 15 שעות ביממה
וזה רק מלפני 200 שנה
תלך אחורה לדורות הראשונים מלפני 700 800 שנה, מה אתה מדבר ?
 
השאלה אם אביהם היה מממן אותם בישיבה, או שראש הישיבה לבדו היה דואג להם?
קודם כל מה שהבחורים משלמים לישיבה זה סכום קטן לעומת מה שמקבל הבן בישיבה הן מקום לימוד ומקום שינה ואוכל, דכספי ההורים לא מועיל לכל הוצאות הישיבה ובפרט אם הפנימיה בשכירות שהרבה ישיבות החדרים בשכירות, דהכסף בכלל הולך לחדרים ולתשלומים של הרמי"ם וצוות הישיבה והעובדים, כך- שהכסף השוטף שצריך לאוכל וכו' זה ודאי לא מכספי ההורים, אלא מהכנסות של הישיבה ע"י תורמים וכד'.

אך בעיקר- דגם אם האבא משלם, אין כל קשר להגדרה הלכתית שנקרא שגר אצל הוריו, הרי במציאות- אינו גר בבית אביו, וזה שהוא משלם, וכי- אם אדם משלם לחבירו כסף נקרא שגר אצלו ויוצא בהדלקתו, ואין כל קשר לדין ההלכתי שבן אצל אביו.
 
שוב
אתה כותב שיכול לפרנס את עצמו - גם היום בחור יכול לפרנס את עצמו

וכי נראה לך שבימי הראשונים היו הבחורים שלומדים בישיבה , היו עובדים כדי לפרנס עצמם?

שם ישיבה זה היה מבוקר ועד ליל כפשוטו , לא כמו ישיבות והלימוד של היום
נראה לך בישיבות של ר"י בצרפת היו בחורים שבאים ללמוד , היו עובדים כדי להתפרנס?

רק תקרא מה זה היה מושג של ישיבה מלפני 200 שנה בוואלז'ין , רק שיהיה לך אחיזה מה זה ישיבה , היו בחורים שלמדו 15 שעות ביממה
וזה רק מלפי 200 שנה
תלך אחורה לדורות הראשונים מלפני 700 800 שנה, מה אתה מדבר ?
הכי קל ומצוי לבדוק איך היה פעם, זה ביהדות תימן ,שהם הכי מקוריים למה שהיה בזמן חכמי התלמוד, שם גם הבחורים היו עובדים ולומדים.

כך שלא מופקע שכך היה גם בזמנם ובפרט שגדולי החכמים התעסקו במלאכה כר' יוחנן הסנדלר ור' יצחק נפחא וכו'. וכך נהגו כמאמר התנא כל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עון.

(וזה הטענה הידועה למה היום אברכים שלומדים כל היום ולא עובדים, ושוברה בצידה, כמו שאמרו בשם הסטייפלר שהיום בחוץ אפשר לרדת ולהתקלקל, כאשר רואים זאת בחוש, לצערינו הרב)

בישיבת וואלז'ין צריך לבדוק אולי הבחורים היו סמוכים על בעלי בתים שהיו דואגים למחסורם, והאב לא היה מפרנסם כלל. אבל היום המציאות שונה שמשמלים שכר לימוד (של למעלה מ1000 ש"ח ועוד נותנים דמי כיס וקונים להם בגדים וצרי רפואת שיניים וכו)
 
זה כבר דברי נביאות

מה נראה לך שפעם לא היו זנים את ילדיהם??

אין הבדל בין פעם להיום בעניין זה
שוב
אתה כותב שיכול לפרנס את עצמו - גם היום בחור יכול לפרנס את עצמו

וכי נראה לך שבימי הראשונים היו הבחורים שלומדים בישיבה , היו עובדים כדי לפרנס עצמם?

שם ישיבה זה היה מבוקר ועד ליל כפשוטו , לא כמו ישיבות והלימוד של היום
נראה לך בישיבות של ר"י בצרפת בחורים שהיו באים ללמוד, היו עובדים כדי להתפרנס?

רק תקרא מה זה היה מושג של ישיבה מלפני 200 שנה בוואלז'ין, רק שיהיה לך אחיזה מה זה ישיבה, היו בחורים שלמדו 15 שעות ביממה
וזה רק מלפני 200 שנה
איני יודע מה היה בזמן חז"ל והראשונים, אבל באירופה לפני 200 שנה מי שהלך ללמוד בישיבה לא היה מתפרנס מהוריו, אלא התפרנסו מהישבה או מאנשי העיר [מה שקראו "אכילת טעג"]
(וזה הטענה הידועה למה היום אברכים שלומדים כל היום ולא עובדים, ושוברה בצידה, כמו שאמרו בשם הסטייפלר שהיום בחוץ אפשר לרדת ולהתקלקל, כאשר רואים זאת בחוש, לצערינו הרב)
כבר כתב כן הכס"מ
 
אלא התפרנסו מהישבה או מאנשי העיר [מה שקראו "אכילת טעג"]

וזה בדיוק מה שקורה היום

אתה יודע כמה הוצאות יש על הישיבה? אתה יודע כמה הרמי"ם מקבלים ? לפחות באיזור 10.000 ש"ח , והמשגיח? והרא"י ?, והמשיבים? , והראש קיבוץ ?, ויש לך גם עיון וגם בקיאות שזה עוד משוכורות. תוסיף את אנשי התחזוקה? הנקיון? עובדי המטבח?

ואחרי כל זה תוסיף חשמל , ים של כסף כל חודש רק על חשמל , ותוסיף את כל המוצרי אכילה שקונים לכל יום ולשבתות ועוד ועוד ועוד , לא חסר הוצאות

כך שבחור שמקבל אוכל בישיבה ולינה עם מקלחת וכו' - זה בדיוק נקרא מה שכתבת "התפרנסו מהישיבה" , הכסף שהורי הבחור משלמים כל חודש הוא זעום לעומת המאות אלפי שיש הוצאות לשיבה מידי חודש בחודשו, כך שהמציאות האוכל והלינה וכו' שבחור מקבל מהישיבה זה הוצאות על הישיבה ופרנסיה כתורמים וכו'
 
ראשי תחתית