לחצו כאן – תרומה לשמואל

יולדות לא צמות עד אחר כ"ד חודשים

  • יוזם האשכול יוזם האשכול יעקבי
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

יעקבי

חבר קבוע
הצטרף
24/4/25
הודעות
772
שמעתי שמועה זו בשם כמה מחכמי ירושלים זצ"ל ושליט"א.
אשמח להרחבה.
 
ידוע שמרן הגרע"י תפס כך, והדר ביה בחזו"ע פורים. כמדומה ע"פ דברי מרן הגר"מ מאזוז.

הספר אמ"א ואיני יכול לציין מקור מדוייק.
 
כמדומה שכ''כ המהרש''ם, וכ''פ הגרע''י.
אבל צ''ע לדינא, כיון דרוה''פ סתמו, וכמדו' שדעת רוה"פ אינה כן.
 
ידוע שמרן הגרע"י תפס כך, והדר ביה בחזו"ע פורים. כמדומה ע"פ דברי מרן הגר"מ מאזוז.

הספר אמ"א ואיני יכול לציין מקור מדוייק.

איני בקי,
אבל בחזו"ע ד' תעניות אינו פוטר באופן גורף יולדת כל כ"ד חודש מתעניות הקלות,
רק מורה שאם אינה מניקה בפועל תצום, אא"כ התענית קשה עליה [מאוד?] שתשבור את הצום.
כך זכור לי כעת.
 
ידוע שמרן הגרע"י תפס כך
היכן תפס כך?
שו"ת יחוה דעת ח"א סימן לה משמע מדבריו לכאורה שמינקת אינה צריכה להניק בפועל, אלא כל כ"ד חודש היא בגדר מינקת. וסיים שם "ובכל עניינים אלו יש ללכת אחר המקילים שאמרו כהלכה". ע"ש.
והדר ביה בחזו"ע פורים. כמדומה ע"פ דברי מרן הגר"מ מאזוז.
לא ס"ל בדיוק כוותיה.

ובחזו"ע פורים (עמ' לח סוף אות ו' בביאורים למטה) כתב: "וידידינו הרה"ג הנאמ"ן נר"ו בספרו סנסן ליאיר כתב להכריע בזה שהכל תלוי בהרגשת האשה וכו' ונכון להחמיר כדבריו".
וע"ע בחזו"ע תעניות (סוף ס"ב "לכן אני נוהג להורות וכו').
 
צריך להדגיש שכל הנידון פה הוא לשאר צומות ולא לתשעה באב שוודאי צריכות להתענות...
 
ידוע שמרן הגרע"י תפס כך, והדר ביה בחזו"ע פורים. כמדומה ע"פ דברי מרן הגר"מ מאזוז.
איני בקי,
אבל בחזו"ע ד' תעניות אינו פוטר באופן גורף יולדת כל כ"ד חודש מתעניות הקלות,
רק מורה שאם אינה מניקה בפועל תצום, אא"כ התענית קשה עליה [מאוד?] שתשבור את הצום.
לא ס"ל בדיוק כוותיה.
ובחזו"ע פורים (עמ' לח סוף אות ו' בביאורים למטה) כתב: "וידידינו הרה"ג הנאמ"ן נר"ו בספרו סנסן ליאיר כתב להכריע בזה שהכל תלוי בהרגשת האשה וכו' ונכון להחמיר כדבריו".

- דעת מרן זצוק"ל משמע שבתענית אסתר יש יותר להקל משאר תעניות ולכן היקל שם יותר, וכמש"כ בקיצור חזו"ע.
1753646391849.png1753646412505.png
 
אפילו מינקת בפועל צריכה לצום בתשעה באב [אא"כ סכנה לתינוק]
כ"ש מינקת לא בפועל שחייבת לצום
 
ראשי תחתית