מי זה?מרן בעל האשרי האיש
יש מרן שחיבר ספר בשם זה?!
(שעל שמו נקרא "'בעל' הספר")
מי זה?מרן בעל האשרי האיש
פסקים המיוחסים למרן הגרי"שמי זה?
יש מרן שחיבר ספר בשם זה?!
ועל כך כתבתי שהוא אינו "בעל האשרי האיש" שכן לא הוא חיבר את הספר!פסקים המיוחסים למרן הגרי"ש
![]()
אשרי האיש - פסקי הרב אלישיב ג' כרכים על או"ח|אשרי האיש הרב אלישיב
אשרי האיש - פסקי הרב אלישיב ג' כרכים על או"ח,אשרי האיש הרב אלישיב,מגוון ספרי קודש וספרי יהדות במחירים ללא תחרות רק באוצר הספרים תיהנו מספרי קודש בזול רכשו כעת ספרי קודש במחיר הזול בארץ!www.sefer.org.il
אתה צודק, יש כאן רמז מסוים שהספר לא מוסמך כמו מרן עצמו...ועל כך כתבתי שהוא אינו "בעל האשרי האיש" שכן לא הוא חיבר את הספר!
כל מילה! (עם תיקון)'אליבא דהילכתא' נחמד, חוץ מהעניין שלא מביאים פסקי היבי''א זצ''ל
'תפארת' עיינתי בו הרבה, אינני רוצה להכפיש ח''ו, ואינני מזלזל בעבודת הקודש שהם עשו, אבל יש לי עליהם הרבה תמיהות והרבה אי דיוקים (ובפרט בדברים על שיטת האור לציון)
אולי הכף החיים יכול להתאים לזה, אבל לא יהיה שם פסקי גדולי דורנואם יורשה לי, דעה לא פופולרית - כולם גרועים.
כלומר, אני מבין שבמסגרת המצב הנוכחי כאשר מכון שמייצג כמה אברכים לא מוכרים בא להוציא משנ"ב לספרדים אין לו משהו טוב יותר לעשות חוץ מללקט פסקים במתכונת דרשו, אבל כל מי שמכיר את עולם ההלכה הכללי יודע כמה ביקורת קטלנית קיבלה מהדורת 'דרשו' ועד כמה ההצלחה שלה תלויה במסע יח"צ מהגדולים בהיסטוריה התורנית, ולדעתי הבעיה היא שורשית מאוד - לא ניתן לחבר ספר הלכתי רציני מספיק שמבוסס על ליקוטים והערות.
100%, כבר הוכחה האמינות הדיוק והאיכות של ספרי הליקוטים (לא אזכיר שמות, ומי שיודע יודע)איך אפשר לסמוך על ספר שכולו ציטוטים? איך אפשר ללמוד ככה. 'המלקטים' הגדולים של ההיסטוריה התורנית הוא הפתחי תשובה שבא לסדר את ספרי התשובות על סדר השולחן ערוך, ואלמלא היה מוכר כאחד מגדולי הפוסקים לא היה לספרו שום רלוונטיות.
כל זמן שלא יעמוד אחד מן הגדולים ויכתוב את המשנה ברורה מחדש עם התייחסות לפסקי הספרדים, עם מחיקות והוספות, הבאת שני צדדים, הכרעה במקרי הצורך ובהשארת נושא פתוח בעת הצורך - לא יהיה שום ספר שיענה על הצורך הזה.
אי אפשר ללמוד הלכה מליקוטים.
אני רוצה להוסיף נקודה נוספת - אי אפשר לומר שהיהדות מחרימה את ספרי הליקוטים, גם המשנה וגם הגמרא, גם השו"ע וגם הרמב"ם הם סוג מסויים של ליקוטים, אפילו בחידושי הרשב"א יש ראיות שהוא נבנה כמין ליקוט, ובוודאי הרא"ש בפסקיו ותוספותיו.בר הוכחה האמינות הדיוק והאיכות של ספרי הליקוטים (לא אזכיר שמות, ומי שיודע יודע)
ברור שכוונתי היתה על ספרי ליקוט של 'זמננו' כגון המשנ''ב הנ''ל ועוד, אם כי חלק מהם נכתבו ע''י ת''ח גדולים ובקיאים, מ''מ עדיין א''א לסמוך על זה ומצאתי בכל מיני ספרים מהסוג הזה עשרות או מאות טעויות ואי דיוקים ושטחיות (שטחיות זה דבר נורא ואיום, כל מי שהכיר קצת את מו''ר ר' משה שפירא זצוק''ל שהשבוע היארציט שלו, יודע למה אני מתכוין ואכמ''ל)אני רוצה להוסיף נקודה נוספת - אי אפשר לומר שהיהדות מחרימה את ספרי הליקוטים, גם המשנה וגם הגמרא, גם השו"ע וגם הרמב"ם הם סוג מסויים של ליקוטים, אפילו בחידושי הרשב"א יש ראיות שהוא נבנה כמין ליקוט, ובוודאי הרא"ש בפסקיו ותוספותיו.
השווה בכל אילו שה'מלקט' לא היה אדם שאינו עומד מאחורי דבריו, הוא לא חמור נושא ספרים בעלמא, הוא מביא דברים ובונה את ספרו על ציטוטים לאינספור - אבל הוא מחוייב לדברים, נשא ונותן ושוקל את הדברים במאזני הדעת ועיתים מכריע ועיתים דוחה. הרעיון של ליקוט כמין מפתח משוכלל, על טהרת האובייקטיביות, כשהמלקט מעלים את שמו ותפקידו ומתייחס לעצמו דה פקטו כתוכנת מחשב בלבד - זה לא רעיון יהודי, זה הרעיון האקדמאי בטהרתו, ולדעתי הניסיון לגייר אותו הולך להיכשל בטווח הארוך הדיוק כמו המקור החלול והרי
אני לא חושב שזה הנקודה.לא ח''ו לסמוך על המלקט, גם אם יכול להיות שהוא ת''ח
למעשה, אני לא סומך על אף אחד בהלכה, אפילו על גדולי הדור - כי חייב כל אדם ללמוד את הדברים לעומק מהמקורות ולחשבן את כל הסוגיא עם הפרטים וכו'
משום מה זכרת לי את הגמרא מאי נמושות וכו'אי אפשר ללמוד הלכה מליקוטים.
מאורות עשו עבודה יסודית לעילא, רק על שניים וחצי כרכים עבדו יותר מ- 15 שנה!אם יורשה לי, דעה לא פופולרית - כולם גרועים.
כלומר, אני מבין שבמסגרת המצב הנוכחי כאשר מכון שמייצג כמה אברכים לא מוכרים בא להוציא משנ"ב לספרדים אין לו משהו טוב יותר לעשות חוץ מללקט פסקים במתכונת דרשו, אבל כל מי שמכיר את עולם ההלכה הכללי יודע כמה ביקורת קטלנית קיבלה מהדורת 'דרשו' ועד כמה ההצלחה שלה תלויה במסע יח"צ מהגדולים בהיסטוריה התורנית, ולדעתי הבעיה היא שורשית מאוד - לא ניתן לחבר ספר הלכתי רציני מספיק שמבוסס על ליקוטים והערות.
איך אפשר לסמוך על ספר שכולו ציטוטים? איך אפשר ללמוד ככה. 'המלקטים' הגדולים של ההיסטוריה התורנית הוא הפתחי תשובה שבא לסדר את ספרי התשובות על סדר השולחן ערוך, ואלמלא היה מוכר כאחד מגדולי הפוסקים לא היה לספרו שום רלוונטיות.
כל זמן שלא יעמוד אחד מן הגדולים ויכתוב את המשנה ברורה מחדש עם התייחסות לפסקי הספרדים, עם מחיקות והוספות, הבאת שני צדדים, הכרעה במקרי הצורך ובהשארת נושא פתוח בעת הצורך - לא יהיה שום ספר שיענה על הצורך הזה.
אי אפשר ללמוד הלכה מליקוטים.
אני לא מכיר את המשנ''ב הנ''ל, אבדוק בקרוב בעז''המאורות עשו עבודה יסודית לעילא, רק על שניים וחצי כרכים עבדו יותר מ- 15 שנה!
ליקוט זה לא. מי שילמד בזה יראה את זה מעצמו.
אני שואל כי אני לא יודע -מאורות עשו עבודה יסודית לעילא, רק על שניים וחצי כרכים עבדו יותר מ- 15 שנה!
ליקוט זה לא. מי שילמד בזה יראה את זה מעצמו.
בהחלט.כשאני קורא שורה אני יודע מי עומד מאחוריה ואני יכול לשאול אותו?