זמן 'פלג המנחה'

עת שערי רצון

חבר מוביל
הצטרף
5/1/25
הודעות
1,649
בעקבות פניות כמה מחברי הפורום, חלקם בפרטי וחלקם בגלוי, ולא הספקנו לענות (עד שנסגר אותו 'אשכול' זצ''ל) הננו לבאר את הענין.
מבואר בגמ' ש''פלג המנחה'' הוא י'א שעות חסר רביע, לא מצינו חולק על נתון זה.
מבואר בראשונים, שיש 2 אפשרויות למנות את אותן שעות: א) מעה''ש עד צה''כ, ב) מהנץ עד השקיעה.
אם מונים את פלג המנחה לפי צאת הכוכבים הרי שמוכרחים למנות לפי שעות זמניות ארוכות (מעה''ש עד צה''כ) כי אם לא, זה סותר את הגמ' שאומרת שזמן זה הוא 10:45 (זמניות) אחר תחילת היום.
ולכן אותם המונים את השעות מהנץ את השקיעה, ומחשבים את 'פלג המנחה', לפי צאת הכוכבים, לא די שסותרים עצמם מיניה וביה, אלא גם סותרים גמ' מפורשת שאומרת שהזמן הוא 10:45 אחר תחילת היום, או 1:15 לפני סוף היום.
וכבר האריך בזה בלוח 'עיתים לבינה' בסופו, קחנו משם.
עדיין לא נמצא מי שיצליח ליישב את אותה ''שיטה'' בצורה רצינית.
 
כיון שאין לי מושג על איזה אשכול אתה מדבר אשמח לדעת מי סובר שמונים את הזמן מצאת הכוכבים ועד שקיעת החמה.
לוח אור החיים חולק על הגמ' וסובר שפלג המנחה הוא י"א שעות, ולא י"א שעות חסר רביע
 
ואבאר,
אם הנץ ב6.00 והשקיעה ב18.00, שעה זמנית היא 1.00 ופלג המנחה הוא ב4.45
אם מונים כהבן איש חי שהובא לעיל, אז מונים מעה"ש (4.45) עד צה"כ (6.15 - לפי הרב עובדיה) וכל שעה זמנית היא 67-68 דקות, ו-1.15 זמנית 83-84 דק'. וא"כ פלג המנחה יהיה ב4.51 בערך, הבדל של סה"כ 5 דק' (מי שירצה לראות בלוח אהבת שלום, הפלג האמיתי של הבא"ח הוא מאוחר בסה"כ 5-7 דק' מהפלג של הגר"א - עיתים לבינה. לעומת זה של אור החיים, מאוחר ביותר מ-20 דקות.)
משא"כ לפי ההמצאה של אור החיים לוקחים 1.15 (מהנץ עד השקיעה !) ומדביקים את זה על צאת הכוכבים, דבר שלא יתכן. ולפי"ז פלג המנחה יהיה ב5.00 בדוגמא דלעיל.
ויש עוד מה להאריך בזה, שגם שיטת הבן איש חי נסתרת מהגמ' ומהמציאות, וברור שהעיקר לדינא למנות 1.15 לפני השקיעה כמ"ש הכה"ח.
 
נערך לאחרונה:
סותר לגמרי את מה שפסק לענין ק''ש לסמוך על זמן הגר''א
ועיין ב'הליכות עולם' ש''א פרשת ויקהל שכתב הפוך מזה.
לא סותר כלום.

מעיקר הדין סומך לעניין קרי"ש על הגר"א.
רק במקומות שיש חשש סב"ל חושש להחמיר שעה ורבע קודם צאת הכוכבים.
 
רק במקומות שיש חשש סב"ל חושש להחמיר שעה ורבע קודם צאת הכוכבים.
ולא בק''ש דאורייתא ?
ומה עם סו''ז תפילה וברכות ק''ש, זה לא סב''ל ? הרי הוא מתיר לכתחילה לסמוך על הגר''א בסו''ז תפילה, למרות שזה נוגע בברכה לבטלה (ברכות ק''ש וכו')
ומה עם חצות ? אם נלך בהנחה שמחשבים לחומרא מעה''ש (72 דק') לצה''כ (14 דק'), חצות מקדים כמעט ב-40 דק'
 
לא סותר כלום.
סותר לגמרי.
הבן איש חי שם (בפרשת ויקהל ש''א) מדבר על פלג המנחה (!) וכותב שמונים מעה''ש עד צה''כ.
על זה מעיר הגרע''י בהלכות עולם, שמעיקר הדין אזלינן מהנץ עד השקיעה.
איך אתה יכול לומר שב'פלג' הוא חושש, הרי שם גופא הוא מדבר על זה, ומדגיש שם (אינני זוכר הלשון) שיש להקל למנות את כל זמני היום מהנץ עד השקיעה. ולא הזכיר שבסב''ל יש לחשוש לשיטה אחרת.
 
בעקבות פניות כמה מחברי הפורום, חלקם בפרטי וחלקם בגלוי, ולא הספקנו לענות (עד שנסגר אותו 'אשכול' זצ''ל) הננו לבאר את הענין.
מבואר בגמ' ש''פלג המנחה'' הוא י'א שעות חסר רביע, לא מצינו חולק על נתון זה.
מבואר בראשונים, שיש 2 אפשרויות למנות את אותן שעות: א) מעה''ש עד צה''כ, ב) מהנץ עד השקיעה.
אם מונים את פלג המנחה לפי צאת הכוכבים הרי שמוכרחים למנות לפי שעות זמניות ארוכות (מעה''ש עד צה''כ) כי אם לא, זה סותר את הגמ' שאומרת שזמן זה הוא 10:45 (זמניות) אחר תחילת היום.
ולכן אותם המונים את השעות מהנץ את השקיעה, ומחשבים את 'פלג המנחה', לפי צאת הכוכבים, לא די שסותרים עצמם מיניה וביה, אלא גם סותרים גמ' מפורשת שאומרת שהזמן הוא 10:45 אחר תחילת היום, או 1:15 לפני סוף היום.
וכבר האריך בזה בלוח 'עיתים לבינה' בסופו, קחנו משם.
עדיין לא נמצא מי שיצליח ליישב את אותה ''שיטה'' בצורה רצינית.
אמנם ראיתי בס' עמודי הוראה שמדברי האגור (סוס"י שכ"ז) נר' דנקט הכי
אבל כת"ר צודק שזה תמוה טובא [וכנר' שבעל האגור לא הבין דברי החוזים]
1755889482791.png
סותר לגמרי את מה שפסק לענין ק''ש לסמוך על זמן הגר''א
אי משום הא לא איריא, שם פסק להקל מחמת ס"ס בדאורייתא וחד ספק בדרבנן [דהיינו שצירף דעת הכס"מ שזמן ק"ש הוא רק דרבנן]
אם בהליכ"ע כתב לא כן, אז כנר' שחזר בו [אולי אחרי שראה תשובת הרמב"ם?]
 
אמנם ראיתי בס' עמודי הוראה שמדברי האגור (סוס"י שכ"ז) נר' דנקט הכי
אין הכרח לומר כן בדבריו
אבל כת"ר צודק שזה תמוה טובא
וסותר את מ''ש בהלכ''ע
אי משום הא לא איריא, שם פסק להקל מחמת ס"ס בדאורייתא וחד ספק בדרבנן [דהיינו שצירף דעת הכס"מ שזמן ק"ש הוא רק דרבנן]
אם בהליכ"ע כתב לא כן, אז כנר' שחזר בו [אולי אחרי שראה תשובת הרמב"ם?]
ולא בק''ש דארוייתא ?
ומה עם סו''ז תפילה וברכות ק''ש, זה לא סב''ל ? הרי הוא מתיר לכתחילה לסמוך על הגר''א בסו''ז תפילה, למרות שזה נוגע בברכה לבטלה (ברכות ק''ש וכו')
ומה עם חצות ? אם נלך בהנחה שמחשבים לחומרא מעה''ש (72 דק') לצה''כ (14 דק'), חצות מקדים כמעט ב-40 דק'
זה עיקר הטענה.
הזמן הנ''ל לא תואם שום שיטה, לא שלחן ערוך, לא בן איש חי, לא גר''א, שיטה חדשה.
סותר לגמרי.
הבן איש חי שם (בפרשת ויקהל ש''א) מדבר על פלג המנחה (!) וכותב שמונים מעה''ש עד צה''כ.
על זה מעיר הגרע''י בהלכות עולם, שמעיקר הדין אזלינן מהנץ עד השקיעה.
איך אתה יכול לומר שב'פלג' הוא חושש, הרי שם גופא הוא מדבר על זה, ומדגיש שם (אינני זוכר הלשון) שיש להקל למנות את כל זמני היום מהנץ עד השקיעה. ולא הזכיר שבסב''ל יש לחשוש לשיטה אחרת.
 
ראיתי מציינים לירחון האוצר פ''ד שיש שם מאמר מקיף אודות לוח אור החיים עם מו''מ עם מחבר לוח עמודי הוראה הנזכר לעיל ועם הרב בניזרי מו''ל אור החיים ועם הגר''ד סופר מו'''ל עתים לבינה, נידונו שם בארוכה כל הביקורות על הלוח, אם אפשר להעלותו לכאן.
 
זה עיקר הטענה.
הזמן הנ''ל לא תואם שום שיטה, לא שלחן ערוך, לא בן איש חי, לא גר''א, שיטה חדשה.
פעם חשבתי ללמד זכות על עדותו של הרב בניזרי בשם הגר''ע שהוא לא רצה להקדים פלג המנחה לפני הזמן שהנהיג הבן איש חי, [כיון שבלא''ה ענין פלג יש בו בעיות קשות של ברכה לבטלה בברכות ק''ש לפני השקיעה שאסור לרוב רובם של הראשונים ובפרט הסוברים כהגר''א בשעות היום] ומה שנהוג נהוג והבו דלא לוסיף עליה. אבל החשבון של הבא''ח לא הסתדר לו כיון שמחשבים נשפים לא שוים ולכן תפס הקדמה של כרבע שעה אחרי זמן הגר''א שהוא זמן הבא''ח בקירוב. אבל פשוט שאין כאן שום 'שיטה' אמיתית. (וצ''ל שדעתו היתה שאין מה לחוש כל כך לנושא של תרתי דסתרי באותו היום ולכן אין עניין להקדים את המנחה לפני הפלג האמיתי, ופשוט שמי שרוצה להקפיד על תרתי דסתרי לא יכול להקדים מנחה לפני פלג זה כי אין זה פלג, ומקסימום אם רוצים להחמיר יש לאחר כ4 דקות אחרי עתים לבינה כיון שעתים לבינה מונה השעות מהמישורי ושמא יש לחוש לנראה)
 
פעם חשבתי ללמד זכות על עדותו של הרב בניזרי בשם הגר''ע שהוא לא רצה להקדים פלג המנחה לפני הזמן שהנהיג הבן איש חי, [כיון שבלא''ה ענין פלג יש בו בעיות קשות של ברכה לבטלה בברכות ק''ש לפני השקיעה שאסור לרוב רובם של הראשונים ובפרט הסוברים כהגר''א בשעות היום] ומה שנהוג נהוג והבו דלא לוסיף עליה. אבל החשבון של הבא''ח לא הסתדר לו כיון שמחשבים נשפים לא שוים ולכן תפס הקדמה של כרבע שעה אחרי זמן הגר''א שהוא זמן הבא''ח בקירוב. אבל פשוט שאין כאן שום 'שיטה' אמיתית. (וצ''ל שדעתו היתה שאין מה לחוש כל כך לנושא של תרתי דסתרי באותו היום ולכן אין עניין להקדים את המנחה לפני הפלג האמיתי, ופשוט שמי שרוצה להקפיד על תרתי דסתרי לא יכול להקדים מנחה לפני פלג זה כי אין זה פלג, ומקסימום אם רוצים להחמיר יש לאחר כ4 דקות אחרי עתים לבינה כיון שעתים לבינה מונה השעות מהמישורי ושמא יש לחוש לנראה)
כעי''ז ממש כתבו ב'ירחון האוצר' פעם, אולי כבודו היה הכותב ?
 
ראשי תחתית