לא מדוייק לכתוב כולם, כי הגרב"צ לא היה רב קהילה.ראיתי שאחד הרבנים שליט"א אמר בכינוס שיש לשנות את הגישה שמחדירים שהשאיפה זה להיות רב פוסק או דיין...
אך נראה שאלו שמוכרים כתלמידיו, כולם רבני קהילות ודיינים.
הנני מציע לכל אחד שישמע את דברי הרב סאלים שמאריך בדברים שיש לשנות את הגישה שמחדירים שהשאיפה זה להיות רב פוסק או דיין שזה חשוב מאוד אבל זה לא העיקר העיקר זה לשבת וללמוד ולעמול להבין ובהגיע העת להרביץ תורה ולהעמיד תלמידים הרבה
וכעין זה אמר הרב סאלים במעמד הההכתרה של מרן "בעל ההלכה ברורה" שהעיקר הם בני הישיבות
אשרינו שזכינו שיש "דבר" לדור המחנך ומנווט בדרך המסורה של "המורה" שהיא עומק העיון והרבצת תורה לדורות הבאים
ומשהו משלי הצלחת להעמיד דיין ברבנות בנית תלמיד חכם אחד.
הצלחת להעמיד מרביץ תורה אחד בנית אלף אלפי אלפים תלמידים פירותיהן ופירות פירותיהן [כמובן יהיו בהם גם דיינים]
בנותן טעם להוסיף מה שביאר הרב אויערבאך מטבריה שהיה פוסק חשוב
מה שמובא בגמרא ברכות "לדוד שמרה נפשי כי חסיד אני וכו כך אמר דוד לפני הקב"ה רבוש"ע לא חסיד אני שכל מלכי מזרח ומערב יושבים אגודות אגודות בכבודם ואני ידי מלוכלכות בדם ובשפיר ובשליא כדי לטהר אשה לבעלה".
ושאל הרב על איזה מלכים מדבר? וכי על מלך ירדן או סעודיה או קטאר?
אלא פשיטא דמאן מלכי רבנן, והיינו כל מלכי מזרח ומערב כל "ראשי הישיבות" יושבים בכבודו של עולם ועסוקים ליישב ולומר מהלך ברמב"ם, ואני ידי מלוכלכות בשפיר ובשליא, שאני צריך לעמול לברר הלכה להתיר אישה לבעלה. ודפח"ח.
אגב גם הרב מרן הגרא"ס בעצמו בהתחלה למד דיינות יחד עם הגר"י עדס עד שהבינו שהדור זקוק לישיבות ושינו כיוון...נכתב באשכול אחר:
לא מדוייק לכתוב כולם, כי הגרב"צ לא היה רב קהילה.
אבל ודאי שהעמיד הרבה דיינים, ואף את הגר"מ מאיה דחף להיות דיין, אלא שהרב מאיה אחרי כמה שנים שלמד דיינות החליט שלא להיות דיין.
בעצם הענין על היחס לדיינות והרבצת תורה - כבר עוררו על כך רבות הגרב"צ זצ"ל בספרו אור לציון - חכמה ומוסר באריכות, ומרן חכם שלום כהן זצ"ל [בלב שלום, וכן ניתן לראות בספר דברי שלום על שבועות ועוד], ככל דברי מרן הגר"א סלים שליט"א.נכתב באשכול אחר:
גם אם אתה לא מחשיב את מרן הגרב"צ אבא שאול זצ"ל כרב קהילה [ויש לדון בזה, כי היה רב ביהכ"נ אוהל רחל של הפרסים, וגם של ביהכ"נ שארית יוסף ברח' מטרסדורף], אבל לפחות היה דיין במשך שנים רבות [אם כי לא ברבנות, שהתנגד לזה כידוע], כמבואר באורך בספר רבינו האור לציון.לא מדוייק לכתוב כולם, כי הגרב"צ לא היה רב קהילה.
זה נכון בהחלט, בפרט בזמנם שלא היה כמעט מושג של כוללים, [כבר מרן הגר"ע יוסף זצ"ל התאונן שלא רצו לקבל אותו לכולל של פורת יוסף והוצרך ללכת ללמד תשב"ר, עד שהרב רוזנטל אמר לו שיבוא ללמוד בכולל שלו] ובכדי שהתלמידים יישארו שקועים בעולמה של תורה היה הכרח לדאוג להם למשרות. וגם שהצורך של ערי השדה וקהילות בחו"ל לרבני קהילות היה גדול לאין ערוך מהמצב בדורנו.אבל ודאי שהעמיד הרבה דיינים
זה נקודה ספיציפית שהדיינים אמורים להתעסק באבן העזר וכמו שאומרים שמטאטא שמנקה גם מתלכלך ולא קשור לעתיד עולם התורה בדורות הבאיםאגב כמה פעמים שמעתי ממרן הראשל"צ הגר"י שדיבר נגד זה שאברכים רוצים להיות דיינים, והרחיב בהסבירו את החסרונות הגדולים, ושמי שרוצה להתמיד ולנצל את הזמן, ולא להיכנס לכל הסיפורים שה"י, עדיף שיעסוק יותר באו"ח יו"ד, וד"ל.
אגב כמה פעמים שמעתי ממרן הראשל"צ הגר"י שדיבר נגד זה שאברכים רוצים להיות דיינים, והרחיב בהסבירו את החסרונות הגדולים, ושמי שרוצה להתמיד ולנצל את הזמן, ולא להיכנס לכל הסיפורים שה"י, עדיף שיעסוק יותר באו"ח יו"ד, וד"ל.
ר' יצחק עזב את הישיבה כי רצה לפרסם דעת אביו בהלכה בעולם, ולא קשור לעניין של דיינות. ואכן בעגונות לקח את רבי זבדיה כהן לצידוובגלל זה הוא עזב את הישיבה והלך לשבת בבית דין אף על פי שלא היה לו ניסיון מקדים?
צדק צדק תרדוף הלך אחר בית דין יפה של רבי זבדיה כהןיש מצווה מיוחדת בתורה לפרסם דעת אביו, שדוחה את כל החסרונות הגדולים שיש בדיינות?
למה כל דבר לראות שלילי?יש מצווה מיוחדת בתורה לפרסם דעת אביו, שדוחה את כל החסרונות הגדולים שיש בדיינות?
ראשית לא ידע מה קורה בבתי דיניםובגלל זה הוא עזב את הישיבה והלך לשבת בבית דין אף על פי שלא היה לו ניסיון מקדים?
מה אתה רוצה? רבי יצחק ידוע שהוא רואה בהלכה חזות הכל, והיה ראש ישיבה כמי שכפאו אביו, ואמר שיעורים כללים על נושאים הלכתיים, ורק לאברכים הוא מציע לעשות כמו שהוא עשה, ולהתעסק יותר באורח חיים וביורה דעה.יש מצווה מיוחדת בתורה לפרסם דעת אביו, שדוחה את כל החסרונות הגדולים שיש בדיינות?
אגב כמה פעמים שמעתי ממרן הראשל"צ הגר"י שדיבר נגד זה שאברכים רוצים להיות דיינים, והרחיב בהסבירו את החסרונות הגדולים, ושמי שרוצה להתמיד ולנצל את הזמן, ולא להיכנס לכל הסיפורים שה"י, עדיף שיעסוק יותר באו"ח יו"ד, וד"ל.
את מרן הגר"מ מאיה לא דחף להיות דיין אלא אמר לו שיש לו עיון ישר וראוי להיות דיין, הגר"מ לקח זאת כהוראה אבל אחרי שראה מה יש שם, ובמה הדיינים עוסקים כידוע עזב את הרצון להיות דייןנכתב באשכול אחר:
לא מדוייק לכתוב כולם, כי הגרב"צ לא היה רב קהילה.
אבל ודאי שהעמיד הרבה דיינים, ואף את הגר"מ מאיה דחף להיות דיין, אלא שהרב מאיה אחרי כמה שנים שלמד דיינות החליט שלא להיות דיין.