עצרת הזיכרון המרכזית לזכרו של גאון עוזנו רב רבנן כמוהר"ר עזרא עטיה זיע"א

  • יוזם האשכול יוזם האשכול בר בי רב
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
הגדרה מדויקת!

הרי במשך עשרות השנים האלו לא היתה שום נוכחות בציבור לדמותו המיוחדת של הרב עזרא עטיה.

'לפתע פתאום' הוחלט שמייסדים 'שבת חכם עזרא'. איפה הוא היה כל השנים?

מזל שעשו את העצרת בבית מדרש שיכול להכיל כמה עשרות בודדות של מקומות, כך הוא היה נראה 'לא ריק'.

בהסתכלות מקרוב על התמונות בקושי רואים שם אברכים, בעיקר בחורים וילדים.

זה בדיוק מה שכתבת: 'מקימים משהו חדש מאפס'!

מי זה 'הוא'?!...

נ.ב. האפסיות היא לכתוב כזאת הודעה,
מה כל כך קשה לך לפרגן?!
 
הגדרה מדויקת!

הרי במשך עשרות השנים האלו לא היתה שום נוכחות בציבור לדמותו המיוחדת של הרב עזרא עטיה.

'לפתע פתאום' הוחלט שמייסדים 'שבת חכם עזרא'. איפה הוא היה כל השנים?

מזל שעשו את העצרת בבית מדרש שיכול להכיל כמה עשרות בודדות של מקומות, כך הוא היה נראה 'לא ריק'.

בהסתכלות מקרוב על התמונות בקושי רואים שם אברכים, בעיקר בחורים וילדים.

זה בדיוק מה שכתבת: 'מקימים משהו חדש מאפס'!
אם זה היה סבא שלך שהיה מאית ממנו ... היית צווח ג-י-ו-ו-א-ל-ד !!!!

תוריד ותחלוץ את נעליך בבקשת סליחה ומחילה בפני מרן רב רבנן האיש על העדה ...
 
צריך ללמוד מהאדמורי"ם
בשביל להנציח זכרם נוסעים עד יערות קפואים בהונגריה,
נוסעים מטוס שלם לשבוע ימים וכו' וכו'
דמות ענקית שכזו כמו רבי עזרא לא היה שנים רבות. א' ממוסרי התורה כפשוטו.
כשהקב"ה הראה למשה דור דור ומנהיגיו, פשוט שהראה לו את רבי עזרא.
ואידך זיל גמור.
 
מזל שעשו את העצרת בבית מדרש שיכול להכיל כמה עשרות בודדות של מקומות, כך הוא היה נראה 'לא ריק'.
יש"כ שאתה רואה את החכמה האסטרטגית של מארגני הכנס לפחות, בכל הרע שממש כאב לך...
 
@MMH
היות ונראה לי שאף אחד לא מכיר אותך בשמך האמיתי אני מרשה לעצמי לומר לך שכדאי לך לעבוד על מספר עניינים שתוכל להתקדם בחיים על ידם...
א-לא לפחד מכישלונות...
ב-להעריך את מה שהצלחת להשיג...
ג-להיאזר בסבלנות לתהליכים עמוקים פנימיים ואמיתיים...
ד-להתאים מסרים נכונים וברורים רק בעיתוי ובזמן הנכון וכשהציבור (/המחונכים) בשלים לכך...
 
אודה ולא אבוש, על חכם עזרא עטייה שמעתי בשנות בחרותי, ומסתמא לכלל הבנת השפעתו בעולם הספרדי הבנתי בשנים עוד יותר מאוחרות...

ודווקא משום כך ארשה לעצמי לכתוב כדלהלן,

שלפעמים מרגיש לי,

שאנחנו הספרדים אלופים בלהאשים את כל העולם בצרות שלנו, בכשלונות שלנו, בכך שאנחנו רק 'נישה'...

אבל באמת אין לנו להלין אלא על עצמינו,
על חוסר היכולת לפעמים שלנו לפרגן לאנשים שהם לא אנחנו,
לרבנים שהם לא שלנו,
לדרך קצת שונה מאיתנו,

אצל אחינו יכולים להמציא 'שבת אבי עזרי' למרות שכולם יודעים שלא כולם היו חסידיו,
אצל אחינו כל בית כנסת יהפוך להיות 'בית כנסת המרכזי' וזה מקובל על כולם,
אצל אחינו נוכל לראות מגוון דעות בהלכה,
כל זה כמובן, כל עוד הם אשכנזים, כביכול דם כחול זורם כאן,

ואילו אצלינו, להיפך הגמור, כמובן, כל עוד קוראים לו ספרדי...

הגיע הזמן להתרומם, הגיע הזמן לתת לעוד קולות להשמיע את קולם גם אם לא גדלנו עליהם.

והנלענ"ד כתבתי.
 
היות ונראה לי שאף אחד לא מכיר אותך בשמך האמיתי אני מרשה לעצמי לומר לך שכדאי לך לעבוד על מספר עניינים שתוכל להתקדם בחיים על ידם...
נעבוד יחד לפי התוכנית שהצעת:
א-לא לפחד מכישלונות...
אתה בעצם מודע לכך שיש כאן כשלון...
מודעות היא תמיד הצעד שמקדים שינוי.
ב-להעריך את מה שהצלחת להשיג...
כמובן. אך הבה ונתבונן.
מה הצלחת להשיג? רגע, מה בכלל רצית להשיג?

ג-להיאזר בסבלנות לתהליכים עמוקים פנימיים ואמיתיים...
מה הוא ה'תהלך פנימי עמוק ואמיתי' אותו מובילים?
לאן רוצים להגיע? מה היעד?

ד-להתאים מסרים נכונים וברורים רק בעיתוי ובזמן הנכון וכשהציבור (/המחונכים) בשלים לכך...

מה הוא אותו מסר?
 
אתה בעצם מודע לכך שיש כאן כשלון...
מודעות היא תמיד הצעד שמקדים שינוי.
כן, היה כישלון, ואין להירתע מכך הכל בסדר כך מתקדמים בחיים שלנו (וכמאמר הגר"י הוטנר 'שבע ייפול צדיק וקם', לא כמו הטיפשים שחושבים שלמרות שנפל הוא קם, אלא מתוך הנפילות הוא קם...), במקרה כאן ביחס לראייה מערכתית זהו כישלון בנקודה קטנה...
מה הצלחת להשיג? רגע, מה בכלל רצית להשיג?
תודעה משמעותית על מקומו וגדלותו של רב רבנן מרן הגר"ע עטייה זי"ע בעולם הישיבות ובקהילות.
ביטוי וחיבור לשורשים וליסודות האיתנים עליהם אנו עומדים.
חיבור מדהים בין קבוצות גדולי ישראל בהעמדת כינוס
הבנה שיש גם לנו עולם פנימי ועשיר ואין אנו צריכים לרעות רק בשדות זרים...
מה הוא ה'תהליך פנימי עמוק ואמיתי' אותו מובילים?
לאן רוצים להגיע? מה היעד?
לעצמאות העולם הישיבתי של המגזר שלנו, מבלי להיתלות באחרים, ועם הנהגה שמתאימה למערכת ולסגנון הישיבתי (ולאלה שיטענו למה לא ללכת ישירות למקור ההנהגה הליטאית שהקימה את העולם הישיבות?! כי צריך ראשי ישיבות מהמגזר שמכירים את הנפש והטבע של הבחורים....).
מה הוא אותו מסר?
התודעה על רבותינו זי"ע והעמקת החיבור והשורשים לציבור עולם הישיבות....
רק אחרי שהציבור גילה עוצמה ורצון בהתנהלות מצילה ומדהימה בעולם הישיבות מ"לבקר בהיכלו" וכדו' אפשר להעמיד את ההנהגה...
 
כן היה כישלון, ואין להירתע מכך הכל בסדר כך מתקדמים בחיים שלנו (וכמאמר הגר"י הוטנר שבע ייפול צדיק וקם לא כמו הטיפשים שחושבים שלמרות שנפל הוא קם אלא מתוך הנפילות הוא קם...), במקרה כאן ביחס לראייה מערכתית זוהי כישלון בנקודה קטנה...

אתה מגדיר זאת כשלון בנקודה קטנה.
אני סבור שמדובר בכישלון גדול ומשמעותי.
אנחנו יכולים לא להסכים. נכון?

תודעה משמעותית על מקומו וגדלותו של רב רבנן מרן הגר"ע עטייה זי"ע בעולם הישיבות ובקהילות.
ביטוי וחיבור לשורשים וליסודות האיתנים עליהם אנו עומדים.
חיבור מדהים בין קבוצות גדולי ישראל בהעמדת כינוס
הבנה שיש גם לנו עולם פנימי ועשיר ואין אנו צריכים לרעות רק בשדות זרים...

כל אחד מארבעת הדברים האלו - יכול להיות סיסמא מצוינת.
בפועל, למי הוחדרו כל הרעיונות האלו?
לילדים ולנערים שהיו רוב באותו כינוס...

דרך אגב, את מי אתה מגדיר 'שדות זרים'?

לעצמאות העולם הישיבתי של המגזר שלנו מבלי להיתלות באחרים ועם הנהגה שמתאימה למערכת ולסגנון הישיבתי (ולאלה שיטענו למה לא ללכת ישירות למקור ההנהגה הליטאית שהקימה את העולם הישיבות?! כי צריך ראשי ישיבות מהמגזר שמכירים את הנפש והטבע של הבחורים....).
התודעה על רבותינו זי"ע והעמקת החיבור והשורשים לציבור עולם הישיבות....

יש בעיה גדולה.
הרב עטיה זצ"ל לא השאיר אחריו (כמעט) דבר חוץ מדמותו.
קצת קשה לומר לציבור ללכת לאורו, בלי לראות את אותה אלומת האור הבוקעת ממנו.

מלבד זאת,
ראיתי שאחד הרבנים שליט"א אמר בכינוס שיש לשנות את הגישה שמחדירים שהשאיפה זה להיות רב פוסק או דיין...
אך נראה שאלו שמוכרים כתלמידיו, כולם רבני קהילות ודיינים.


רק אחרי שהציבור גילה עוצמה ורצון בהתנהלות מצילה ומדהימה בעולם הישיבות מ"לבקר בהיכלו" וכדו' אפשר להעמיד את ההנהגה..

אופס... יצא המרצע מן השק.

האם זה... כל הענין!
 
הרי במשך עשרות השנים האלו לא היתה שום נוכחות בציבור לדמותו המיוחדת של הרב עזרא עטיה.
ועל דא קא בכינא!
'לפתע פתאום' הוחלט שמייסדים 'שבת חכם עזרא'. איפה הוא היה כל השנים?
פתאום קמו קרוב למאה קהילות אברכים.
פתאום קמו עשרות מוסדות לבני אברכים.

כל השנים גדולי אבותינו נדחקו לקרן זווית, משל ירדנו מהעצים ולשתוקי ואסופי דמינו.
ופתאום קם עם.
אז פתאום החליטו לתת משקל וחשיבות לגדולי האומה, שהקימו את עולם התורה.
כן, זה בערך מה שקרה.

מזל שעשו את העצרת בבית מדרש שיכול להכיל כמה עשרות בודדות של מקומות, כך הוא היה נראה 'לא ריק'.
נעים להכיר!
בית המדרש 'חניכי הישיבות' בגבעת האנטנה. עם 350 מקומות ישיבה, בשתי חדרים צמודים שנפתחים לאחד בזמני עומס (כגון בעצרת).
וסביבם עוד חדרים ובתי מדרש לרוב.
קהילת האברכים הגדולה והמפוארת בארץ.
כבודו מוזמן להכיר ולהתפכח.

בהסתכלות מקרוב על התמונות בקושי רואים שם אברכים, בעיקר בחורים וילדים.
תלוי מה רוצים לראות.
בעין צרה - רואים את הילדים שהתיישבו ראשונים עם תחילת הארגון, כדי לראות מקרוב את האקשן. כדרכם של ילדים.
במבט קצת יותר בוגר וענייני, רואים אברכים רבים מאוד שהתקבצו ובאו מביתם (גם כן תופעה חדשה ומוזרה, שאברך ספרדי יצא מהבית לשמוע דברי תורה).

זה בדיוק מה שכתבת: 'מקימים משהו חדש מאפס'!
ועל כך גאוותנו.
אשרינו מה טוב חלקנו.
 
כתבו הרבה על המעמד הגדול שהיה לזכרו של מרן ראש הישיבה רב רבנן חכם עזרא עטיה זיע"א
אז אני יכתוב כמה מילים בנושא
לגבי כושר הארגון וכו'
לא היה כאן ארגון מיוחד, זה היה אמור להיות מעמד בבית הכנסת שבו ישאו דברים גדולי התורה
מטבע הדברים זה מעורר עניין כי באים חברי המועצת והראשל"צ וכו'
הייתה תקלה נקודתית שגרמה לאיחור קל בתחילת המעמד בהגברה, ולכן גם היא הייתה קצת נמוכה ולא שמעו מספיק חזק [היה חסר איזה כבל מסויים]
המעמד עצמו היה מכובד מאוד, באו המון אברכים, לא נראה לי יותר רבנים, היו פחות ממניין רבנים אז לא הבנתי מה ההשוואה
אכן, בתחילה באו המון ילדים ונערים שתפסו מקומות מקדימה, ב"ה שהם באים לשמוע את גדולי ישראל זה חינוך מעולה...
כל המעמד היה במשך זמן ארוך והייתה תחלופה מסויימת ויחסית היה מכובד מאוד וכפי שרואים בתמונות
בכל מקרה לא הייתה שום ציפייה שיבואו אנשים מכל קצוות תבל, זה אירוע שהיה מיועד בעיקרו לציבור שנמצא באזור בית וגן, על אף שאני יודע שיש שבאו מבני ברק ועוד ערים באופן מיוחד
חלק מהמטרה של המעמד זה לא רק המעמד עצמו, אלא שכעת הדברים שדברו גדולי ישראל, תלמידיו שנשארו לנו בדוק, חקוקים בדברי הימים, יש שידור חוזר, ובע"ה הדברים יעלו ע"ג הכתב וכו'

אגב, לפני כ4 שנים עשינו ג"כ עצרת זיכרון למרן זיע"א, בהיכל ישיבת פורת יוסף, ושם זה ציבור שיותר מחובר ומכיר את חכמי ישראל, ובאו המוני אנשים ולא היה ניתן להיכנס מרוב צפיפות ורבים הלכו כלעומת שבאו
אני יעלה תמונות משם

בכל מקרה כל מי שכותב באופן שלילי, כנראה מציק לו משהו אישי או שסתם יש לו הסתכלות שלילית על הרבה דברים
במכלול הדברים היה מעמד מכובד מאוד ב"ה

לגבי שבת חכם עזרא, אכן זה דבר חדש, לא היה מי שיזום את זה שנים רבות, וטוב מאוחר מאשר בכלל לא, קבלנו עדכונים ממקומות רבים שפעלו בעניין, מאשכבה לחכם, שיעורים בתורתו ממה שקיים קצת, תלמידיו שקיימים בכל מיני מקומות שדברו על דרכו וגדלותו והליכה בדרכיו
אפילו מארגנטינה קבלנו עדכון שכך עשו

יש לציין כי כל תלמידיו שבאנו לדבר איתם לחתום או לבוא למעמד, כאשר שמעו שזה הנושא היו שני דברים, א. אני בכלל לא ראוי לדבר או לחתום על הענק שבענקים, ב. בשביל חכם עזרא אני יעשה הכל. וזה היה ממש בהתרגשות, כי הם ממש מרגישים את הדמות שלו חופפת עליהם דבר שלא ניתן להסביר במילים או בכתב

לגבי הדיינים וכו', רבים הם שיצאו רבני קהילות ודיינים, אבל זה היה צורך גדול להעמיד רבנים בכל העולם, אבל ידוע דרכו של חכם עזרא שלא היה נותן תעודה אלא רק חותם ושומר אותה, כדי שהתלמיד ימשיך לשקוד על התורה ולא ירגיש כאילו הוא פטור
כמו"כ לא כל אחד שלח חכם עזרא לתפקיד רבני, סיפר חכם ניסים בן שמעון במעמד, כי היה מישהו שרצה שאביו חכם מנצור יהיה בתפקיד של רב או דיין, לא זוכר בדיוק, ושאלו את חכם עזרא ואמר שודאי הוא מתאים וזה טוב להם, כשבאו לחכם מנצור אמר שהוא צריך להתייעץ עם חכם עזרא, ואמרו לו הרי הוא המליץ עליך, ולא שמע להם והלך להתייעץ וחכם עזרא אמר לא שלא ילך, ושאלו את חכם עזרא על זה ואמר להם לכל אחד אני מייעץ מה שטוב לו...
 
כל אחד מארבעת הדברים האלו - יכול להיות סיסמא מצוינת.
בפועל, למי הוחדרו כל הרעיונות האלו?
לילדים ולנערים שהיו רוב באותו כינוס...
על זה הייתי אומר שכדאי לעבוד להבין את הערך בהשפעה ומסר על נשמות ונפשות הצעירים....
הרב עטיה זצ"ל לא השאיר אחריו (כמעט) דבר חוץ מדמותו.
קצת קשה לומר לציבור ללכת לאורו, בלי לראות את אותה אלומת האור הבוקעת ממנו.
כדאי לעבוד על 'הקשרים' -קישורים והשלכות לכל מיני דברים שקורים בגלל ש... יש כאלו לדוגמא שלא מבינים למה פלוני לא נתן להם אחרי שהוא פגע בו... (הרי ברור לכולם שכל הגלריה המכובדת שהעמידה את עולם המזרח היא אלומת אור הכי ברורה מכוחו וגדולתו של רב רבנן זי"ע)
ראיתי שאחד הרבנים שליט"א אמר בכינוס שיש לשנות את הגישה שמחדירים שהשאיפה זה להיות רב פוסק או דיין...
אך נראה שאלו שמוכרים כתלמידיו, כולם רבני קהילות ודיינים
תעבור על הרשימה, תכיר את ההיסטוריה של הרבנים הנ"ל כי זה כבר גובל בהסקת מסקנות שגויות...
אופס... יצא המרצע מן השק.

האם זה... כל הענין!
נו ו... בקיצור כדאי להיות כנה עם הרצונות האמיתיים וגם החבויים... ,
למרות שלא הסברתי את עצמי טוב וממילא לא הבנת...

האמת שאני לא אוהב וכו', אבל ה"להקטין" "ולהגחיך" פשוט מוציאים את זה...
 
עד שמקבלים קצת פידבק מהגר"ד לנדו ומיד מסתנוורים
נו נו. נראה לי שהעצמאות הציונית מצחיקה פחות
אין ספק זה יהיה תהליך הדרגתי א"א הכל ביום אחד,
אבל האירוע כבר קורה נפתחים סמינרים, תלמודי תורה וקהילות שאברכים שולחים לשם לכתחילה דבר שלא היה וזה בעיני מהפיכה.
ואל תשכח חרף המכתבים והמועמדים לרה"ע אלעד מצד מרן הגרד"ל שליט"א, נבחר נציגו של רבינו הגדול מרן שליט"א...
 
משום מה גם פה חוסמים ומוחקים כל דבר כמו בפורום השכן רק בשינוי הדמויות, אז אומר זאת בעדינות ובאמת לא מתוך זלזול.
אף אחד לא יכול לשנות דיסקט מעל גיל 60 וכמובן לא יותר מזה, אם אדם גדול ככל שיהיה רדף כל חייו והאמין כל חייו במשהו, זה לא ישתנה,
מה שהבאתילמעלה זה רק דוגמה, וצר לי שזה כך אבל זו המציאות חרף כל הדברים שקרו באלעד
אני קצת מכיר שם את הבית ואתה צריך להבין שמי שחינך את משפחתו למשהו והאמין בו (יכול ליהיות שלשעתו זה היה נכון) לא יכול לשנות את זה
תחשוב כמה המשפחה התרגשו מלראות את הסבא מקבל הכשר מגדול האשכנזים וכו'
עד שלא נשכיל להבין שר' דוב הוא לא מדד בשבילנו, ועד שאתר כותל המזרח לא יתרגשו מכל אישור של ר'דוב רמ"ה וכד' לא התקדמנו כלום רק קיבענו את המצב
נ.ב. לדעתי המצב משתנה ברמה מטורפת אך צר לי שיש כאלה שלא שותפים לזה וברור שאם לא יתעוררו עכשיו הם ימצאו את עצמם בבית אחד עם אותו ת"ח שעפר אני תחת כפות רגליו, שהסביר למה בש"ס הנציגים בוחרים את הרבנים (כמו שכבר קרה)
מכאן קריאתי למערכת החשובה כותל המזרח, חידלו לכם מלחפש אישורים מאחרים המהפכה חיה וקיימת כבר בעולם האברכים באמת בואו אחיי תצטרפו למהפכה, רק תתנתקו מהתפיסות של הישנות שהיו נכונות לשעתם!
בקשתי מהמערכת שלוחה לא למהר למחוק את הודעתי זו כתבתי בעדינות, ותודה על הבמה!
 
ראשי תחתית