עד מתי לעוול ולמושחתות של האפליה בסמינרים הציבוריים

סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ובמה שהאשכנזים מחמירים הם מקילים.
ברור שזה יהיה כך, הרי אין מה לעשות יש מחלוקות, זה גם לא מדוייק לכתוב אשכנזים ספרדים כי גם בתוך זה ובתוך זה יש מחלוקות, וברור שאם אחד מחמיר אוטומטית נחשב שהשני מקל וכן להיפך.

המעניין הוא שאלו שהם אלופים בלמצוא קולות, ואמונים על כוחא דהיתרא עדיפא, פתאום לא יודעים לעשות זאת.
ועוד שולחים את מי שלא מחמיר כמותם לגיהנם, זה מה שמעניין פה.
 
כלומר, אתה מסכים עם היועמשי"ת שיש לבטל מיידית את תקצוב 40 מליון ש"ח שניתנו שלשום לש"ס, עקב כך שהם עוברים על ההנחייה שאין לתת תקצוב מלא (כספי ציבור של משלם המיסים הישראלי) למוסדות שאינם לומדים ליבה.
ואין ספק שאתה מסכים עמה שאין להחזיר את התקציבים לכוללים ולישיביות עד שתעשֵׂה צבא.
והמשך כשיחילו למעשה את ההנחייה לשלול תקציבים ממוסדות שאינן מקבלים לתוכם את יוצאי חבר העמים, ומתנגדים ללימוד בנים/בנות בגיל הרך (ובהמשך בכיתות נפרדות במוסד אחד), אתה תהיה מהתומכים הנלהבים, ותקרא לחכי"ם של ש"ס (אפשר כבר מעכשיו) המושחתים מרח' הקבלן.
בבקשה אל תשים מילים בפי...

כפי שכבר כתבתי בהודעותי הקודמות במשך שנים הצלחתי בס"ד להכניס עשרות בנות ספרדיות (למוסדות חינוך מתוקצבים המכונים בשקר "אשכנזיים") אך ורק באמצעים משפטיים (בלית ברירה), הווי אומר הכלי היחיד למיגור הגזענות הליטאית הוא החוק של הפריץ הציוני ימש"ו, והלוואי ולא היינו צריכים להגיע לזה... מכאן ועד לכל דברי הלהג שכתבת בדבר "תמיכתי הנלהבת" כביכול בגזירות שהשית הפריץ הציוני על בני התורה הדרך רחוקה...
 
בבקשה אל תשים מילים בפי...

כפי שכבר כתבתי בהודעותי הקודמות במשך שנים הצלחתי בס"ד להכניס עשרות בנות ספרדיות (למוסדות חינוך מתוקצבים המכונים בשקר "אשכנזיים") אך ורק באמצעים משפטיים (בלית ברירה), הווי אומר הכלי היחיד למיגור הגזענות הליטאית הוא החוק של הפריץ הציוני ימש"ו, והלוואי ולא היינו צריכים להגיע לזה... מכאן ועד לכל דברי הלהג שכתבת בדבר "תמיכתי הנלהבת" כביכול בגזירות שהשית הפריץ הציוני על בני התורה הדרך רחוקה...

אתה אמרת שהחוק מחייב, אז שאלתי אם כל החוקים מחייבים ?
 
זכורני שבחיי מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל אמרו בשמו שמוסד שמתוקצב מהמדינה מחויב על פי הלכה לקבל ספרדיות ואם לא אז המנהל גנב...
 
זכורני שבחיי מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל אמרו בשמו שמוסד שמתוקצב מהמדינה מחויב על פי הלכה לקבל ספרדיות ואם לא אז המנהל גנב...

אולי אמר, השאלה האם מוסד שלוקח תקציבים נגד ההנחיות הוא ג"כ גנב או לא ?
 
הוא אמר למרבה המזל, לא קידש את בתי המשפט והחוק על פני דיני התורה, וכי על פי התורה מותר להפלות?? בכגון דא בין דם לדם אתמהה? רק שלמרבה המזל וב"ה שיש כלים להתמודד מולם וכי הם נמנעים מלקבל תקציבים כי "החוק" אומר והתורה לא דברה בזה? וכי הם הלכו לבתי הדין לשאול אם מותר לקחת? וכי הם שאלו אם מותר להם לקחת למרות שיש תנאים מסויימים שלא לרוחם? וכי הם שאלו אם מותר להם להפלות?? אלא הם שמחים ומודים לה' שהחוק מאפשר זאת אלא שעליה וקוץ בה מבחינתם לתקציב יש השלכות והם מקבלים את התקציב על דעת זה שלא יהיו אפליות ומחויבים לכך לפי התנאים גם מדין תורה ואם לא ישר בעיניהם שיוותרו על התקציב (לא שאז זה יהיה בסדר).
הוא כן אמר.
ראה לעיל "החוק היבש במדינת ישראל אומר כך וכך"...
 
שכולם שטויות כדלקמן.

נאמר רק גבי מקלחת בתשעת הימים במים צוננים להעביר הזיעה שרוב ככל הפוסקים האשכנזים מקילים!!! (וכתב ע"ז @משיב כהלכה במקו"א)

לא זכור לי "זלזול" רק שמבטא הספרדים יותר מוסמך ויש לו מקורות בראשונים. (וחרה אף וכו')

שטויות.

כמו שהתבטאו רבים מגדולי ישראל על הדברים הנ"ל.

פתחת בדברי האבא והבאת את דברי הבן...
והכל תלוי במציאות כמו שפעם לא היה אפשר לשתות את היין שלהם, ואה"נ היום יותר טוב.

???
וכל האסונות שהגיעו לעם ישראל הגיעו בגלל המתירים היתר מכירה ה' יכפר להם... (למרן הגרע"י, הגר"מ מאזוז, הגר"מ לוי ועוד רבנים ספרדים)

אם אתה חושב שהסמינרים האשכנזים מבדילים בין בת שהולכת כמו הרב עובדיה או האור לציון אתה בבעיה...
המושג "ספרדי" או "אשכנזי" זה הדבר היחידי שמשחק אצלם...

(לדידי אין נפק"מ כ"כ בכל הנ"ל, ב"ה יש כמה סמינרים ספרדים טובים בירושלים ואין צריך לרדוף אחריהם)
לא משנה מה המניע והגורם, העובדה שיש כאן מישהו שתוקף אותי גורם לי להירתע ולהימנע מלקבל אותו, גם אם הוא צודק ב1000000 אחוז!

אתה יודע היטב להיכן הדברים מגיעים ואף אחד (אחת, כצ"ל) לא מתווכח על תשובת מהרשד"ם, כאילו מישהו יודע אותה בכלל ...

זו המציאות וזהו.
ואם זה יקרה, ויקימו מוסדות כאלו, בלי לטייח. שהכל יהיה רק כמו הרבנים הנ"ל, אז כבר האשכנזים ירצו ללמוד אצלם!
מעניין לציין, שבישיבות זה כבר ככה (משפחות טובות!), מידיעה.
 
זכורני שבחיי מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל אמרו בשמו שמוסד שמתוקצב מהמדינה מחויב על פי הלכה לקבל ספרדיות ואם לא אז המנהל גנב...
כל מוסד יהודי עלי אדמות מחוייב לקבל ספרדים!
לא לקבל ספרדים זוהי שנאת חינם בטהרתה.
כל הנידון כאן על חוקים ויועמשי"ת וכו' לא רלוונטים.
גם לרצוח אסור ע"פ חוק לכן לא הלך להסגיר רוצח.
הרב אלישיב אמר שגנבים כיון שעוברים על החוק איזה מן טענה אדיוטית.
מי שלא מקבל ספרדי הוא שונא חינם ורשע גמור.
 
מי שלא מקבל ספרדי הוא שונא חינם ורשע גמור.
כל זה רק אם הסיבה הינה שסבא רבא שלו הגיע מארץ אחרת,
אך אם ב'ספרדי' יש עוד סיבות, לדוגמא השקפות וכו', זה לא בגלל שהוא ספרדי, אלא בגלל שרוח אחרת היתה עימו.
 
כל מוסד יהודי עלי אדמות מחוייב לקבל ספרדים!
לא לקבל ספרדים זוהי שנאת חינם בטהרתה.
כל הנידון כאן על חוקים ויועמשי"ת וכו' לא רלוונטים.
גם לרצוח אסור ע"פ חוק לכן לא הלך להסגיר רוצח.
הרב אלישיב אמר שגנבים כיון שעוברים על החוק איזה מן טענה אדיוטית.
מי שלא מקבל ספרדי הוא שונא חינם ורשע גמור.

יכול להיות, אבל למה כ"כ רוצים ללמוד אצל שונאי חינם ורשעים גמורים, לעולם לא אוכל להבין...
 
כל הנידון כאן על חוקים ויועמשי"ת וכו' לא רלוונטים.

הרב אלישיב אמר שגנבים כיון שעוברים על החוק איזה מן טענה אדיוטית.
דיברו למעלה על חוקים הבאתי את השמועה בשמו הנוגעת לחוק.
 
ספרדי שהולך לאשכנזים, רוצה שיקבלו את כל הספרדים המעוניינים?
אם כן- אז זה לא מוסד אשכנזי, לך כבר ישר למוסד ספרדי.
אם לא- אז מה אתה מלין על האשכנזים? תלין על חברך שביקש מאיתנו לא לקבל אותך...
וכאותו מנהל ששאל אבא אחד למה אתה רוצה דוקא לישיבה שלי? וענה לו שרוצה ישיבה אשכנזית. וענה לו המנהל "גם אני".
 
הרדיפה האומללה אחר המוסדות האשכנזים גרמה את המצב העגום הזה, שבנות נשארות בבית. זה יוצר גלגל שלעולם לא נפסק - העידית הספרדית הולכת למוסדות האשכנזים כי יש להם קשרים או יכולת (או יכולת ליקוק לאשכנזים), ממילא למוסדות הספרדים נשארת רק זיבורית, ואז עוד ועוד ספרדים מתחלחלים מהרעיון לשלוח את הילדה לסמינר ספרדי, ומעדיפים שתשב בבית עד שילבינו שערותיה.

וזה לא רק "משתכנזים" אלא גם עסקני ורבני ש"ס ובראשם הגר"ע יוסף ששלח את בניו ובנותיו למוסדות אשכנזים.

המלחמות האלה מביישות אותי כספרדי, הרי אשכנזי לעולם לא ילחם כדי להכניס את בתו לסמינר ספרדי, רק לספרדים יש רגשי נחיתות והם מתדפקים על דלתות האשכנזים כעני בפתח, נזרקים שוב ושוב, משלמים עשרות אלפי שקלים מתחת לשולחן, מתקשרים לכל מי שהם מכירים כדי שיעזור במשהו...

במקום לשבת ולבכות שלא קיבלו את בתך לסמינר אשכנזי, צא ופתח מוסדות איכותיים לבנות ספרדיות.
הצביעות של ש"ס זועקת לשמים. כל בניהם לומדים בחברון! והם צועקים לשלוח לישיבות ספרדיות ועל אפליה בו בזמן שזה גורם לכל האפליה, כי אם הם היו שולחים למוסדות ספרדיים ומחזקים אותם בבניהם ובבנותיהם, אז המוסדות הספרדיים היו יותר טובים.
 
שכולם שטויות כדלקמן.

נאמר רק גבי מקלחת בתשעת הימים במים צוננים להעביר הזיעה שרוב ככל הפוסקים האשכנזים מקילים!!! (וכתב ע"ז @משיב כהלכה במקו"א)

לא זכור לי "זלזול" רק שמבטא הספרדים יותר מוסמך ויש לו מקורות בראשונים. (וחרה אף וכו')

שטויות.

כמו שהתבטאו רבים מגדולי ישראל על הדברים הנ"ל.

פתחת בדברי האבא והבאת את דברי הבן...
והכל תלוי במציאות כמו שפעם לא היה אפשר לשתות את היין שלהם, ואה"נ היום יותר טוב.

???
וכל האסונות שהגיעו לעם ישראל הגיעו בגלל המתירים היתר מכירה ה' יכפר להם... (למרן הגרע"י, הגר"מ מאזוז, הגר"מ לוי ועוד רבנים ספרדים)

אם אתה חושב שהסמינרים האשכנזים מבדילים בין בת שהולכת כמו הרב עובדיה או האור לציון אתה בבעיה...
המושג "ספרדי" או "אשכנזי" זה הדבר היחידי שמשחק אצלם...

(לדידי אין נפק"מ כ"כ בכל הנ"ל, ב"ה יש כמה סמינרים ספרדים טובים בירושלים ואין צריך לרדוף אחריהם)
יש לך (נסיון ל)תירוץ על כל דבר. ואין לי חשק להתכתש אתך עד דכא.
אבל כאן הנקודה היא, שמי שתוקף אותי כל היום על מנהגיי ואורחות חיי התורניים, אין לי רצון, ואף אני נרתע מלהכניסו למוסדות שלי. זה הכל.
תשנו את ארחות חייכם [יותר נכון תחזירו עטרה ליושנה] ותקיימו את דברי החיד"א שהמנהג שקבלנו הוראות מרן זולת במקום שהרמ"א החמיר שאז נהגו להחמיר. וכ"כ רוב ככל פוסקי ספרד. תכבדו את ארחות חייהם של אלו שאתם כה מעוניינים להתקבל למוסדותיהם, תלמדו מהם את הדברים הטובים, אז תהיו גזעניים ותתרחקו מכל דבר ש"ריח אשכנזיות נודף הימנו" [ובדורנו יש רבים רבים שסוברים שמי שהולך אחר הבא"ח והאול"צ הוא "משוכנז"], ובכלל שהמילה "משוכנז" לא תהיה אצלכם מילת גנאי. [הרי גם אתם בעצם חצי משוכנזים רח"ל בכך שבנותיכם רוצות להתקבל אצלם...]. שרבניכם לא יעיזו להגיד שאפשר לכתחילה לאכול רבנות. וכן ע"ז הדרך עשרות דוגמאות. אז תראה שהמגמה תשתנה.

ומה שכתבת:
אם אתה חושב שהסמינרים האשכנזים מבדילים בין בת שהולכת כמו הרב עובדיה או האור לציון אתה בבעיה...
המושג "ספרדי" או "אשכנזי" זה הדבר היחידי שמשחק אצלם...


זה מפני שאין להם כח להתחיל לבדוק אולי הבת הזו היא מהמיעוט שהולך כהאול"צ או לא. כי ברגע שמציעים לבתך שידוך מישיבה גרועה, אתה לא תתחיל לבדוק אולי החתן הזה יוצא מן הכלל.
 
אם הם היו שולחים למוסדות ספרדיים ומחזקים אותם בבניהם ובבנותיהם, אז המוסדות הספרדיים היו יותר טובים.
לא בטוח כלל.
ברוב המוסדות הספרדים הטובים, מעדיפים לא לקבל את בניהם ובנותיהם של החכי"ם ועוזריהם.
 
אולי. אך לפחות שלא יהיו צבועים...
הממממממ
מה הקשר צבועים, אתה מסכים איתו שיש מצב והם ניסו להתקבל למקומות ספרדיים ולא קיבלו אותם ובכ"ז הם צבועים בגלל ששלחו למקום אשכנזי שכן קיבל אותם. מה רצית? שישאירו בבית?
(ובאישי - נשמע לי מופרך שיש "בן של" שהוא ברמה ראויה למוסד אשכנזי, ובספרדי לא קיבלו אותו)
 
אמת גם אני חושב שראוי שכולם ילכו למוסדות ספרדיים וכו'.
אמנם כל זמן שמגיע בן/בת ראיים ולא מקבלים אותם כי הם ספרדים זה רשעות ושנאת חינם.
זה לא רלוונטי מה השריטות שלו שגורמות לו לרצות להתקבל.
וכאותו מנהל ששאל אבא אחד למה אתה רוצה דוקא לישיבה שלי? וענה לו שרוצה ישיבה אשכנזית. וענה לו המנהל "גם אני".
כבוד אחי המצחיק!
נראה לי שיש עוד מישהו שעדין לא שמע את הבדיחה המצחיקה הזאת, יש סיכוי שתחזור עליה שוב?
 
אמת גם אני חושב שראוי שכולם ילכו למוסדות ספרדיים וכו'.
אמנם כל זמן שמגיע בן/בת ראיים ולא מקבלים אותם כי הם ספרדים זה רשעות ושנאת חינם.
זה לא רלוונטי מה השריטות שלו שגורמות לו לרצות להתקבל.

כבוד אחי המצחיק!
נראה לי שיש עוד מישהו שעדין לא שמע את הבדיחה המצחיקה הזאת, יש סיכוי שתחזור עליה שוב?

אני אחזור עליה,
אם תחשוב היטב למה אתה רוצה כ"כ להתקבל לשם,
אתה תבין בדיוק למה הם לא רוצים אותך.
 
כמו שאף אחד לא ישים חברותא את הרב עובדיה עם הרב שטיינמן. אף ששניהם ענקיים. כך א"א גם בדור הצעיר. אלא יש כאלה שמשנים עורם ואז הולכים לאשכנזים
 
ולזלזל במקצת פוסקים זה בסדר???
זה חומרא המביאה לידי קולא וכבוד הבריות.
(וכמדומני שלא הביאו פוסק אחד שמחמיר)
תשנו את ארחות חייכם [יותר נכון תחזירו עטרה ליושנה] ותקיימו את דברי החיד"א שהמנהג שקבלנו הוראות מרן זולת במקום שהרמ"א החמיר שאז נהגו להחמיר. וכ"כ רוב ככל פוסקי ספרד.
ומה שכתבת:
אם אתה חושב שהסמינרים האשכנזים מבדילים בין בת שהולכת כמו הרב עובדיה או האור לציון אתה בבעיה...
המושג "ספרדי" או "אשכנזי" זה הדבר היחידי שמשחק אצלם...


זה מפני שאין להם כח להתחיל לבדוק אולי הבת הזו היא מהמיעוט שהולך כהאול"צ או לא. כי ברגע שמציעים לבתך שידוך מישיבה גרועה, אתה לא תתחיל לבדוק אולי החתן הזה יוצא מן הכלל.
ת'כלס תמצא תירוץ שאין להם כח לבדוק או תירוץ אחר, זה המציאות שהדבר היחידי שמכריע זה אשכנזי או ספרדי.
לדעתי הם לא מבדילים בכלל בין הרב עובדיה לאור לציון או שאר סגנונות.

(נ.ב - אמרתי לך לעיל שאין לי נפק"מ כל כך בנושא, ב"ה יש כמה סמינרים מעולים בירושלים ואיני צריך לרדוף אחריהם...
ובפרט שיש לי עוד כמה שנים טובות שבנותי יהיהו בסמינרים ועד אז יהיו יותר בעזה"י...)
 
זה חומרא המביאה לידי קולא וכבוד הבריות.
(וכמדומני שלא הביאו פוסק אחד שמחמיר)
תראה בבית יוסף על המקום. שמביא ראשונים שאין לרחוץ גם בצונן. ואדרבה, האול"צ מדייק שכך דעת השו"ע גופיה, והוסיף האול"צ שכך היה המנהג. והגרע"י הביא 2 פוסקים (כמדומני מטורקיה או יון) שנהגו לרחוץ בצונן, ועל פי זה כתב להחיל מנהג זה על כל הספרדים. [וגם אם לא היה ראשונים, כך נהגו במשך מאות שנים כמובא באחרונים. והאשכנזים, בשונה מהגרע"י מאד אדוקים במנהגיהם, ולא מבטלים אותם אא"כ יתברר שאין שום צד ליישב המנהג]

אבל שוב אתה מנסה "להצדיק", ואחרים יתחילו לענות לך שזה "לא מצדיק". לא זו הנקודה, תפתח אשכולות על נושאים ספציפים, ונדון שם.

אלא פשוט מאד, מי שתוקף אותי, ואת מנהגיי, ואת רבותי, אין לי רצון שילדיי ילמדו עם ילדיו כדי שלא יהיו מושפעים ושלא ישמעו את כל זה.
 
תראה בבית יוסף על המקום. שמביא ראשונים שאין לרחוץ גם בצונן.
נידוננו היה "במקום זיעה" לא בסתם רחיצה בצונן.
ואעתיק פה מה שכתב @משיב כהלכה
דברי הגר"ע יוסף פשוטים בתכלית, ואדם שמזיע ומסריח חובה עליו להתקלח גם אליבא דהבא"ח, ולא להזיק את הבריות בסרחונו. והבא"ח לא דיבר אלא במתקלח לתענוג, כי במדינות החמות יש תענוג להתקלח גם בצונן. או במתקלח סתם ללא צורך מיוחד.

והמעיין בדבריו יראה שהוא מתיר לטבול בערב שבת חזון להרגיל לטבול, ומתיר רחיצה לרפואה, ומתיר למעוברת שרוחצת כדי להקל צער הלידה ואפילו בחמין, ולרפואה ואפילו בחמין, והתיר לטבול להרגיל לטבול אחרי קרי. קל וחומר להמזיע ומלוכלך.

כי גם לאשכנזים המחמירים שלא להתרחץ בתשעת הימים אף במים קרים, אזי יש לחלק: אם אדם מזיע כדרכו, וכדי להריח את הזיעה צריך להתקרב אליו ממש, זה עוד מילא (אלא אם כן מפריע לו מאוד ואז דינו כאיסטניס וכו'). אבל אם מסריח עד מאוד, באופן שכאשר הוא נכנס לבית המדרש, נכנס עמו גל של סירחון, כתבו הפוסקים להתיר כי לא שנא מאדם המלוכלך בצואה.

ווגם בתשעה באב עצמו, הגם שאסור להושיט אצבעו במים, אם נכנס לשירותים וקינח וידיו מלוכלכות בזוהמא, מותר לרחצם היטב עם סבון. קל וחומר בתשעת הימים שאינו אלא מנהג. כי יסוד איסור הרחיצה הוא מיעוט תענוג, ואם הרחיצה לשם ניקיון - לית לן בה.

ואצטט את הירושלמי (עם פירוש ידיד נפש) ברכות פרק ב:

"אָמַר רַבִּי יוֹסֵי בִּי ר' אִבּוֹן, מִי שֶׁהוּא מַתִּיר אֶת הָרְחִיצָה הַזֹּאת, עוֹשֶׂה אוֹתָהּ כַּאֲכִילָה וּשְׁתִיָּיה וכמו שאי אפשר בלא אכילה ושתיה, כך אי אפשר בלא רחיצה למי שרגיל ברחיצה. וממשיך באותו עניין הָדָא דְּתֵּימַר מה שהם חולקים ברחיצה תוך שבעה ימים, זה רק בִּרְחִיצָה שֶׁל תַּעֲנוּג, אֲבָל בִּרְחִיצָה שֶׁאֵינָהּ שֶׁל תַּעֲנוּג, מוּתָּר לדברי הכל. כְּהָדָא כמו המקרה הזה דִּשְׁמוּאֵל בַּר אַבָּא, עָלוּ בּוֹ חֲטַטִין פצעים קשים בשבעת ימי אבילות אַתּוּן שַׁיְּילוּן הלכו ושאלו לְרַ' יִסָא, מַהוּ דְּיִסְחִי? האם מותר לו לרחוץ? אֲמַר לוֹ, דְּלָא יַסְחִי מַיֵית הוּא אם לא ירחץ ימות, אז אִין בָּעֵי אם רוצה לרחוץ ירחץ אֲפִילּוּ בְּתִשְׁעָה בְּאַב! אִין בָּעֵי אם ירצה אֲפִילּוּ בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים!"

לכל הנ"ל יש להוסיף את דברי המשנה, "רחץ לילה הראשון שמתה אשתו. אמרו לו תלמידיו: לימדתנו רבינו שאבל אסור לרחוץ? אמר להן: איני כשאר כל אדם; איסטניס אני", וכיום כל אדם נורמלי הוא בגדר איסטניס של פעם (כי אין לתאר את סגנון החיים דאז - אדם בימינו לא היה עומד בזה).

והאגר"מ (אבהע"ז ח"ד, פ"ד) נקיט בפשיטות שמותר לרחוץ לצורך ניקוי הגוף מהזיעה. ובשו"ת שבט הלוי כתב שבארץ ישראל נהגו להקל בזה, אך ירחץ אבר אבר ולא בבת אחת. ובספר הלכות בין המצרים (להרב קארפ) הביא שהגר"א דושניצר והגר"מ קלירס הקילו בדבר, ושהגרי"ש אלישיב אמר שלאיסטניס הרגיל לרחוץ בכל יום יש להקל, ובלא"ה יש להחמיר.

ובתשובות והנהגות (ח"ד קכ"ט) כתב שאף שמפורסם שמרן החזו"א ז"ל נשאל בזה ואסר אף שמצטערים מן הזיעה, הרי שאין למדים הלכה מפי מעשה, ואולי נתכוין אצלם גם מאיזה טעם אחר, שהרי אפילו אבל בתוך שבעה מותר אם הוא איסטניס שמצטער הרבה וכ"ש כאן, עכ"ל הגרמ"ש. ובהמשך דבריו כתב שאף אם יש להחמיר, הוא דוקא בשבוע שחל בו ת"ב. שאז ישנו יסוד לאיסור רחיצה. אך בתשעת הימים שאינו אלא מנהג, אם הוא מצטער מזיעה ומחמיר מלרחוץ בצונן הרי הוא מהמתמיהין, עכ"ל.

והמשנ"ב הביא בשם החיי אדם להחמיר ולא לרחוץ עם סבון, אך הגר"ש דיכובסקי התיר עם סבון כי דימה זאת לסיכה (שהיא תענוג טפי, ראה מג"א בסימן תרי"ד) והוכיח שבתשעה באב מותר סיכה שאינה לשם תענוג וק"ו בתשעת הימים [אבל לא הבנתי מה הקשר בין זה לזה] והביא ראיה מהמשנ"ב סי' תקנ"ד ש"סיכה מקרי בדבר שדרכו לסוך בו כגון בשמן או בחלב בבורית וכהאי גוונא" ולמד שסבון (שהוא בורית) נחשב לסיכה [אבל לענ"ד סיכה אינה קשורה לרחיצה אלא היא פעולה לאחר הרחיצה, לשם תענוג גרידא ולא ניקיון, והסבון שהזכיר המשנ"ב הוא קרם גוף וכיוצא].

וגם הגרש"ז בהליכות שלמה, פסק כמשנ"ב אבל התיר בסבון אם אין הזוהמא והזיעה עוברת ללא סבון (הליכות שלמה פרק יד, יח).

וגם הגריש"א (אשרי האיש פרק סט, לו, לז) התיר בריבוי הזיעה שאינה יורדת ברחיצה במים בלבד, לשטוף בסבון במקומות המלוכלכים.

וכן בשו"ת רבבות אפרים (ח"ב ס' קנה אות ד) בשם הגרש״ז ברוין [מח"ס שערים מצוינים בהלכה] התיר רחיצה עם סבון.

וכן הגר"י קמינצקי (אמת ליעקב ס"ס תקנ"א הערה 514) כתב שעדיף לרחוץ בקרים ובסבון מאשר חמים בלי סבון.

ולהלן קיצור דעות הפוסקים בדין רחיצה בתשעת הימים לאשכנזים.

א. הגר"י טשזנר בספרו שערי נחמה בשם הגרי"ש אלישיב:

"ואם הוא מלא זיעה באופן שהדבר מאוד מפריע לו או לאחרים - מותר לרחוץ את כל גופו, אבל רק במים קרים ובלי סבון. וכן הובא בשם הגרי"ש אלישיב... אם הוא איסטניס הרגיל לרחוץ תמיד בכל יום, יש מקום להקל".

ב. שערי נחמה מהגרש"ז אויערבאך בספר מעדני שלמה: "אם הזיע הרבה באופן שיש עליו זיעה ממש, שמצטער מריח רע וכדו', רשאי להתרחץ, וכן נהגו בבני ברק... אם אינו מצליח להסיר הזיעה או הריח רע ללא סבון, אז שרי אף בסבון".

"ושוב נשאל שם (הגרש"ז) באנשים שרגילים להתרחץ בכל יום ומצטערים... וענה שאם הם בגדר איסטניס ממש, רשאים להתרחץ אפי' בשבוע שחל בו תשעה באב, דהלא זה מותר אפי' בימי אבילותו רח"ל, וכדאיתא בברכות איסטניס אני".

"ושאלתיו, אם הא דרשאי להקל בריבוי זיעה, הוא רק איבר איבר או אפילו כל גופו. ואמר שאם כל הגוף מלא זיעה, רשאי לרחוץ במים קרים בכל גופו".

ג. שערי נחמה בשם הגרנ"ק: ובספר חוט השני הנ"ל סיכם... "מי שמזיע, אם סובל מאוד מהזיעה, דינו כאיסטניס שמותר לו לרחוץ".

"וגדר רחיצה שאינה של תענוג הוא כמו אדם שעובד, וע"י הזיעה נהיה מלוכלך ממש מהזיעה, ובכה"ג מותר לו לשטוף הזיעה מעל גופו".

ד. הגרי"ח זוננפלד בשו"ת שלמת חיים (או"ח ס' שיג) פסק, "נראה שכל מי שעושה דוקא משום נקיות ולא משום תענוג, נראה דאין בו איסור".

ה. הערוך השלחן (ס' תקנא סעיף לז) אחר שביאר שאשה הלובשת לבנים יכולה לרחוץ מעט כדרכה, בכל השנה הואיל וצורך מצוה היא ואינה עושה זאת לתענוג, הוסיף - וכ"ש מי שאינו נקי בגופו, דמותר לו לרחוץ אפילו בחמין כדי שיהיה נקי.

ו. הגר"מ פיינשטיין באגרות משה (אה"ע ח"ד ס' פד אות ד) פסק, "ולגבי שאלת בני הישיבה אם ביום חום מותר לרחוץ אחר ר"ח אב עד עת"ב מאחר שמכוונים להסיר הזיעה, ולא מחמת תענוג, באמת יש להקל". עכ"ל.

ז. בשו"ת תשובות והנהגות (חלק ד סימן קכט. וכ"כ בח"ב ס"ס רב) פסק שאדם שמזיע ומצטער בזה רחיצת כל גופו בצונן אין לחשוש.

ח. בשו"ת שבט הקהתי (ח"ה ס' ק) פסק שבמקומות החמים שמזיעים הרבה עד שריח הזיעה נודף מגופו מקילים גדולי ההוראה לרחוץ את עצמו כיון שאינו מכוין לתענוג אלא להעביר הזוהמא.

ט. הגר"י קמינצקי (אמת ליעקב ס"ס תקנ"א הערה 514) פסק, שאיסור רחיצה בתשעת הימים הוא רק באופן של תענוג, אבל אם הוא מלוכלך או מזיע או שנודף ממנו ריח רע מותר. ואם יכול לנקות את עמו בלי סבון, עדיף שלא להשתמש בסבון. ויותר טוב להשתמש במים קרים עם סבון, מלרחוץ במים חמים עם סבון.
 
תודה!
אז באמת, לפי כל מה שכתבת, אכן לא מובן מדוע בכל זאת מנהלי הסמינרים מתעקשים שלא לקבל. [כנראה שלא ידעו מכל הדברים הנכוחים הללו. אולי כדאי לשלוח להם במכתב מכובד את כל זה. ואם אכן ימשיכו להתעקש, אז באמת זה נובע מגזענות מזוקקת, עם כל הרצון הטוב לדון לכף זכות].
[בכל אופן אותי שכנעת לחלוטין שאין מקום לכל הסינון הזה. תודה רבה].
 
זכורני שבחיי מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל אמרו בשמו שמוסד שמתוקצב מהמדינה מחויב על פי הלכה לקבל ספרדיות ואם לא אז המנהל גנב...
התפרסם בזמנו שאמר לשרת החינוך (כמדומה ציפי ליבני) שסמינר שאינו מקבל ספרדיות תעצור להם את התקציבים.
 
אני אחזור עליה,
אם תחשוב היטב למה אתה רוצה כ"כ להתקבל לשם,
אתה תבין בדיוק למה הם לא רוצים אותך.
א"א להצדיק את העוולה בטיעון הזה, אתה הופך מגזר שלם למצורעים ודוחים, שרוצים להתקרב לנקיים והמסודרים שסולדים מהם...
במיוחד ביהדות של עולמות ערכיים...

לא מבין את אלו שמקבלים את זה, או שלא מזדעקים, זוועה...
 
תודה!
אז באמת, לפי כל מה שכתבת, אכן לא מובן מדוע בכל זאת מנהלי הסמינרים מתעקשים שלא לקבל.
פשוט מאוד.
מנהלי הסמינרים עושים לפעמים מה שבא להם ללא דעת תורה כלל.
(עיין ערך חצאיות ארוכות, שאין פוסק אחד מגדולי ישראל שכתב הוראה כל שהיא שאין לבוא לסמינר עם חצאיות ארוכות, והם עושים ככל העולה על רוחם ומעיזים אפי' בחלק מהסמינרים "להעיף" בחורה שרוצה להחמיר ולבוא עם חצאיות ארוכות... ה' ישמור)
 
לא אמנע מלכתוב הרהורי ליבי.
הגר"ע יוסף ומפלגת ש"ס חתרו כל השנים למצוא קולות, שרבני האשכנזים לא חלמו אפילו.
והדבר בא לידי ביטוי בזלזול בחומרות ("מי שמחמיר הוא חמור"), במבטאם, במנהגיהם ("בפסח הם אוכלים כל היום "בטטה בטטה"/ בתשעת הימים הם מזיעים), ובכל מה שמייצג אשכנזים.
בתוך הבתים, גם מי שנחשבת "בת טובה", סופגת ארס כלפי האשכנזים, שהם לא יודעים וכולם ילכו לגהינם (פאה), ואין לשמוע לרבניהם (יחוד/שבועה), ואין לאכול את הכשריהם (עד"ח. אבל בית יוסף הוא לכתחילה). והרב שטרנבוך הוא "שטן בוך", והחזון איש החמיר כי ישב בביתו ולא היה לו עול ציבור, וכו' וכו'.
ואז הם באים ורוצים שבנותיהם ילמדו אצל כל ה"מחמירים" הללו. ועוד קוראים לבנותיהם "בת טובה".
יכול להיות שהיא בת טובה מבחינות מסויימות, אבל מבחינות אחרות היא לא מתאימה להשקפה ולכל מה שמייצג ובונה בת ישראל כשרה בסגנון ליטאי. זו העובדא!
אז שיקימו להם סמינרים בסגנון שלהם ושיעזבו אותנו במנוחה [אבל הם יודעים (בתת מודע) שהדרך שלהם מובילה לדרדור רוחני, ולכן הם רוצים להדבק לטובים, אבל זה לא כדאי להם (בתת מודע) מבחינת קולות ומפלגתיות, אז הם מנסים לרקוד על 2 החתונות].

עד שהציבור הספרדי לא יחזור לסגנון הפסיקה וההשקפה של החיד"א והבא"ח וכה"ח והאול"צ, שלא יצפו שהאשכנזים יסתכלו עליהם יותר טוב.

ואם זה יקרה, ויקימו מוסדות כאלו, בלי לטייח. שהכל יהיה רק כמו הרבנים הנ"ל, אז כבר האשכנזים ירצו ללמוד אצלם!
עושה רושם שאתה לא מכיר את הבעיה מקרוב.
ולעצם דבריך ראשית בשאלון קבלה אין שאלה האם האמא מברכת לפני הדלקה או לאחריה וכיו''ב, וחוצמזה ב''ה שלאשכנזים יש קצת חוש הומור ויודעים להתייחס לכל אמירה בפרופורציות ולא להיתפס לזוטות.
 
נערך לאחרונה:
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית