תרומה לעזרא

עדכונים מבית הרב יעקב עדס שליט"א

  • יוזם הנושא יוזם הנושא זולדן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

המקובל הגאון הרב יעקב עדס יצא בשיעור בכותל המערבי במתקפה חריפה נגד השר בצלאל סמוטריץ' | הגר"י עדס האשים את יו"ר הציונות הדתית בהסתה נגד לומדי התורה: "אם מישהו ישאל אותי מי הרגו הכי הרבה יהודים במלחמה האחרונה – אלו סינוואר וסמוטריץ'"​


המקובל הגאון הרב יעקב עדס יוצא בתקפה חריפה ויוצאת דופן נגד יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', שלדבריו מסית נגד לומדי התורה ותלמידי הישיבות.

במהלך שיעור שנמסר אמש (שני) בכותל המערבי – ותיעוד ממנו הגיע לידי 'בחדרי חרדים' – התייחס הגר"י עדס בחריפות להסתה נגד לומדי התורה. לדבריו, "אם מישהו ישאל אותי מי הרגו הכי הרבה יהודים במלחמה האחרונה – אלו סינוואר וסמוטריץ'".

המקובל הסביר את דבריו: "אלו שני הרוצחים הגדולים. זה נשמע מוזר מה שאני אומר, זה נשמע קנאות. אבל כשיבוא משיח נבין שככה זה הולך".

בהמשך דבריו הרחיב הרב על הסכנה שבהסתה נגד עולם התורה. "אנחנו צריכים לדעת שכל אותם אלו שמסיתים את החילונים לא לשמוח בתורה של החרדים – הם גרמו להרג גדול", אמר.

הרב עדס הזכיר את תקופת מלחמת ששת הימים, כשלדבריו הציבור הכללי היה מאוחד סביב לימוד התורה: "סיפר לי מו"ר אבי, שבשבועות שלפני המלחמה בני ישיבות היו הולכים ברחוב, וחילונים היו פונים אליהם ואומרים להם: אשריכם שאתם מגינים עלינו. וכך היו ניסים גדולים".

לדבריו, ההסתה שנעשית כיום – שונה בתכלית. "אבל אם מתנגדים, או שלא אכפת להם – זה מה שקרה שנה שעברה", רמז לאירועי השבעה באוקטובר. "כל ההסתה שעושים נגד בני הישיבות".

הדברים החריפים מגיעים על רקע המאבק הפוליטי סביב חוק הגיוס - והביקורת המושמעת נגד הציבור החרדי מצד הציונות הדתית. רק אתמול התפתח עימות בין סמוטריץ' ליו"ר דגל התורה משה גפני. לאחר שסמוטריץ' אמר בריאיון ל'גלי ישראל' כי "להחזיר את החטופים זו לא המטרה הכי חשובה" - תקף גפני: "האמירות הללו משווה אותן לסיקריקים של רבן יוחנן בן זכאי שהנושא הלאומי היה חשוב יותר מחיי אדם. וגדולי התורה לא נחשבו בעיניהם, תמיד הם ידעו להגיד - לנו יש רבנים משלנו. כך נראית אמירתו של סמוטריץ'".
 
ואל יתחכמו המתחכמים לומר שלא חזר בו כיון שכל דברי הרבנים שליטא ובפרט רבה של צפת הגר״ש אליהו שהוא צריך לחזור בו
 
המקובל רבי יעקב עדס גם חזר בו
זה בוודאות אותנטי? כי חתום שם "עאדס", ולא נחשף על אביו או זקנו שהיו חותמים כך.
אגב דובר שהוא ייפגש עם סמוטריץ, זה התוצאה של הפגישה? או שהפגישה נחסכה בסוף?
 
זה בוודאות אותנטי? כי חתום שם "עאדס", ולא נחשף על אביו או זקנו שהיו חותמים כך.
אגב דובר שהוא ייפגש עם סמוטריץ, זה התוצאה של הפגישה? או שהפגישה נחסכה בסוף?
הוא לא כתב בעצמו, אלא הכתיב לסולי (המנכ"ל של הכותל). ויש הקלטה.
הפגישה כמדומני לא נערכה, אלא הרב עדס קיבל מכתב מרבנים שתמכו בסמוטריץ
 
אם היה רוצה לחזור בו,
היה יכול לעשות כן בשידור ברדיו.
(בערך פעם בשבוע הוא עולה לשידור).
 
הפוך משמע אם היה חוזר בו היה כותב כן בהדיא (לפחות כמו שהתבטא ברחל בתך הקטנה) וכל מה שהודגש שם זה שמצטער על שפגע וניכר שלא רוצה לפגוע בידידות שיש לו כבר הרבה שנים וכו' ולכן הצטרף וכו'. ולא צריך להגיע לפלפולים בזה, כי כבר הדברים פשוטים לפניה'ם - על פי גדול המחטיאו יותר מההורגו (ועוד עשרות ראיות). ואם רואים רדיפה בדווקא נגד אברכים ובני תורה במיסים וכדו' (חדשים לבקרים לצערינו הרב וע' סנה' צט: דמאי אהני לן רבנן ה"ז אפיקורוס ואין לך הנ"ל - יותר ממה שלפנינו).
ולא דואגים לדון לגופו של ענין, אלא כופים עלינו את "חידושיהם", נגד פשטות הפסוקים, הגמרות והראשונים, בלי לערוך תשובה הלכתית מנומקת, וטומנים ראשם בחול נגד החלל שנפער אצלם (היוצאים בשאלה וכו') - הרי שלהגיד שהוא כמו סינוואר, אין כאן שום חידוש, והרבה יותר מזה - ע' רמב"ם (פי"א מעדות ה"י וב"י יו"ד שסז ועוד) שיהודי מוסר, פחות מגוי (ואכמ"ל). ותוסיף על זה את כל החילול ה' שעושה כל מה שמדבר בגנות ציבור רבים מהלומדי תורה - הוא יכול לעשות ולשחרר רסן פיו נגד מי שלא הולך כ"דעתו" והרב עדס שיוצא עליו (נגד יחיד לאפוקי הוא יחיד מול רבים - וגם לא מאן דאמר ולא מגיע לקסוליהם וגם אם נכון לשיטתו - אסור לעשות בצורה כזו של חילול ה' ולכפות עלינו בכח סימן כמה לא לשם שמים) תוך כדי שיעור (לא לעיני כולם) מחייבים אותו לחזור - אין חוצפה ועזות גדולה מזו (למה לסטמו' לא עשו כזה רעש? כי הוא זכה להיות ח"כ דרכם? ורק מי שת"ח מגיע לו בזיונות ואסור לו להגיד מה שחושב - ורק לאותו "צדיק" - מותרים לכם - מותרים לכם?) ולא גרעו מדואג ואחיתופל שגם אם יהיו גדולים - מי שאין בו יראת שמים - עורבא פרח. והקופת שרצים מלפניהם ואחריהם (מדבר על דרך ולא על מישהו מסויים כי לא ידוע איך הציגו בפניהם כל התמונה וכו' - ודבריי אמורים לגופו של ענין) והסימן לזה שאין יראת שמים כי איפה שמענו לדון באכזריות כזו בלי לשמוע את הצד שכנגד ובפרט שזה דעת רבים רבים מגדולי ישראל האמיתיים? אלא ודאי שזה דרכא דתורא מועדא. ומה יעשה הרב עדס כשכל כך הרבה נגדו, בלי שמקבל גיבוי בסיפור הנקודתי הזה, וודאי שלא איש קטטות ומריבות הנהו. ויש עוד הרבה מה להאריך - וכעת עמד קנה במקומו. ותן לחכם ויחכם עוד - מתון מתון ארבע מאות זוז (מל' ברכות כ.) ובשובה ונחת - אידך זיל גמור.
 
לגבי ההקלטה הנ"ל אין לי גישה לשמוע ומ"מ אין מה להוכיח אחרי שכפו עליו ומציקים לו ואם לא נאמר כן הרי שיתפרש לעז גדול עליו שנוזלים מלשונו השוואות כאלה רדודות ומוגזמות בשיעור תורה בכותל המערבי (כוונתי בזה ע"ד תוס' ב"ב כא.) - בלי שום הגיון ומחשבה. ועוד יובן דהדר הוא לכל חסידיו אם יביא ראיות נגד היסוד הפשוט שהתייחסתי אליו לעיל שמסתמא על זה היה בנוי מה שאמר ושיחת חולין של ת"ח צריכה וכו'. והדברים פשוטים כשמש בצהריים וכביעתא בכותחא (כתובות ס:) לכל "תלמיד עם מבין. חכם חרשים, ונבון לחש" (כלשון השו"ע בהקד') ותול"מ.
 
די תפסיקו להאריך בהסברים זה מדי פשוט, הגיע הזמן שאנשים ילמדו להאמין בערכים שלנו כמאמינים בתורת ישראל. כפשוטו.
 
זכינו להכיר מקרוב את השרף ר"י עדס שליט"א, היינו איתו שנים בישיבת השלום, ע"פ רוב דרכיו אינם מובנים לסביבתו.
גם כאן, לא מובן כלל, לפני הויכוח כן חזר בו או לא חזר בו. תסבירו מה היה, מה אמר סמוט' שעורר עליו את הזעם?
ובכלל ההדבקה של הויכוח שלו עם גפני, שבזה כל בר-דעת מבין שחיי הכלל חשובים מהפרט, ברעיון בכללותו, כמובן יש כל מיני שיקולים, אבל למשל אם השאלה היא האם למנוע את הטבח הבא או להציל את עשרות החטופים בעזה, כל אחד יודע את התשובה. ומי שמתנגד להבטיח את הניצחון על החמאס, הוא "שורף האסמים" וסיקריקון, והניסיון להפוך את המציאות לא יוצלח.
 
הפוך משמע אם היה חוזר בו היה כותב כן בהדיא (לפחות כמו שהתבטא ברחל בתך הקטנה) וכל מה שהודגש שם זה שמצטער על שפגע וניכר שלא רוצה לפגוע בידידות שיש לו כבר הרבה שנים וכו' ולכן הצטרף וכו'. ולא צריך להגיע לפלפולים בזה, כי כבר הדברים פשוטים לפניה'ם - על פי גדול המחטיאו יותר מההורגו (ועוד עשרות ראיות). ואם רואים רדיפה בדווקא נגד אברכים ובני תורה במיסים וכדו' (חדשים לבקרים לצערינו הרב וע' סנה' צט: דמאי אהני לן רבנן ה"ז אפיקורוס ואין לך הנ"ל - יותר ממה שלפנינו).
ולא דואגים לדון לגופו של ענין, אלא כופים עלינו את "חידושיהם", נגד פשטות הפסוקים, הגמרות והראשונים, בלי לערוך תשובה הלכתית מנומקת, וטומנים ראשם בחול נגד החלל שנפער אצלם (היוצאים בשאלה וכו') - הרי שלהגיד שהוא כמו סינוואר, אין כאן שום חידוש, והרבה יותר מזה - ע' רמב"ם (פי"א מעדות ה"י וב"י יו"ד שסז ועוד) שיהודי מוסר, פחות מגוי (ואכמ"ל). ותוסיף על זה את כל החילול ה' שעושה כל מה שמדבר בגנות ציבור רבים מהלומדי תורה - הוא יכול לעשות ולשחרר רסן פיו נגד מי שלא הולך כ"דעתו" והרב עדס שיוצא עליו (נגד יחיד לאפוקי הוא יחיד מול רבים - וגם לא מאן דאמר ולא מגיע לקסוליהם וגם אם נכון לשיטתו - אסור לעשות בצורה כזו של חילול ה' ולכפות עלינו בכח סימן כמה לא לשם שמים) תוך כדי שיעור (לא לעיני כולם) מחייבים אותו לחזור - אין חוצפה ועזות גדולה מזו (למה לסטמו' לא עשו כזה רעש? כי הוא זכה להיות ח"כ דרכם? ורק מי שת"ח מגיע לו בזיונות ואסור לו להגיד מה שחושב - ורק לאותו "צדיק" - מותרים לכם - מותרים לכם?) ולא גרעו מדואג ואחיתופל שגם אם יהיו גדולים - מי שאין בו יראת שמים - עורבא פרח. והקופת שרצים מלפניהם ואחריהם (מדבר על דרך ולא על מישהו מסויים כי לא ידוע איך הציגו בפניהם כל התמונה וכו' - ודבריי אמורים לגופו של ענין) והסימן לזה שאין יראת שמים כי איפה שמענו לדון באכזריות כזו בלי לשמוע את הצד שכנגד ובפרט שזה דעת רבים רבים מגדולי ישראל האמיתיים? אלא ודאי שזה דרכא דתורא מועדא. ומה יעשה הרב עדס כשכל כך הרבה נגדו, בלי שמקבל גיבוי בסיפור הנקודתי הזה, וודאי שלא איש קטטות ומריבות הנהו. ויש עוד הרבה מה להאריך - וכעת עמד קנה במקומו. ותן לחכם ויחכם עוד - מתון מתון ארבע מאות זוז (מל' ברכות כ.) ובשובה ונחת - אידך זיל גמור.
יישר כח לכת"ר שליט"א שהאריך טובא כדי להסביר ולנמק מדוע לא להאמין לדברים שאמר הגר"י עדס שליט"א.
ודאי שהוא לא חזר בו מכך שסמוטריץ' נוהג בדרך רעה, אך לא צריך להיות חכם גדול כדי לראות שהוא חזר בו מההשוואה לצורר היהודים. ואינני רואה כל בעיה מכך שהוא חזר בו מההשוואה הזו (ולמען הסר ספק, אינני נמנה על תומכי סמוטריץ' כלל ועיקר!).
לא צריך להתחכם תמיד, אפשר פשוט ללכת ישר.
ואידך זיל גמור. חזק וברוך.
 
ראשי תחתית