בדברי הילקוט יוסף בענין הכנסת הציצית לספרדים

  • יוזם האשכול יוזם האשכול חיי עולם
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
מש"כ הילקו"י

זה מנהג שהתחיל אחר קבלת הוראות מרן.
למעשה יש הרבה מנהגים שהגרע''י והגר''י הולכים אחריהם בכל הכוח, שלא ברור בכלל ממתי התחיל המנהג ואין ע''ז ראיות ברורות, כמו תפילין בט''ב, שיטת הגאונים ועוד (אינני זוככר ע''פ) , אין ע''ז ראיות ברורות אם המנהג התחיל לפני או אחרי מרן (אמנם מדברי החיד''א נראה שכבר בימי מרן נהגו כהגאונים, אבל זה לא מוכרח לגמרי)
 
הרב עובדיה ב"ר יעקב יוסף כתב מאמר (בקובץ של המפעל בכפר אדומים שמייצר את התכלת), שהטעם הקבלי להצניע את הציציות הוא רק כשהכל לבן, אבל כשלובשים תכלת צריך לגלות את הציציות
כעת מצאתי:
 
למעשה יש הרבה מנהגים שהגרע''י והגר''י הולכים אחריהם בכל הכוח, שלא ברור בכלל ממתי התחיל המנהג ואין ע''ז ראיות ברורות, כמו תפילין בט''ב, שיטת הגאונים ועוד (אינני זוככר ע''פ) , אין ע''ז ראיות ברורות אם המנהג התחיל לפני או אחרי מרן (אמנם מדברי החיד''א נראה שכבר בימי מרן נהגו כהגאונים, אבל זה לא מוכרח לגמרי)
דעת מרן זצוק"ל שמנהג אם הוא נתפשט לפני דורו של מרן הולכים כמוהו אפי' שעכשיו לא נתפשט כ"כ.
- אולם אם המנהג נתפשט אחר דברי מרן לא מקבלים אותו אא"כ רוב ככל גדולי האחרונים הסכימו עליו.
כגון,
א. המנהג שנהגו כגאונים אפי' שמרן זצוק"ל כתב שנראה מכמה אחרונים שנתפשט אחר דורו של מרן.
ב. אמירת "אתה חונן" ובנוסף "אתה חוננתנו" שזה נגד הראשונים ומרן השו"ע. (וכיון שכל האחרונים קיבלוהו הכי נקיטינן)
 
א. המנהג שנהגו כגאונים אפי' שמרן זצוק"ל כתב שנראה מכמה אחרונים שנתפשט אחר דורו של מרן.
כל האחרונים הסכימו לנהוג כהגאונים. לידיעתך.
ואפי' את זה היבי"א שינה. ועוד לקולא.
 
כל האחרונים הסכימו לנהוג כהגאונים. לידיעתך.
ואפי' את זה היבי"א שינה. ועוד לקולא.
מה הוא שינה??
הוא כתב ש"ראוי להחמיר" כשיטת ר"ת במוצ"ש ובפרט באיסורי דאורייתא. (ואפי' לס"ס מרן זצוק"ל לא מצרף את שיטת ר"ת)
- וזה מה שכתבתי שבגלל שכל האחרונים הסכימו למנהג אז אפי' שאפשר שנתפשט אחר דורו של מרן הכי נקיטינן. (מעיקר הדין וכן לעניין ברית ועוד שנוהגים כגאונים)
 
הערה: אצל רבים מהדנים בענין זה ראיתי שיש להם רק ב' צדדים, או שחייבים להסתיר את הציצית, או שחייבים לגלותם
ובאמת יש צד שלישי: שאין חיוב לגלות את הציצית, וגם אינו צריך להסתירם
 
דעת מרן זצוק"ל שמנהג אם הוא נתפשט לפני דורו של מרן הולכים כמוהו אפי' שעכשיו לא נתפשט כ"כ.
המנהג לנהוג כמו הגאונים לא ברור שהתחיל לפני זמן מרן השו''ע, יש 'השערה' של החיד''א ותו לא.
המנהג להכניס ציציות בתוך המכנסיים הוא מנהג נגד מרן, והתחיל לכל היותר לפני 80 שנה בזמן ח' עזרא עטייה
ב. אמירת "אתה חונן" ובנוסף "אתה חוננתנו" שזה נגד הראשונים ומרן השו"ע. (וכיון שכל האחרונים קיבלוהו הכי נקיטינן)
הכין השו''ע כותב את זה ?
 
המנהג לנהוג כמו הגאונים לא ברור שהתחיל לפני זמן מרן השו''ע, יש 'השערה' של החיד''א ותו לא.
המנהג להכניס ציציות בתוך המכנסיים הוא מנהג נגד מרן, והתחיל לכל היותר לפני 80 שנה בזמן ח' עזרא עטייה
לא באתי לדון על העניין הזה של הציציות, רק על מה שכתבת לעניין המנהג.
הכין השו''ע כותב את זה ?
1748522220144.png1748522255477.png
 
בלת"ק
מרן שליט"א כבר כתב בילקוט יוסף ששאלו את רבי עזרא עטייה ואפילו לילדים לא הסכים לשים ציצית בחוץ לצורך חינוכם, ומה נענה אנן.
 
בלת"ק
מרן שליט"א כבר כתב בילקוט יוסף ששאלו את רבי עזרא עטייה ואפילו לילדים לא הסכים לשים ציצית בחוץ לצורך חינוכם, ומה נענה אנן.
אדרבא, מכאן קושיה על הרב ילקוט יוסף, שבכל זאת מתיר עד החתונה.
 
ראשי תחתית