לחצו כאן – תרומה לשמואל

בדברי הילקוט יוסף בענין הכנסת הציצית לספרדים

  • יוזם האשכול יוזם האשכול חיי עולם
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
אדרבה, בזמנו היו יותר חילונים, מאז ועד היום ארגוני התשובה החזירו מאות אלפים בתשובה.
 
תורת החילוק אצלך מסתכמת ב"תרי איוב הוו, אחד היה ואחד לא היה ולא נברא", וגם זה העתק הדבק.
אם כל הזמן חוזרים על טעות ה'תכלא דפזלונא', כנראה שזו הטעות היחידה מתוך עשרות ספרים. והלואי וכך היה לכולם.
 
אם כל הזמן חוזרים על טעות ה'תכלא דפזלונא', כנראה שזו הטעות היחידה מתוך עשרות ספרים. והלואי וכך היה לכולם.

זו כנראה הטעות הכי מביכה, אבל ממש לא היחידה.

כנראה פספסת את האשכול הזה, והאשכול הזה, והאשכול הזה, והאשכול הזה, והאשכול הזה, והאשכול הזה, ועוד ועוד.
 
למעשה יש תשובה איך לוקחים את הגר"ע עטייה מצד אחד, ומאידך חולקים עליו בחצי ממה שאמר באותו עניין?
 
למעשה יש תשובה איך לוקחים את הגר"ע עטייה מצד אחד, ומאידך חולקים עליו בחצי ממה שאמר באותו עניין?
אם כל הפסק הלכה היה נסמך על הגר"ע עטיה זצוק"ל היה קשה.

זה שמביאים אותו לסייעתא לא להוציא ציציות, זה לא אומר שחייבים לקבל דבריו לעניין ילדים.
 
אם כל הפסק הלכה היה נסמך על הגר"ע עטיה זצוק"ל היה קשה.

זה שמביאים אותו לסייעתא לא להוציא ציציות, זה לא אומר שחייבים לקבל דבריו לעניין ילדים.
אין מי שהתיר בזמנו לילדים, כמעט כל גדולי הדור שהביא בילקו"י שלא היו מוציאים ציציות לא התירו לילדים (עכ"פ לא עסקו בשאלה הזו),
ומי שכן ענה על שאלה כזו, הוא הגר"ע עטייה זצוק"ל.
וממילא אם שומעים לדבריהם ומנהגיהם, למה לחצאין?
 
ומשמע שלא אסרו זאת לילדים, שאינו דבר "חמור" כל כך ואינו "איסור".
אם לא ידוע לנו ששאלו אותם אז משמע שהתירו?
אז אולי נגיד גם שהתירו לגדולים כי לא ידוע לנו ששאלו אותם?
צריך ללמוד תורת החילוק עם שכל.
 
אם לא ידוע לנו ששאלו אותם אז משמע שהתירו?
אז אולי נגיד גם שהתירו לגדולים כי לא ידוע לנו ששאלו אותם?
צריך ללמוד תורת החילוק עם שכל.
ותורת החילוק מראה לנו שברור שלילדים לא צריך לחשוש לכך כ"כ, וזה חידוש של הגר"ע עטיה זצוק"ל.
 
ותורת החילוק מראה לנו שברור שלילדים לא צריך לחשוש לכך כ"כ, וזה חידוש של הגר"ע עטיה זצוק"ל.
נחזור שוב על השאלה.
אם הולכים אחרי המנהג, המנהג היה גם על קטנים.
ואם באים לחדש נגד המנהג, אז ירדה כל הטענה שיש מנהג.
 
אסור להכניס ציציות בפנים, וכמו שנאמר בפסוק 'וראיתם אותו וזכרתם את כל מצוותי', וגם חז"ל פירשו שיסתכל כל שעה בציצית ומתוך כך זוכר את ה', וכ"כ גם באבן עזרא שם, וכ"ה גם בברכות יח ובב"ב עד שהציציות של האמוראים היו נגררות על הריצפה.

אם ע"פ הקבלה אסור להכניס ציציות בפנים - הרי שהקבלה בנושא זה חולקת על הפסוקים וחז"ל והראשונים, ואין לנו שיור רק התורה הזאת בה נאמר בפירוש שיש להוציא את הציציות.​
 
היום כבר פשט המנהג אצל רוב בני התורה להוציא ציציות, לפני ואחרי חתונה, ואף אצל תלמידי הרב עבדיה/הרב יצחק הרבה מאוד לא נוהגים כמוהו בד''ז, והנח להם לישראל
המנהג להכניס ציציות אצל הספרדים לא נמצא לו מקור קדום לפני יותר מ-80-90 שנה, לפני כן לא נהגו לשים דוקא במכנסיים כמבואר בבן איש חי ועוד, אלא לשים הטלית מתחת לבגדים, וממילא מכוסות הציציות, אבל לא באופן שמכניס לכתחילה הציציות למכנסיים, שהמשנה ברורה חרג ממנהגו וכתב ע''ז לשונות חריפים מאוד
 
אסור להכניס ציציות בפנים, וכמו שנאמר בפסוק 'וראיתם אותו וזכרתם את כל מצוותי', וגם חז"ל פירשו שיסתכל כל שעה בציצית ומתוך כך זוכר את ה', וכ"כ גם באבן עזרא שם, וכ"ה גם בברכות יח ובב"ב עד שהציציות של האמוראים היו נגררות על הריצפה.

אם ע"פ הקבלה אסור להכניס ציציות בפנים - הרי שהקבלה בנושא זה חולקת על הפסוקים וחז"ל והראשונים, ואין לנו שיור רק התורה הזאת בה נאמר בפירוש שיש להוציא את הציציות.​
חבל שהגר"מ פיינשטיין [וגם בני ישיבת סלבודקה בליטא] לא ידעו פסוקים וחז"ל והראשונים....
 
חבל שהגר"מ פיינשטיין [וגם בני ישיבת סלבודקה בליטא] לא ידעו פסוקים וחז"ל וראשונים
באמת חבל, רק יש לציין שמסתמא ידעו פסוק זה, שהרי אומרים אותו כל יום בק"ש, רק שלא שמו ליבם על משמעותו, ועל דא קבכינא.

אגב, אני רואה שהספרדים עדיין סבורים משום מה שיותר מסתבר שהגרע"י טעה בשאלות הלכתיות מאשר הגר"מ פיינשטיין, וטעם הדבר לא נתחוור.
 
מה לא ברור?
הדורות היום צריכים יותר חיזוק שלא יתקלקלו.
לענ"ד החילוק היותר חשוב הוא,
שפעם מי שהוציא זה היה נראה כמזלזל במנהג הספרדי וכמוציא לעז על ראשונים ולכן אסר הגר"ע עטיה

אבל היום זה יותר כמו 'מודה' ואופנה .....
ואין לכאורה מה לחשוש בזה
 
לענ"ד החילוק היותר חשוב הוא,
שפעם מי שהוציא זה היה נראה כמזלזל במנהג הספרדי וכמוציא לעז על ראשונים ולכן אסר הגר"ע עטיה

אבל היום זה יותר כמו 'מודה' ואופנה .....
ואין לכאוה מה לחשוש בזה
אז גם לגדולים מותר?
 
ראשי תחתית