באנר תרומה

פסקי המשנה ברורה לספרדים

  • יוזם האשכול יוזם האשכול כאחד העם
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
המשנה ברורה הוא אחד מגדולי הפוסקים ויש לדבריו חשיבות רבה, נפק"מ כאשר מגיע אחד ומזלזל במשנ"ב או מסלף את דבריו ומעקם בהם כרצונו, כאן כדאי להזכיר לו את דברי החזו"א שדברי המשנ"ב הם כסנהדרין בלשכת הגזית.

ובקישור הנ"ל הבאתי גם את דברי הגאון ר' אלחנן וסרמן שכתב בתולדות הח"ח עמ' תע"ח "דברי הח"ח הם כדברי הראשונים שאין לאל ידי האחרונים ואפילו הגדולים לחלוק עליהם".

וכן בספר שיעורי משמר הלוי על מסכת ערכין להגאון רבי משה מרדכי שולזינגר (עמ' רכ"ב) סיפר ש"פעם נפגשה בת מבית יעקב עם בחור ישיבה, והבחור אמר לה שלפעמים מוצאים טעויות במ"ב. הלך אבי הבת אל הרב שך זצ"ל וסיפר לו דברים כהווייתן, נזדעזע מרן זצ"ל ואמר לו נחרצות, מיד תלך ותנתק את השידוך... כי לדבר כך זה גובל באפיקורסות".

אך להלכה למעשה לדידן הספרדים העיקר הוא השו"ע ומנהג אבותינו, וכל הרוצה לחלוק על המשנ"ב כדרכה של תורה יבוא ויחלוק, ואין מונופול בהלכה לאף אחד, גדול ככל שיהיה.
 
ובקישור הנ"ל הבאתי גם את דברי הגאון ר' אלחנן וסרמן שכתב בתולדות הח"ח עמ' תע"ח "דברי הח"ח הם כדברי הראשונים שאין לאל ידי האחרונים ואפילו הגדולים לחלוק עליהם".
מי עוד סובר כך?
יש א' מהגדולים שלא חלק על המשנ"ב?
 
מי שלא מבין מה היחס של המ"ב והבא"ח כלפי שאר פוסקים, באמת שאין על מה לדון עמו. ואני קורא לכל מי שכן מבין, שיחדול מהויכוח. אין כאן שום תועלת. כך זה עם כת "העתק הדבק" [תכלתא דחזלון..]
מקודם זה היה המשנ"ב מול שאר האחרונים, אחרי שהראיתי שמרן הגרע"י חיבר על הבא"ח יותר מהמשנ"ב, זה נהיה המשנ"ב והבא"ח, אח"כ מישהו יראה על מעלתו של הכה"ח וזה יהיה המשנ"ב הבא"ח והכה"ח, וכמובן החזו"א, וכמובן עוד כמה פוסקים, וחזרנו למה שכתבנו בהתחלה, שרוב פוסקי הדור האחרון לא ייחסו משקל הכרעה גדול יותר למשנ"ב משאר הפוסקים...
 
מקודם זה היה המשנ"ב מול שאר האחרונים, אחרי שהראיתי שמרן הגרע"י חיבר על הבא"ח יותר מהמשנ"ב, זה נהיה המשנ"ב והבא"ח, אח"כ מישהו יאה על מעלתו של הכה"ח וזה יהיה המשנ"ב הבא"ח והכה"ח, וכמובן החזו"א, וכמובן עוד כמה פוסקים, וחזרנו למה שכתבנו בהתחלה, שרוב פוסקי הדור האחרון לא ייחסו משקל הכרעה גדול יותר למשנ"ב משאר הפוסקים...
חזק וברוך! חזק ואמץ! בזכותך הכרתי את מעלת הבא"ח!
תהיה בריא!
 
המשנה ברורה הוא אחד מגדולי הפוסקים ויש לדבריו חשיבות רבה, נפק"מ כאשר מגיע אחד ומזלזל במשנ"ב או מסלף את דבריו ומעקם בהם כרצונו, כאן כדאי להזכיר לו את דברי החזו"א שדברי המשנ"ב הם כסנהדרין בלשכת הגזית.
אך להלכה למעשה לדידן הספרדים העיקר הוא השו"ע ומנהג אבותינו, וכל הרוצה לחלוק על המשנ"ב כדרכה של תורה יבוא ויחלוק, ואין מונופול בהלכה לאף אחד, גדול ככל שיהיה.
זה הדיון שהיה, האם יש להתייחס לדברי המ"ב יותר מאשר האחרונים שהיו בדורו?
וגם הוא, כאשר הגיע לפאה נכרית שכח את דבריו אלה, והוא מעניש את מי שנדבה רוחו והבינו מדעו לשמוע למשנה ברורה (שהתיר).
הבעיה היא שהוא והרב יצחק שליט"א לא היו מענישים "ומעיפים" מהישיבה מי שהיה לוקח אשה עם פאה...

אבל מי שרוצה להתחתן מוקדם...
 
מי שלא מבין מה היחס של המ"ב והבא"ח כלפי שאר פוסקים, באמת שאין על מה לדון עמו.
ואולי באמת תעשה לנו סדר, מיהם הפוסקים שמשקל הכרעתם כמו המשנ"ב והבא"ח, ומי פחות. והאם יש מישהו שיותר?
 
כמו שכבר כתבתי -
החזו"א כתב שהיכא שהב"י מג"א ומשנ"ב כתבו משהו ואף א' לא חולק עליהם, זה נחשב כהוראה מלשכת הגזית, ותו לא מידי
להביא ציטוט חלקי אינו מן החכמה
ועיין בשו"ת משנה הלכות ח"ז סי' ק"ס,
ונראה לי אחר כך תדבר אחרת...
1752800608237.png
ובשו"ת אז נדברו ח"ז סי' ס"ד
אתה נוהג כהוראתו שם?
מרן הגר"ח קניבסקי זצ"ל:הצג קובץ מצורף 8110
גם על הגרי"ש אלישיב כתב כן -
1752801419475.png
הצג קובץ מצורף 8114

לא שמעתי שהמ"ב נכתב "ברוח הקודש" זולתי היום...
הכוונה כמ"ש בהמשך דבריו בשם הדברי חיים -
1752800167238.png
ועוד כתב המשנה הלכות שם -
1752800248083.png
 
מצורף סרטון קצר ממרן חכם שלום כהן זצוק"ל
ויש בזה בכתובים עוד רבות
מתוך ההסכמה של מו"ר הגר"ש כהן זצ"ל למשנ"ב מאורות
"ומלתי תמיד על שפתי, שללמוד הלכה שו"ע או"ח זה רק עם משנ"ב אשר העמל בו מבין ההלכה על בוריה. אמנם לנו "בני ספרד" בכדי שנדע פסקן של דברים, עלינו לעיין בספרי הפוסקים של "רבני ספרד" וזה טעון יגיעה".
 
עלינו לעיין בספרי הפוסקים של "רבני ספרד" וזה טעון יגיעה".
טוב שהבאת את דבריו
אך אתה צריך "לדייק" ו"לדקדק"

כוונתו של חכם שלום, הוא "לעיין" בפוסקים הספרדים וכלשונו "זה טעון יגיעה"
כי הוא בא בדיוק לאפוקי מכל ההוצאות של המשנה ברורה שמוציאים היום כביכול "לספרדים"
שהרוב שם לא קשור "לפוסקים הספרדים" כי הוא זה, אלא הכל שם זה ליקוט מיביע אומר או ילקו"י
וגם אם מזכירים שם איזה ר' חיים פלאג'י או כנסה"ג וכד' זה בתנאי שיהיה תואם ליבי"א

בא"ח וכה"ח מאן דכר שמיה בכל ההוצאות האלה
 
בא"ח וכה"ח מאן דכר שמיה בכל ההוצאות האלה
בעוברי בין בתרי האשכול ראיתי דין ודברים אודות משקל דעת גאון עוזנו ותפארתנו גדול הדורות האחרונים מרן הבא"ח זיע"א, וכיהודה ועוד לקרא, ראיתי לנכון לצ"ב את דברי מרן גאון ישראל הגרמ"א זצוק"ל במאמר מרדכי י"ג אלול – עמ' רמ"ה-רמ"ו:

פעם אחת היה תלמיד חכם חשוב שהיה עמי בבית הכנסת טוויג, וכבדתי אותו לדרוש. אחר כך הלך לבית הכנסת "אוהל רחל" לדרוש, והיה שם הרה"ג ניסים כ'דורי זצ"ל ולא רצה לתת לו לדרוש והנחה את הגבאים שיכבדו אותו בכל הכבוד שבעולם, ושיתנו לו לעלות אפילו בעליית כהן או לוי או אפילו את כל שבעת העליות כולם, ובלבד שלא יתנו לו לדרוש.

אמרו לו מדוע הוא לא נותן לו לדרוש, והלוא חכם מרדכי נתן לו לדרוש בבית הכנסת טוויג, אמר להם הרה"ג הנ"ל זצ"ל שחכם מרדכי טועה. באו אליי ואמרו לי שהרה"ג הנ"ל זצ"ל אמר עליי שאני טועה. אמרתי שאני רוצה לשמוע את הסיפור במקורו. אחרי שגמרתי את השיעור בבית הכנסת 'טוייג' הלכתי אליו ושאלתי אותו מדוע כך אמר עלי, והוא אמר לי שזה משום שנתתי לאותו חכם לדרוש. שאלתי אותו מדוע שלא אתן לו לדרוש, והלוא הוא זקן ולובש גלימה ומדוע שלא אתן לו לדרוש, והוא אמר לי שיכולה להיות עליי טענה בשמים, שכן בגלל שכבדתי אותו ונתתי לו לדרוש הוא ילך ויפרסם הלכה שעליה הוא אמר שהבן איש חי טועה, ואנשים ישמעו ויאמינו לו וינהגו כמותו, והכל בגלל אותו הכבוד שכיבדתי אותו. אמרתי לו איך אתקן את הדבר הזה, הוא אמר לי לך ותאמר לו שיפרסם שהוא טעה בדבר ההוא, שאילולא כן יתפרסם הדבר מאדם אחד לשני, ולא יהיה לזה סוף. הלכתי אליו ואמרתי לו שיעשה כפי שהרה"ג נסים כדורי זצ"ל אמר, וכיון שטעה רק בדבר אחד, יאמר יהי רצון שישכחו האנשים מה ששמעו ממנו בעניין אותה ההלכה. מכאן רואים עד כמה גדולתו ועוצמתו של מרן הבן איש חי שכך התייחסו עליו גדולי עולם. ע"כ.
 
נערך לאחרונה:
אני דיברתי על אחרים ולכן לא כתבתי "כל ההוצאות" אלא דברתי בכללות
כמעט כל ההוצאות מביאים כה"ח אור לציון בא"ח.

אולי הם פוסקים כדעת מרן הגרע"י, אבל ברוב הדברים מביאים את דעת הפוסקים הנ"ל.
 
ראשי תחתית