פסקי המשנה ברורה לספרדים

  • יוזם האשכול יוזם האשכול כאחד העם
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
המשנה ברורה הוא אחד מגדולי הפוסקים ויש לדבריו חשיבות רבה, נפק"מ כאשר מגיע אחד ומזלזל במשנ"ב או מסלף את דבריו ומעקם בהם כרצונו, כאן כדאי להזכיר לו את דברי החזו"א שדברי המשנ"ב הם כסנהדרין בלשכת הגזית.

ובקישור הנ"ל הבאתי גם את דברי הגאון ר' אלחנן וסרמן שכתב בתולדות הח"ח עמ' תע"ח "דברי הח"ח הם כדברי הראשונים שאין לאל ידי האחרונים ואפילו הגדולים לחלוק עליהם".

וכן בספר שיעורי משמר הלוי על מסכת ערכין להגאון רבי משה מרדכי שולזינגר (עמ' רכ"ב) סיפר ש"פעם נפגשה בת מבית יעקב עם בחור ישיבה, והבחור אמר לה שלפעמים מוצאים טעויות במ"ב. הלך אבי הבת אל הרב שך זצ"ל וסיפר לו דברים כהווייתן, נזדעזע מרן זצ"ל ואמר לו נחרצות, מיד תלך ותנתק את השידוך... כי לדבר כך זה גובל באפיקורסות".

אך להלכה למעשה לדידן הספרדים העיקר הוא השו"ע ומנהג אבותינו, וכל הרוצה לחלוק על המשנ"ב כדרכה של תורה יבוא ויחלוק, ואין מונופול בהלכה לאף אחד, גדול ככל שיהיה.
 
ובקישור הנ"ל הבאתי גם את דברי הגאון ר' אלחנן וסרמן שכתב בתולדות הח"ח עמ' תע"ח "דברי הח"ח הם כדברי הראשונים שאין לאל ידי האחרונים ואפילו הגדולים לחלוק עליהם".
מי עוד סובר כך?
יש א' מהגדולים שלא חלק על המשנ"ב?
 
מי שלא מבין מה היחס של המ"ב והבא"ח כלפי שאר פוסקים, באמת שאין על מה לדון עמו. ואני קורא לכל מי שכן מבין, שיחדול מהויכוח. אין כאן שום תועלת. כך זה עם כת "העתק הדבק" [תכלתא דחזלון..]
מקודם זה היה המשנ"ב מול שאר האחרונים, אחרי שהראיתי שמרן הגרע"י חיבר על הבא"ח יותר מהמשנ"ב, זה נהיה המשנ"ב והבא"ח, אח"כ מישהו יראה על מעלתו של הכה"ח וזה יהיה המשנ"ב הבא"ח והכה"ח, וכמובן החזו"א, וכמובן עוד כמה פוסקים, וחזרנו למה שכתבנו בהתחלה, שרוב פוסקי הדור האחרון לא ייחסו משקל הכרעה גדול יותר למשנ"ב משאר הפוסקים...
 
מקודם זה היה המשנ"ב מול שאר האחרונים, אחרי שהראיתי שמרן הגרע"י חיבר על הבא"ח יותר מהמשנ"ב, זה נהיה המשנ"ב והבא"ח, אח"כ מישהו יאה על מעלתו של הכה"ח וזה יהיה המשנ"ב הבא"ח והכה"ח, וכמובן החזו"א, וכמובן עוד כמה פוסקים, וחזרנו למה שכתבנו בהתחלה, שרוב פוסקי הדור האחרון לא ייחסו משקל הכרעה גדול יותר למשנ"ב משאר הפוסקים...
חזק וברוך! חזק ואמץ! בזכותך הכרתי את מעלת הבא"ח!
תהיה בריא!
 
המשנה ברורה הוא אחד מגדולי הפוסקים ויש לדבריו חשיבות רבה, נפק"מ כאשר מגיע אחד ומזלזל במשנ"ב או מסלף את דבריו ומעקם בהם כרצונו, כאן כדאי להזכיר לו את דברי החזו"א שדברי המשנ"ב הם כסנהדרין בלשכת הגזית.
אך להלכה למעשה לדידן הספרדים העיקר הוא השו"ע ומנהג אבותינו, וכל הרוצה לחלוק על המשנ"ב כדרכה של תורה יבוא ויחלוק, ואין מונופול בהלכה לאף אחד, גדול ככל שיהיה.
זה הדיון שהיה, האם יש להתייחס לדברי המ"ב יותר מאשר האחרונים שהיו בדורו?
וגם הוא, כאשר הגיע לפאה נכרית שכח את דבריו אלה, והוא מעניש את מי שנדבה רוחו והבינו מדעו לשמוע למשנה ברורה (שהתיר).
הבעיה היא שהוא והרב יצחק שליט"א לא היו מענישים "ומעיפים" מהישיבה מי שהיה לוקח אשה עם פאה...

אבל מי שרוצה להתחתן מוקדם...
 
ראשי תחתית