אבני הכותל
חבר קבוע
- הצטרף
- 18/12/24
- הודעות
- 740
ואח"כ כ'המשנה ברורה בהרבה מקומות מבאר את הש"ע דלא כבית יוסף
וכן האריכו בזה לעיל. ומשמע דפשיטא לכו שמי שמפרש דלא כמ"ש בב"י אינו מפרש ע"פ דעתו באמת.זה יש אולי "על האצבעות", ואולי אף של יד אחת רק
אמנם בעיקר דבריך שהתורה אינה עדתית... אני מסכים מאוד.אך כאשר אני פותח מ"ב ורואה כסדר שמזכיר מפוסקי ספרד.
החיד"א, כנסת הגדולה, מאמר מרדכי, נהר שלום, יד אהרון [אלפאנדרי], פרי חדש, מנחת כהן
מי מדד בשעלו מים ושמים בזרת תכן, לעשות לרוח משקל וגבעות במאזנים, לומר דרך זו נאה וזו אינה נאה, למוד ולמודד אר"ש גאוני ארץ, ולהחליט בהנף מקלדת מי הם המקובלים ומי הם שאינם, מי דרכו בדרך חכמי אשכנז ומי דרכו בדרכי תוניס, מי בגחלי אתונה ומי אשר דבריהם אינה משנה.משא"כ רוב הנ"ל המאמ"ר, נה"ש, פר"ח ומנח"כ לא התקבלו בציבור הספרדי על אף גדלותם. ודרך לימודם ועיונם אכן היה שונה בתכלית מהנהוג בארצות מרוקו ובבל ותוניס וכיו"ב.
ואכן המ"ב מחבב דבריהם לגודל עיונם העמוק, ואיני יודע אם הם מזכירים כלל בספריהם ענין קבלת הוראות מרן (והפר"ח אף הוחרם משום כך ע"פ המקובל), ועכ"פ לא זה יסוד פסיקתם, רק כדרך האשכנזים.
האם זהו הגר"ב גמליאלי תלמידו המובהק של חכם בן ציון?עוד סרטון קצר
הצג קובץ מצורף 7995
דבריך מתייחסים לדבריי???מי מדד בשעלו מים ושמים בזרת תכן, לעשות לרוח משקל וגבעות במאזנים, לומר דרך זו נאה וזו אינה נאה, למוד ולמודד אר"ש גאוני ארץ, ולהחליט בהנף מקלדת מי הם המקובלים ומי הם שאינם, מי דרכו בדרך חכמי אשכנז ומי דרכו בדרכי תוניס, מי בגחלי אתונה ומי אשר דבריהם אינה משנה.
לכשתמצי לומר, אף חלוקה עדתית אין כאן, אלא אשר ייראה בעיני בן דורנו ואשר יכשר בעיניו, הוא ראוי לבוא בקהל, ועליו יסמוכו עדת ישורון בבואם להכריע ההלכה.
אכן, ראש ישיבת לבב חכמה.האם זהו הגר"ב גמליאלי תלמידו המובהק של חכם בן ציון?
ח"ו. הס כי לא להזכיר.- הן אמת שהמ"ב היה פוסק משכמו ולמעלה, אבל אין להתייחס להכרעותיו יותר מאשר שאר אחרונים. ועל כן בכל הלכה חובה עלינו לברר הדבר היטב מהי ההכרעה בכל הלכה, ובפרט לספרדים שיש יותר פסקים לא כמו המ"ב מאשר האשכנזים.
כתב זאת בחדא מחתא עם הב"י והגר"א.ח"ו. הס כי לא להזכיר.
כבר הוזכרו כאן ד' החזו"א שד' המ"ב המה כלשכת הגזית.
למה צריך להסביר לך את זה שוב ושוב?
או שאינך מבין מיהו ומהו גדול גאוני הדורות מרן החזו"א, או שאתה מסרב להבין בכח.
מה שתפס אותי
זה המשפט שאמר "לא משנה מנהגים ספרדים, זה לא משנה כלום, אבל בשביל להבין את ההלכה הכל פתוח לפניך" וכו'.
וכמו בדיוק מה שכתבתי לעיל באחד התגובות- שזה שיש מנהגים ספרדים זה ידוע לכולם, אבל בשביל להבין את האחרונים טוב [היינו מ"א וט"ז] וכן כדי להבין את השו"ע היטב זה יש רק בחיבור המשנה ברורה, וכלשונו "בשביל להבין את ההלכה הכל פתוח לפניך"
וברוך שכיוונתי לדעת גדולים
איני יודע אם כוונתך לחכמי פור"י גאולה או העתיקה,
אבל יש בידי עדות מעניינת של הגר"ש בצלאל שליט"א על מרן חכם שלום זצוק"ל, אך אינני מצליח להעלותה.
עכ"פ זהו תמלול דבריו -
"אחרי תפילה כל יום חצי שעה הלכה. ודווקא משנה ברורה. רבינו [חכם שלום זיע"א] תמיד היה אומר שהמשנ"ב מפרש את מרן הכי טוב מכולם! אף אחד לא מפרש את מרן כמו המשנ"ב. זה היה אצלו... הוא אסר ללמוד קיצורים, רק הלכה מהמשנ"ב".
הוא אמר שהספר הכי טוב ללמוד הלכה הוא משנה ברורה, ואף א' לא חלק על זהאולי חכם שלום לא היה ספרדי מספיק???
וצע"ג.
לא ידענא למה זה קשה מאד, השו"ע בדר"כ העתיק לשון הראשונים, ואם האחרונים הבינו את הרמב"ם אחרת ממ"ש הב"י, אין סיבה לפרש את לשון הרמב"ם שהועתק בשו"ע דוקא כדעת הב"י [אא"כ אתה ספרדי וקיבלת הוראותיו של הב"י]ומשמע דפשיטא לכו שמי שמפרש דלא כמ"ש בב"י אינו מפרש ע"פ דעתו באמת.
ואף שהדבר קשה מאוד
החזו"א כתב שהיכא שהב"י מג"א ומשנ"ב כתבו משהו ואף א' לא חולק עליהם, זה נחשב כהוראה מלשכת הגזית, ותו לא מידיח"ו. הס כי לא להזכיר.
כבר הוזכרו כאן ד' החזו"א שד' המ"ב המה כלשכת הגזית.
למה צריך להסביר לך את זה שוב ושוב?
או שאינך מבין מיהו ומהו גדול גאוני הדורות מרן החזו"א, או שאתה מסרב להבין בכח.
כנראה אתה מסרב להבין את מה שמסבירים לך שוב ושוב...ח"ו. הס כי לא להזכיר.
כבר הוזכרו כאן ד' החזו"א שד' המ"ב המה כלשכת הגזית.
למה צריך להסביר לך את זה שוב ושוב?
או שאינך מבין מיהו ומהו גדול גאוני הדורות מרן החזו"א, או שאתה מסרב להבין בכח.
כתב זאת בחדא מחתא עם הב"י והגר"א.
אז מה עושים כאשר המשנ"ב פסק דלא כהגר"א?
החזו"א כתב שהיכא שהב"י מג"א ומשנ"ב כתבו משהו ואף א' לא חולק עליהם, זה נחשב כהוראה מלשכת הגזית, ותו לא מידי
מפורש באגרות חזו"א. מה זה ההתעלמות המכוונת והשיטתית מהאמת? שערוריה.- וגם אם החזו"א היה אומר כזה דבר לא מצינו שום פוסק ספרדי שהתייחס לדברי המ"ב יותר מאשר שאר אחרונים.
אז בא תסביר לי למה שום פוסק ספרדי מדורותינו לא כתב דבר כזה... ואף אחד שכתב תשובה או הלכה לא התייחס לדברי המ"ב יותר מאשר שאר אחרונים?פוסק ספרדי? אין בושה? רק בגלל שמוצאו מקוסובה? לכן אין לו דעת תורה? מה לא היה בקיא בתורת החילוק? לא היה לו תוכנת גזור הדבק?
זו הבעיה!וגם אם החזו"א היה אומר כזה דבר לא מצינו שום פוסק ספרדי
חבל שלכם יש טשטוש ושטחיות כלפי גדולי הדור הספרדים (ורוב האשכנזים) שלא קיבלו את פסקי המ"ב יותר מאשר פוסק אחר.זו הבעיה!
הטשטוש והשטחיות.
אי ההבנה מה משקלו הסגולי של החזוא.
וחבל גם ש"לא התייעצתי איתך לפני שכתבתי" ו"הזדרזתי להשיג בבטחון"???חבל שלכם יש טשטוש ושטחיות כלפי גדולי הדור הספרדים (ורוב האשכנזים) שלא קיבלו את פסקי המ"ב יותר מאשר פוסק אחר.
תמשיך כהרגלך בקודש לא לענות לגופם של דברים.וחבל גם ש"לא התייעצתי איתך לפני שכתבתי" ו"הזדרזתי להשיג בבטחון"???