פתיחת ההיכל של הפרנסה - האם יש לזה מקור?

נראה שעד פתיחת ההיכל של שנה הבאה הוויכוח הזה לא יגמר...

(אני אישית אוחז שאין שום בעיה ומניעה למכור את פתיחת ההיכל, ולא צריך למסור "חבורה" על כך שאין לזה מקור... פשוט לא להגזים יותר מידי שזה סגולה עצומה וכו' וכו')
 
אמרת 50 פעם באשכול הזה. עדיין לא פוטר אותך מתגובות.

תגובות על מה ?
למה אני חושב שזה לא מועיל ?
למה אני חושב שהנזק רב על התועלת ?
למה אני חושב זה פגם לעשות את המצוות לצורך סגולות (אפי' היו אמיתיות) ?
למה אני חושב שיש אנשים שמוציאים על כך יותר מהמותר ?
למה אני חושב שזה מזיק להם ?
אני חושב שעל הרוב כבר עניתי כאן, וכבר אמרתי כמה פעמים שזו הפעם האחרונה וצחקת עלי.
אז מה אומר ומה אדבר ? - בחלק מהדברים כך חונכתי, ובחלקם כך התרשמתי בעצמי, והכל ביחד גיבש אצלי את התזה שלא צריך לגדל עַם מטומטם (בטח לא בדור כזה חכם, ובטח בטח לא בקרב ציבור של אנשים שעוסקים במושכלות), ולכן אל לנו להשלים עם ריצה של אנשים אחרי סגולות אפי' אם בסוף זה הולך למצוה, (ובכלל לא טוב להלביש את המצוות בסגולות כדי לגרום לאנשים לקיים אותם - כ"ש היכא שהקיום עצמו מפוקפק אם הוא כדין), ומי שמחפש מצוות אמתיות שישקיע באמת ולא בשקר.
ולסיפורי סבתא איני מאמין, זה אני, מה אעשה ?
ומעתה מה עוד אני צריך לומר ?
 
ושוב, לא הבנת את הרעיון שכתבתי וגם לא את המשל הבהיר שכתבתי מתינוק.

מתינוק המשמיע קולות שונים ומשונים כולם מתלהבים, מה תגיד לילד בן 10 וישאל "מדוע מחכמתי לא מתלהבים כמו שמתלהבים מהקולות שלו? אולי עדיף לי להיות טיפש כמו התינוק הזה"?

יש אנשים שהם טיפשים, זה מצב נתון, ולפי טיפשותם הם מבינים בתמימותם שצריך לעשות כך וכך, והקב"ה מתלהב מזה.​
במחילה, אך כל דבריך נובעים מחוסר הבנה.

אני לא שאלתי למה הקב"ה אינו רוצה שאנשים חכמים יתנהגו כמו טיפשים, (שזה לק"מ, שיתכן שהקב"ה שמח רק כאשר אדם עושה זאת מתוך תמימות, וכמו שכתבת), אלא מדוע יש עניין לטיפש להחכים ולהפסיק להיות טיפש?

הרי לפי דבריך - הקב"ה שמח כפי שלא שמח מאז בית שני מאותו טיפש שהכניס לחמים לארון קודש, כך שמסתמא איסור חמור הוא ללמד ילד קטן תורה וחכמה, איזה טעם יש להפוך אותו לחכם ומפולפל, שכדי לשמח את הקב"ה יצטרך לקיים את כל המצוות קלה כבחמורה, או לבנות בניינים אנליטיים מסובכים בסוגיות בחושן משפט, כאשר אפשר להשאיר אותו טיפש ולשמח את הקב"ה הרבה יותר?

וזהו שכתבתי, שגישתך עוקרת את כל התורה, שלפי דבריך - אין טעם וריח בשום מצוה ומעשה, שהרי בסופו של דבר - הקב"ה שמח באותו שוטה שהכניס לחמים יותר מהכול, כך שאין שום טעם לעבוד להגיע למצב של דקדוק ההלכה וקיום המצוות קלה כבחמורה.​
 
במחילה, אך כל דבריך נובעים מחוסר הבנה.

אני לא שאלתי למה הקב"ה אינו רוצה שאנשים חכמים יתנהגו כמו טיפשים, (שזה לק"מ, שיתכן שהקב"ה שמח רק כאשר אדם עושה זאת מתוך תמימות, וכמו שכתבת), אלא מדוע יש עניין לטיפש להחכים ולהפסיק להיות טיפש?

חוסר ההבנה הוא דוקא אצלך.

על אותו משקל תשאל מדוע אנחנו משתדלים להחכים את הילדים, שישארו טיפשים ונהנה מהם כמו שאנחנו נהנים מטיפשותם בעודם תינוקות?

הטיפש הוא טיפש, זה מצב נתון. עד שיחכים, כרגע הוא טיפש / תמים ומתוך תמימותו עושה דברים שהקב"ה מאוד נהנה מהם, כי רחמנא ליבא בעי. מסובך?
 
וזהו שכתבתי, שגישתך עוקרת את כל התורה, שלפי דבריך - אין טעם וריח בשום מצוה ומעשה, שהרי בסופו של דבר - הקב"ה שמח באותו שוטה שהכניס לחמים יותר מהכול

וזהו שכתבתי, שהילד בן ה13 אומר לעצמו שאין טעם במה שהוא לומד תורה כל היום ועושה נחת לאביו, והראיה - התינוק שפולט שתי מילים ראשונות עושה לו נחת הרבה יותר, והוא ממש מאושר כשהתינוק מדבר. מכאן שצריך לחזור להיות טיפש כתינוק.
 
הרעיון בכל סגולה הוא, שעצם האמונה בישועת ה' מביאה אותה. כתוב בספרים שכשהאדם מאמין שה' לבדו יכול להוציא אותו מצרה, אכן הוא זוכה להשגחה פרטית, אך כשהאדם מאמין בסיבות הטבעיות הקב"ה משאיר אותו כביכול לסיבות וזהו כנראה היסוד לסגולת הנפש החיים להתעצם באמונת אין עוד מלבדו בשעת צרה. כשעושים איזושהי סגולה והסגולה עוזרת 'להתפיס' את האמונה הרי שהישועה באה מכח האמונה.
לכן, השאלה היא לא כמה הקב"ה שמח בעשיית הסגולה, שכפי שהעירו אין זו מצווה (ולכן במצווה שייך דקדוק באופן עשייתה מה שלא שייך כל לסגולה כמובן), העניין הוא באמונה ב'אין עוד מלבדו'. (בטח יהיה מי שיעיר שאין זה אמונה בה' אלא בסגולה, אבל זה בוודאי לא כך, כפי שברכת צדיק או תפילה בקברות צדיקים אינה אמונה בצדיק גופו.)
 
הרעיון בכל סגולה הוא, שעצם האמונה בישועת ה' מביאה אותה. כתוב בספרים שכשהאדם מאמין שה' לבדו יכול להוציא אותו מצרה, אכן הוא זוכה להשגחה פרטית, אך כשהאדם מאמין בסיבות הטבעיות הקב"ה משאיר אותו כביכול לסיבות וזהו כנראה היסוד לסגולת הנפש החיים להתעצם באמונת אין עוד מלבדו בשעת צרה. כשעושים איזושהי סגולה והסגולה עוזרת 'להתפיס' את האמונה הרי שהישועה באה מכח האמונה.
לכן, השאלה היא לא כמה הקב"ה שמח בעשיית הסגולה, שכפי שהעירו אין זו מצווה (ולכן במצווה שייך דקדוק באופן עשייתה מה שלא שייך כל לסגולה כמובן), העניין הוא באמונה ב'אין עוד מלבדו'. (בטח יהיה מי שיעיר שאין זה אמונה בה' אלא בסגולה, אבל זה בוודאי לא כך, כפי שברכת צדיק או תפילה בקברות צדיקים אינה אמונה בצדיק גופו.)

אני מבין מדבריך שאתה נגד קניית סגולה ב-1500 ש"ח,
ושאתה נגד הפיכת מצות הצדקה לסגולה,
ואתה מעדיף סגולה פשוטה אמונית בחינם. פשוט להאמין שמי שיבקש מה' פרנסה בעת הגדולה הזאת כשההיכל פתוח (וחבר שלו פתח),
הוא יוושע בעזה"י.
 
חוסר ההבנה הוא דווקא אצלך.
על אותו משקל תשאל מדוע אנחנו משתדלים להחכים את הילדים, שיישארו טיפשים ונהנה מהם כמו שאנחנו נהנים מטיפשותם בעודם תינוקות?​
משום שלמרות ההנאה שיש לנו מהתינוקות - אנו לא רוצים שהם יישארו תינוקות, או בצורה ברורה יותר: יש הבדל בין הדבר ממנו אנו נהנים לבין הדבר אותו אנו רוצים, ואה"נ - את מטרתנו הייתה רק ליהנות - היינו משאירים את התינוקות כאלו עד זקנה ושיבה (במידה והדבר היה מתאפשר).

אך כל זה אצלנו, שיש לנו הנאות כל שהם שאינם בהכרח מילוי רצוננו, היינו יותר רוצים שהתינוקות היו יודעים את כל התורה כולה, אך אנו נהנים יותר מזה שהם מדברים, אך האם גם אצל הקב"ה זהו המצב? האם אתה טוען שגם הקב"ה אינו נהנה מהטיפשים ואינו רוצה שיהיו כאלו? איזה טעם וריח יש לטענה הזו?
 
אנחנו אכן רוצים שהתינוק יגדל, בקצב שלו, אבל כרגע במצב הנתון הוא מספק לנו הנאה מרובה.

צר לי שנשגב ממך להבין את הנמשל הכל כך פשוט לענייננו.

אגב, גם אותו רב חשב כמוך, ורץ מיד להעמיד את אותו עם הארץ על טעותו הגסה. אבל למעשה פסקו לו מן שמיא מיתה לאלתר.

כדי להבין את עומק המושג של התמימות, ואת העובדה שהתם יכול להיות חכם ביום מן הימים, אבל החכם בעיני עצמו לעולם לא יוכל להשיג את התמימות, כדאי שתקרא היטב את מעשה החכם והתם, כפי שכבר המלצתי לך לעיל.
 
אני מבין מדבריך שאתה נגד קניית סגולה ב-1500 ש"ח,
ושאתה נגד הפיכת מצות הצדקה לסגולה,
ואתה מעדיף סגולה פשוטה אמונית בחינם. פשוט להאמין שמי שיבקש מה' פרנסה בעת הגדולה הזאת כשההיכל פתוח (וחבר שלו פתח),
הוא יוושע בעזה"י.
נכון ברמה העקרונית, רק שהוספתי שלפעמים הפעולה שעושים, ובעיקר אם מתאמצים מאוד בשבילה (כמו לשלם 1500 ש"ח) יכולה לעזור 'להתפיס' את האמונה. יותר קל להאמין בישועה אחרי שעושים את סגולת ר' מתיא בן חרש כמשל..
 
נכון ברמה העקרונית, רק שהוספתי שלפעמים הפעולה שעושים, ובעיקר אם מתאמצים מאוד בשבילה (כמו לשלם 1500 ש"ח) יכולה לעזור 'להתפיס' את האמונה. יותר קל להאמין בישועה אחרי שעושים את סגולת ר' מתיא בן חרש כמשל..

זהו שזה לא מתפיס את האמונה במצוות, אלא את האמונה בסגולות [הזויות] וחבל.
וגם שהמאמץ לא בהכרח שוה את הנזק.
אברך שלא גומר את החודש שיוציא 1500 ש"ח בהנחה אוילית שזה יעזור לו לגמור את החודש, הוא לקותא פעמיים.
גם בכיסו וגם בשכלו.
 
זהו שזה לא מתפיס את האמונה במצוות, אלא את האמונה בסגולות [הזויות] וחבל.
וגם שהמאמץ לא בהכרח שוה את הנזק.
אברך שלא גומר את החודש שיוציא 1500 ש"ח בהנחה אוילית שזה יעזור לו לגמור את החודש, הוא לקותא פעמיים.
גם בכיסו וגם בשכלו.
כבר כתבתי: (בטח יהיה מי שיעיר שאין זה אמונה בה' אלא בסגולה, אבל זה בוודאי לא כך, כפי שברכת צדיק או תפילה בקברות צדיקים אינה אמונה בצדיק גופו.)
 
כבר כתבתי: (בטח יהיה מי שיעיר שאין זה אמונה בה' אלא בסגולה, אבל זה בוודאי לא כך, כפי שברכת צדיק או תפילה בקברות צדיקים אינה אמונה בצדיק גופו.)

מי שלא מוכן לתת לעני 1500 ש"ח ונותן זאת רק לפתיחת היכל של הפרנסה,
מעשיו מוכיחים שזו אינה מצות הצדקה.
מי שחושב שתפילה על קברו של החזו"א (סתם לצורך הענין) אינה מועלת לו כמו זו שעל קברו של הרב פלוני אלמוני, ועל השניה הוא מוכן להוציא אלף ש"ח בעוד על הראשונה אולי כמה שקלים, מראה שהוא לא מעריך צדיקים, הוא מעריך סגולות...
נא הבן, אני לא מזלזל במי שבאמת רוצה לתת צדקה, אני רק סובר שלא זו הדרך ולא זו המידה.
 
מי שלא מוכן לתת לעני 1500 ש"ח ונותן זאת רק לפתיחת היכל של הפרנסה,
מעשיו מוכיחים שזו אינה מצות הצדקה.
מי שחושב שתפילה על קברו של החזו"א (סתם לצורך הענין) אינה מועלת לו כמו זו שעל קברו של הרב פלוני אלמוני, ועל השניה הוא מוכן להוציא אלף ש"ח בעוד על הראשונה אולי כמה שקלים, מראה שהוא לא מעריך צדיקים, הוא מעריך סגולות...
נא הבן, אני לא מזלזל במי שבאמת רוצה לתת צדקה, אני רק סובר שלא זו הדרך ולא זו המידה.
לפי מה שאמרתי הנקודה היא מה עוזר לך להאמין. ואם תפילה על קברו של מי שהבטיח 'לשובע ולא לרזון' או על מי שאמר 'ר"ה שלי עולה על הכל' וכו' עוזר יותר להאמין בישועה מאשר להתפלל על ציונו של מי שאמר שתפילה על קברות הצדיקים היא כדרישה אל המתים, אז כן, יש דברים שעדיפים מדברים אחרים, וכנ"ל בדיוק לגבי סגולות.
 
לפי מה שאמרתי הנקודה היא מה עוזר לך להאמין. ואם תפילה על קברו של מי שהבטיח 'לשובע ולא לרזון' או על מי שאמר 'ר"ה שלי עולה על הכל' וכו' עוזר יותר להאמין בישועה מאשר להתפלל על ציונו של מי שאמר שתפילה על קברות הצדיקים היא כדרישה אל המתים, אז כן, יש דברים שעדיפים מדברים אחרים, וכנ"ל בדיוק לגבי סגולות.

כלומר, לא המצווה - אלא סתם האמונה התמימה.
אז חבל שגודל כאן דור שמאמין שמעשה הפתיחה הוא הפרנסה ומוכן להשקיע עליו הון תועפות (הגם שבסוף הולך לצדקה),
ולא דור שמאמין שמצוות הצדקה הרגילה (ח"י שקלים וכדו' - לפי פרופורציה), היא זו שתביא לו את הישועה.
(או אולי עצם התפילה על הפרנסה, היא זו שתביא לו את הישועה).
חבל שגדל פה דור שחושב שלֶחֶם זה מה שישמח את הקב"ה, ולא דור שיודע שדברים אחרים זה מה שישמח אותו.
דור שיעשה את הדברים הרציניים, באותה תמימות (טפשות / אמונה) בה ההם עושים את השטויות.
 
זהו שזה לא מתפיס את האמונה במצוות, אלא את האמונה בסגולות [הזויות]

אין שום דבר הזוי בסגולה זו, אלא רק פתיחת ההיכל ותפילה פשוטה על הפרנסה, כשלכל זה מצטרפת צדקה בקנה מדה גדול.

התפילה שפועלת את הפרנסה היא דבר פשוט, וכן הצדקה שפועלת את הפרנסה היא דבר פשוט בתכלית.

הדבר היחיד שהזוי כאן הם הדברים שאתה כותב...

ולמרבה הפלא, כאשר אתה בעצמך קונה פתיחת ההיכל לספר תורה, זה כבר לא "הזוי" כלל, כי זה עולה לך 20 שקל אז הכל בסדר.
 
שגודל כאן דור שמאמין שמעשה הפתיחה הוא הפרנסה ומוכן להשקיע עליו הון תועפות (הגם שבסוף הולך לצדקה),
ולא דור שמאמין שמצוות הצדקה הרגילה (ח"י שקלים וכדו' - לפי פרופורציה), היא זו שתביא לו את הישועה.
(או אולי עצם התפילה על הפרנסה, היא זו שתביא לו את הישועה)

זו עסקת חבילה, רק שאתה מתעקש להציג זאת אחרת. אין כאן שום דבר חוץ מתפילה וצדקה. רק שפתיחת ההיכל גורמת לתפילה להישמע יותר.

זה בדיוק כמו שתיטפל למי שמתפלל בכותל ותאמר לו שחבל על הדלק ועל המאמץ לבוא עד כאן, תתפלל בבית ואת הכסף תתרום לשכנה שצריכה ניתוח.
 
אין שום דבר הזוי בסגולה זו, אלא רק פתיחת ההיכל ותפילה פשוטה על הפרנסה, כשלכל זה מצטרפת צדקה בקנה מדה גדול.

התפילה שפועלת את הפרנסה היא דבר פשוט, וכן הצדקה שפועלת את הפרנסה היא דבר פשוט בתכלית.

הדבר היחיד שהזוי כאן הם הדברים שאתה כותב...

ולמרבה הפלא, כאשר אתה בעצמך קונה פתיחת ההיכל לספר תורה, זה כבר לא "הזוי" כלל, כי זה עולה לך 20 שקל אז הכל בסדר.

עניתי ע"ז כמֶה וכמָה פעמים, נא עבור בישוב הדעת על כל הודעותי.
 
ראשי תחתית